probleem in aandrijving(?)
-
Raoul Winckels
probleem in aandrijving(?)
Dag mensen,
volgend probleem..vandaag weer lekker onderweg geweest in landrover...ineens weerstand op de aandrijving een fluitend geluid (klonk beetje als een losse v-snaar...) echter klonk alsof et ergens vanuit v-bak of achteras kwam...(accu wordt ook gewoon voldoende bijgeladen dus vsnaar is et niet. auto zwenkte ook wat links en dan naar rechts en daarna een gegrom wat weer klonk als een lager...kan wel gewoon normaal zonder moeite schakelen. Heb het idee dat het ergens om een lager gaat. Nu hoor ik weer niks behalve af en toe weer dat fluitend geluid heel even.
Iemand suggesties wat dit kan zijn?
gaat zich trouwens om een 88 2a uit 71 met een gereviseerd differentieel in de achteras dus de steekassen zijn onlangs nog eruit geweest ik had deze echter nog vast met de flens dus de lagers zelf zijn er niet uitgeweest.
volgend probleem..vandaag weer lekker onderweg geweest in landrover...ineens weerstand op de aandrijving een fluitend geluid (klonk beetje als een losse v-snaar...) echter klonk alsof et ergens vanuit v-bak of achteras kwam...(accu wordt ook gewoon voldoende bijgeladen dus vsnaar is et niet. auto zwenkte ook wat links en dan naar rechts en daarna een gegrom wat weer klonk als een lager...kan wel gewoon normaal zonder moeite schakelen. Heb het idee dat het ergens om een lager gaat. Nu hoor ik weer niks behalve af en toe weer dat fluitend geluid heel even.
Iemand suggesties wat dit kan zijn?
gaat zich trouwens om een 88 2a uit 71 met een gereviseerd differentieel in de achteras dus de steekassen zijn onlangs nog eruit geweest ik had deze echter nog vast met de flens dus de lagers zelf zijn er niet uitgeweest.
-
90TD5'03
Re: probleem in aandrijving(?)
Hallo,
Per wiel even omhoog en met de hand wielen draaien en luisteren/voelen of je dan wat merkt. Grote kanshebber is vuil in de remtrommels.
Succes en groet van Marco!
Per wiel even omhoog en met de hand wielen draaien en luisteren/voelen of je dan wat merkt. Grote kanshebber is vuil in de remtrommels.
Succes en groet van Marco!
-
Benno
Re: probleem in aandrijving(?)
wiellager vastgelopen en losgeslagen. Ik denk dat je het wel zult voelen als je de wielen stuk voor stuk een zwengel geeft
groet,
Benno
groet,
Benno
-
Raoul Winckels
Re: probleem in aandrijving(?)
even een update van het probleem:
nog even stukje wezen rijden (vrij lage snelheid) en nu is het zo dat het geluid een beetje overeenkomt met knarsende remmen...en soms klinkt het als een gerommel wat klinkt als een wiellager maar zou ook misschien de remmen zijn.ook wordt de remdruk steeds minder maar hij remt niet scheef...
maar goed dit is bij vrij lage snelheden(+/- 30 km/h)
viel me daarbij ook op dat ik steeds moeilijker in versnelling kon zetten zowel ontkoppelen als in versnellings zetten dus. tussenbak in neutraal is dit probleem niet aanwezig maar ook als ik de
rem ingedrukt hou kan ik moeiteloos schakelen. vloeistof is nog ruim voldoende aanwezig.
Ik zal morgen middag eens de remtrommels ervan afhalen misschien dat ik wat verdachts zie..
iemand tips waar ik op zou kunnen letten of iemand misschien andere suggesties wat dit zou kunnen zijn?
nog even stukje wezen rijden (vrij lage snelheid) en nu is het zo dat het geluid een beetje overeenkomt met knarsende remmen...en soms klinkt het als een gerommel wat klinkt als een wiellager maar zou ook misschien de remmen zijn.ook wordt de remdruk steeds minder maar hij remt niet scheef...
maar goed dit is bij vrij lage snelheden(+/- 30 km/h)
viel me daarbij ook op dat ik steeds moeilijker in versnelling kon zetten zowel ontkoppelen als in versnellings zetten dus. tussenbak in neutraal is dit probleem niet aanwezig maar ook als ik de
rem ingedrukt hou kan ik moeiteloos schakelen. vloeistof is nog ruim voldoende aanwezig.
Ik zal morgen middag eens de remtrommels ervan afhalen misschien dat ik wat verdachts zie..
iemand tips waar ik op zou kunnen letten of iemand misschien andere suggesties wat dit zou kunnen zijn?
-
Raoul Winckels
Re: probleem in aandrijving(?)
Raoul Winckels Schreef:
-------------------------------------------------------
> even een update van het probleem:
>
> nog even stukje wezen rijden (vrij lage snelheid)
> en nu is het zo dat het geluid een beetje
> overeenkomt met knarsende remmen...en soms klinkt
> het als een gerommel wat klinkt als een wiellager
> maar zou ook misschien de remmen zijn.ook wordt de
> remdruk steeds minder maar hij remt niet
> scheef...
> maar goed dit is bij vrij lage snelheden(+/- 30
> km/h)
> viel me daarbij ook op dat ik steeds moeilijker in
> versnelling kon zetten zowel ontkoppelen als in
> versnellings zetten dus. tussenbak in neutraal is
overigens het remsysteem en koppelingsystemen zitten dus op 1 reservoir.
> dit probleem niet aanwezig maar ook als ik de
> rem ingedrukt hou kan ik moeiteloos schakelen.
> vloeistof is nog ruim voldoende aanwezig.
>
> Ik zal morgen middag eens de remtrommels ervan
> afhalen misschien dat ik wat verdachts zie..
> iemand tips waar ik op zou kunnen letten of iemand
> misschien andere suggesties wat dit zou kunnen
> zijn?
-------------------------------------------------------
> even een update van het probleem:
>
> nog even stukje wezen rijden (vrij lage snelheid)
> en nu is het zo dat het geluid een beetje
> overeenkomt met knarsende remmen...en soms klinkt
> het als een gerommel wat klinkt als een wiellager
> maar zou ook misschien de remmen zijn.ook wordt de
> remdruk steeds minder maar hij remt niet
> scheef...
> maar goed dit is bij vrij lage snelheden(+/- 30
> km/h)
> viel me daarbij ook op dat ik steeds moeilijker in
> versnelling kon zetten zowel ontkoppelen als in
> versnellings zetten dus. tussenbak in neutraal is
overigens het remsysteem en koppelingsystemen zitten dus op 1 reservoir.
> dit probleem niet aanwezig maar ook als ik de
> rem ingedrukt hou kan ik moeiteloos schakelen.
> vloeistof is nog ruim voldoende aanwezig.
>
> Ik zal morgen middag eens de remtrommels ervan
> afhalen misschien dat ik wat verdachts zie..
> iemand tips waar ik op zou kunnen letten of iemand
> misschien andere suggesties wat dit zou kunnen
> zijn?
-
Rick90
Re: probleem in aandrijving(?)
Ik kan wel vanalles opnoemen wat het zou kunnen zijn maar het is het makkelijkst als je de wielen even van de grond af krikt en er aan voelt.
Kijk of je geen overmatige speling op de wielen hebt en of ze niet te zwaar lopen. Het klinkt als een kapot wiellager. Dat kan er tenslotte ook voor zorgen dat je moet pompen om te remmen. Door de speling op de naaf en remtrommel kunnen deze op en neer bewegen en hierdoor worden tijdens het rijden de remschoenen naar binnen gedrukt. Als je vervolgens wilt remmen moet je een keer pompen om de schoenen ver genoeg naar buiten te krijgen.
Kijk of je geen overmatige speling op de wielen hebt en of ze niet te zwaar lopen. Het klinkt als een kapot wiellager. Dat kan er tenslotte ook voor zorgen dat je moet pompen om te remmen. Door de speling op de naaf en remtrommel kunnen deze op en neer bewegen en hierdoor worden tijdens het rijden de remschoenen naar binnen gedrukt. Als je vervolgens wilt remmen moet je een keer pompen om de schoenen ver genoeg naar buiten te krijgen.
-
Roy Bruurs
Re: probleem in aandrijving(?)
Zou het controleren idd. Klinkt als een wiellager en zoals rick al zegt beinvloed dit het remmen ook.
Maat van mij had dit ook en was zo eigenwijs op door te rijden met als resultaat een wiel dat er uiteindelijk onder door slingerde en alles was gesmolten (geen lager meer de herkennen en de moeren aan elkaar gesmolten incl borgplaat) eindleijk een nieuwe hub met lager ed. kunnen plaatsen.
Dus zou het maar controleren voor je een stuk verder van huis bent en ook langs de snelweg staat met een wiel dat er bijna afligt
ab4l87.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b619192c250180e2569b42100cbad32b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', 'http://i53.tinypic.com/ab4l87.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', '', 13359529, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dagelijkste auto Land Rover Freelander 1 2001 1.8i
Hobby auto Land Rover Ninety 1984 200Tdi
(Totall los) Land Rover Ninety RHD 1984 2,5N/A
Verkocht Land Rover series III 109" RHD 2,25B
Maat van mij had dit ook en was zo eigenwijs op door te rijden met als resultaat een wiel dat er uiteindelijk onder door slingerde en alles was gesmolten (geen lager meer de herkennen en de moeren aan elkaar gesmolten incl borgplaat) eindleijk een nieuwe hub met lager ed. kunnen plaatsen.
Dus zou het maar controleren voor je een stuk verder van huis bent en ook langs de snelweg staat met een wiel dat er bijna afligt
ab4l87.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b619192c250180e2569b42100cbad32b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', 'http://i53.tinypic.com/ab4l87.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', '', 13359529, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dagelijkste auto Land Rover Freelander 1 2001 1.8i
Hobby auto Land Rover Ninety 1984 200Tdi
(Totall los) Land Rover Ninety RHD 1984 2,5N/A
Verkocht Land Rover series III 109" RHD 2,25B
-
Raoul Winckels
Re: probleem in aandrijving(?)
kleine update...
vandaag beide wielen eens van de grond getild...rechter achterwiel hoor ik inderdaad het knarsende/piepende geluid alleen vrij zacht maar wel precies hetzelfde als ik aan het rijden ben maar dan heb ik natuurlijk ook meer vaart dus is het ook beter te horen, ook rommelt et vrij erg naar eigen mening. Echter speling voelde ik niet. Maar er is volgens mij iets vreemds aan de hand want ik had de auto dus op een gegeven moment laten lopen en in 1e versnelling gezet...en draait alleen het linker achterwiel dus bestuurder kant...zette ik hem daarna in neutraal en blijft het wiel gewoon draaien is dit normaal? lijkt me niet he...draait dan wel maar heeel erg langzaam.
vandaag beide wielen eens van de grond getild...rechter achterwiel hoor ik inderdaad het knarsende/piepende geluid alleen vrij zacht maar wel precies hetzelfde als ik aan het rijden ben maar dan heb ik natuurlijk ook meer vaart dus is het ook beter te horen, ook rommelt et vrij erg naar eigen mening. Echter speling voelde ik niet. Maar er is volgens mij iets vreemds aan de hand want ik had de auto dus op een gegeven moment laten lopen en in 1e versnelling gezet...en draait alleen het linker achterwiel dus bestuurder kant...zette ik hem daarna in neutraal en blijft het wiel gewoon draaien is dit normaal? lijkt me niet he...draait dan wel maar heeel erg langzaam.
-
Eric&Betty Boop
Re: probleem in aandrijving(?)
Quote...zette ik hem daarna in neutraal en blijft het wiel gewoon draaien is dit normaal? lijkt me niet he...draait dan wel maar heeel erg langzaam. Ja dat is normaal.Het toplager in het vliegwiel neemt de priseas een beetje mee waardoor de V-bak ook gaat draaien.
Door de wrijving in de bak gaat de uitgaande as van de bak ook draaien.
Staan alle wielen op de grond dan hebben die veel te veel weerstand om dan te gaan draaien,maar is 1 wiel los dan is die weerstand weg en gaat dat wiel langzaam draaien.Hij is dan ook heel makkelijk met de hand tegen te houden.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('c0f48491be9a5ac7533abc1fba405ca9', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 13367252, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('831a2bf3cc00aff4a9d23823cca53fc1', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 13367252, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Door de wrijving in de bak gaat de uitgaande as van de bak ook draaien.
Staan alle wielen op de grond dan hebben die veel te veel weerstand om dan te gaan draaien,maar is 1 wiel los dan is die weerstand weg en gaat dat wiel langzaam draaien.Hij is dan ook heel makkelijk met de hand tegen te houden.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('c0f48491be9a5ac7533abc1fba405ca9', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 13367252, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('831a2bf3cc00aff4a9d23823cca53fc1', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 13367252, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
Exfietser
Re: probleem in aandrijving(?)
Waarschijnlijk kun je het wiel met de hand tegen houden. In de neutrale stand is er een deel van de bak dat meedraait. De olie is dus lekker in beweging en spettert lekker rond. Waarschijnlijk worden de andere tandwielen door dat bewegen en spetteren van de koude nog dikke olie een beetje meegenomen.
En dat knarsen is ongetwijfeld een wiellager. Daar kun je niet mee doorrijden tenzij je het risico wilt lopen om ergens langs de weg met een volledig geblokkeerde as zeer plotseling stil te staan.
Gewoon vervangen dat lager en de oliekering. Kijk ook even of de loopring waar de oliekering om draait niet is ingesleten.
Niet alle wagens hebben overigens een loopring. Bij sommige modellen moet je dan de hele stub vervangen. Maar het is de moeite waard om te controleren.
Arnold.
En dat knarsen is ongetwijfeld een wiellager. Daar kun je niet mee doorrijden tenzij je het risico wilt lopen om ergens langs de weg met een volledig geblokkeerde as zeer plotseling stil te staan.
Gewoon vervangen dat lager en de oliekering. Kijk ook even of de loopring waar de oliekering om draait niet is ingesleten.
Niet alle wagens hebben overigens een loopring. Bij sommige modellen moet je dan de hele stub vervangen. Maar het is de moeite waard om te controleren.
Arnold.
-
Exfietser
Re: probleem in aandrijving(?)
Price as draait volledig mee. Hij heeft de koppeling niet ingetrapt maar alleen de v-bak in zijn vrij staan.
Arnold.
Arnold.
-
Raoul Winckels
Re: probleem in aandrijving(?)
dag mensen bedankt voor jullie reacties allemaal
ik zal dan maar een lagertje vervangen.heb al paar keer lager probleem gehad dat was altijd voren dus ik heb al slechte ervaringen met het langs de kant staan met een kapot lager...
alle kanten op slingeren etc. daarom heb ik de auto de laatste paar dagen gewoon laten staan. Hou jullie nog op de hoogte of het probleem daar mee opgelost is. En ook bedankt voor de uitleg
dat het wiel ook in neutraal draait ik vond het maar een vreemde gewaarwording haha.
Groetjes Raoul
ik zal dan maar een lagertje vervangen.heb al paar keer lager probleem gehad dat was altijd voren dus ik heb al slechte ervaringen met het langs de kant staan met een kapot lager...
alle kanten op slingeren etc. daarom heb ik de auto de laatste paar dagen gewoon laten staan. Hou jullie nog op de hoogte of het probleem daar mee opgelost is. En ook bedankt voor de uitleg
dat het wiel ook in neutraal draait ik vond het maar een vreemde gewaarwording haha.
Groetjes Raoul