Nokkenas 3.9
-
Peter
Nokkenas 3.9
Hoi,
Ik denk dat mijn nokkenas van mijn 3.9 aan vervanging toe is. Stationair afstellen op ongveer 800 omw/min
is niet meer mogelijk, Ik zit nu op ongeveer 1100 omw/min is langzaam meer geworden.
Maar ja blokje heeft ongv 300 dkm gelopen met dezelfde nokkenas.
Mijn vraag ik zoek een vervangende nokkenas met eigenlijk hetzelfde verbruik. Als ik een High Torque neem wat gebeurd
er dan met het verbruik?
Of zou ik het gewoon lekker origineel houden?
Ik rij een 3.9 V8 met SU carburators en een ZF automaat.
Peter
Ik denk dat mijn nokkenas van mijn 3.9 aan vervanging toe is. Stationair afstellen op ongveer 800 omw/min
is niet meer mogelijk, Ik zit nu op ongeveer 1100 omw/min is langzaam meer geworden.
Maar ja blokje heeft ongv 300 dkm gelopen met dezelfde nokkenas.
Mijn vraag ik zoek een vervangende nokkenas met eigenlijk hetzelfde verbruik. Als ik een High Torque neem wat gebeurd
er dan met het verbruik?
Of zou ik het gewoon lekker origineel houden?
Ik rij een 3.9 V8 met SU carburators en een ZF automaat.
Peter
-
Paul Rasch
Re: Nokkenas 3.9
Beste Peter,
Eerder dit jaar heb ik op de 3,5 V8 van mijn 109 met handgeschakelde bak een Piper Max Torque gemonteerd.
Ben verbaasd over de rust in de motor en de manier waarop deze onderin oppakt. Heb het stationaire toerental nu op ongeveer 600! Stationair hoor de motor nauwelijks.
Of de karakteristiek van een Max Torque ook voor een automaat geschikt is weet ik niet. Wellicht dat je juist trekkracht in het hogere gebied nodig hebt.
Ken je de site van RPI met veel informatie over dit onderwerp: RPI, V8 engines.
Geen aandelen o.i.d., wel veel geleerd van deze site en goed advies gekregen.
Succes, Paul Rasch
1950, 80"
1982, 109 Stage One (V8)
Eerder dit jaar heb ik op de 3,5 V8 van mijn 109 met handgeschakelde bak een Piper Max Torque gemonteerd.
Ben verbaasd over de rust in de motor en de manier waarop deze onderin oppakt. Heb het stationaire toerental nu op ongeveer 600! Stationair hoor de motor nauwelijks.
Of de karakteristiek van een Max Torque ook voor een automaat geschikt is weet ik niet. Wellicht dat je juist trekkracht in het hogere gebied nodig hebt.
Ken je de site van RPI met veel informatie over dit onderwerp: RPI, V8 engines.
Geen aandelen o.i.d., wel veel geleerd van deze site en goed advies gekregen.
Succes, Paul Rasch
1950, 80"
1982, 109 Stage One (V8)
-
Bart van Dessel
Paul, heb je ook voelbaar meer vermogen? Heb je ook speciale afstellingen moeten verrichten? Nieuwe klepstoters en welke? Voor een automaat is trekkracht onderin uiteraard belangrijk om vlot van de plek te komen.
Gr, bart
Gr, bart
-
Paul Rasch
Beste Bart,
Ja. Ik heb meer gedaan dan alleen de nokkenas, vervangen: restrictors er uit, nieuwe koppakkingen, koppen schoongemaakt, kleppen geslepen, carburateurs gereviseerd en goed in balans afgesteld.
En daarna een paar keer een lange rit met de trailer. Goed laten werken die V8. Daar is de motor enorm door losgekomen.
De rustige loop onderin en het prima oppakken schrijf ik op conto van de Max Torque.
Groeten Paul Rasch
Ja. Ik heb meer gedaan dan alleen de nokkenas, vervangen: restrictors er uit, nieuwe koppakkingen, koppen schoongemaakt, kleppen geslepen, carburateurs gereviseerd en goed in balans afgesteld.
En daarna een paar keer een lange rit met de trailer. Goed laten werken die V8. Daar is de motor enorm door losgekomen.
De rustige loop onderin en het prima oppakken schrijf ik op conto van de Max Torque.
Groeten Paul Rasch
-
Peter
Ik zal wel eens informeren bij RPI, het is de bedoeling dat ik hoofdzakelijk op gas blijf rijden,
dat is nu ook zo, ik moet mijn tank er altijd nog eens onderbouwen.
Ik heb nog een goed set SU's liggen, hebben weinig km gedaan op benzine dus ga deze maar monteren.
Paul, wat is je verbruik ongeveer? Bij mij als ik rustig rij ongeveer 1:4.4 op gas, als mijn zoon van 19 er mee rijdt is het heel
wat minder (jong he). Het gaat overigens om een RRC maar dat had je al begrepen denk ik.
Peter
Peter
dat is nu ook zo, ik moet mijn tank er altijd nog eens onderbouwen.
Ik heb nog een goed set SU's liggen, hebben weinig km gedaan op benzine dus ga deze maar monteren.
Paul, wat is je verbruik ongeveer? Bij mij als ik rustig rij ongeveer 1:4.4 op gas, als mijn zoon van 19 er mee rijdt is het heel
wat minder (jong he). Het gaat overigens om een RRC maar dat had je al begrepen denk ik.
Peter
Peter
-
Paul Rasch
Beste Peter,
Ik rij alleen op benzine. Lange afstanden, snelweg, constant rijden haal ik 1:7. Idem met dubbele paardentrailer 1:5 (viel mij heel erg mee).
Afgelopen weken, kou en korte stukjes, haal ik net de 1:5.
Met de dagelijkse Volvo C30 DriveE (sorry) haal ik in de zomer 1: 24,5 en in de winter 1: 22 diesel. Dat compenseert de CO2 van de LR
Groeten Paul
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03/01/2011 17:13 door Paul Rasch.
Ik rij alleen op benzine. Lange afstanden, snelweg, constant rijden haal ik 1:7. Idem met dubbele paardentrailer 1:5 (viel mij heel erg mee).
Afgelopen weken, kou en korte stukjes, haal ik net de 1:5.
Met de dagelijkse Volvo C30 DriveE (sorry) haal ik in de zomer 1: 24,5 en in de winter 1: 22 diesel. Dat compenseert de CO2 van de LR
Groeten Paul
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03/01/2011 17:13 door Paul Rasch.
-
Bart van Dessel
Hoi, heb je geen nieuwe of andere klepstoters gemonteerd? Ik heb een Crower nokkenas in m'n RRC 4.2i en direct nieuwe stoters gemonteerd. Ik vind dat het blok nu vrij rumoerig is, gaat wel als een speer maar veel metaalachtige geluiden. Zit wel een sportuitlaat op met spaghetti's, die geven meer geluiden door.
Bedankt, groetjes, Bart
Bedankt, groetjes, Bart
-
Paul Rasch
Beste Bart,
Ja natuurlijk, vergeten te melden. Ook een nieuwe ketting en tandwielen met meer mogelijkheden tot timen.
Heb ook het advies van Piper gevolgd om de motor met minimaal 2.000 à 2.500 toeren voor de eerste 20 minuten te draaien. M.a.w. in z'n lage versnelling de dijk op en af.
De redenatie achter dat advies kon ik volgen. Het voelde overigens volstrekt tegen natuurlijk.
Klopt ook ik vond de kleppen en geleiders in het begin luidruchtig. Vroeg me zelfs af of het had geholpen!!.
Na 3.000 km: geruisloos! Echt een genot om in te rijden.
Groeten Paul Rasch
Ja natuurlijk, vergeten te melden. Ook een nieuwe ketting en tandwielen met meer mogelijkheden tot timen.
Heb ook het advies van Piper gevolgd om de motor met minimaal 2.000 à 2.500 toeren voor de eerste 20 minuten te draaien. M.a.w. in z'n lage versnelling de dijk op en af.
De redenatie achter dat advies kon ik volgen. Het voelde overigens volstrekt tegen natuurlijk.
Klopt ook ik vond de kleppen en geleiders in het begin luidruchtig. Vroeg me zelfs af of het had geholpen!!.
Na 3.000 km: geruisloos! Echt een genot om in te rijden.
Groeten Paul Rasch
-
Bart van Dessel
Dan zal ik nog wat kilometers moeten maken om de boel wat rustiger te krijgen, dank voor je reacties!!
Gr, bart
Gr, bart
-
Maarten Bodt
Stationair toerental RRC 3.9
Beste, Heb onlangs een mooie 1991 RRC Vogue 3.9 uit Spanje gehaald, keihard, zonder enige roest, dus erg blij. Maar nadat er allerlei kleine zaken zijn opgeknapt, sensors, nieuwe vloeistoffen, vacuümvervroeger, diverse slangen, plenum schoongemaakt, stappenmotor, is het stationair toerental zeer wisselend en slaat de motor af. Geef je een beetje gas dan schiet hij zomaar richting 3000 toeren. Voordat straks LPG ingebouwd gaat worden en daarna een tectyl behandeling moet de motor goed lopen, het blok is origineel en ca 168.000 km gelopen. Ik ben zelf geen groot sleutellaar maar wil toch graag wat suggesties lezen om bij de garage een beetje beslagen ten ijs te komen en mijn kennis te verrijken, dank alvast, Maarten