Ombouw dynamo

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
chris

Ombouw dynamo

Bericht door chris »

Vraagje.

Ik wil mijn militaire Dynamo vervangen voor een moderne lichter draaiende civiele soort.
Weet iemand hoeveel ampere die ouwe geeft.

Verder wens ik iedereen een fantastisch nieuwjaar.

Gr.Chris
Leo van der Poel

Re: Ombouw dynamo

Bericht door Leo van der Poel »

hey chris

ik meen 90A als het een nederlandse ex def. is
mvrgr
leo van der poel

restauratie landrover 109 D ex def
[s835.photobucket.com]
th_SAM_0485.jpg --> mod_embed_images_loadimage('aca2f5d809bf0c7560b1bb08ab2aa068', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi835.photobucket.com%2Falbums%2Fzz272%2Flvanderpoel%2Fth_SAM_0485.jpg%3Ft%3D1306055220', 'http://i835.photobucket.com/albums/zz272/lvanderpoel/th_SAM_0485.jpg?t=1306055220', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi835.photobucket.com%2Falbums%2Fzz272%2Flvanderpoel%2Fth_SAM_0485.jpg%3Ft%3D1306055220', '', 13341944, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Exfietser

Re: Ombouw dynamo

Bericht door Exfietser »

63 Ampere nominaal. 90 Ampere piek. Maximum uitgangspanning 36 volt.

Arnold.
Chris

Re: Ombouw dynamo

Bericht door Chris »

Is dit dan een gelijk of wisselstroom Dynamo.
Ik ging ervan uit dat het een gelijk stroom is.
Volgens mij snoept hij ook erg veel pk's weg van m'n 2.25 diesel.
Ik heb hem even laten draaien zonder dynamo, klinkt veel beter en neemt ook veel makkelijker op.

Chris
Exfietser

Re: Ombouw dynamo

Bericht door Exfietser »

Het is een wisselstroomdynamo. Om precies te zijn een sleepring anker generator. En een die een slordige 1700 watt kan leveren met een piek van 2500. Je hebt hem getest zonder dynamo en met. Heb je dan ook alle electrische verbindingen van de dynamo losgehad. tijdens de test met dynamo. Dan zul je namelijk weinig verschil merken. Het door de dynamo geleverde electrisch vermogen om de lampen te laten laten branden accu te laden etc is namelijk het gene dat je meet. En dat heb je bij elke dynamo. Een onbelaste dynamo heeft alleen maar weerstand van de lagers en een eventuele koelwaaier als het goed is.

Deze dynamo heeft maar een nadeel en dat is zijn formaat met als gevolg een zware belasting voor je bevestigingspunten. Die moet je ook regelmatig controleren dat ze nog vast zitten. Anders gaan de bevestigingsogen uitlubberen.
Overigens zijn ook moderne dynamo's met een dergelijk vermogen groot hoor.

Voor gewoon gebruik in de landrover is de dynamo enorm overbemeten. Maar als je iets meer wil in of met de wagen is het wel handig. Een kennis van mij heeft een electrisch straalkacheltje in de wagen staan van een kilowatt.

Ik houd hem er in ieder geval mooi in. Lekker veel electrisch vermogen beschikbaar is toch wel heel prettig. En omdat het een sleepring generator is, is het ook mechanisch een hele goed apparaat. De twee koolborstels die er in zitten slijten eigenlijk niet of nauwelijks. Als je hem op tijd smeert en de bevestigingsbouten regelmatig controleert gaat hij eigenlijk niet stuk.

Om de verwarring compleet te maken. De gelijkrichters (dat zijn 9 dioden) zitten in de dynamo. Er komt dus een gelijkspanning uit deze wisselstroom dynamo. De kast die rechtsvoor tegen je voorfront gemonteerd zit is alleen de regelaar die zorgt dat onafhankelijk van de elektrische belasting de boordspanning constant blijft.

Arnold.
chris

Re: Ombouw dynamo

Bericht door chris »

Bedankt voor je leerzame verhaal.

Gr.Chris
Plaats reactie