Brandstofmeter

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Geert 88 SIIID

Brandstofmeter

Bericht door Geert 88 SIIID »

Hallo allemaal,

Wie kan me vertellen wat voor signaal er op de aansluitingen van de opnemers van de brandstofmeters moet komen, of hoe dit systeem werkt..

Ik heb mijn 88 Diesel voorzien van een nieuw chassis en nadat ik de 2 tanks weer heb aangesloten, krijg ik geen aanwijzing van mijn brandstofmeter meer. Ik heb de draden op de 2 schakelaars van de brandstofschakelaar al omgewisseld, maar geen signaal.
Alles is er af en uit elkaar geweest, en ik heb niet alles opgeschreven hoe het zat, dat krijg je vlug als je met van die hele zwarte handen aan het demonteren bent.

Een draadboom gaat vanaf het bulkhead naar de schakelaars en de linkertank, de tweede gaat naar met 4 aders naar de rechtertank, waarvan er 2 zijn doorverbonden.

Graag advies

Groetjes

Geert
Leendert

Re: Brandstofmeter

Bericht door Leendert »

De tank vlotters zijn variabele weerstanden aan massa.
De meters zijn voltmeters
Er gaat dus een stroom draad naar de meter (12v of 24v) geschakeld door het contact, van de meter een draad naar de vlotter die aan masse zit.
Als de tank vol is weinig weerstand in de vlotter en de meter slaat door naar "vol", tank leeg hoge weerstand in de vlotter en de meter slaat nouwelijks uit "leeg".
Om te controleren of de meter goed is aangesloten kun je de draad van de vlotter even aan massa leggen, dan zou de meter naar vol moeten gaan.
Je kan ook met een volt meter kunnen meten dan zou er 12v of 24v op moeten staan, bijd methodes met contact aan natuurlijk.
hans

Re: Brandstofmeter

Bericht door hans »

controleer ook je spanningsstabilisator eens zit achterop je snelheidsmeter. als deze n.l. stuk is heb je ook geen brandstof/temp.meter
Exfietser

Re: Brandstofmeter schema

Bericht door Exfietser »

GroteFoto-NGCOKIHA.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d46f72392cd6b618552724da91b2c432', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGroteFoto-NGCOKIHA.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-NGCOKIHA.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGroteFoto-NGCOKIHA.jpg', '', 13312299, 600, 600, 'Loading image ...', false);

De drie groene draden met G gemerkt horen aan elkaar aan de plus van de voeding (accuspanning geschakeld via contactslot) te hangen. Dit is het schema van de 24 volt leger landrover. Maar de civiele versie zal hier niet veel van af wijken. De groene (G) draad die naar het metertje gaat zal dan alleen van de spanningsregelaar achterop het meterhuis van meetinstrumenten komen.

Foto spannings regelaar:
BMK1539-VOLTAGE-STABILISER.jpg --> mod_embed_images_loadimage('09e5f29372f2b1c5a900c56aa356d1a0', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.lrseries.com%2Fresources%2Fuser%2F99b56dfc5e4d4f0032bd776a06341f652fd2b9d0%2FBMK1539-VOLTAGE-STABILISER.jpg', 'http://www.lrseries.com/resources/user/99b56dfc5e4d4f0032bd776a06341f652fd2b9d0/BMK1539-VOLTAGE-STABILISER.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.lrseries.com%2Fresources%2Fuser%2F99b56dfc5e4d4f0032bd776a06341f652fd2b9d0%2FBMK1539-VOLTAGE-STABILISER.jpg', '', 13312299, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Achterop die spanningsregelaar moet je een gemiddelde spanning van ongeveer 10 volt meten. Dit kan je alleen meten met een ouderwetse wijzer meter. De digitale varianten kunnen dit waarschijnlijk niet omdat het het een pulserende spanning is met een gemiddelde waarde van 10 volt.

Arnold.
Plaats reactie