Motor wissel?
-
Ron Prins
Motor wissel?
Beste Mensen de volgende vraag.
Ik heb een 90 300tdi td4 met vijf versnelingsbak.
Nu zou ik graag er een 300tdi td5 van willen maken met een automaat.
Moet er dan een en ander veranderd worden aan het chasis of past dat zo van de een in de ander?
Groetjes,
Ron
Voormalig ron109LPG
Ik heb een 90 300tdi td4 met vijf versnelingsbak.
Nu zou ik graag er een 300tdi td5 van willen maken met een automaat.
Moet er dan een en ander veranderd worden aan het chasis of past dat zo van de een in de ander?
Groetjes,
Ron
Voormalig ron109LPG
-
90TD5'03
Re: Motor wissel?
Hallo Ron,
Ik denk dat je bedoelt om van je huidige 300TDi (4 cilinder) over te gaan naar een TD5 (5 cilinder.
Of de motor- en baksteunen op dezelfde plek zitten weet ik niet. Ik weet wel dat de electronica rondom de TD5
zeer omvangrijker is dan rondom een 300TDi. Het is dus flink meer dan een reguliere motorwissel. Als de huidige
motor OK is zou ik eerder op zoek gaan naar alleen een automaatbak en dat geschikt maken en fijn verder
met de 300 TDi.
Groet van Marco
Ik denk dat je bedoelt om van je huidige 300TDi (4 cilinder) over te gaan naar een TD5 (5 cilinder.
Of de motor- en baksteunen op dezelfde plek zitten weet ik niet. Ik weet wel dat de electronica rondom de TD5
zeer omvangrijker is dan rondom een 300TDi. Het is dus flink meer dan een reguliere motorwissel. Als de huidige
motor OK is zou ik eerder op zoek gaan naar alleen een automaatbak en dat geschikt maken en fijn verder
met de 300 TDi.
Groet van Marco
-
Paul Stroink, One-Ten.nl
Re: Motor wissel?
Een TD5 ombouw is prima te doen, wel moet je de motorsteunen verplaatsen. Elektronica valt wel mee, je moet zorgen dat je een complete defender kabelboom krijgt en de ECU, ook moet je een TD5 tank plaatsen.
De automaat is bij een TD5 wat lastiger dan bij een 300tdi. De TD5 automaatbak wordt electronisch bestuurd, dat los je het makkelijkste op met een compushift van aschroft. Al met al wordt dit wel een prijzige ombouw.
De 300tdi ombouwen naar automaat is eenvoudig, een discovery automaatbak past er zo achter, wel moet je nog even wat aanpassingen maken voor de oliekoeler van de automaat.
De automaat is bij een TD5 wat lastiger dan bij een 300tdi. De TD5 automaatbak wordt electronisch bestuurd, dat los je het makkelijkste op met een compushift van aschroft. Al met al wordt dit wel een prijzige ombouw.
De 300tdi ombouwen naar automaat is eenvoudig, een discovery automaatbak past er zo achter, wel moet je nog even wat aanpassingen maken voor de oliekoeler van de automaat.
-
Rick90
Re: Motor wissel?
Als je graag een Td5 wilt vanwege het vermogen zou ik eerst eens kijken naar het tunen van de Tdi. Daar is met een beetje moeite toch flink wat uit te halen.
En daarbij komt dat de inbouw van een Tdi automaat veel goedkoper en eenvoudiger is dan een Td5 automaat zoals gezegd.
En daarbij komt dat de inbouw van een Tdi automaat veel goedkoper en eenvoudiger is dan een Td5 automaat zoals gezegd.
-
Ron Prins
Re: Motor wissel?
Waar het mij om gaat is het volgende;
Distributie riem moet vervangen worden en ik had begrepen dat de 300TDI TD5 een distributie ketting heeft, omdat ik veel file rij is een automaat ook wel handig.
Groetjes,
Ron
Voormalig ron109LPG
Distributie riem moet vervangen worden en ik had begrepen dat de 300TDI TD5 een distributie ketting heeft, omdat ik veel file rij is een automaat ook wel handig.
Groetjes,
Ron
Voormalig ron109LPG
-
Benno
Re: Motor wissel?
distributieriem is een anderhalf uur werk en 100 euro materiaal. Dat zou geen reden zijn om e.e.a te veranderen. Ok een TD5 heeft dan een ketting maar voor de rest VEEEELLLLLL meer wat kapot kan dan de bijna kogelvrije TDI.
Wijsheid toegewenst vanaf hier,
benno
Wijsheid toegewenst vanaf hier,
benno
-
Exfietser
Re: Motor wissel?
Ik denk dat het misschien wijsheid is om je iets te verdiepen in de motoren. Een 300tdi en een td5 en de nieuwe td4 zijn drie totaal verschillende motoren. Ik heb de indruk dat jij de motoren nogal door elkaar haalt en de verschillen niet weet.
Jij zegt het volgende:
distributie riem moet vervangen worden en ik had begrepen dat de 300TDI TD5...............
Wat is een 300tdi td5 motor? 300tdi heeft vier cilinders en een td5 heeft er vijf. Echt heel verschillend.
Toch wel essentiële dingen die je moet weten voor je aan iets omvangrijks als een motor conversie begint. Dat zijn geen klussen die je zomaar doet. Vooral als je er al tegen opziet om zoiets triviaals als een distributie riem te vervangen.
De 300tdi die je nu (denk ik) hebt is een van de mooiste motoren die landrover heeft. In mijn ogen is het nergens voor nodig om die te vervangen door een td5. Zeker niet als alternatief voor het vervangen van een distributieriem. Een td5 is ook een hele mooie motor maar technisch een stuk ingewikkelder en daardoor lastiger in te bouwen. En ook lastiger en duurder als je storingen moet vinden. Die ombouw gaat nog een hele klus worden zeker als je wat electronica betreft geen ster bent.
Of wilde je nu de nieuwe motor (de td4) er in bouwen. Dat kan ik uit jouw (wat warrige) verhalen niet echt opmaken. Volgens mij wordt de td4 (defender versie) overigens niet met automaat geleverd.
Er zijn ook mensen die een automaat uit een disco of range (Weet niet waaruit precies) in een defender bouwen. Ik denk dat dat een handigere optie is. Als je goed werkende 300tdi hebt denk ik dat je daar blij mee moet zijn en geen onmogelijke ombouwen moet gaan doen. Ik denk zelf dat het handiger is om er een klein peugeotje o.i.d. bij te kopen om daarmee file te rijden. Of heb je de landrover echt nodig voor je werk?
Je moet het natuurlijk helemaal zelf weten. En mijn zegen heb je. Maar je zou op deze manier toch wel eens van een koude kermis kunnen thuiskomen. En zou toch wel weer jammer zijn.
Arnold.
3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19/12/2010 13:34 door Exfietser.
Jij zegt het volgende:
distributie riem moet vervangen worden en ik had begrepen dat de 300TDI TD5...............
Wat is een 300tdi td5 motor? 300tdi heeft vier cilinders en een td5 heeft er vijf. Echt heel verschillend.
Toch wel essentiële dingen die je moet weten voor je aan iets omvangrijks als een motor conversie begint. Dat zijn geen klussen die je zomaar doet. Vooral als je er al tegen opziet om zoiets triviaals als een distributie riem te vervangen.
De 300tdi die je nu (denk ik) hebt is een van de mooiste motoren die landrover heeft. In mijn ogen is het nergens voor nodig om die te vervangen door een td5. Zeker niet als alternatief voor het vervangen van een distributieriem. Een td5 is ook een hele mooie motor maar technisch een stuk ingewikkelder en daardoor lastiger in te bouwen. En ook lastiger en duurder als je storingen moet vinden. Die ombouw gaat nog een hele klus worden zeker als je wat electronica betreft geen ster bent.
Of wilde je nu de nieuwe motor (de td4) er in bouwen. Dat kan ik uit jouw (wat warrige) verhalen niet echt opmaken. Volgens mij wordt de td4 (defender versie) overigens niet met automaat geleverd.
Er zijn ook mensen die een automaat uit een disco of range (Weet niet waaruit precies) in een defender bouwen. Ik denk dat dat een handigere optie is. Als je goed werkende 300tdi hebt denk ik dat je daar blij mee moet zijn en geen onmogelijke ombouwen moet gaan doen. Ik denk zelf dat het handiger is om er een klein peugeotje o.i.d. bij te kopen om daarmee file te rijden. Of heb je de landrover echt nodig voor je werk?
Je moet het natuurlijk helemaal zelf weten. En mijn zegen heb je. Maar je zou op deze manier toch wel eens van een koude kermis kunnen thuiskomen. En zou toch wel weer jammer zijn.
Arnold.
3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19/12/2010 13:34 door Exfietser.