LT85 en LT77versnellingsbakken uitwisselbaar?

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Johan V

LT85 en LT77versnellingsbakken uitwisselbaar?

Bericht door Johan V »

Beste prikkers,

Graag zou ik jullie deskundige mening horen over het volgende. Mijn LT230 tussenbak schakelt niet lekker in de lage gearing. De as met schakelvork komt net niet ver genoeg naar buiten en ook vier wiel aandrijving werkt niet. Ik vermoed dat ik de as met de schakelvork niet goed heb teruggeplaatst toen ik een tijdje terug het voorste lager van deze bak heb vervangen. Om dit euvel te verhelpen wil ik de bak uit de auto halen zodat ik er goed bij kan en zie wat ik doe.
Als ik dan toch aan de aandrijflijn ga werken wil ik ook eens naar mijn LT85 versnellingsbak kijken. Die is al een tijdje flink lawaaiïg: Ondanks isolatie van de tunnel met ontdreuningsplaat kunnen we ons alleen met verheven stemmen verstaanbaar maken in de auto). Daarmee kom ik op de eerste vraag:

Vraag1: is het normaal dat een LT85 bak luidruchtig is? Of betekent dit dat mijn lagers aan vervanging toe zijn? Of kan dit ook nog iets anders zijn?

Zelf vermoed ik dat het mijn lagers zijn. Met het oog op mijn budget en bovendien de wens om ervaring op te doen met het sleutelen aan landrovers ga ik deze het liefst zelf vervangen met een revisieset van Ashcroft.

Vraag2: is de revisie van een LT85bak door een welwillende amateur met een werkplaatshandboek te doen of vereist dit specialistische technische kennis en/of gereedschap?

Omdat dit de eerste keer zal zijn dat ik mijn versnellingsbak onder handen ga nemen wil ik dit op mijn gemak gaan doen. Om de auto niet direct stil te zetten had ik gedacht aan een tijdelijke wissel met een andere bak. Nu blijkt een LT85 niet eenvoudig verkrijgbaar, in tegenstelling tot een LT77bak. Op een engels forum las ik dat het een LT77bak uit een Range Rover V8 zou moeten passen, maar ik hebt dat verder niet kunnen verifiëren.

Vraag3: Is de LT85bak uitwisselbaar met een LT77bak qua afmetingen en ophangpunten?

Voor de volledigheid: in mijn Series 3 zit een 2.5 N/A dieselblok.

Verder zijn aanvullende tips welkom. Bij voorbaat dank.

Met vriendelijke groet,

Johan Verspay
Jos Daalmans

Re: LT85 en LT77versnellingsbakken uitwisselbaar?

Bericht door Jos Daalmans »

Hoi Johan,

De LT77S zit inderdaad in de RRC met de V8, maar ik wet niet hoe je met de pook uitkomt en af deze achter het koppelingshuis van de 2.5NA past.
Ik heb mijn LT85 in november 2010 "gereviseerd". Hij was ook rumoerig en ik wilde niet wachten op een luide knal die het einde zou kunnen inleiden van mijn LT85.
Mijn LT85 had o.a. versleten lagers. Het primaire aslager en het achterste Layshaft lager waren allebei rumoerig. Dit was af te lijden uit een jankend geluid in de eerste, tweede en derde versnelling, een redelijk rustige vierde versnelling maar een ontzettende lawaaiige vijfde versnelling.
Als ik de tussenbak neutraal zette en de koppeling liet opkomen, hoorde je het het lager van de primaire as janken. Als je in de vijfde versnelling reed, hoorde je buiten een lager geluid, ook nog tandwiel geluiden die een gesprek in de auto onmogelijk maakten.

Ik heb bij Ashcroft het lagerset met de pakkingen besteld (totaal € 125,00 ongeveer). Dit set bestaat uit:
- twee dezelfde kogellagers voor de primaire as en de schakelas.
- een rollager voor tussen de schakelas en de primaire as,
- een rollager voor vooraan in de layshaft
- een dubbelbaans kogellager voor achter op de layshaft
- een kleine keerring voor tussen de schakelas en de primaire as (druk smering)
- een keerring voor de primaire as
- een keerring voor de schakelas achteraan de extensie behuizing (hierin zit de vijfde versnelling)
- twee pakkingen voor tussen de behuizing, de lager plaat (waar het serienummer van de bak op staat) en het koppelinghuis.
- een pakking voor tussen de bak en het "extensiedeel" achter op de bak.
- een pakking voor het deksel van de bak en de pook

Toen ik de boel uit elkaar had, bleek dat de stop-pin (afgebroken uit Synchro 5e versnelling), de stop-plaat (ingevreten), het tandwiel en rollager van de vijfde versnelling en de synchromesh (stop-pin uit afgebroken) en de shimring en Orng vervangen moesten worden. Deze heb ik bij Britcar en LRDirect besteld.

LRDirect lijstje was

Products Ordered
Part Number Product Item Price Quantity Total

FRC7757.C8 :FRC7757 £38.53 1 £38.53
FRC8176.C8 :FRC8176 £14.60 1 £14.60
FRC8777.C8 :FRC8777 £5.72 1 £5.72
FRC2479.C8 :FRC2479 £3.85 1 £3.85
FRC5978.C8 :FRC5978 £4.32 1 £4.32
FRC3896.C8 :FRC3896 £3.03 1 £3.03
FRC5605.C8 :FRC5605 £2.04 1 £2.04
FRC5606.C8 :FRC5606 £1.53 1 £1.53
Subtotal: £73.62
Shipping cost: £8.50
VAT 17.500%: £14.37

Total: £96.49

Bij Britcar was het:
Product Code Name Quantity Price Each Item Total
FRC2457 O RING 1 £0.93 £0.93
FRC4494 SPRING RING -COLLAR LT77 DEF/RRC/DIS (G) 1 £0.41 £0.41
FRC5603 WASHER 1 £1.86 £1.86
FRC7753 PLATE - STOP 1 £7.15 £7.15
FRC8409 PIN (Stop Pin) 1 £1.25 £1.25
Goods Total £11.60
Shipping Total £0.00
Tax Total £2.03
Order Total £13.63

Eigenlijk had ik nog de schakel vork voor de een/twee moeten vervangen, maar de tweede schakelt op zich heel goed. De vork was ongeveer 1,5 mm afgesleten, maar dit moet geen drama zijn.

Nog nieuwe olie, vloeibare pakking en dat was het wel.
Ashcroft heeft overigens ook sets met alle denkbaar versleten onderdelen. Dit set kost dacht ik £ 270,- excl. VAT

Ik heb de handleiding van de LT85 heel uitvoerig bestudeerd, aantekeningen gemaakt, waar op te letten bij de demontage en vooral bij de montage. Hiervoor heb ik op de site :
[www.landroverweb.com]

de handleiding van de Defender met de V8 gedownload en alle betroffen pagina's van de LT85 uitgeprint en in een klapper gedaan (jammer om met je vette vinger in de Defender-bijbel zitten bladeren)

In mijn bak zat overigens gitzwarte (verbrande) olie die volgens mij de laatste 100.000Km er in heeft gezeten. Ik heb de bak goed schoongemaakt en volgens de handleiding weer in elkaar gezet met wat zelfgemaakte hulpmiddelen. Vooral het afstellen van de vorken is een belangrijk klusje.
Verder heeft bij mijn bak waarschijnlijk de olie-doorgeef-ring op de primaire as (net achter de keerring) niet goed gezeten en heeft de druksmering niet goed gewerkt. Let op dat deze ring met de drie gaatjes aan de onderkant wordt gemonteerd in de behuizing van de oliepomp/front.
Toen ik de bak bijna ik elkaar had, heb ik de vijfde versnelling er even vanaf gelaten, ongeveer een halve liter olie in de bak gedaan en een boormachine op de primaire as gekoppeld d.m.v. een stuk rubber slang. Na een seconde of tien werd de olie netjes uit het smeer-gaatje in de baan van het vijfde versnelling-rollager. De smering was dus weer in orde. Daarna de vijfde versnelling gemonteerd en de speling correct ingesteld met een shimring die ik (op goed geluk) had besteld.

Nadat de bak er onder hing en was afgevuld met olie was de bak nagenoeg stil. Het enige geluid wat je nog hoort is waarschijnlijk het oliepompje. De vijfde versnelling is helemaal stil geworden. Het tandwiel had blijkbaar zoveel speling dat de tanden niet op de juiste plaats in elkaar grepen.
O ja, de Baulkring voor de vijfde versnelling moet je wel even zelf op maat vijlen in de synchromesh.

Het was een hele klus, maar een goede voorbereiding is het belangrijkst.

Mocht je nog wat meer willen weten, stuur me even een berichtje naar jos.daalmans@hetnet.nl Ik kan je dan ook wat foto's sturen.

Succes,

Jos
Johan V

Re: LT85 en LT77versnellingsbakken uitwisselbaar?

Bericht door Johan V »

Hey Jos,

Dank voor je uitgebreide antwoord. Daar kan ik wel wat mee

Dat de pook anders uit komt bij een LT77bak vind ik niet zo'n probleem. Een tijdelijke tunnel is zo gemaakt. Het belangrijkste is dat dat de afmetingen van de versnellingsbak, de assen en de ophangpunten gelijk zijn. Ik ga me de komende dagen maar eens verder inlezen in de LT85bak en andere bak regelen. Zodra ik de bak uit elkaar heb kan ik zien of het bij nieuwe lagers blijft of dat ik de uitgebreide set nodig heb.

Ik vermoed dat ik tzt nog wel van je aanbod gebruik zal maken en met wat vragen zal komen. Ik denk dat je foto's sowieso wel van pas gaan komen. Ik mail je straks.

Groet,
Johan
Henk Bossinade

Re: LT85 en LT77versnellingsbakken uitwisselbaar?

Bericht door Henk Bossinade »

Jos , heel nuttig antwoord wat je daar aan Johan gaf , GOED ZO ! :-) , Vr gr Henk B.
Bob Knipscheer

Re: LT85 en LT77versnellingsbakken uitwisselbaar?

Bericht door Bob Knipscheer »

Hallo Johan,

mocht je gaan kiezen voor een LT77 bak (of je koopt een andere LT85) dan heb ik wel interesse in je oude bedieningspoken die van je oude versnellingsbak naar de tussenbak gaan. (difflock en high/low)
Ik heb nu zelf wat inelkaar gesmeed maar wil het liever origineel hebben.

Bob
Puffino

Re: LT85 en LT77versnellingsbakken uitwisselbaar?

Bericht door Puffino »

Johan,

sleutelhulp kan ik je wel geven, als je dus handjes nodig hebt....

Ook om weer rijdend te worden na jouw debacletje van vorige week. Zeg maar of je plannen hebt om die te repareren en ik je daarbij kan helpen!

Sander Lelieveld


Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL
Eric_1

Re: LT85 en LT77versnellingsbakken uitwisselbaar?

Bericht door Eric_1 »

hoi

Even voor de zekerheid; weet je zeker dat je het over een LT 85 hebt? dit is namelijk de 5 bak die alleen in combinatie met de V8 in de 90/110 geleverd werd vanaf 1985 (eigenlijk de Santana bak). Jij hebt het over een series Landrover met 2,5 diesel. Je bedoeld toch niet de normale series 3 met 4-bak?
Johan V

Re: LT85 en LT77versnellingsbakken uitwisselbaar?

Bericht door Johan V »

Hey Bob,

Het is de bedoeling de LT85bak na revisie er weer in te sleutelen. De poken kan ik dan ook wel weer gebruiken

Johan
Johan V

Re: LT85 en LT77versnellingsbakken uitwisselbaar?

Bericht door Johan V »

Hoi Eric,

In mijn Santana (stt, niet verder vertellen) zit inderdaad een 5-bak. Hoewel ik er nog steeds geen serienummer op heb kunnen ontdekken komt deze qua vorm overeen met de LT85bak op de website van VIS. Voor zover ik heb kunnen achterhalen (zoektochtje op internet) zijn deze LT85'ers minder goed verkrijgbaar dan de LT77bakken, vandaar de vraag of deze uitwisselbaar zijn. In dat geval hoeft mijn autootje niet stil te blijven staan.

Johan
Arjen

Re: LT85 en LT77versnellingsbakken uitwisselbaar?

Bericht door Arjen »

Beste Johan (en Jos),

Misschien kunnen we er een gezamelijke actie van maken ? Ook ik wil mijn versnellingsbak aanpakken van mijn 110 v8 uit 1985. (4 versnellingen lt85 ?)
Kunnen we met zn tweeen de onbderdelen bestellen en misschien onder leiding van Jos een mooie klus dag (weekend?) organiseren.

Ik hoor het wel.

Mvg

Arjen
Johan V

Re: LT85 en LT77versnellingsbakken uitwisselbaar?

Bericht door Johan V »

Hoi Arjen (en Jos),

Wellicht geen gek idee, als Jos daarvoor in is ten minste. Ik heb alleen geen idee hoeveel tijd een en ander kost. Vandaar dat ik gedacht had er tijdelijk een vervangende bak in te sleutelen. Als we de revisie in enkele dagen klaar kunnen hebben is zoiets wellicht niet nodig. Ik zou wat deskundige begeleiding zeker op prijs stellen en bovendien is samen sleutelen aanmerkelijk leuker.

We moeten dan wel even nadenken over de planning en logistiek ed. Zelf heb ik alleen mijn schuurtje in Zaandam ter beschikking, maar ik ben blij als ik daarin genoeg ruimte heb voor 1 bak. Van een vriend kan ik mogelijk een loods in Hoofddorp huren, maar dat hangt van zijn planning af. Bovendien kan ik niet te ver weg aangezien ik tussen nu en drie weken een kleine verwacht Voordeel is wel dat ik nu vrij heb. Waar wonen jullie ergens?

Groet,
Johan
arjen

Re: LT85 en LT77versnellingsbakken uitwisselbaar?

Bericht door arjen »

Hoi Johan,

ik heb trouwens een LT95 bak. Waarvan ik heb gehoord dat ze onhandelbaar zwaar zijn..... Tijd is voor mij geen probleem, ik neem vrij. Ik woon in Harlingen/Friesland, dus dat is een uurtje rijden naar hoofddorp.
We kunnen de loodshuur uiteraard delen.

Nu hangt het dus af van Jos :-) .......
Puffino

Re: LT85 en LT77versnellingsbakken uitwisselbaar?

Bericht door Puffino »

Die loods IS beschikbaar voor januari.

Leuk plan. En dan vrijdag 7 jan maar eens een borrel doen in de loods?

Sander Lelieveld


Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL
Arjen

Re: LT85 en LT77versnellingsbakken uitwisselbaar?

Bericht door Arjen »

Puffino Schreef:
-------------------------------------------------------
> Die loods IS beschikbaar voor januari.
>
> Leuk plan. En dan vrijdag 7 jan maar eens een
> borrel doen in de loods?


Ik heb even op de site gekeken, ziet er goed uit !!! ik ga hier zeker vaker gebruik van maken, ik sta altijd buiten te klooien !!

Misschien moeten we eerst even reactie van Jos afwachten :-)
Jos Daalmans

Re: LT85 en LT77versnellingsbakken uitwisselbaar?

Bericht door Jos Daalmans »

Nou, dan maar en reactie van Jos,

Ik ben net terug van het z.g. ambtenaren carnaval in Maastricht en dat wil dus zeggen, ik woon in het o-zo-mooie Elsloo in Limburg. Ik wil best wel een ritje Zaandam e.o. maken, maar 7 januari heb ik een kaslichting in een van mijn stamkroegen en 9 januari heb ik alweer wat anders in mij sociale kalender staan. Als het niet anders is, moet mijn vrouw maar alleen naar Maastricht de kas gaan lichten, zo als dat zo mooi heet.

Het is een beetje afhankelijk van de staat van de LT85 bak. De lagers zou ik sowieso (klinkt Duits en ik woon ook niet ver van de duitse grens. vervangen en dus bestellen. Maakt de vijfde versnelling ook nog herrie, het tandwiel, synchromesh, baulkring, stop-plaat, O-ring, eventueel stop-pin en een paar shimringen (zie eerder berichtje) bestellen. reken op enige levertijd.
De LT95 moet ik even bestuderen. De LT85 is overigens altijd 5 versnellingen, tenzij er een verkeerde pook-knop op zit en je al die hele tijd een 5 bak hebt, zonder het te weten. Anders is het een LT95 vier bak.
Kijk hiervoor eens naar het serienummer, rechts op de bak, net achter het koppelingshuis. Dit nummer begint met 20C of 22C voor een LT85 bak en altijd voor een V8 motor.
Is de bak echt maar met vier versnellingen, dan is het iets wat niet binnen mijn "kennis bereik" is. Wat niet is, kan nog komen. Enige pragmatiek is mij niet vreemd.

Reken voor de demontage van de bak op een brug op ongeveer 4 uur met twee man. Een versnellingsbak lift is noodzakelijk, want zo een kreng weegt wel 80Kg.
De bak uit elkaar halen duurt een uurtje of twee met het juiste gereedschap, de montage, met testen van de oliepomp, reken op vier uurtjes. Je moet dan wel de juiste parts al hebben.

Kijk ook eens naar je juiste manual:

[www.landroverweb.com]

selecteer manual 3 met de bakken en bestudeer e.e.a. Alle andere manuals zijn overigens ook best wel handig.

Om e.e.a. in gang te zetten is een "vergader-sessie-in-de-schuur" wel belangrijk lijkt mij zo.

Groeten,

Jos (uit Elsloo dus)
GSM 06-53143560
arjen

Re: LT85 en LT77versnellingsbakken uitwisselbaar?

Bericht door arjen »

Dag Jos,

Allereerst fantastisch natuurlijk dat je het wilt doen ! Zover ik begrjip heeft Johan een lt85 bak en ik heb een lt95 bak. 2 verschillende dus.
Verder moeten we denk ik niet te hard van stapel lopen en een geschikt moment kiezen, die bij iedereen uitkomt.
Ook moeten we alle te vervangen onderdelen ook nog bestellen of halen uiteraard.

Met elkaar een plan van aanpak doorspreken lijkt me een goed idee, al zal dat voor jouw en mij wel een reiskosten plaatje zijn :-) (kost mij 80 euro heen en weer amsterdam... 1:4 lpg)

mvg arjen
Puffino

Re: LT85 en LT77versnellingsbakken uitwisselbaar?

Bericht door Puffino »

Vanaf Februari tot aan medio april is de loods bezet, daarna en er voor is er vrijheid om er aan de slag te gaan. Ik heb GEEN ruimte om aan een auto te sleutelen. Althans niet als je er ook nog omheen wilt kunnen lopen.... Het is op eht moment een beetje krap. Na deze periode wordt dat wel weer mogelijk.

Als jullie van een andere locatie gebruik willen maken, en dat klinkt neit als een onverstandige otpie gezien de herkomst van jullie, dan is dat natuurlijk geen probleem. Maar je bent welkom.

Sander Lelieveld


Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL
arjen

Re: LT85 en LT77versnellingsbakken uitwisselbaar?

Bericht door arjen »

We kunnen misschien via de LRCH de zelfsleutel ruimte gebruiken van de KPN autoclub in nieuwegein, o.i.d.
Jos Daalmans

Re: LT85 en LT77versnellingsbakken uitwisselbaar?

Bericht door Jos Daalmans »

Hoi Arjen,

Ik rij dat stuk toch met mijn gewone dieselauto, want 1 op 12 per vier cilinders benzine is natuurlijk ook niet goedkoop.

Vooraf je versnellingsbak eens even doorlopen:
- Is de pook goed strak (d.w.z. geen speling is schakelmechanisme) duidt op versleten mechanisme op het deksel van de bak
- Is er voldoende weerstand om de pook zijdelings te bewegen naar de achteruit en de vijfde versnelling (instelling veer-voorspanning)
- Valt de versnelling er goed in d.w.z. als de versnelling is ingeschakeld, heb je dan wel of geen speling in de pook (duidt op slijtage schakelvork)
- Als de tussenbak neutraal staat, kun je dan goed schakelen zonder veel weerstand te ondervinden in de pook (zo ja duidt op versleten Baulkringen)
- Idem, jankt de bak met het motor toerental mee (primaire aslager en waarschijnlijk achterste layshaftlager)
- Idem, jankt de versnellingsbak met een hogere versnelling steeds sneller (duidt op versleten schakel-as lager)
- Idem, ratelt de vijfde versnelling (LT85) dan reken maar op een versleten naaldlager en tandwiel 5e versnelling (schakelas)
- Idem voor de derde, tweede en eerste versnelling, duidt op versleten naaldlagers van de betreffende versnelling (komt echter niet snel voor gezien de constructie)
- Indien alle versnellingen (behalve de vierde) herrie maken bij belasting (tandwiel geluid) is waarschijnlijk de druksmering niet meer in orde. Dit duidt op een defecte oliepomp of een Oil-Transfer ring op de primaire as die versleten is of niet op de juiste plaats zit (olie gaat niet het gaatje in in de primaire as).
- Etc. (ik moet eens een turflijst maken)

O ja, als je de keuze hebt tussen een LT95 of een LT85, zou ik de LT85 (met MT230) nemen. De LT95 ziet er een stuk complexer uit en is een heel oud ontwerp van in de tijd dat de garage tarieven geen discussie waren

Groeten,

Jos
Jos Daalmans

Re: LT85 en LT77versnellingsbakken uitwisselbaar?

Bericht door Jos Daalmans »

Hoi,

Ter overweging:

Reken er op, bij de sleutelclub heb je een dagdeel tot je beschikking en dan heb je de bak er onderuit, maar de andere nog niet effe in gepropt!

De reparatie van de bak zelf kun je natuurlijk ergens anders in een werkplaatsje doen.

Groeten,

Jos
arjen

Re: LT85 en LT77versnellingsbakken uitwisselbaar?

Bericht door arjen »

Dagdeel is te kort inderdaad. Ik heb even gekeken en doe het zelf garages zijn helemaal niet zo duur. 15 euro per uur ongeveer. Dan heb je alles bij de hand. Weekend prijzen zijn zelfs goedkoper..
G-men (gargamel)

Re: LT85 en LT77versnellingsbakken uitwisselbaar?

Bericht door G-men (gargamel) »

Gents,

Even een kleine opmerking m.b.t. de LT95 en LT85. (heb er bij de inbouw van mijn nieuwe blok ook aan lopen denken om het spul te vervangen odat ie een klein beetje gierde)
Het grote verschil tussen beide (naast het feit dat de LT85) een 5-bak is) is het feit dat bij de LT95 de tussenbak en versnellingsbak een geheel zijn. (ongeveer 110 kilo !)
De LT85 bestaat uit een losse tussenbak en V-bak en kan dus in delen verwijderd worden..

Ze zijn dan ook niet (eenvoudig) uitwisselbaar. o.a.tunnel, baksteunen, prop shafts en bediening is compleet anders; terwijl je volgens mij ook een andere bellhouse nodig hebt.
De LT95 is ooit ontworpen voor het leger (101), en dus grof, simpel en bomproof gebouwd (men zegt dat het de sterkste bak is die LR ooit gemaakt heeft). Nadeel is het gewicht en vrij vaag/traag schakelen.
Bekend probleem zijn idd het ingaande lager (gieren) waar ze overigens (heel)erg oud mee kunnen worden, het oliepompje (kunsstof tandwiel) en de keering as V-bak en tussenbak.

Ikzelf heb destijds besloten de bak erin te laten en het oliepompje te reviseren + keeringen ingaande as vervangen. (Ook al omdat ie op zich best schakelde; en het vervangen best in de papieren gaat lopen) Zoals het nu is, hangt ie al 8000km achter een 4.6V-8 en geeft geen krimp.

Als je hem echt wilt vervangen/reviseren, kun je een andere LT95's redelijk goedkoop kopen, voor een 2-300 euro heb je er eentje die je dan rustig thuis kunt reviseren. Als ie af is kun je in een weekend de oude eruit en nieuwe eronder sleutelen.
Voor een defender V-8, kun je overwegen een bak uit een RRC te nemen, die heeft een iets langere overbrenging in zijn hoge gearing, soort van ingebouwde overdrive. Absoluut een aanrader.

Hopelijk heb je iets aan deze info.
Gerrit


jos.daalmans Schreef:
-------------------------------------------------------
> Hoi Arjen,
>
> Ik rij dat stuk toch met mijn gewone dieselauto,
> want 1 op 12 per vier cilinders benzine is
> natuurlijk ook niet goedkoop.
>
> > Groeten,
>
> Jos
Puffino

Re: LT85 en LT77versnellingsbakken uitwisselbaar?

Bericht door Puffino »

Sleutel liever EERST de bak er onderuit, gooi die achterin een auto en rijdt daarmee naar een centraal punt om samen aan te werken. Beperk je tot hetgeeen nuttig is om samen te doen. Anders red je het soweiso niet op een dag....

Sander Lelieveld


Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL
arjen

Re: LT85 en LT77versnellingsbakken uitwisselbaar?

Bericht door arjen »

Hoi Jos,

Een paar antwoorden op jouw vragen :

De pook is zeker niet strak, maar een roerijzer
Naar de achteruit heb ik geen weerstand OF juist heel veel, dan wil hij er niet in.
In de versnelling heb ik ook speling zat op de pook.
Alle vragen in zn neutrale stand moet ik testen, dat heb ik nog niet geprobeerd. Doe ik vanmiddag.

Mijn bak zal aardig in slechte staat zijn. Waarom ik geen andere bak wil is puur en alleen om kosten te drukken. Reviseren (zelf doen met hulp) is mijn inziens nog altijd stukken goedkoper dan een andere kopen.

Ik kom er nog even op terug. Je kunt me ook mailen op arjen(at)hameter.nl

Arjen






jos.daalmans Schreef:
-------------------------------------------------------
> Hoi Arjen,
>
> Ik rij dat stuk toch met mijn gewone dieselauto,
> want 1 op 12 per vier cilinders benzine is
> natuurlijk ook niet goedkoop.
>
> Vooraf je versnellingsbak eens even doorlopen:
> - Is de pook goed strak (d.w.z. geen speling is
> schakelmechanisme) duidt op versleten mechanisme
> op het deksel van de bak
> - Is er voldoende weerstand om de pook zijdelings
> te bewegen naar de achteruit en de vijfde
> versnelling (instelling veer-voorspanning)
> - Valt de versnelling er goed in d.w.z. als de
> versnelling is ingeschakeld, heb je dan wel of
> geen speling in de pook (duidt op slijtage
> schakelvork)
> - Als de tussenbak neutraal staat, kun je dan goed
> schakelen zonder veel weerstand te ondervinden in
> de pook (zo ja duidt op versleten Baulkringen)
> - Idem, jankt de bak met het motor toerental mee
> (primaire aslager en waarschijnlijk achterste
> layshaftlager)
> - Idem, jankt de versnellingsbak met een hogere
> versnelling steeds sneller (duidt op versleten
> schakel-as lager)
> - Idem, ratelt de vijfde versnelling (LT85) dan
> reken maar op een versleten naaldlager en tandwiel
> 5e versnelling (schakelas)
> - Idem voor de derde, tweede en eerste
> versnelling, duidt op versleten naaldlagers van de
> betreffende versnelling (komt echter niet snel
> voor gezien de constructie)
> - Indien alle versnellingen (behalve de vierde)
> herrie maken bij belasting (tandwiel geluid) is
> waarschijnlijk de druksmering niet meer in orde.
> Dit duidt op een defecte oliepomp of een
> Oil-Transfer ring op de primaire as die versleten
> is of niet op de juiste plaats zit (olie gaat niet
> het gaatje in in de primaire as).
> - Etc. (ik moet eens een turflijst maken)
>
> O ja, als je de keuze hebt tussen een LT95 of een
> LT85, zou ik de LT85 (met MT230) nemen. De LT95
> ziet er een stuk complexer uit en is een heel oud
> ontwerp van in de tijd dat de garage tarieven geen
> discussie waren
>
> Groeten,
>
> Jos
Arjen

Re: LT85 en LT77versnellingsbakken uitwisselbaar?

Bericht door Arjen »

Hoi Gerrit,

Bedankt voor je reactie, ik wil zeker niet de bak vervangen door een andere. Mijn doel is juist met zo min mogelijk kosten, toch weer fatsoenlijk te kunnen schakelen. Ik wil dus de LT95 behouden.
Een andere op de kop tikken is uiteraard een heel goed idee, ik was alleen in de veronderstelling dat het nogal prijzig zou worden. 200/300 euro is prima, maar voor dat geld heb ik ze nog niet gevonden. Daarbij komt dat je dan alleen niet weet wat je koopt.
Als je voor 200/300 euro kunt reviseren weet je WEL wat je hebt.

Mocht je goede suggesties hebben hoor ik ze graag !

mvg Arjen

G-men (gargamel) Schreef:
-------------------------------------------------------
> Gents,
>
> Even een kleine opmerking m.b.t. de LT95 en LT85.
> (heb er bij de inbouw van mijn nieuwe blok ook aan
> lopen denken om het spul te vervangen odat ie een
> klein beetje gierde)
> Het grote verschil tussen beide (naast het feit
> dat de LT85) een 5-bak is) is het feit dat bij de
> LT95 de tussenbak en versnellingsbak een geheel
> zijn. (ongeveer 110 kilo !)
> De LT85 bestaat uit een losse tussenbak en V-bak
> en kan dus in delen verwijderd worden..
>
> Ze zijn dan ook niet (eenvoudig) uitwisselbaar.
> o.a.tunnel, baksteunen, prop shafts en bediening
> is compleet anders; terwijl je volgens mij ook een
> andere bellhouse nodig hebt.
> De LT95 is ooit ontworpen voor het leger (101), en
> dus grof, simpel en bomproof gebouwd (men zegt dat
> het de sterkste bak is die LR ooit gemaakt heeft).
> Nadeel is het gewicht en vrij vaag/traag
> schakelen.
> Bekend probleem zijn idd het ingaande lager
> (gieren) waar ze overigens (heel)erg oud mee
> kunnen worden, het oliepompje (kunsstof tandwiel)
> en de keering as V-bak en tussenbak.
>
> Ikzelf heb destijds besloten de bak erin te laten
> en het oliepompje te reviseren + keeringen
> ingaande as vervangen. (Ook al omdat ie op zich
> best schakelde; en het vervangen best in de
> papieren gaat lopen) Zoals het nu is, hangt ie al
> 8000km achter een 4.6V-8 en geeft geen krimp.
>
> Als je hem echt wilt vervangen/reviseren, kun je
> een andere LT95's redelijk goedkoop kopen, voor
> een 2-300 euro heb je er eentje die je dan rustig
> thuis kunt reviseren. Als ie af is kun je in een
> weekend de oude eruit en nieuwe eronder sleutelen.
>
> Voor een defender V-8, kun je overwegen een bak
> uit een RRC te nemen, die heeft een iets langere
> overbrenging in zijn hoge gearing, soort van
> ingebouwde overdrive. Absoluut een aanrader.
>
> Hopelijk heb je iets aan deze info.
> Gerrit
>
>
> jos.daalmans Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Hoi Arjen,
> >
> > Ik rij dat stuk toch met mijn gewone
> dieselauto,
> > want 1 op 12 per vier cilinders benzine is
> > natuurlijk ook niet goedkoop.
> >
> > > Groeten,
> >
> > Jos
G-men (Gargamel)

Re: LT85 en LT77versnellingsbakken uitwisselbaar?

Bericht door G-men (Gargamel) »

Eigen bak reviseren is zeker het goedkoopste, en je weet idd dan wel wat je hebt. Nadeel is alleen dat je even zonder (rijdende) auto zit.
Er is namelijk altijd wel iets wat je net niet hebt; en onderdelen voor de LT95 zijn wel verkrijgbaar; maar lang niet alles "off the shelve".

Ze zijn veel toegepast inn RRC's en dus niet zeldzaam, ik zag er laatst eentje langskomen op markt die was af te halen voor een kratje bier.... ;-)

[landrover.paginamarkt.nl]

Als je zoiets als donorbak gebruikt, heb je een mooi voorraadje onderdelen. Staat er ook eentje met overdrive, en als je die nog niet hebt is dat wel weer een lekkere toevoeging.

Als je echter geen haast hebt, dan ben je zoals altijd het goedkoopste uit. ;-) LRseries heeft volgens mij nog het meeste oude spul. genuine old stock. Overigens schakelt ook een volledig gereviseerde LT95 nog steeds wat vaag, ruist een beetje en is geen quick-shift bak. Maar wel voor weer heeeeel veel km's.

Heb je al een parts manual voor de LT95 ??? Volgens mij heb ik er ergens nog eentje. Net als voor de overdrive.

Gerrit

Arjen Schreef:
-------------------------------------------------------
> Hoi Gerrit,
>
> Bedankt voor je reactie, ik wil zeker niet de bak
> vervangen door een andere. Mijn doel is juist met
> zo min mogelijk kosten, toch weer fatsoenlijk te
> kunnen schakelen. Ik wil dus de LT95 behouden.
> Een andere op de kop tikken is uiteraard een heel
> goed idee, ik was alleen in de veronderstelling
> dat het nogal prijzig zou worden. 200/300 euro is
> prima, maar voor dat geld heb ik ze nog niet
> gevonden. Daarbij komt dat je dan alleen niet weet
> wat je koopt.
> Als je voor 200/300 euro kunt reviseren weet je
> WEL wat je hebt.
Arjen

Re: LT85 en LT77versnellingsbakken uitwisselbaar?

Bericht door Arjen »

Dag Gerrit,

Die bak heb ik inderdaad gezien en kan ik ophalen. Tevens heb ik er nog eentje die ik kan ophalen.
Dus de donor is geregeld, dat is mooi. Nu moet ik nog even gaan uitzoeken welke onderdelen ik allemaal zal moeten gaan bestellen.
Manual heb ik.

En vooral hoe ga ik dat ding eruit/erin krijgen :-)

Thanks voor de info.



G-men (Gargamel) Schreef:
-------------------------------------------------------
> Eigen bak reviseren is zeker het goedkoopste, en
> je weet idd dan wel wat je hebt. Nadeel is alleen
> dat je even zonder (rijdende) auto zit.
> Er is namelijk altijd wel iets wat je net niet
> hebt; en onderdelen voor de LT95 zijn wel
> verkrijgbaar; maar lang niet alles "off the
> shelve".
>
> Ze zijn veel toegepast inn RRC's en dus niet
> zeldzaam, ik zag er laatst eentje langskomen op
> markt die was af te halen voor een kratje bier....
> ;-)
>
> [landrover.paginamarkt.nl]
> 95/353461.html
>
> Als je zoiets als donorbak gebruikt, heb je een
> mooi voorraadje onderdelen. Staat er ook eentje
> met overdrive, en als je die nog niet hebt is dat
> wel weer een lekkere toevoeging.
>
> Als je echter geen haast hebt, dan ben je zoals
> altijd het goedkoopste uit. ;-) LRseries heeft
> volgens mij nog het meeste oude spul. genuine old
> stock. Overigens schakelt ook een volledig
> gereviseerde LT95 nog steeds wat vaag, ruist een
> beetje en is geen quick-shift bak. Maar wel voor
> weer heeeeel veel km's.
>
> Heb je al een parts manual voor de LT95 ???
> Volgens mij heb ik er ergens nog eentje. Net als
> voor de overdrive.
>
> Gerrit
>
> Arjen Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Hoi Gerrit,
> >
> > Bedankt voor je reactie, ik wil zeker niet de
> bak
> > vervangen door een andere. Mijn doel is juist
> met
> > zo min mogelijk kosten, toch weer fatsoenlijk
> te
> > kunnen schakelen. Ik wil dus de LT95 behouden.
> > Een andere op de kop tikken is uiteraard een
> heel
> > goed idee, ik was alleen in de veronderstelling
> > dat het nogal prijzig zou worden. 200/300 euro
> is
> > prima, maar voor dat geld heb ik ze nog niet
> > gevonden. Daarbij komt dat je dan alleen niet
> weet
> > wat je koopt.
> > Als je voor 200/300 euro kunt reviseren weet je
> > WEL wat je hebt.
Jos Daalmans

Re: LT85 en LT77versnellingsbakken uitwisselbaar?

Bericht door Jos Daalmans »

Hoi Arjen,

Een mail met wat aanvullende tips is gestuurd.

Succes,

Jos
Frits de Bruin

Re: LT85 en LT77versnellingsbakken uitwisselbaar?

Bericht door Frits de Bruin »

En ik neem aan dat ik een uitnodiging krijg om mee te klussen?! Altijd leerzaam.
Desnoods haal je hem eronderuit en knutselt er bij mij in de garage aan. Bouwen we een stevige tafel. Ik vermoed dat ik de RR weer naar buiten kan rijden en onderaan de helling tot stilstand kan brengen nu. Die mag wel een weekendje buiten staan.
Puffino

Re: LT85 en LT77versnellingsbakken uitwisselbaar?

Bericht door Puffino »

Als je een motortakel hebt is het geen probleem, die is lang genoeg. Seatbase er uit, tunnel er uit, crossmember er uit. Auto hoog opkrikken om dan de bak er onderuit te trekken. (op een glijplaat is het makkelijkst)

Het schijnt ook te kunnen bovenlangs met sommige bakken maar dat weet ik nie tprecies of dat bij die van jou ook kan. Weet niet meer precies hoe dat ook weer zat...

Sander Lelieveld


Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL
Johan V

Re: LT85 en LT77versnellingsbakken uitwisselbaar?

Bericht door Johan V »

Hey jongens,

Omdat Jos ons op dit draadje en via de mail uitgebreid heeft voorzien van nuttige informatie en gezien mijn huidige thuissituatie is het voor mijn het handigst om, zoals Sander al voorstelde, zelf aan de slag en de boel uit de auto te halen. Omdat mijn versnellingsbak en tussenbak afzonderlijke delen zijn, is het voor mij wat makkelijker om dit voor mijn deur te doen. Ik heb het nodige leeswerk te doen, maar met de aanwijzingen van Jos ga ik nu eerst de toestand van mijn bak bezien en kijken wat ik nodig heb voor revisie.

Wat betreft de gemeenschappelijke activiteit gaat mijn voorkeur uit naar een keertje samenkomen bij voor de montage en afstelling van de revisiedelen. Dat is logistiek ook wat makkelijker. Wellicht is de garage van Frits in Pijnacker dan geen gek idee.

Groet,
Johan
Puffino

Re: LT85 en LT77versnellingsbakken uitwisselbaar?

Bericht door Puffino »

We hebben nog effe contact over morgen. Dan trekken we die bak of bakken er effe onder uit.

Zeker als jij ook wat leeswerk hebt gedaan ;-)

Sander Lelieveld


Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL
Plaats reactie