laadstroomlampje LWIIA 1971
-
Rudolfo2
laadstroomlampje LWIIA 1971
In deze donkere dagen een "nieuwe" 55 amp ruildynamo gemonteerd in mijn LW IIa 1971. In de verwachting dan af te zijn van het feit dat het langere tijd duurt voordat mijn laadstroomlampje uitgaat. Maar helaas niets van dit alles. Vandaag op advies van het revisiebedrijf de ampéremeter verwijderd. Deze heeft bij een wisselstroomdynamo weing zin. Meer van belang is de spanning op je accupolen. De amperemeter zat in serie geschakeld op de laadstroomdraad vanaf de dynamo. Het voordeel van deze verwijdering is dat de spanning op de accu polen nu ruim 14 volt is. Voorheen max 13.6 volt. Maar nog steeds zit er een langere tijd tussen het starten en het uitgaan van mijn laadstroomlampje. Gaat lampje uit dan springt de voltmeter ook meteen van 12 nog wat naar 14 volt. Waar kan ik het nu nog zoeken? Ik ga eerst maar eens de bedrading van het laadstroomlampje nader bekijken. Is het wattage van het laadstroomlampje (krijg het woord bijna niet meer uit mijn bek) wellicht van belang?
vr gr
Ruud
vr gr
Ruud
-
Dennis101
Re: laadstroomlampje LWIIA 1971
Het vermogen van het lampje heeft zeker invloed op het toerental waarop de dynamo stroom begint te leveren, evenals het toerental van de dynamo zelf.
Om de dynamo vrijwel gelijk mee te laten doen is een 2,2 watt lampje nodig, iets meer kan ook maar beïnvloed wel de onderste drempel van het regelgebied omdat het minimum veld hoger komt te liggen.
Dit laatste is vooral zomers nadelig als de accu al geheel vol is en er nauwelijks verbruikers zijn ingeschakeld. Als je gewend bent om altijd met licht aan te rijden is het geen probleem om een 3 watt lampje te plaatsen.
Kijk ook even hoe groot de poelie op de dynamo is, want ideaal is een poelie waarvan de omtrek de helft is als van de krukas poelie.
Met die verhouding draait de dynamo 2x zo snel als de krukas en blijft het toerental onder het maximum toerental van de dynamo.
Vooral bij de modellen die van oorsprong een DC dynamo hadden (zoals de S2a) wordt nogal eens een te grote poelie op de dynamo gezet, omdat de DC dynamo een aanzienlijk grotere poelie heeft als de AC dynamo. Als de poelie van de DC dynamo op de AC dynamo is overgezet dan is het toerental van de dynamo te laag, waardoor een hoger motor toerental nodig is om de dynamo in te laten schakelen.
Dennis B
Om de dynamo vrijwel gelijk mee te laten doen is een 2,2 watt lampje nodig, iets meer kan ook maar beïnvloed wel de onderste drempel van het regelgebied omdat het minimum veld hoger komt te liggen.
Dit laatste is vooral zomers nadelig als de accu al geheel vol is en er nauwelijks verbruikers zijn ingeschakeld. Als je gewend bent om altijd met licht aan te rijden is het geen probleem om een 3 watt lampje te plaatsen.
Kijk ook even hoe groot de poelie op de dynamo is, want ideaal is een poelie waarvan de omtrek de helft is als van de krukas poelie.
Met die verhouding draait de dynamo 2x zo snel als de krukas en blijft het toerental onder het maximum toerental van de dynamo.
Vooral bij de modellen die van oorsprong een DC dynamo hadden (zoals de S2a) wordt nogal eens een te grote poelie op de dynamo gezet, omdat de DC dynamo een aanzienlijk grotere poelie heeft als de AC dynamo. Als de poelie van de DC dynamo op de AC dynamo is overgezet dan is het toerental van de dynamo te laag, waardoor een hoger motor toerental nodig is om de dynamo in te laten schakelen.
Dennis B
-
Eric&Betty Boop
Re: laadstroomlampje LWIIA 1971
Goede tip Dennis.
Ik heb bij Betty namelijk hetzelfde euvel.Ik zal het wattage van het lampje eens checken.
Het is bij Betty ook het geval dat na de koude start de dynamo meer toeren moet maken om op te starten dan na een warme start. Heb jij daar ook een verklaring voor?
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('56af1f0da5b91121e691e0dd91ba3765', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 13342119, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('892e0d7e30c39d019c2cc6ac15285062', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 13342119, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Ik heb bij Betty namelijk hetzelfde euvel.Ik zal het wattage van het lampje eens checken.
Het is bij Betty ook het geval dat na de koude start de dynamo meer toeren moet maken om op te starten dan na een warme start. Heb jij daar ook een verklaring voor?
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('56af1f0da5b91121e691e0dd91ba3765', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 13342119, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('892e0d7e30c39d019c2cc6ac15285062', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 13342119, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
Dennis101
Re: laadstroomlampje LWIIA 1971
Bij de warme start zal er waarschijnlijk nog wat remanent magnetisme aanwezig zijn.
Dennis B
Dennis B
-
Rudolfo2
Re: laadstroomlampje LWIIA 1971
Ik heb het dashboard verwijderd om bij het laadstroomlampje te kunnen komen. Dit zat overigens niet meer in de snelheidsmeter maar was apart gemonteerd. Volgens mij is het een ledlampje en dat is niet voldoende voor aansturing van de dynamo. Ik ga de fitting in de snelheidsmeter weer gebruiken met een 3 watt lampje. Is het gele lampje voor de laadstroom?
gr Ruud
gr Ruud
-
Dennis101
Re: laadstroomlampje LWIIA 1971
Het laadstroomlampje in de lightweight is niet in de behuizing van de snelheidsmeter opgenomen, maar is een rood lampje helemaal onderin en precies in het midden van het dashboard paneeltje.
Let er ook op dat het lampje aan de ene kant op de geschakelde + van het contactslot komt en de andere kant op de IGN aansluiting van de dynamo wordt aangesloten.
Geen van beide aansluitingen op de fitting mogen dus contact maken met massa.
Het gele lampje in de snelheidsmeter is het controlelampje voor de choke.
Dennis B
Let er ook op dat het lampje aan de ene kant op de geschakelde + van het contactslot komt en de andere kant op de IGN aansluiting van de dynamo wordt aangesloten.
Geen van beide aansluitingen op de fitting mogen dus contact maken met massa.
Het gele lampje in de snelheidsmeter is het controlelampje voor de choke.
Dennis B
-
Rudolfo2
Re: laadstroomlampje LWIIA 1971
Dennis,
Bedankt voor deze info. Ik ga hiermee aan de slag.
Ruud
Bedankt voor deze info. Ik ga hiermee aan de slag.
Ruud
-
Rudolfo2
Re: laadstroomlampje LWIIA 1971
Vandaag lampje gemonteerd van 12 volt en 2 watt. Dynamo gaat meteen laden en over de accupolen meet ik 14.2 volt. Met licht aan 14 volt. Perfect dus.
Maar tijdens een testritje geeft mijn ingebouwde voltmeter een andere waarde aan dan de multimeter die ik via de aansluiting van mijn ctek rechtstreeks op de accupolen heb aangesloten. Waarde accupolen is 14 volt maar ingebouwde voltmeter geeft 12 volt aan. Ging op een gegeven moment ook slingeren tussen 10 en 14 volt. Eerst maar eens gaan kijken hoe de voltmeter is aangesloten.
gr Ruud
2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03/01/2011 15:45 door Rudolfo2.
Maar tijdens een testritje geeft mijn ingebouwde voltmeter een andere waarde aan dan de multimeter die ik via de aansluiting van mijn ctek rechtstreeks op de accupolen heb aangesloten. Waarde accupolen is 14 volt maar ingebouwde voltmeter geeft 12 volt aan. Ging op een gegeven moment ook slingeren tussen 10 en 14 volt. Eerst maar eens gaan kijken hoe de voltmeter is aangesloten.
gr Ruud
2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03/01/2011 15:45 door Rudolfo2.