chassis schooperen?
-
Bart van Dessel
chassis schooperen?
Ik ben met een ombouwproject begonnen, een '86 RRC 4 drs. diesel (ga alleen chassis gebruiken) die een 300 tdi met R380 krijgt en een verse (ook '86) koets. Het chassis is hard maar overal wat vliegroest, uiteraard moet het chassis spik en span worden en blijven. Ik heb er al verschillende laten galvaniseren maar ik wil misschien 's wat anders. Hoe staan jullie tegenover schooperen? Dan kan ik het chassis wegbrengen naar 1 bedrijf die alles voor me uitvoeren (Cuijpers in Weert bijvoorbeeld) en kan ik het kant en klaar ophalen. Ik ben benieuwd naar ervaringen met schooperen. Poedercoaten lijkt me gevaarlijk als het op bepaalde plekken niet "plakt" en er dan vocht onder komt. Het chassis werkt en tordeert altijd wel een klein beetje, vooral als er echt mee gewerkt gaat worden (zoals bij mij).
Het kostenplaatje vind ik minder interessant, moet gewoon goed zijn. Galvaniseren kan natuurlijk ook nog gewoon.
Gr, Bart
Het kostenplaatje vind ik minder interessant, moet gewoon goed zijn. Galvaniseren kan natuurlijk ook nog gewoon.
Gr, Bart
-
D&G
Re: chassis schooperen?
Schooperen is volgens mij voor een chassis een heel goede oplossing, maar volgens mij doet het niets aan de binnenkant omdat het extern wordt opgebracht. Thermisch verzinken is wel voor binnen en buitenzijde.
Gerard, die nu snapt waarom Bart geen tijd heeft even een blokje om te gooien
Gerard, die nu snapt waarom Bart geen tijd heeft even een blokje om te gooien
-
Eric_1
Hoi Bart
In de eind jaren 80 diverse chassis laten schooperen van Series 1's die we gerestaureerd hebben en daarna binnenzijden met waxoil of bruine ML. Is nog steeds nergens ook maar iets van roest aan te bekennen; ook niet bij auto's die gewoon altijd buiten staan. Vanaf 1994 zijn we de chassis echter altijd gaan galvaniseren omdat je dan ook de binnenkant goed behandeld hebt. Zeker bij een roestiger chassis de betere oplossing.
Als je een heel gaaf chassis hebt; en het feit dat deze latere chassis van binnen gelakt zijn (is een series 1 chassis niet dus zink hecht daar beter op) is schooperen best een goede oplossing. Met de schutborden doen we dat ook altijd. Chassis doen wij echter nog steeds galvaniseren.
groeten
Eric
In de eind jaren 80 diverse chassis laten schooperen van Series 1's die we gerestaureerd hebben en daarna binnenzijden met waxoil of bruine ML. Is nog steeds nergens ook maar iets van roest aan te bekennen; ook niet bij auto's die gewoon altijd buiten staan. Vanaf 1994 zijn we de chassis echter altijd gaan galvaniseren omdat je dan ook de binnenkant goed behandeld hebt. Zeker bij een roestiger chassis de betere oplossing.
Als je een heel gaaf chassis hebt; en het feit dat deze latere chassis van binnen gelakt zijn (is een series 1 chassis niet dus zink hecht daar beter op) is schooperen best een goede oplossing. Met de schutborden doen we dat ook altijd. Chassis doen wij echter nog steeds galvaniseren.
groeten
Eric
-
Leendert
Mijn 1e restauratie 25 jaar geleden heb ik het schutbord en chassis laten scoperen die auto rijd nu nog zonder roest rond.
Maar het is wel alleen de buiten kant van binnen moet je hem wel goed behandelen.
Mijn ander projecten heb ik ook laten scoperen (schutborden, RRC koets enz.)
Het is inderdaat meestal een bedrijf die kan stralen, scoperen en spuiten (primer of poederen)
Maar het is wel alleen de buiten kant van binnen moet je hem wel goed behandelen.
Mijn ander projecten heb ik ook laten scoperen (schutborden, RRC koets enz.)
Het is inderdaat meestal een bedrijf die kan stralen, scoperen en spuiten (primer of poederen)
-
Bart van Dessel
Ik denk dat ik toch weer voor thermisch verzinken ga, ik wil een auto bouwen waar ik lang mee ga rijden. Heb ik vaak gezegd maar als ik een goed bod kreeg vertrok de auto weer, ik heb nu thuis beloofd dat er eentje echt moet blijven Alleen hoe kun je het chassisnummer afdekken? Dat heeft de RDW er opnieuw ingeslagen dus dat moet helemaal ongeschonden blijven. En Gerard, weet je hoeveel projecten hier nog staan? En m'n baas ziet me ook graag, evenals m'n gezin, en m'n schapen, honden, ganzen en pony. Dus het is keuzes maken.
Gr, bart
Gr, bart
-
Rick90
Hoi Bart,
Je kan natuurlijk ook eerst galvaniseren en dan poedercoaten als je een apart kleurtje wilt en toch goed roestbestendig.
Maar als je er al verschillende hebt laten galvaniseren en dat heeft goed gewerkt waarom wil je nu dan iets anders?
Groeten Rick,
p4pb7561242.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d92cfa15f36ea6388b5f832064d782cd', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flp1.pinkbike.org%2Fp4pb7561242%2Fp4pb7561242.jpg', 'http://lp1.pinkbike.org/p4pb7561242/p4pb7561242.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flp1.pinkbike.org%2Fp4pb7561242%2Fp4pb7561242.jpg', '', 13319256, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Foto's werkzaamheden
Je kan natuurlijk ook eerst galvaniseren en dan poedercoaten als je een apart kleurtje wilt en toch goed roestbestendig.
Maar als je er al verschillende hebt laten galvaniseren en dat heeft goed gewerkt waarom wil je nu dan iets anders?
Groeten Rick,
p4pb7561242.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d92cfa15f36ea6388b5f832064d782cd', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flp1.pinkbike.org%2Fp4pb7561242%2Fp4pb7561242.jpg', 'http://lp1.pinkbike.org/p4pb7561242/p4pb7561242.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flp1.pinkbike.org%2Fp4pb7561242%2Fp4pb7561242.jpg', '', 13319256, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Foto's werkzaamheden
-
D&G
Hey Bart,
Was geen aanval hoor! Waarom denk je dat ik het uit wil besteden
Gerard
Was geen aanval hoor! Waarom denk je dat ik het uit wil besteden
Gerard
-
Bart van Dessel
Je hebt gelijk, ik denk galvaniseren weer het beste, beetje m'n bezwaar is het meerwerk met brengen en ophalen bij verschillende bedrijven, het mooiste is alles laten doen bij 1 bedrijf. Maar ik wil lang met de auto rijden dus ik mag er ook wel wat voor doen. Trouwens, de verzinkerij komt het bij mij ophalen dus wat zeur ik nou...... Maar na het galvaniseren nog eens poedercoaten is een beetje dubbel lijkt me, de look vind ik niet zo belangrijk. Ik zet het wel volledig in de ML.
Gr, Bart
Gr, Bart
-
Rick90
Ik bedoelde het poedercoaten ook niet als roestpreventie want dat is inderdaad dubbel op. Maar er zijn mensen die een blinkend gegalvaniseerd chassis niet mooi vinden en het nog laten coaten in een gewenste kleur. Ik ken iemand die dit in het orange heeft laten doen
-
Mud Machine
Even een ruim plaatje over dat mooie nieuwe nummer lassen (ligt punt hechtje). Na het galvaniseren eraf halen en het is nog mooi zichtbaar.
Groeten,
Rob
Groeten,
Rob
-
Eric_1
Hallo
Er bestaat speciale tape voor, informeer maar eens bij je verzinkerij.
Je kunt er ook een plaatje overheen lassen. Niet hechtlassen, maar volledig aflassen rondon, anders kruipt de zink er tussenin!
Er bestaat speciale tape voor, informeer maar eens bij je verzinkerij.
Je kunt er ook een plaatje overheen lassen. Niet hechtlassen, maar volledig aflassen rondon, anders kruipt de zink er tussenin!
-
Bart van Dessel
Ha Rob, ja ik wil de witte goed aanpakken Het schijnt dat ze er ook een soort tape overheen kunnen plakken? Plaatje op lassen kan natuurlijk ook.
Gr, Bart
Gr, Bart
-
Andrew Colville
He Bart, schooperen is half werk en komt niet in je chassis, het heet ook wel vlam verzinken en is vergelijk baar met het spuiten met een spuitbusje zink.
Als je na de hand het chassis graag zwart wilt hebben gan dan voor het type chassislak wat er bij mij opzit, hier moet je even voor naar Cuijpers in weert die kunnen je verder adviseren, ik be dik tevreden met hun producten.
Groetjes Andrew
Als je na de hand het chassis graag zwart wilt hebben gan dan voor het type chassislak wat er bij mij opzit, hier moet je even voor naar Cuijpers in weert die kunnen je verder adviseren, ik be dik tevreden met hun producten.
Groetjes Andrew
-
Bart van Dessel
Cuijpers doet voor mij het straalwerk, als ze tussen kerst en nwjr. werken dan gaat het daar heen, ik denk dat ik toch voor galvaniseren ga, maar stralen moet zowiezo.
gr, bart
gr, bart
-
Geert Oude Luttighuis
Of je gaat voor pyrolyse, en daarna kataforese-lak. Vervolgens aflakken met chassislak.
Voordeel: zowel binnen als buiten (want in een bad), weet niet of het net zo weerbaar/krasbestendig is als galvaniseren.
Met dit straalbedrijf heb ik wel goede ervaringen, en mede-(oldtimer)liefhebbers met mij: [www.habrakenstraalbedrijf.nl]
Voordeel: zowel binnen als buiten (want in een bad), weet niet of het net zo weerbaar/krasbestendig is als galvaniseren.
Met dit straalbedrijf heb ik wel goede ervaringen, en mede-(oldtimer)liefhebbers met mij: [www.habrakenstraalbedrijf.nl]
-
Paul Stroink, One-Ten.nl
ik heb laatst een keer het chassisnummer gewoon laten meegalvaniseren om een keer de gok te wagen. Later met de lasbrander er op tot het zink smolt en de staalborstel en het kwam weer keurig tevoorschijn. Met als voordeel dat er toch wel wat zink achterbleef en het nummer nu ook nooit meer roest.
Het is wel een risico natuurlijk, zeker met een dun ingeslagen rdw puntjes nummer. Maar met een in zeer goede staat verkerend origineel nummer doe ik het zo weer.
Het is wel een risico natuurlijk, zeker met een dun ingeslagen rdw puntjes nummer. Maar met een in zeer goede staat verkerend origineel nummer doe ik het zo weer.
-
Lucas van Lierop
Hoi Bart, wat ga je eigenlijk met je body doen? Jij weet waarschijnlijk wel hoe hard die kunnen roesten.
Groet
Lucas
Groet
Lucas
-
Bart van Dessel
Die body's kunnen ontzettend roesten, je hoort ze bijna kraken. Ik heb een '86 body staan die uit Z-Frankrijk komt, hard dus, ik ga al het plaatwerk eraf halen, vloer achter eruit (alu, zit gepopt), interieur eruit en alle vloerbedekking, dan heb ik een goed overzicht wat er evt. nog gelast moet worden, daarna gaat ie in een roestwerende laag. Wat precies weet ik nog niet, misschien RX5/RX10 of Hammerite, ik zie wel.
Heb nog een complete set roestvrij plaatwerk/deuren/ spatborden, motorkap en achterkleppen staan in het Camel geel van een '83 RRC, dat wordt er op geschroeft. Ik heb een streven dat ie in de lente moet rijden, met 300 tdi motor en assen van een '97 Disco. Chassis en body zijn oud, techniek is veel jonger, 1/3 2/3 klopt dus (toevallig) ,hij is pas RDW gekeurd met een 2.5 TD blok en 110 kW ) op kenteken.
Gr, Bart
Heb nog een complete set roestvrij plaatwerk/deuren/ spatborden, motorkap en achterkleppen staan in het Camel geel van een '83 RRC, dat wordt er op geschroeft. Ik heb een streven dat ie in de lente moet rijden, met 300 tdi motor en assen van een '97 Disco. Chassis en body zijn oud, techniek is veel jonger, 1/3 2/3 klopt dus (toevallig) ,hij is pas RDW gekeurd met een 2.5 TD blok en 110 kW ) op kenteken.
Gr, Bart
-
Bart van Dessel
Das een goeie Paul! Kan ik evt. proberen, het zijn inderdaad gepunte nummers, ik kan het beste effe overleggen met de verzinkerij. (Van Aerd in Nederweert)
Groetjes, Bart
Groetjes, Bart
-
Lucas van Lierop
Ik ben zoals je weet ook met project bezig, eerst de boel laten ontlakken lijkt me het mooist dan vind je pas echt alle rotte stukken. Is wel duur...
Groet
Lucas
Groet
Lucas
-
Marc-my-Words
Als je goed documenteert waar het chassisnr is ingeslagen. Dus een paar foto's met centimeter erlangs zodat je de plek tot de milimeter kan terugvinden dan kan je alleen die plek voorzichtig schoonmaken en dan krijg je een mooi chassisnr. Je kan het zelfs netjes schoon etsen: in de omgeving alles afdekken met bijv spirituslak en dan met een kwastje zoutzuur beetje bij beetje het nr ontzinken. Daarna natuurlijk met ruim water naspoelen, en de spirituslak met spiritus (of thinner) wegpoetsen. Is basistechniek zoals ik ooit op school leerde bij de lessen tekenen (we mocht nl ook etsjes maken). In de electronica-wereld gebruiken ze ook afdeklak (in een spuitbus) echter meestal geen zoutzuur als etsmiddel -- je vind daar dus ook "ets-kennis".
Om eerlijk te zijn vind ik het met de vlam laten smelten een nogal grove aanpak.
Laat voor de zekerheid een paar plaatjes met "chassisnrs" meeverzinken, dan kan je eerst even "droogzwemmen" kan je direct zien wat mooier wordt: een licht geetst nr (met nog zink overal), iets zwaarder (met nog zich in de puntjes) of helemaal schoongeetst. En als je helemaal op zeker wilt spelen: dan eerst die proefplaatjes vooraf laten verzinken.
Marc
Om eerlijk te zijn vind ik het met de vlam laten smelten een nogal grove aanpak.
Laat voor de zekerheid een paar plaatjes met "chassisnrs" meeverzinken, dan kan je eerst even "droogzwemmen" kan je direct zien wat mooier wordt: een licht geetst nr (met nog zink overal), iets zwaarder (met nog zich in de puntjes) of helemaal schoongeetst. En als je helemaal op zeker wilt spelen: dan eerst die proefplaatjes vooraf laten verzinken.
Marc
-
Bart van Dessel
Ontlakken wordt teveel van het goede, als alles kaal is dan heb ik een goed overzicht en zie ik in 1 (hopelijk) oogopslag de rotte plekken en kunnen we evt. lassen. De dorpels en binnenschermen zijn in ieder geval knetterhard.
gr bart
gr bart