range rover classic vs mercedes g
-
bram-rrc
range rover classic vs mercedes g
Ben benieuwd of iemand hier wel eens het weggedrag van een rrc (jaren 90) heeft kunnen spiegelen
met het weggedrag van een Mercedes G van rond die tijd.
Helemaal mooi is een vergelijk met zware aanhanger.
Ik krijg van mijn rrc geen strak sturende auto, maar dat schijnen ze ook nooit geweest te zijn... Ben benieuwd hoe strak
zo'n G op de weg ligt en waar het verschil dan in zit.
met het weggedrag van een Mercedes G van rond die tijd.
Helemaal mooi is een vergelijk met zware aanhanger.
Ik krijg van mijn rrc geen strak sturende auto, maar dat schijnen ze ook nooit geweest te zijn... Ben benieuwd hoe strak
zo'n G op de weg ligt en waar het verschil dan in zit.
-
Paul Rasch
Re: range rover classic vs mercedes g
Beste Bram,
Of de 'G' strakker stuurt, geen idee. Het is een auto met een volstrekt andere uitstraling. Ieder z'n voorkeur.
LandRover of Mercedes maakt een groot verschil. LR stelt zijn werkplaatshandboeken etc. voor ieder model genereus ter beschikking en deze zijn op iedere straathoek, fysiek en internet te vinden.
Onderdelen zijn makkelijk voor handen.
Mercedes stelt niets ter beschikking en er zijn slechts globale handleidingen van derden beschikbaar. Niet echt lekker knutselen.
Onderdelen levert Mercedes liever zelf. Ter ter illustratie, een originele uitlaat van een 'G 280' kost circa € 1.800. Je leest het goed. De andere onderdelen zijn navenant.
De stalen carrosserie kent de nodige problemen, en de echte 'G' is een Puch.
Een goede vriend van me rijdt een klassieke 'G'. Is daar heel gelukkig mee.
Ik zou je vraag eens op een van de 'G - fora' stellen.
Succes.
Groeten Paul Rasch
Of de 'G' strakker stuurt, geen idee. Het is een auto met een volstrekt andere uitstraling. Ieder z'n voorkeur.
LandRover of Mercedes maakt een groot verschil. LR stelt zijn werkplaatshandboeken etc. voor ieder model genereus ter beschikking en deze zijn op iedere straathoek, fysiek en internet te vinden.
Onderdelen zijn makkelijk voor handen.
Mercedes stelt niets ter beschikking en er zijn slechts globale handleidingen van derden beschikbaar. Niet echt lekker knutselen.
Onderdelen levert Mercedes liever zelf. Ter ter illustratie, een originele uitlaat van een 'G 280' kost circa € 1.800. Je leest het goed. De andere onderdelen zijn navenant.
De stalen carrosserie kent de nodige problemen, en de echte 'G' is een Puch.
Een goede vriend van me rijdt een klassieke 'G'. Is daar heel gelukkig mee.
Ik zou je vraag eens op een van de 'G - fora' stellen.
Succes.
Groeten Paul Rasch
-
Rogier 88 SIII
Re: range rover classic vs mercedes g
ik heb wel een unimog van 1964, maar die stuurt een stuk strakker dan mijn landrover van 1981...
ook het rijcomfor is beter.. maarja de unimog heeft dan ook schroefveren.
verbruik is minder 1:3,5 op benzine
mtvgr: Rogier
1232543966_6_KrdN.jpeg --> mod_embed_images_loadimage('7df6c6bc989f0f80fb5700b424f6be93', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2F94.100.121.101%2F1232500001-1232550000%2F1232543901-1232544000%2F1232543966_6_KrdN.jpeg', 'http://94.100.121.101/1232500001-1232550000/1232543901-1232544000/1232543966_6_KrdN.jpeg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2F94.100.121.101%2F1232500001-1232550000%2F1232543901-1232544000%2F1232543966_6_KrdN.jpeg', '', 13272720, 600, 600, 'Loading image ...', false);
ook het rijcomfor is beter.. maarja de unimog heeft dan ook schroefveren.
verbruik is minder 1:3,5 op benzine
mtvgr: Rogier
1232543966_6_KrdN.jpeg --> mod_embed_images_loadimage('7df6c6bc989f0f80fb5700b424f6be93', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2F94.100.121.101%2F1232500001-1232550000%2F1232543901-1232544000%2F1232543966_6_KrdN.jpeg', 'http://94.100.121.101/1232500001-1232550000/1232543901-1232544000/1232543966_6_KrdN.jpeg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2F94.100.121.101%2F1232500001-1232550000%2F1232543901-1232544000%2F1232543966_6_KrdN.jpeg', '', 13272720, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
Eric_1
Re: range rover classic vs mercedes g
Hoi
Zelf een RangeRover uit 1974 gehad (originele staat) die vonden we altijd beetje los op de weg en erg zacht geveerd tegenover de One-ten (1983) en Ninety die we hebben.
Een kennis van ons heeft een G 300GD uit 1983 die in nieuwstaat verkeerd en volledig origineel is; daar hebben we ook al eens mee gereden. Ik had er meer van verwacht. Als ik deze 3 vergelijk rijdt de 90/110 het strakste. Oké comfort is de G duidelijk stiller en alles gaat lichter dan een Defender maar qua vering en wegliging vond ik de G en de Rangerover slap en los op de weg.
Tussen onze Rangerover uit 1974 en de G scheelde het niet zoveel. Dus een nieuwere Rangerover zal waarschijnlijk beter rijden.
Om het vergelijk dan nog aan te vullen: Dan ook nog een Toyota Landcruiser BJ40 gereden uit 1980; als je dat dan weer met onze 88SW Diesel uit 1979 vergelijkt dan gaat bij de Toyota het sturen, koppeling en schakelen lichter; en de motor is inderdaad sterker. Echter qua rijgedrag en wegligging is de 88 echt veel en veel fijner!.... en jeetje wat kan zo'n Toyota roesten!!!....
Groeten
Eric
Zelf een RangeRover uit 1974 gehad (originele staat) die vonden we altijd beetje los op de weg en erg zacht geveerd tegenover de One-ten (1983) en Ninety die we hebben.
Een kennis van ons heeft een G 300GD uit 1983 die in nieuwstaat verkeerd en volledig origineel is; daar hebben we ook al eens mee gereden. Ik had er meer van verwacht. Als ik deze 3 vergelijk rijdt de 90/110 het strakste. Oké comfort is de G duidelijk stiller en alles gaat lichter dan een Defender maar qua vering en wegliging vond ik de G en de Rangerover slap en los op de weg.
Tussen onze Rangerover uit 1974 en de G scheelde het niet zoveel. Dus een nieuwere Rangerover zal waarschijnlijk beter rijden.
Om het vergelijk dan nog aan te vullen: Dan ook nog een Toyota Landcruiser BJ40 gereden uit 1980; als je dat dan weer met onze 88SW Diesel uit 1979 vergelijkt dan gaat bij de Toyota het sturen, koppeling en schakelen lichter; en de motor is inderdaad sterker. Echter qua rijgedrag en wegligging is de 88 echt veel en veel fijner!.... en jeetje wat kan zo'n Toyota roesten!!!....
Groeten
Eric
-
bram-rrc
Re: range rover classic vs mercedes g
bedankt voor het antwoord maaaeh, heb ik niet veel aan he
-
Rick90
Re: range rover classic vs mercedes g
Hoi Bram,
Als je de wegligging van de Range te slap vind en alle rubberen bussen en stuurkogels zijn in orde dan zou je eens naar nieuwe en betere dempers kunnen kijken, dat maakt vaak al een groot verschil. Als dat niet voldoende is kun je de veren nog vernieuwen door eventueel iets stijvere, dan zou de Range toch wel weer goed op de weg moeten liggen. Stabilisatorstangen zitten er wel onder neem ik aan ?
Groeten Rick,
p4pb7561242.jpg --> mod_embed_images_loadimage('6b156694c78416467b55b7e9f45bc8fa', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flp1.pinkbike.org%2Fp4pb7561242%2Fp4pb7561242.jpg', 'http://lp1.pinkbike.org/p4pb7561242/p4pb7561242.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flp1.pinkbike.org%2Fp4pb7561242%2Fp4pb7561242.jpg', '', 13272952, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Foto's werkzaamheden
Als je de wegligging van de Range te slap vind en alle rubberen bussen en stuurkogels zijn in orde dan zou je eens naar nieuwe en betere dempers kunnen kijken, dat maakt vaak al een groot verschil. Als dat niet voldoende is kun je de veren nog vernieuwen door eventueel iets stijvere, dan zou de Range toch wel weer goed op de weg moeten liggen. Stabilisatorstangen zitten er wel onder neem ik aan ?
Groeten Rick,
p4pb7561242.jpg --> mod_embed_images_loadimage('6b156694c78416467b55b7e9f45bc8fa', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flp1.pinkbike.org%2Fp4pb7561242%2Fp4pb7561242.jpg', 'http://lp1.pinkbike.org/p4pb7561242/p4pb7561242.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flp1.pinkbike.org%2Fp4pb7561242%2Fp4pb7561242.jpg', '', 13272952, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Foto's werkzaamheden
-
bram-rrc
Re: range rover classic vs mercedes g
ok dan, had ze beter verwacht. (een toyota trouwens ook)
Heb ook nog een 73er, maar die is wat hoger etc zeg maar. dus geen goed vergelijk.
Maar er is volgens mij niet veel veranderd in de rrc van de jaren 70 en jaren 90.
Mijn 4 deurs heeft stugge veren, koni heavy track, nieuw adwest stuurhuis, alle kogels etc,
orginele bussen, swiffelhuizen, wiellagers etc. alle niet ouder dan een jaar of wat.michelin Latitude wegbanden
nieuwe orginele stuurdemper.
Het zachte veren is wel weg, maar strak sturen is anders.
Heb ook nog een 73er, maar die is wat hoger etc zeg maar. dus geen goed vergelijk.
Maar er is volgens mij niet veel veranderd in de rrc van de jaren 70 en jaren 90.
Mijn 4 deurs heeft stugge veren, koni heavy track, nieuw adwest stuurhuis, alle kogels etc,
orginele bussen, swiffelhuizen, wiellagers etc. alle niet ouder dan een jaar of wat.michelin Latitude wegbanden
nieuwe orginele stuurdemper.
Het zachte veren is wel weg, maar strak sturen is anders.
-
bram-rrc
Re: range rover classic vs mercedes g
zie antwoord onder Eric_1.
yep, stabilisator stangen eronder. ook nieuwe kogels/rubbers op.
yep, stabilisator stangen eronder. ook nieuwe kogels/rubbers op.
-
Rick90
Re: range rover classic vs mercedes g
Probeer eens beter uit te leggen wat je dan niet strak vind.
Als ik het zo lees heb je een goed onderstel met een strak veergedrag.
Vind je dit nog steeds te slap of zit het probleem meer in de stuurinrichting?
Bedoel je dat het stuur gevoelloos is of misschien toch ergens wat speling heeft? Of dat de auto nog steeds te veel overhelt en zwabbert in de bochten?
Als ik het zo lees heb je een goed onderstel met een strak veergedrag.
Vind je dit nog steeds te slap of zit het probleem meer in de stuurinrichting?
Bedoel je dat het stuur gevoelloos is of misschien toch ergens wat speling heeft? Of dat de auto nog steeds te veel overhelt en zwabbert in de bochten?
-
bram-rrc
Re: range rover classic vs mercedes g
Nee, het gaat echt om het stuurgedrag. Inderdaag, een gevoelloos stuur is percies wat ik bedoel.
Daarom vroeg ik me af hoe dat bij vergelijkbare auto's uit die jaren is.
Daarom vroeg ik me af hoe dat bij vergelijkbare auto's uit die jaren is.
-
Frank 110V8
Re: range rover classic vs mercedes g
Bram,
Heb je alle bussen vervangen door origenele bussen? dus geen aftermaket of polybussen? ook die van de panhardstang?
Groet frank
Heb je alle bussen vervangen door origenele bussen? dus geen aftermaket of polybussen? ook die van de panhardstang?
Groet frank
-
Niexor
Re: range rover classic vs mercedes g
Hallo,
Ik heb ook een gelijkwaardig range rover 1979, stuur voelt "los" aan.
Een kuil in de weg en de hele achterkant gaat aan het zwalken(houdt wel weer op)
Is dit een kwestie van veren of dempers of rubbers of ...???
Niek
Ik heb ook een gelijkwaardig range rover 1979, stuur voelt "los" aan.
Een kuil in de weg en de hele achterkant gaat aan het zwalken(houdt wel weer op)
Is dit een kwestie van veren of dempers of rubbers of ...???
Niek
-
bram-rrc
Re: range rover classic vs mercedes g
bussen volgens mij van allmakes.
Ook in de panhard stang. Nu zitten er orginele rode Polybushes (de hardste) om te kijken of dat scheelt.
Ook in de panhard stang. Nu zitten er orginele rode Polybushes (de hardste) om te kijken of dat scheelt.
-
bram-rrc
Re: range rover classic vs mercedes g
combi van alle drie waarschijnlijk als die nog oud en niet vervangen zijn
-
Frank 110V8
Re: range rover classic vs mercedes g
Hoi,
Ik zou eens OEM bussen plaatsen, t.a.v. polybussen scheelt dat enorm.
Groet Frank
Ik zou eens OEM bussen plaatsen, t.a.v. polybussen scheelt dat enorm.
Groet Frank
-
Rogier 88 SIII
Re: range rover classic vs mercedes g
bram-rrc Schreef:
-------------------------------------------------------
> bedankt voor het antwoord maaaeh, heb ik niet
> veel aan he
this een begin, het heeft een ster in de gril.
-------------------------------------------------------
> bedankt voor het antwoord maaaeh, heb ik niet
> veel aan he
this een begin, het heeft een ster in de gril.
-
Roel
Re: range rover classic vs mercedes g
misschien een insteek , maar kan het stuurhuis ook niet intern versleten zijn waardoor er een vaag gevoel ontstaat
als het stuurhuis nog orgineel is heeft dat natuulijk ook al wat jaren dienst gedaan.
ik heb een rrc gehad die na vervanging van de achterveren ook ineeens een stuk koersvaster was
suc6
grtz roel
als het stuurhuis nog orgineel is heeft dat natuulijk ook al wat jaren dienst gedaan.
ik heb een rrc gehad die na vervanging van de achterveren ook ineeens een stuk koersvaster was
suc6
grtz roel
-
bram-rrc
Re: range rover classic vs mercedes g
Zijn geen polybussen, maar zoals orgineel, heb deze bij Coevorden gekregen nadat ik orginele bussen heb besteld en
verteld dat ik mijn auto zo goed mogelijk wilde laten handelen
Ook in de panhardstang. Alleen onlangs een setje rode polybushes enkel in de panhardstang geduwd om te kijken of
dat scheelt.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15/12/2010 22:08 door bram-rrc.
verteld dat ik mijn auto zo goed mogelijk wilde laten handelen
Ook in de panhardstang. Alleen onlangs een setje rode polybushes enkel in de panhardstang geduwd om te kijken of
dat scheelt.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15/12/2010 22:08 door bram-rrc.
-
Lucas
Re: range rover classic vs mercedes g
ik zou eens naar de rubbers van de trekstangen kijken; vooral achter vaak over het hoofd gezien, maar juist die zorgen voor een strakke achterkant (en daardoor geen raar stuurgedrag zoals 'na-dweilen' !). Ook het A-frame van de achteras kan een boosdoener zijn. Maar vooral dus de trekstangen.
Je kunt het stuurhuis strakker en losser afstellen. Geborgde stelbout bovenop huis. Misschien is de fabrieksafstelling van Adwest net niet wat jij lekker vindt.
En als laatste: een rek met dubbele stuurdemper doet ook heel veel. Vooral als je bredere, hogere banden hebt. Bij 18" bijv. kun je absoluut niet zonder (zonder 'klappert' je stuur uit je handen bij harde richels op de weg .. bijv. bij naden op bruggen.)
Je hebt toch wel stabilisatorstangen voor EN achter ?
Succes.
Lucas
www.r5o.nl
Je kunt het stuurhuis strakker en losser afstellen. Geborgde stelbout bovenop huis. Misschien is de fabrieksafstelling van Adwest net niet wat jij lekker vindt.
En als laatste: een rek met dubbele stuurdemper doet ook heel veel. Vooral als je bredere, hogere banden hebt. Bij 18" bijv. kun je absoluut niet zonder (zonder 'klappert' je stuur uit je handen bij harde richels op de weg .. bijv. bij naden op bruggen.)
Je hebt toch wel stabilisatorstangen voor EN achter ?
Succes.
Lucas
www.r5o.nl
-
Lucas Adriaanse
Re: range rover classic vs mercedes g
ik zou eens naar de rubbers van de trekstangen kijken; vooral achter vaak over het hoofd gezien, maar juist die zorgen voor een strakke achterkant (en daardoor geen raar stuurgedrag zoals 'na-dweilen' !). Ook het A-frame van de achteras kan een boosdoener zijn. Maar vooral dus de trekstangen.
Je kunt het stuurhuis strakker en losser afstellen. Geborgde stelbout bovenop huis. Misschien is de fabrieksafstelling van Adwest net niet wat jij lekker vindt.
En als laatste: een rek met dubbele stuurdemper doet ook heel veel. Vooral als je bredere, hogere banden hebt. Bij 18" bijv. kun je absoluut niet zonder (zonder 'klappert' je stuur uit je handen bij harde richels op de weg .. bijv. bij naden op bruggen.)
Je hebt toch wel stabilisatorstangen voor EN achter ?
Succes.
Lucas
www.r5o.nl
Je kunt het stuurhuis strakker en losser afstellen. Geborgde stelbout bovenop huis. Misschien is de fabrieksafstelling van Adwest net niet wat jij lekker vindt.
En als laatste: een rek met dubbele stuurdemper doet ook heel veel. Vooral als je bredere, hogere banden hebt. Bij 18" bijv. kun je absoluut niet zonder (zonder 'klappert' je stuur uit je handen bij harde richels op de weg .. bijv. bij naden op bruggen.)
Je hebt toch wel stabilisatorstangen voor EN achter ?
Succes.
Lucas
www.r5o.nl
-
Paul Stroink, One-Ten.nl
Re: range rover classic vs mercedes g
Een goede G rijdt helaas veel beter dan een RRC, maar ik vind de originele motoren niks, en de roest is erg moeilijk onder controle te krijgen. Ik heb er een paar gehad, maar heb besloten dat ik er niet nog een keer één wil...
Geef mij maar een 110...
Geef mij maar een 110...
-
Bart van Dessel
Re: range rover classic vs mercedes g
Hé Frank, vindt jij de originele bussen beter dan polybussen? Waarom? En de Deflex van Paddock? Ben benieuwd, ga binnenkort een RRC ombouwen en wil alles nieuw eronder zetten,
gr, Bart
gr, Bart
-
sjorsboomschors/aka/PP
Re: range rover classic vs mercedes g
mwa, ik zweer bij een LR, maar was maar wat blij dat een vriendje van me een G had.... ( In Hartje A'dam!!!!!!)
--> mod_embed_images_loadimage('059945fe3e13586682c8db30ec76aed2', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fvoiturespp1.web-log.nl%2F.a%2F6a0133f27ebbbb970b0134874496f0970c-800wi', 'http://voiturespp1.web-log.nl/.a/6a0133f27ebbbb970b0134874496f0970c-800wi', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fvoiturespp1.web-log.nl%2F.a%2F6a0133f27ebbbb970b0134874496f0970c-800wi', '', 13278213, 600, 600, 'Loading image ...', false);
--> mod_embed_images_loadimage('059945fe3e13586682c8db30ec76aed2', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fvoiturespp1.web-log.nl%2F.a%2F6a0133f27ebbbb970b0134874496f0970c-800wi', 'http://voiturespp1.web-log.nl/.a/6a0133f27ebbbb970b0134874496f0970c-800wi', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fvoiturespp1.web-log.nl%2F.a%2F6a0133f27ebbbb970b0134874496f0970c-800wi', '', 13278213, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
Bart van Dessel
Re: range rover classic vs mercedes g
Ik ga wel 's vreemd, best lekker hoor! Meestal kortdurende en heftige relaties.
-
bram-rrc
Re: range rover classic vs mercedes g
Toch wel, zoiets verwachtte ik eigenlijk. vandaar mijn vraag.
Is het te zeggen waar dat dan door komt? Zijn toch ook gewoon vaste assen etc. Andere stuurinrichting ofzo?
Is ook niet de bedoeling om mijn rrc voor een G te wisselen hoor, maar zou wel willen weten waar het verschil in weggedrag in zit als er dat is..
Is het te zeggen waar dat dan door komt? Zijn toch ook gewoon vaste assen etc. Andere stuurinrichting ofzo?
Is ook niet de bedoeling om mijn rrc voor een G te wisselen hoor, maar zou wel willen weten waar het verschil in weggedrag in zit als er dat is..
-
Eric&Betty Boop
Re: range rover classic vs mercedes g
Hebben diegene hier met een zwabberende RRC misschien de selfleveling unit nog op de achteras zitten?
Weg met dat ding,daar wordttie een stuk stabieler van.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('47408a2ca6b626e42f1e36d7061a5aa2', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 13279790, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('a5dacd082773a5fc379d0ecfcc4be727', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 13279790, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Weg met dat ding,daar wordttie een stuk stabieler van.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('47408a2ca6b626e42f1e36d7061a5aa2', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 13279790, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('a5dacd082773a5fc379d0ecfcc4be727', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 13279790, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
Bart van Dessel
Re: range rover classic vs mercedes g
Zo is dat, een Discovery heeft d'r ook geen en die is stabieler dan een RRC. Heavy duty veren (geen lift kit), goede schokbrekers, nieuwe bussen in ophanging en stuurinrichting, goede stuurdemper, swivels afgesteld, geen speling op wiellagers, banden op voldoende spanning (minim. 2,5 bar), dan moet het redelijk goed komen,
Gr, Bart
Gr, Bart
-
Bauke 110
Re: range rover classic vs mercedes g
Onder mijn one-ten zit nog wel zo'n self levelings unit maar deze gaat er onderuit wanneer ik de vering ga vervangen achter.
kijken of het dan echt zo'n verschil zal geven
Gr Bauke
Land Rover One-Ten 1984 2.5NA [Restauratie] naar 300Tdi
Land Rover Series 3 109 Ex-Defensie 2.25D
kijken of het dan echt zo'n verschil zal geven
Gr Bauke
Land Rover One-Ten 1984 2.5NA [Restauratie] naar 300Tdi
Land Rover Series 3 109 Ex-Defensie 2.25D
-
bram-rrc
Re: range rover classic vs mercedes g
ja, die zit er nog wel onder... eronderuit dan maar...
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17/12/2010 11:57 door bram-rrc.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17/12/2010 11:57 door bram-rrc.
-
Marc-my-Words
Re: range rover classic vs mercedes g
Dat maakt een groot verschil.
Denk maar even na: die "unit" gaat bijna direct zijn werk doen want de veren bij een "self-levelling-unit" zijn iets lichter, en de auto hangt niet verder door.
En als de "unit" dus gaat werken - met toenemende belading meer en meer - dan wordt de stabiliserende werking van de veren links en rechts vervangen door een duikelaar-effect vanwege de "unit" in het midden. Het is dus een leuke, maar tegelijk belachelijke gedachte waarbij een zwaar beladen auto extra onstabiel wordt. Ik hoor al zeggen "en de stabilisatorstang dan?", klopt, er is een stabilisatorstang maar die heeft geen bij toenemende belading toenemend stabiliserende werking, dus dat blijft behelpen. Een 110 met traditionele HardTop/Pick-Up veren is dus beduidend stabieler, zelfs zonder stabilisatorstangen heb je al een betrouwbaarder gedrag.
En verder, zoals Bart aangeeft, genoeg lucht scheelt ook enorm, met name de lucht achter: een beetje "slapjes" achter maakt de achtertrein meesturend, maar dit meesturen treedt pas op als je een zekere zijdelingse kracht ondervindt, het geeft dus een kwispelstaart-effect. Voor geeft meer lucht een directer stuur maar tegelijk een afnemen in de "bite" van dit directere stuur. Met een 110 kan je, bij standaard banden de druk gerust op de max waarden vor een max beladen auto zetten (of zelfs nog iets meer) als het om strak sturen draait.
Marc
Denk maar even na: die "unit" gaat bijna direct zijn werk doen want de veren bij een "self-levelling-unit" zijn iets lichter, en de auto hangt niet verder door.
En als de "unit" dus gaat werken - met toenemende belading meer en meer - dan wordt de stabiliserende werking van de veren links en rechts vervangen door een duikelaar-effect vanwege de "unit" in het midden. Het is dus een leuke, maar tegelijk belachelijke gedachte waarbij een zwaar beladen auto extra onstabiel wordt. Ik hoor al zeggen "en de stabilisatorstang dan?", klopt, er is een stabilisatorstang maar die heeft geen bij toenemende belading toenemend stabiliserende werking, dus dat blijft behelpen. Een 110 met traditionele HardTop/Pick-Up veren is dus beduidend stabieler, zelfs zonder stabilisatorstangen heb je al een betrouwbaarder gedrag.
En verder, zoals Bart aangeeft, genoeg lucht scheelt ook enorm, met name de lucht achter: een beetje "slapjes" achter maakt de achtertrein meesturend, maar dit meesturen treedt pas op als je een zekere zijdelingse kracht ondervindt, het geeft dus een kwispelstaart-effect. Voor geeft meer lucht een directer stuur maar tegelijk een afnemen in de "bite" van dit directere stuur. Met een 110 kan je, bij standaard banden de druk gerust op de max waarden vor een max beladen auto zetten (of zelfs nog iets meer) als het om strak sturen draait.
Marc
-
bram-rrc
Re: range rover classic vs mercedes g
Da's allemaal dik in orde. Zou nog wel graag standaard hoogte hd veren van een fatsoendelijk merk willen.
laat je op alle rr's de levelunit eraf Bart?
Dat kan ik dan nog makkelijk proberen.
laat je op alle rr's de levelunit eraf Bart?
Dat kan ik dan nog makkelijk proberen.
-
Niexor
Re: range rover classic vs mercedes g
Hoe zie ik of deze er nog onder zit???
Iemand afbeelding / foto?
Niek
Iemand afbeelding / foto?
Niek
-
BEN110
Re: range rover classic vs mercedes g
er onder kijken en als je en bolletje met en hiedroliekzuiger ziet zit hij er nog onder bij mij zit hij er ook nog onder maar met en paar honderd kilo aan materiaal hangt hij toch naar achter bij ongeveer 300 kilo begint hij te zakken achter direct bij de achterdeur geladen dan bij 400 kilo heb ik nog maar 3 centimeter tussen de as en rubber blokken hoe veel kun je laden met hd veren
-
Ruben Hummel
Re: range rover classic vs mercedes g
Bram,
Ik heb ook een tijdje lopen tobben met een zweverig stuur gevoel; contant licht moeten corrigeren etc. Betreft een Discovery V8 uit 1999 met 2ton op de klok (300model)
- Bushes vervangen door paddock poly -> beter, niet weg
- Zware veren gemonteerd -> beter niet weg, veercomfort dramatisch....
- Schokdempers verrvangen door monroe -> eigenlijk alleen maar slechter.... (type onbekend)
- Alle stuurkogels vervangen -> beter, niet weg.
- Gewricht in stuurstangvervangen -> geen verschil
- Schokdempers vervangen door Monroe dempersmet luchtbalgen, gecombineerd met nieuwe 'police spec' veren -> met aanhanger vele malen beter, maar niet veel anders zonder aanhanger.
tussentijds is het stuurhuis vervangen door een nieuwe ivm lekkage -> geen verschil
Een jaar nadat de stuurkogels zijn vervangen blijkt dat er toch eentje niet goed was Dit was de kogels van de 'ingaande' stang, voorste kogel rechter wiel. Deze kogel is nu weer vervangen -> Die auto ken ik niet meer terug, echt veel beter. Het blijft natuurlijk een ouwerwetse, lompe wielophanging, niet te vergelijken met een auto met rondom onafhankelijke ophanging....
Ik ben nu erg blij met het stuurgedrag zeker met de ambulance+LW er achter rijdt de auto echt top!
Ruben
Ik heb ook een tijdje lopen tobben met een zweverig stuur gevoel; contant licht moeten corrigeren etc. Betreft een Discovery V8 uit 1999 met 2ton op de klok (300model)
- Bushes vervangen door paddock poly -> beter, niet weg
- Zware veren gemonteerd -> beter niet weg, veercomfort dramatisch....
- Schokdempers verrvangen door monroe -> eigenlijk alleen maar slechter.... (type onbekend)
- Alle stuurkogels vervangen -> beter, niet weg.
- Gewricht in stuurstangvervangen -> geen verschil
- Schokdempers vervangen door Monroe dempersmet luchtbalgen, gecombineerd met nieuwe 'police spec' veren -> met aanhanger vele malen beter, maar niet veel anders zonder aanhanger.
tussentijds is het stuurhuis vervangen door een nieuwe ivm lekkage -> geen verschil
Een jaar nadat de stuurkogels zijn vervangen blijkt dat er toch eentje niet goed was Dit was de kogels van de 'ingaande' stang, voorste kogel rechter wiel. Deze kogel is nu weer vervangen -> Die auto ken ik niet meer terug, echt veel beter. Het blijft natuurlijk een ouwerwetse, lompe wielophanging, niet te vergelijken met een auto met rondom onafhankelijke ophanging....
Ik ben nu erg blij met het stuurgedrag zeker met de ambulance+LW er achter rijdt de auto echt top!
Ruben
-
Marc-my-Words
Re: range rover classic vs mercedes g
RubenH Schreef:
-------------------------------------------------------
> Bram,
>
> Ik heb ook een tijdje lopen tobben met een
> zweverig stuur gevoel; contant licht moeten
> corrigeren etc. Betreft een Discovery V8 uit 1999
> met 2ton op de klok (300model)
>
> - Bushes vervangen door paddock poly -> beter,
> niet weg
> - Zware veren gemonteerd -> beter niet weg,
> veercomfort dramatisch....
> - Schokdempers verrvangen door monroe -> eigenlijk
> alleen maar slechter.... (type onbekend)
> - Alle stuurkogels vervangen -> beter, niet weg.
> - Gewricht in stuurstangvervangen -> geen
> verschil
> - Schokdempers vervangen door Monroe dempersmet
> luchtbalgen, gecombineerd met nieuwe 'police spec'
> veren -> met aanhanger vele malen beter, maar niet
> veel anders zonder aanhanger.
>
> tussentijds is het stuurhuis vervangen door een
> nieuwe ivm lekkage -> geen verschil
>
>
> Een jaar nadat de stuurkogels zijn vervangen
> blijkt dat er toch eentje niet goed was Dit was
> de kogels van de 'ingaande' stang, voorste kogel
> rechter wiel. Deze kogel is nu weer vervangen ->
> Die auto ken ik niet meer terug, echt veel beter.
> Het blijft natuurlijk een ouwerwetse, lompe
> wielophanging, niet te vergelijken met een auto
> met rondom onafhankelijke ophanging....
>
> Ik ben nu erg blij met het stuurgedrag zeker met
> de ambulance+LW er achter rijdt de auto echt top!
>
>
> Ruben
Moraal van dit verhaal: er hoeft maar één schakel in de ketting niet te deugen en het stuurgedrag wordt minder.
Als er meer zwakke schakels zijn dan helpt er "niks" tot je ze allemaal gehad hebt.
(En dus krijg je zeer diverse adviezen, want voor een ieder was de laatste schakel de "oplossing", en niet voor iedereen was die laatste schakel dezelfde.)
Marc
-------------------------------------------------------
> Bram,
>
> Ik heb ook een tijdje lopen tobben met een
> zweverig stuur gevoel; contant licht moeten
> corrigeren etc. Betreft een Discovery V8 uit 1999
> met 2ton op de klok (300model)
>
> - Bushes vervangen door paddock poly -> beter,
> niet weg
> - Zware veren gemonteerd -> beter niet weg,
> veercomfort dramatisch....
> - Schokdempers verrvangen door monroe -> eigenlijk
> alleen maar slechter.... (type onbekend)
> - Alle stuurkogels vervangen -> beter, niet weg.
> - Gewricht in stuurstangvervangen -> geen
> verschil
> - Schokdempers vervangen door Monroe dempersmet
> luchtbalgen, gecombineerd met nieuwe 'police spec'
> veren -> met aanhanger vele malen beter, maar niet
> veel anders zonder aanhanger.
>
> tussentijds is het stuurhuis vervangen door een
> nieuwe ivm lekkage -> geen verschil
>
>
> Een jaar nadat de stuurkogels zijn vervangen
> blijkt dat er toch eentje niet goed was Dit was
> de kogels van de 'ingaande' stang, voorste kogel
> rechter wiel. Deze kogel is nu weer vervangen ->
> Die auto ken ik niet meer terug, echt veel beter.
> Het blijft natuurlijk een ouwerwetse, lompe
> wielophanging, niet te vergelijken met een auto
> met rondom onafhankelijke ophanging....
>
> Ik ben nu erg blij met het stuurgedrag zeker met
> de ambulance+LW er achter rijdt de auto echt top!
>
>
> Ruben
Moraal van dit verhaal: er hoeft maar één schakel in de ketting niet te deugen en het stuurgedrag wordt minder.
Als er meer zwakke schakels zijn dan helpt er "niks" tot je ze allemaal gehad hebt.
(En dus krijg je zeer diverse adviezen, want voor een ieder was de laatste schakel de "oplossing", en niet voor iedereen was die laatste schakel dezelfde.)
Marc
-
bram-rrc
Re: range rover classic vs mercedes g
waarom was die kogel niet goed? speling of iets anders?
-
bram-rrc
Re: range rover classic vs mercedes g
Da's idd waar Marc.
Maar de orginele vraag was ook de vergelijking tussen een rrc en een Mercedes G.
Alle adviezen zijn natuurlijk welkom, en ondanks dat ik dacht alles voor elkaar te hebben is er toch zeker iets bruikbaars uitgekomen, de levelunit moet eraf.
Maar als er auto's zijn met een ladderchassis en vaste assen die een beter weggedrag hebben ben ik benieuwd waar
de verschillen dan zitten.
Maar de orginele vraag was ook de vergelijking tussen een rrc en een Mercedes G.
Alle adviezen zijn natuurlijk welkom, en ondanks dat ik dacht alles voor elkaar te hebben is er toch zeker iets bruikbaars uitgekomen, de levelunit moet eraf.
Maar als er auto's zijn met een ladderchassis en vaste assen die een beter weggedrag hebben ben ik benieuwd waar
de verschillen dan zitten.
-
Ruben Hummel
Re: range rover classic vs mercedes g
Bram,
Het was de enige kogel die kon worden ingedrukt, de rest niet. Daarom twijfel bij apk, ik heb er verder niet over na willen denken en er een nieuwe kogel op gezet. Bij demontage leek de kogel, in eerste instantie gewoon goed. Nadat ik een beetje had lopen rommelen met de kogel merkte in dat er zwaare en lichte punten in zaten.
Succes,
Ruben
Het was de enige kogel die kon worden ingedrukt, de rest niet. Daarom twijfel bij apk, ik heb er verder niet over na willen denken en er een nieuwe kogel op gezet. Bij demontage leek de kogel, in eerste instantie gewoon goed. Nadat ik een beetje had lopen rommelen met de kogel merkte in dat er zwaare en lichte punten in zaten.
Succes,
Ruben
-
Marc-my-Words
Re: range rover classic vs mercedes g
Een RRC is wellicht gewoon een tikje slapjes geveerd. Een utilitaire 110 lijkt strakker als ik een en ander lees.
Of een G-wagen met gelijksoortige veerkarakeristiek beter kan zijn? Lijkt mij niet eigenlijk.
Volgens mij is het vooral een kwestie van de verschillende bronnen van zweverigheid oplossen.
Wat ik in ieder geval hoorde over P4 (de militaire Peugeot-Puch) dat die erg stug was.
Marc
Of een G-wagen met gelijksoortige veerkarakeristiek beter kan zijn? Lijkt mij niet eigenlijk.
Volgens mij is het vooral een kwestie van de verschillende bronnen van zweverigheid oplossen.
Wat ik in ieder geval hoorde over P4 (de militaire Peugeot-Puch) dat die erg stug was.
Marc
-
bram-rrc
Re: range rover classic vs mercedes g
ok dan, zal de stangen met kogels nog eens los gooien. zo gebeurt.