Snorkel op 3.5 V8

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Wim Janssen

Snorkel op 3.5 V8

Bericht door Wim Janssen »

Ik had tot volle tevredenheid een K&N filter op mijn 3.5 V8 Carb, maar tijdens het afstellen van de LPG bij mijn gasboer zagen we dat fors langsstromende lucht (de koelfan sloeg aan) een redelijk grote invloed op de CO had. Deze sprong van 1,5% naar 6,5%. Zijn advies was om de lucht ergens anders aan te zuigen en toen maar gelijk besloten om dit via een snorkel te doen. Daarom eerst een luchtfilter van een 200TDI gemonteerd en dat liep prima. Geen verschil in loopgedrag en geen verschil in verbruik. Vervolgens deze [www.lrseries.com] snorkel gekocht en gemonteerd. Gevolg een hevig zuipende en zeer slecht lopende motor. M.a.w. er zit een forse restrictie in luchttoevoer en na wat testjes blijkt de snorkeltop de boosdoener.
Wie heeft deze ervaringen ook met een snorkel op zijn V8?
Op mijn fotosite staan onder "De nieuwe One-ten" helemaal onderaan wat foto's van de hele opzet.

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[wim-janssen.fotopic.net]
Roy Bruurs

Re: Snorkel op 3.5 V8

Bericht door Roy Bruurs »

Sow die zijn van goud daar. paddocks verkoopt ze voor rond de 60 pond. En zitten dan ook goed in de lak.

ab4l87.jpg --> mod_embed_images_loadimage('eb5680bf5ba21d44be351b3a4110bb2c', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', 'http://i53.tinypic.com/ab4l87.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', '', 13143568, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Dagelijkste auto Land Rover Freelander 1 2001 1.8i
Hobby auto Land Rover Ninety 1984 200Tdi
(Totall los) Land Rover Ninety RHD 1984 2,5N/A
Verkocht Land Rover series III 109" RHD 2,25B
Wim Janssen

Roy,

De onderste prijs heb ik betaald, 55,80 Pound incl. BTW. Vind toch niet echt duur en zoals de omschrijving zegt, zwaar gecoat. Nee, dat stuk van het verhaal is prima.

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

Roy Bruurs

Bericht door Roy Bruurs »

oeps niet ver genoeg naar beneden gescrolled. Dat is idd nietjes. Helaas kan ik je geen tips geven. Die van mij zit op een 200Tdi

ab4l87.jpg --> mod_embed_images_loadimage('3b53a75c17b3408a9d92a508ea53afeb', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', 'http://i53.tinypic.com/ab4l87.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', '', 13143609, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Dagelijkste auto Land Rover Freelander 1 2001 1.8i
Hobby auto Land Rover Ninety 1984 200Tdi
(Totall los) Land Rover Ninety RHD 1984 2,5N/A
Verkocht Land Rover series III 109" RHD 2,25B
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Het K&N filter geeft door de open structuur (=matige filtering) te weinig onderdruk achter het filter om een stabiele afstelling te vinden.
Om hier vanaf te raken kun je beter een ander type luchtfilter monteren.
Als je daarna het inlaatsysteem weer wijzigt (snorkel), dan zal het LPG systeem weer opnieuw afgesteld moeten worden.
Op benzine heb je hier nauwelijks last van, want hier wordt de brandstofhoeveelheid door de carburateur zelf bepaald door het gemeten drukverschil i.c.m. de zuigerstand.
Bij een V8 met valstroom carburateur (zoals de Weber) zie je ook vaak dat er op LPG een restrictieplaat voor de inlaat van het mengstuk wordt toegepast om stationair binnen het regelgebied van de LPG installatie te blijven.

Dennis B
Wim Janssen

Hallo Dennis,

"Het K&N filter geeft door de open structuur (=matige filtering) te weinig onderdruk achter het filter om een stabiele afstelling te vinden. Om hier vanaf te raken kun je beter een ander type luchtfilter monteren."
Hiervoor heb ik dus het 200 TDi filter gemonteerd

"Als je daarna het inlaatsysteem weer wijzigt (snorkel), dan zal het LPG systeem weer opnieuw afgesteld moeten worden."
Dat laten afstellen was ook mijn plan, maar omdat hij zo rijk liep na aansluiten snorkel, dacht ik dat hij gewoon te weinig lucht krijgt en dus vermogen inlevert.

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Een snorkel kun je het beste alleen plaatsen als je het ook echt nodig hebt, want de luchtstroom zal altijd meer weerstand ondervinden door de extra leidingen.
ideaal is om wel genoeg weerstand te houden om de lpg afstelling goed te houden, maar zo min mogelijk weerstand te hebben om bij met name hogere toerentallen geen vermogensverlies te krijgen.
Als het 200 tdi filter ervoor heeft gezorgd dat de motor op lpg goed is af te stellen, dan kun je de snorkel beter achterwege laten.

Dennis B
Wim Janssen

Ik heb de snorkel toch ook wel geplaatst m.b.t. veel water en bovendien krijg je koudere lucht voor je motor, want de temperatuur onder de motorkap bij zo'n V8 is behoorlijk.
Vraag is eigenlijk nog steeds of zo'n paddestoel snorkeltop standaard te klein is voor een V8.

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

Eric

Bericht door Eric »

Heb ook wel eens gezien dat ze 2 snorkels monteerden aan beide kanten 1tje

Dit was dan wel voor een 5.0L chevy maar luchtverbruik zal ongeveer hetzelfde zijn denk ik.
Misschien dat dit een optie is?
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Waarom wil je koudere lucht aanzuigen, terwijl het inlaatspruitstuk juist via de koelwateraansluiting op het spruitstuk de inlaatlucht verwarmd?
Het lijkt er wel op dat de extra leidingen met snorkel de luchttoevoer beperkt, zoals je al aan de verandering van het mengsel hebt gemerkt.
Vergelijken wordt wat lastig, want Land Rover heeft volgens het onderdelenboek nooit een snorkel voor de V8 geleverd.
Alleen de horizontaal geplaatste "trommel" op het spatscherm kan ik mij herinneren als uitwendige luchttoevoer voor de V8.

Dennis B
Michiel 109 V8

Bericht door Michiel 109 V8 »

Hoi Wim, Dennis,

Ik heb er een Donaldson filter opzitten. Op de foto kan je 'm rechtsvoor net zien zitten, helaas geen close-up.

Foto-VD6YSXPX.jpg --> mod_embed_images_loadimage('36b3eacff39d6c3b4e6341a2bbe215f2', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-VD6YSXPX.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-VD6YSXPX.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-VD6YSXPX.jpg', '', 13145601, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Ik heb 'm ook aangesloten ivm de aanzuiging van koudere lucht en ik had nog die mooie lekkende papieren filtertjes onder de motorkap zitten... Het oude luchtfilterhuis is nu vervangen voor het T-stuk uit een RangeR en vandaar een slang naar het filter buiten op de kap.

Nou gaf mijn Donaldson filter ook erg veel weerstand dus zuipen dus toen heb ik er aan de onderkant een flink stuk uit geslepen en muskietengaas op geplakt. Sindsdien rijdt die een stuk beter. Kan jij je snorkel ook niet behandelen zodat de luchtinlaat groter wordt?

Dennis, zou er zo toch geen voordeel te behalen zijn? De lucht wordt welliswaar opgewarmt in het spruitstuk maar dat is een kort traject. Lijkt me toch beter dan de al hete lucht vanonder de kap.

Greetz,

Michiel

Jos Daalmans

Bericht door Jos Daalmans »

Hoi,

Hoe kouder de lucht tot aan het spruitstuk, hoe beter. De verwarming van het inlaat spruitstuk is er ook om de motor in koude toestand goed verdampte benzine te voeren.
Wij hadden vroeger met de Amerikaanse Big Block's inlaat spruitstukken waar helemaal geen koelwater in kwam (Dodge Magnum 383 en 440) en die liepen echt als een tierelier, alleen als de motor koud was liepen ze even wat minder.
Bij deze Magnum motoren werd het water aan een kant de kop ingepompt en aan de andere kant weer afgevoerd. Deze motoren kende nooit (ik herhaal nooit) een lekkende koppakking en leverden met een 4-barrel Holley standaard 356PK. Met een andere nokkenas en een overmaats Holley al snel 450PK en dat was voor eind 60er en begin 70er jaren toch al behoorlijk wat.
Zo een Magnum zou geweldig zijn in en Defender, alleen weet ik niet of de LT85 bak de 500Nm en meer uithoudt (denk het zelf van niet). Je zou dan weer een 4 speed Moss bak moeten hebben uit een Jaguar E-Type en die vind je niet meer.

Hoe kouder de lucht in de verbrandingsruimte komt, hoe minder thermische belasting en hoe groter de massa lucht die in de verbrandingsruimte komt.
Ik heb een Edelbrock intake voor de Rover V8 nog niet in mijn handen gehad, maar deze zorgt volgens mij wat betreft koelwater er alleen voor om het koelwater uit de twee cilinderkoppen te krijgen, en (weer volgens mij) echt geen verwarming geven aan de lucht tussen de carburateur en de inlaatklep.
De verbrandingsruimte is warm genoeg om de benzinedamp in de compressieslag voldoende en helemaal te verdampen.
Ik weet niet hoe LPG hiermee omgaat. Kan zijn dat hiervoor wel wat warmte moet worden toegevoegd, buiten de verwarming van de verdamper uiteraard. Dit laat ik graag aan de LPG kenners over.

Wat betreft de snorkel, als je die er op zet, zal de plaat voor/in de inlaat van de standaard (vrachtwagenfilter zullen we maar zeggen) moeten worden verwijderd, ander heb je al meteen een probleem, of je moet er al met een joekel van een slang met verloopstuk op uitkomen. Ik denk dat ik eens een dikke slang (10 cm o.i.d.) tot aan de luchthapper op het linker spatbord leg. Op deze manier krijg je zoals al aangegeven minder warme lucht van het "o zo lekker warme" motorcompartiment.

Sleutel ze,

Jos
Henk Bossinade

Bericht door Henk Bossinade »

Tijdens de 2e Golfoorlog en daarna werden vrijwel alle V8s die nog in dienst waren bij het MOD uitgerust met een snorkel (een Mantec MS015 met de nodige modificaties).Dit om de onderhoudsinterval van het luchtfilterpatroon(een beetje ) te verlengen .Ik kan me voorstellen dat hier overleg was tussen het MOD, Mantec en LR. De ombouw van de civiele Mantec MS015 naar de diverse militaire varianten werd gedaan door een Duitse firma . De snorkeltop bleef echter ongewijzigd, gewoon de standaard Mantectop (dezelfde ook op de(Bearmach) TD5 snorkelset werd toegepast),en deze heeft voor een standaard V8 SU carb. motor ruim voldoende capaciteit Mijn wagen 3.5 V8 heeft deze snorkel ook, rijdt op benzine en ik heb nog nooit problemen gehad. Dus gas ervaringen heb ik helaas niet voor je ;-) ! Vr gr Henk B.
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Wat heb je eraan als je koude lucht aanzuigt, deze vervolgens door een restrictie (extra lange leiding met bochten van de snorkel) stuurt?
In de opstelling bij Wim blijkt al dat je er niets mee opschiet, want de motor loopt gelijk al te rijk.
Bij een benzine auto voor normaal weggebruik die geen electronische brandstofregeling heeft wil je het liefste een constante temperatuur van de inlaatlucht, zodat de motor onder alle omstandigheden goed z'n werk doet. De carburateur regelt het mengsel alleen naar de hoeveelheid lucht die er doorheen stroomt en is niet in staat om het mengsel aan te passen aan de temperatuur van de inlaatlucht.
Als de milieu eisen niet zo streng zijn kun je al een eind komen door de lucht vanuit de motorruimte aan te zuigen, want zodra de motor al wat op temperatuur heerst hier zowel in de zomer als in de winter een redelijk constante temperatuur, vervolgens hou je het mengsel wat rijker en de auto doet het prima onder de meeste omstandigheden. Als de eisen wat strenger worden zal dezelfde motor een stukje armer moeten draaien, waardoor de inlaat temperatuur een stuk kritischer wordt. Om dit te bereiken is er in de inlaat een thermostaat opgenomen om ervoor te zorgen dat er bij te koude inlaatlucht ook verwarmde lucht uit de nabijheid van het uitlaatspruitstuk wordt aangezogen.
De inlaat lucht zal in elk geval altijd warm genoeg moeten zijn om te voorkomen dat het mengsel uit de carburateur neerslaat in het inlaatspruitstuk en vervolgens niet de cilinders bereikt, vandaar dat deze auto's ook een choke kennen die het mengsel tijdens het opwarmen van een rijker mengsel voorzien. Zonder de choke slaat de benzine neer op het dan nog koude inlaatspruitstuk en blijft de motor niet draaien.

Dennis B
Hans 109V8

Bericht door Hans 109V8 »

Hoi Wim,
Ik weet wel van die fexibele slangen die je gebruikt behoorlijk veel wervelingen geeft aan de luchtstroom en dus weerstand!!!
En dan al die bochten....MAAR als hij prima rijdt zonder die top zit ik gewoon uit me nek te lulle

SUCCES, ik ben benieuwt want een snorkel staat ook bij mij op het verlanglijstje
Hans
Jos Daalmans

Hoi Dennis,

De regelklep in de inlaat die door een vacuüm aansluiting en een thermostaat-ventiel wordt geregeld, heb ik er meteen afgeknikkerd. De klep rammelde en de auto hield helemaal in als hij op toeren kwam. Een 80mm bocht en een stuk 80mm afvoerpijp hebben dit probleem overbrugd. Starten koud en warm gaat even goed.Misschien als het eens heel kkkoud wordt dat het wat sputteren wordt als de motor koud is.
Als je een Edelbrock heb met een 4-Barrel (wenslijst), krijg je alleen de omgevingslucht uit de motor ruimte en die is in het begin ook koud (als het buiten ook koud is uiteraard).
Die slang die ik voorstelde wil ik ook niet in de winter gebruiken, maar als het weer warm wordt, lijkt het mij veel beter de lucht van buiten de motor ruimte te pakken. Ik heb trouwens geen idee hoe dik een slang van zo een snorkel is. Als deze sterk geribbeld is, heb je behoorlijke restrictie.

Groeten,

Jos
bram-rrc

Bericht door bram-rrc »

Ik heb bij mijn rrc 3,5 carb wat problemen gehad na het monteren van een snorkel.
De paddestoel was niet het probleem. Vooral de (te) dunnen buis en gerippelde slang in een
scherpe bocht.
Jos Daalmans

Hoi Bram,

Weet jij hoe dik zo een slang is tussen het spatbord en het luchtfilter?? Als ik op tekeningen met de montage handleidingen kijk, past die slang net op de inlaat van het filter. Voor en 4 cilinder motor ruim voldoende, maar voor een V8 volgens mij te dun.
De inlaat van het luchtfilter is (dacht ik) 9 cm doorsnee en dan zit er zo een plaat (lijkt wel een restrictor) voor (om invliegende vogels , of kogels of marters) tegen te houden o.i.d.
De uitgaande slang van het filter heeft een binnendiameter van 80 mm (en is helaas al sterk geribbeld), want daarin heb ik een PVC bocht van 80mm gestoken en ga dan met een stuk 80mm buis naar het T-stuk tussen de carburateurs.
Als de slang van de snorkel tot aan het filter maar 9cm dik is, heb je zoals je al aangeeft met die lengte en bochten al meteen een probleem.

Is er ruimte voor een dikkere slang (met verloopstukken)?
Wat is de diameter van de snorkel buis aan de buitenzijde van het spatbord?

Je zou vanaf de inlaat in het spatbord zo ver mogelijk met een buis moeten kunnen werken, mooie gladde bocht(en) en pas het allerlaatste stuk een flexibele slang gebruiken. In de automaterialen zaak heb je van die blauwe silicone slangen die door o.a. de Honda CRX rijders worden gebruikt om hun motor onder de motorkap de "pimpen" en de restricties weg te nemen (meestal met zo een K&N filtersysteem) kijk eens naar: [www.stroevemotorsport.nl]

Dit silicone spul is overigens niet goedkoop.

Groeten,

Jos
Rob

Bericht door Rob »

Hallo,

Ik rij een stage-one met snorkel en heb nooit problemen.
De gewone landrover hoed,een dikke verzonken buis,de geribbelde slangen en een "tuit"op mijn lucht filter gelast.
2 k&n fiters voor mijn su,erin en altijd lopen,ook bij diepe doorwadingen waar het water over de motorkap loopt.
De top van de auto ligt nog steeds op 165km/u.[3.5 hoge compressie.]
Voor evt foto's kunnen jullie me mailen.

gr,Rob
Wim Janssen

Hallo Rob,

Inmiddels loopt mijn V8 ook over de snorkel, maar ik ben toch wel benieuwd naar jouw setup. Zou je wat foto's willen mailen naar w.m.janssen at planet.nl

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

Jos Daalmans

Hoi Rob,

Kun je me wat foto's naar

jos.daalmans at hetnet.nl

mailen.
Alvast dank,

Jos
Art van Blondie

Bericht door Art van Blondie »

QuoteRob ook bij diepe doorwadingen waar het water over de motorkap loopt
Heb je dan ook iets met je ontsteking (stroomverdeler) gedaan, want die staat bij mij als eerste vol met water.

Groet, Art
Hans 109V8

Bericht door Hans 109V8 »

Hoi Rob,
ook ik zou graag daar wat fototjes van willen zien,
Heb ook een stage one, alleen dan zonder snorkel ;-)

Hans

hannes.davidson@gmail.com
Teun

Bericht door Teun »

Art,

Ik heb destijds zo'n siliconen 'negen-vingerige' handschoen gebruikt. De originele, dat wel!
Voorheen begin de wagen al af te slaan als ik een plas water op minder dan 20 meter naderde leek het wel...
Nadien kon ik er bij wijze van spreken het IJsselmeer mee doorwaden..

Teun met 'Bram' en 'Mudje', een 110 Td5 Stationwagon en een Polynorm kwarttonner
Plaats reactie