Discovery 3 + LPG

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Rick90

Discovery 3 + LPG

Bericht door Rick90 »

Hoi prikkers,

Als vervanger van onze 110 (Zie paginamarkt) zijn we aan het kijken naar een Discovery 3 en omdat hij ook een beetje vooruit moet komen heeft de 4.4 V8 onze voorkeur.
Ik ben nu aan het rekenen of het loont om er een LPG installatie in te laten bouwen en heb een paar vraagjes:
-Het normale verbruik ligt rond de 1:6 , wat kan ik verwachten met LPG?
-Als er LPG onder komt maar de optie om op benzine te rijden blijft aanwezig moet je dan toch het hogere wegenbelastingtarief voor LPG betalen?

En zijn er hier op het forum D3 V8 rijders die iets meer over de betrouwbaarheid en onderhoudskosten van het blok kunnen vertellen?

Groeten Rick,

p4pb7561242.jpg --> mod_embed_images_loadimage('c6b7a4ed70b5288d27ed6168e7d9a575', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flp1.pinkbike.org%2Fp4pb7561242%2Fp4pb7561242.jpg', 'http://lp1.pinkbike.org/p4pb7561242/p4pb7561242.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flp1.pinkbike.org%2Fp4pb7561242%2Fp4pb7561242.jpg', '', 13272223, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Foto's werkzaamheden
Benno

Re: Discovery 3 + LPG

Bericht door Benno »

Afhankelijk van de installatie (g3 moet kunnen) zal het verbruik toenemen op gas tot 1:5 ongeveer. Daarnaast bij G3 natuurlijk het altijd starten op benzine voor de eerste honderden meters.

LPg G3 met of zonder benzine maakt niet uit. Gasinbouw is meer betalen. enige winst zit in type installatie. G1,G2duurste G3 ietsje beter

succes,

Benno
Rick90

Bericht door Rick90 »

Ok bedankt voor de informatie.
Had al gezien dat de wegenbelasting voor een G3 lager is dan voor G1/2 dus dat valt weer meer.
Kun je eigenlijk nog wel merkbaar vermogensverlies verwachten met een moderne G3 installatie?
En zijn er hier nog prikkers die ervaring met dit blok hebben ?
Hans de Ruiter

Bericht door Hans de Ruiter »

Het is gezien de prijsstijgingen van LPG wel de vraag of het nog rendabel is om gas te rijden. Het omslagpunt komt in elk geval een stuk hoger te liggen...

Met groet, Hans
Bart van Dessel

Bericht door Bart van Dessel »

Die TDV6 is zo'n fantastische motor!! Kan Paul Stroink over meepraten. LPG vind ik persoonlijk niks in een moderne auto, in een belastingvrije RRC V8 is dat wat anders, maar die bouw ik nog liever om naar 300 tdi.
Ieder z'n ding natuurlijk......

Gr, bart
Rick90

Bericht door Rick90 »

Dan ligt het omslagpunt rond de 16 a 17000 Km , LPG inbouw niet meegerekend.
Dan beschiet het er niet aan, zal niet veel meer dan 20.000 maken per jaar.
Bart kun je me uitleggen waarom je LPG juist in een moderne auto niks vind? Hoor juist van veel mensen dat je met moderne installaties bijna niks meer merkt?
Tja een TD V6 is inderdaad een goed blok maar heeft wel 100Pk en een magisch V8 geluid minder
Bart van Dessel

Ik hoor vaak dat LPG nog altijd minder betrouwbaar is dan het brandstofsysteem waarmee de auto af fabriek is uitgerust, uitzonderingen daargelaten natuurlijk! Qua vermogen ligt het inderdaad op vrijwel hetzelfde niveau als benzine. Je moet je tank ergens kwijt dus weer ruimte inleveren. In het buitenland zit je met tanken, lpg is hier in NL goed te verkrijgen maar ga je de grens over dan wordt het al lastiger. Maar het V8 geluid is idd erg mooi (bij een RRC...) alleen hoor je er niet veel van in een super-geisoleerde Disco3, als je echt doortrekt dan hoor je er iets van maar bij een normale rijstijl hoor je vrijwel geen motorgeluid. Ik ben persoonlijk een echte diesel rijder, zit ook 3 dagen per week op een Scania of Actros of Daf XF dus dat zegt genoeg. Mijn Disco 300 tdi staat nu op 503.000 km.
Een leuke auto lijkt me een RRC soft dash, met Disco 2 assen en een TDV8 onder de kap....wie weet...

Gr, Bart
eddy

Bericht door eddy »

je zegt dat je wilt opschieten en daarom kiest voor een V8 op gas. uit eigen ervaring kan ik zeggen dat de 2,7 TDV6 echt niet traag is. je hebt dan een beresterke motor waarvan je niet merkt dat het een diesel is, heb regelmatig mensen in de auto die vragen of het een diesel of een benzine motor is. een verbruik van 1 op 5 op gas lijkt mij niet haalbaar met de V8. 1 op 10 met de diesel wel.
Paul Stroink, One-Ten.nl

Bericht door Paul Stroink, One-Ten.nl »

Zoals Bart al schrijft ben ik zéér tevreden met de D3 TDV6, ik zou hier absoluut geen V8 in willen.
De motor hoor je binnen toch niet. Bovendien heeft de TDV6 al meer dan genoeg power voor de auto. Ik geef zelden meer dan halfgas. Ik zou werkelijk niet weten wat ik met meer power zou moeten.
Daar heb je meteen het volgende probleem, de D3's een RR en RRS hebben bij velen een niet al te beste naam. Versnellingsbakken, diffs, luchtvering en noem maar op schijnen stuk te gaan. Volgens mij komt dat echter doordat mensen uit een 'normale' auto komen en LR gaan rijden, en daarmee willen gaan rijden als een normale auto en vergeten dat ze met een (welliswaar luxe) terreintractor van tegen de 3000KG onderweg zijn. Door het vermogen en de isolatie merk je dat ook bijna niet meer. Als je echter erg vlot met dit soort wagens gaat rijden komen er natuurlijk enorme krachten op aandrijflijn, ophanging en dergelijke.
Als je er echter mee rijdt alsof het een Defender is gaat er niets stuk. Mijn D3 gaat ook pas weer weg met tegen de 6 ton op de klok net als mijn vorige D2, en ik heb goede hoop dat ik al die kilometers vrijwel geen problemen ga tegenkomen.
Je hoeft natuurlijk geen Defender kruissnelheid aan te houden, op het rechte stuk kun je best hard rijden zonder overmatige slijtage.

Nu heb ik eigenlijk een compleet off-topic verhaal geschreven, het had niets met V8's en LPG te maken
Bart van Dessel

Ik ben een 20 keer naar UK op en neer gereden met de RRS TDV6 van m'n pa met 3000 kg aan de trekhaak, gewoon fantastisch die TDV6, berg-op berg-af, geen centje pijn, heerlijk. Ik raakte helemaal in de put toen m'n pa een RX400H kocht, vreselijk. wat een lelijk ding. Voordeel van een dikke diesel: hij doet het allemaal met groot gemak.

Gr, Bart
Rick90

Bericht door Rick90 »

Bedankt voor de reacties en ervaringen.
Heb al heel wat leesvoer doorgenomen over de D3 en lees dat de Tdv6 inderdaad een fijn blok is. Maar heeft een van jullie ook wel eens in een moderne AJ V8 gereden met 6 traps automaat om de vergelijking ook eens van twee kanten te kunnen horen..? De auto zal toch niet veel kilometers met aanhanger maken dus de voorkeur ligt nog steeds bij de V8.

Paul, hoe heeft de auto zich tot nu toe gehouden qua onderhoud?

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/12/2010 11:58 door Rick90.
Paul Stroink (One-Ten)

Bericht door Paul Stroink (One-Ten) »

Ik heb ook wel eens Range Rover TDV8 gereden, rijdt wel lekkerder maar verbruikt ook veel meer, en is voor mijzelf te duur in aanschaf en afschrijving. Bovendien rij ik 150000 per jaar en is ook het verbruik dan een belangrijke factor.

Ik doe het onderhoud zelf, je kunt prima sleutelen aan een D3.

Ik heb nu 310000 km op de teller staan. 80% van de kilometers zijn met autoambulance achter de wagen gereden.

In de afgelopen 200.000 km met deze TDV6 heb ik de volgende zaken vervangen/onderhoud gedaan:
- Ca 10 x oliewissel met goede dure kwaliteitsolie enolie en luchtfiltertjes van paddocks, netjes om de 20.000 km. Reken een 100 euro per beurt.
- 1 keer rondom nieuwe remschijven van Paddocks, prijs weet ik niet meer uit mijn hoofd.
- 3 keer remblokken rondom.
- 2 keer een set Michelin synchrone banden, makkelijk 100000km met een set
- 2 afgebroken remblokslijtage sensortjes van een paar euro
- 1 remklauw linksachter vervangen, bleef een beetje hangen, ca 110 euro.
- Stabilistatiestangrubbers achteras klapperden, vervangen, paar euro.
- Stabilisatiestangrubbers vooras klapperen al een half jaar, heb ze al liggen moeten er nog op, paar euro
- 1 keer nieuwe ruitenwissers, vrij duur wel 50 euro of zo
- Vorig jaar speling op rubber draagarm linksachter, leek me makkelijker om de hele draagarm te vervangen, had ik meteen alle rubbers nieuw, ca 125 euro.
- buitenste stuurkogel RV vervangen, paar tientjes.
- Op dit moment zit er wat speling op de binnenste stuurkogel RV, moet ik nog vervangen, doe ik gelijk met stabilisatierubbers
- Paar gloeilampjes
- Bij hard optrekken zat er een trilling in de aandrijflijn, versnelllingsbak olie vervangen, doorgespoeld en nog een keer vervangen. Dure olie, en twee keer zo veel als dat er in moet door het spoelen dus wel 200 euro ofzo. Trilling helemaal weg.
-Beschadiging aan handremkabel, dichtgekit
- 1 x per jaar gaat de zekering van de mistlampen door.
- Nieuwe mega-accu van tegen de 200 euro

Dat was het wel denk ik.

De auto geeft al anderhalf jaar regelmatig de melding dat de luchtvering een storing heeft, maar alles werkt gewoon, dus ik doe er nog niets aan.
Ik begin een lichte zoemtoon te horen in de auto, ik denk dat ik voor een wiellager stuk heb, maar in het ongunstigste geval het voordif al verwacht ik dat niet.

Binnenkort moet ik de distributieriem vervangen. En ik wil de EGR's nog afdoppen, toen ik hem net had bleef de EGR wel eens hangen, maar dat is vanzelf weer overgegaan.

Verder totaal geen problemen, verbruikt geen druppel olie en lekt ook niets, alleen het voordif zweet een héééél klein beetje.

Zonder aanhanger rij ik gemiddeld op de snelweg zo'n 1 op 11 a 12, in de stad 1 op 9. Met lege aanhanger met 120 km/uur tegen de 1 op 10. Met aanhanger met een land rover 110 er op bij 120 km per uur tussen de 1 op 6,5 en 1 op 8,5, dat wisselt nogal waarom weet ik niet.
Rick90

Bericht door Rick90 »

Bedankt Paul,
Dat valt me nog alles mee, voornamelijk kleine slijtage dingetjes, al helemaal voor een auto die veel zware aanhangers moet slepen.
Goed om te horen dat het allemaal zelf goed te doen is, scheelt al weer veel aan uurloon als je hem weg moet brengen.
Nu nog de 110 zien te verkopen en dan op zoek naar een mooie D3
eddy

Bericht door eddy »

goede keus, van de diesel krijg je geen spijt.

gr. eddy
Frank

Bericht door Frank »

Hallo, vraagje heb een Disco 3 diesel. Automaatbak trilt in derde versnelling tussen 2000 en 3000 toeren. Nu lees ik veel over automaatbak laten spoelen. Wat is je ervaring hiermee? Beter lijkt me dan revisiebak erin ;-) en stukje goedkoper. Verder maakt de compressor van de luchtvering geluid, ga na een paar minuten rijden weg. Vraag is hoe lang ik hiermee kan doorrijden en kun je zo'n cpmpressor reviseren?
Dank voor je tijd!
eddy

Bericht door eddy »

het geluid van de compressor is normaal, bij mij zit een nieuwe onder en die doet het ook. als de compressor stopt met pompen is het systeem op druk.
Lucas van Lierop

Bericht door Lucas van Lierop »

Ik zou haast willen zeggen, luister naar Bart en ga lekker dieselen :-)

Groet
Lucas
Rick90

Bericht door Rick90 »

Hoi Lucas,
Het bericht is al ruim een half jaar oud en we hebben inmiddels al geruime tijd een D3 V8 HSE. Op de brandstofkosten na loopt die V8 zo veel beter en mooier als een oliestoker!! Fluisterstil en de meeste Golfjes hebben het nakijken.
Lucas van Lierop

Bericht door Lucas van Lierop »

Hoi Rick, Ah niet gezien maar ik reageerde hier op omdat iemand anders 'm omhoog gehaald had... Iig veel plezier van je V8 dan :-) Laten we deze dan maar 'sluiten'

Groet
Lucas
Plaats reactie