Herrie achteras.
-
art1
Herrie achteras.
Hallo,
Er is ergens iets mis met of bij de achteras... voordat ik in de put raak en gelijk het ergste denk(cardan).. waar zou ik het kunnen gaan zoeken?
Bij wegrijden lijkt soms of de remmen (trommel) wat vast staan, en los springen..maar niet altijd. Wel komt er een ratelend/bonkend geluid vanaf de achterzijde, enkel goed hoorbaar als ik circa 20km/u rij/uitrol. Beetje gas erop en het is weg.
Ook rijdend in de file lijkt of er een zwaar punt in de achteras zit..met uitrollen voel je hem dan steeds door een "zwaar" punt gaan. Ook bij afremmen en vanaf stilstand weg rijden lijkt er ergens iets te klemmen, dit hoor je ook.
Kan ik iets testen of voelen als ik hem van achteren opkrik?
Gaat om een 110 met dus een salisburry as en trommel remmen.
Komt echt van achteren, dus handrem trommel valt af, ook aan de remtrommels ontdek ik niks bijzonders.. wie heeft zoiets vergelijkbaars meegemaakt?
Alvast bedankt.
Er is ergens iets mis met of bij de achteras... voordat ik in de put raak en gelijk het ergste denk(cardan).. waar zou ik het kunnen gaan zoeken?
Bij wegrijden lijkt soms of de remmen (trommel) wat vast staan, en los springen..maar niet altijd. Wel komt er een ratelend/bonkend geluid vanaf de achterzijde, enkel goed hoorbaar als ik circa 20km/u rij/uitrol. Beetje gas erop en het is weg.
Ook rijdend in de file lijkt of er een zwaar punt in de achteras zit..met uitrollen voel je hem dan steeds door een "zwaar" punt gaan. Ook bij afremmen en vanaf stilstand weg rijden lijkt er ergens iets te klemmen, dit hoor je ook.
Kan ik iets testen of voelen als ik hem van achteren opkrik?
Gaat om een 110 met dus een salisburry as en trommel remmen.
Komt echt van achteren, dus handrem trommel valt af, ook aan de remtrommels ontdek ik niks bijzonders.. wie heeft zoiets vergelijkbaars meegemaakt?
Alvast bedankt.
-
Raoul Winckels
Re: Herrie achteras.
kunt toch eens bij cardan as voelen of je wat speling hebt bij de kruisjes.
En bovenkant wiel proberen van en naar je toe te trekken kijken of daar speling in zit, als dat zo is zijn het inderdaad de lagers.
Vooral het met wegrijden en afremmen klinkt op een lager en het rammelen..maar goed tis een landrover daar rammelt van alles haha.
dat zijn volgens mij de 2 dingen die je echt binne 1 minuut effe kunt controleren.
En bovenkant wiel proberen van en naar je toe te trekken kijken of daar speling in zit, als dat zo is zijn het inderdaad de lagers.
Vooral het met wegrijden en afremmen klinkt op een lager en het rammelen..maar goed tis een landrover daar rammelt van alles haha.
dat zijn volgens mij de 2 dingen die je echt binne 1 minuut effe kunt controleren.
-
art1
Re: Herrie achteras.
Hoe kan ik de kruisjes het beste controleren, je bedoelt toch de aansluiting van as op cardan?
Net even snel opgekrikt in de regen, als ik de wielen rondraai hoor ik een rateltje uit het cardan komen..niet erg hard maar je hoort het wel.
Komt uit de rechterkant... aan het eind van de steekas van het rechterwiel zeg maar..
Als ik het wiel de andere kant op draai (zeg maar achter uitrijden) dan blijft het stil?
Verder hoor ik eigenlijk niks als ik de wielen ronddraai
Net even snel opgekrikt in de regen, als ik de wielen rondraai hoor ik een rateltje uit het cardan komen..niet erg hard maar je hoort het wel.
Komt uit de rechterkant... aan het eind van de steekas van het rechterwiel zeg maar..
Als ik het wiel de andere kant op draai (zeg maar achter uitrijden) dan blijft het stil?
Verder hoor ik eigenlijk niks als ik de wielen ronddraai
-
Marc-my-Words
Re: Herrie achteras.
Wellicht is het iets tiviaals, nog trivialer als een wiellager: namelijk de meenemer die op het punt staat van meenemer naar meegever te worden.
Dan slipt de steekas door wanneer er serieuzere krachten op staan, en doet ie het nog net als de krachten wat bescheidener zijn.
Marc
Dan slipt de steekas door wanneer er serieuzere krachten op staan, en doet ie het nog net als de krachten wat bescheidener zijn.
Marc
-
art1
Re: Herrie achteras.
Hoi Marc,
Je moet toch leren wat simpelere taal te gebruiken
en het geluid waar ik het over hebt komt niet bij het wiel vandaan maar uit het cardan.
Grtn
Je moet toch leren wat simpelere taal te gebruiken
Grtn
-
Marc-my-Words
Re: Herrie achteras.
Ik ben nu eenmaal niet simpel -{|:-)>
En verder: vlgs mij heb je maar twee cardanassen, een naar voren en een naar achter.
Als je dan iets alleen maar rechts hoor was mijn conclusie dat het dus niet de cardanas is maar iets rond de steekas.
Ik geef echter mijn mening graag voor een betere.
Marc
En verder: vlgs mij heb je maar twee cardanassen, een naar voren en een naar achter.
Als je dan iets alleen maar rechts hoor was mijn conclusie dat het dus niet de cardanas is maar iets rond de steekas.
Ik geef echter mijn mening graag voor een betere.
Marc
-
art1
Re: Herrie achteras.
haha duidelijk
Mijn fout, bedoelde het midden van de achteras het differentieel, daar waar de steekas ophoud zeg maar.
Mijn manko is dat ik vaak niet goed uitleg..=:-)
Mijn fout, bedoelde het midden van de achteras het differentieel, daar waar de steekas ophoud zeg maar.
Mijn manko is dat ik vaak niet goed uitleg..=:-)
-
Paul Stroink, One-Ten.nl
Re: Herrie achteras.
Als het het diff is is dit bij een salisbury iets lastiger te vervangen en kan je vaak beter gewoon een ander asje er onder doen. Een achterasje kost gelukkig gebruikt erg weinig...
-
art1
Re: Herrie achteras.
Hoi Paul,
Had al begrepen dat salisbury lastiger dan doorsnee zou zijn, kan het niet enkel de steek as zijn en is deze makkelijk eruit te halen voor inspectie en eventueel weer snel terug te plaatsen?
En als ik voor ander asje kies, dan is maar de vraag hoe goed deze is.. vind niet erg om bezig te zijn maar liever alles in 1 keer goed..denk dan maar gelijk aan een disco (remschijven) as?
Had al begrepen dat salisbury lastiger dan doorsnee zou zijn, kan het niet enkel de steek as zijn en is deze makkelijk eruit te halen voor inspectie en eventueel weer snel terug te plaatsen?
En als ik voor ander asje kies, dan is maar de vraag hoe goed deze is.. vind niet erg om bezig te zijn maar liever alles in 1 keer goed..denk dan maar gelijk aan een disco (remschijven) as?
-
Paul Stroink, One-Ten.nl
Re: Herrie achteras.
Tsja, veel mensen willen schijven, voor mij hoeft het niet.
De trommelremmen remmen prima en zijn ook makkelijk te onderhouden.
Voor een disco-as betaal je meer, moet je waarschijnlijk wat remleidingen aanpassen, je aandrijfas laten verlengen en moet je maar hopen dat de remdrukverdeling tussen voor en achter optimaal is.
Voor 100 euro koop je een prima Salisbury as, die je er met een paar boutjes zonder aanpassingen onderschroeft...
De trommelremmen remmen prima en zijn ook makkelijk te onderhouden.
Voor een disco-as betaal je meer, moet je waarschijnlijk wat remleidingen aanpassen, je aandrijfas laten verlengen en moet je maar hopen dat de remdrukverdeling tussen voor en achter optimaal is.
Voor 100 euro koop je een prima Salisbury as, die je er met een paar boutjes zonder aanpassingen onderschroeft...
-
art1
Re: Herrie achteras.
Trommels remmen ook prima hoor.. tis even de overweging die dan gelijk om de hoek komt kijken.
En hoe goed is een gebruikte salisbury voor 100 euro? Dat is beetje waar ik mee zit..niet dat ik volgende maand of zo weer sta..
Maar voordat zover is, heeft zin om de achterdeksel van de huidige as te verwijderen, of zie ik daar niks bijzonders?
En hoe goed is een gebruikte salisbury voor 100 euro? Dat is beetje waar ik mee zit..niet dat ik volgende maand of zo weer sta..
Maar voordat zover is, heeft zin om de achterdeksel van de huidige as te verwijderen, of zie ik daar niks bijzonders?
-
Paul Stroink, One-Ten.nl
Re: Herrie achteras.
Ik heb verder niet zo veel verstand van de internals...
Ik weet wel dat ze vrijwel nooit stuk gaan; van de honderden 110's met salisbury-assen die ik hier heb gehad heb ik één keer een exemplaar gehad met een raar knakkend geluid in de as bij achteruit rijden, verder nog helemaal nooit.
Met een honderd euro asje blijft het natuurlijk altijd een klein beetje een gok, maar volgens mij één met weinig risico's.
Mogelijk worden dit soort assen zelfs nog wel goedkoper aangeboden, maar ik doe ze altijd weg voor honderd euro.
Ik weet wel dat ze vrijwel nooit stuk gaan; van de honderden 110's met salisbury-assen die ik hier heb gehad heb ik één keer een exemplaar gehad met een raar knakkend geluid in de as bij achteruit rijden, verder nog helemaal nooit.
Met een honderd euro asje blijft het natuurlijk altijd een klein beetje een gok, maar volgens mij één met weinig risico's.
Mogelijk worden dit soort assen zelfs nog wel goedkoper aangeboden, maar ik doe ze altijd weg voor honderd euro.
-
Boelo
Re: Herrie achteras.
Zit er olie in je diff en zo ja hoe ziet het er uit? Als het erg vies is dan is het sowieso goed het te verversen, kun je gelijk het deksel even lichten en een kijkje nemen!
Groet Boelo
Groet Boelo
-
art1
Re: Herrie achteras.
Hoi Boelo,
Zit zat olie in het diff, liep er al beetje uit toen ik de vuldop eruit draaide (staat beetje achterover op het gras) de kleur is donkerbruin..niet echt vers..maar zeker niks schokkends.
Wat ik me afvraag, als ik de achterste plaat verwijder kan ik dan uberhaupt iets interessants zien..tandwielen e.d.? Of word ik hier niet veel wijzer van?
Zit zat olie in het diff, liep er al beetje uit toen ik de vuldop eruit draaide (staat beetje achterover op het gras) de kleur is donkerbruin..niet echt vers..maar zeker niks schokkends.
Wat ik me afvraag, als ik de achterste plaat verwijder kan ik dan uberhaupt iets interessants zien..tandwielen e.d.? Of word ik hier niet veel wijzer van?
-
Michiel 109 V8
Re: Herrie achteras.
Yep, je kan de hele tandwielbende dan zien. Plus de eventuele lossse onderdelen op de bodem........
-
VeeTee
Re: Herrie achteras.
Hier exact dezelfde symptomen gehad. Een tijdje gedacht dat de handremtrommel aanliep, maar dat was 't toch niet. Bleek de lagers in het differentieel + pignonwiellager te zijn. Er is toen een tweedehands salisbury as ondergezet.
@ Paul, had je mij maar van te voren verteld waar jij die as voor 100 € koopt, die van mij was helaas fors duurder...
Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4
@ Paul, had je mij maar van te voren verteld waar jij die as voor 100 € koopt, die van mij was helaas fors duurder...
Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4
-
art1
Re: Herrie achteras.
Was ook mijn eerste gedachte, handrem trommel of de remtrommels.. hij had tijdens de motorwissel lang stilgestaan, dus dacht weekje rijden en alles zal wel weer soepel gaan..
Verdenk nu ook de lagers in het diff, misschien dat de olie/vet helemaal naar beneden gezakt is en dat met het grotere nieuwe vermogen de lagers het te zwaar gehad hebben.
Wel blijf ik erg toevallig vinden dat na 200km rijden na de motorwissel het diff in de "soep" loopt. Ze zijn toch zo sterk die salisbury assen?? Zijn de lagers niet gewoon te vervangen..of op zoek naar een nog sterkere as..als die bestaat?
Maar hoe gevaarlijk is om mee te rijden.. ik kan de laag sneeuw die er nu al ligt echt niet veel langer weerstaan..en er komt nog meer!!!
Verdenk nu ook de lagers in het diff, misschien dat de olie/vet helemaal naar beneden gezakt is en dat met het grotere nieuwe vermogen de lagers het te zwaar gehad hebben.
Wel blijf ik erg toevallig vinden dat na 200km rijden na de motorwissel het diff in de "soep" loopt. Ze zijn toch zo sterk die salisbury assen?? Zijn de lagers niet gewoon te vervangen..of op zoek naar een nog sterkere as..als die bestaat?
Maar hoe gevaarlijk is om mee te rijden.. ik kan de laag sneeuw die er nu al ligt echt niet veel langer weerstaan..en er komt nog meer!!!
-
VeeTee
Re: Herrie achteras.
Tja dat kreeg ik ook te horen: "Salisbury assen zijn extra sterk meneer - doettie anders nooit"
Difflagers waren te ver heen om te repareren, daarom andere as erin. Als jij ook een andere as eronder gaat zetten, kun je nu best 'n paar km rijden natuurlijk, maar als er nog wat te redden valt zou ik 't niet doen...
Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4
Difflagers waren te ver heen om te repareren, daarom andere as erin. Als jij ook een andere as eronder gaat zetten, kun je nu best 'n paar km rijden natuurlijk, maar als er nog wat te redden valt zou ik 't niet doen...
Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4
-
Raoul Winckels
Re: Herrie achteras.
Ik zou daar zeer zeker niet al te veel kilometers meer mee maken. Eventueel een blokje om naar de winkel zou nog geen probleem vormen. Als het diffentieel echt kapot gaat zal et ook blokkeren en geloof me dan wil je niet aan de kant van de weg staan 50 km van huis want dan ben je figuurlijk gesproken nog verder van huis vandaan. ^^
kijk ook even of er wel genoeg olie in zit. vul het voor de zekerheid even totaan de hoogte waar de vuldop zit. Wel vullen op een recht vlak anders zit er mss nog te weinig olie in.
kijk ook even of er wel genoeg olie in zit. vul het voor de zekerheid even totaan de hoogte waar de vuldop zit. Wel vullen op een recht vlak anders zit er mss nog te weinig olie in.
-
art1
Re: Herrie achteras.
Ben er nog niet uit, andere gebruikte as, of deze openmaken en gelijk maar helemaal beet pakken, vernieuwen en of verbeteren waar nodig..
Nachtje over slapen...
Nachtje over slapen...
-
art1
Re: Herrie achteras.
Misschien dat iemand hier het weet,
E.e.a. gelezen over salisbury assen, en er zou wat speciaal gereedschap nodig zijn?
Geld dit ook als je enkel de lagers naast het differentieel wilt vervangen? Niet die van het pignion.
Lijkt op achterdeksel afnemen, steekassen eruit, de 2 lagerschalen (4bouten) loshalen en het differentieel in 1 stuk verwijderen, dan kunnen de lagers vervangen worden...zal ongetwijfeld iets niet goed begrijpen of over het hoofd zien, maar wat? en waar is dat speciale gereedschap voor nodig, monteren is dan toch gewoon de omgekeerde volgorde?
Art
E.e.a. gelezen over salisbury assen, en er zou wat speciaal gereedschap nodig zijn?
Geld dit ook als je enkel de lagers naast het differentieel wilt vervangen? Niet die van het pignion.
Lijkt op achterdeksel afnemen, steekassen eruit, de 2 lagerschalen (4bouten) loshalen en het differentieel in 1 stuk verwijderen, dan kunnen de lagers vervangen worden...zal ongetwijfeld iets niet goed begrijpen of over het hoofd zien, maar wat? en waar is dat speciale gereedschap voor nodig, monteren is dan toch gewoon de omgekeerde volgorde?
Art
-
Dennis101
Re: Herrie achteras.
Je hebt in elk geval de spreider nodig om de as te spreiden.
Dennis B
Dennis B
-
art1
Re: Herrie achteras.
Hoi Dennis,
kan je dat wat toelichten, lees ook verhalen dat het zonder spreider zou kunnen?
Heeft iets te maken met de voorspanning op..iets?
De as spreiden..daar bedoel je mee?
[ollr.10.forumer.com]
Als ik het verhaal bij deze link bekijk, lijkt het redelijk te doen.
Tis natuurlijk wel net iets anders als mijn kreidler lagertjes van vroeger.
Art
kan je dat wat toelichten, lees ook verhalen dat het zonder spreider zou kunnen?
Heeft iets te maken met de voorspanning op..iets?
De as spreiden..daar bedoel je mee?
[ollr.10.forumer.com]
Als ik het verhaal bij deze link bekijk, lijkt het redelijk te doen.
Tis natuurlijk wel net iets anders als mijn kreidler lagertjes van vroeger.
Art
-
Dennis101
Re: Herrie achteras.
Zoals het in dit verhaal gaat moet het dus niet.
Je hebt altijd een spreider nodig om de as iets te spreiden, want als je die niet nodig hebt gehad bij het terugplaatsen is de lager voorspanning zeker niet goed.
Het spreiden moet ook binnen de maximum grens blijven, want anders raakt het ashuis blijvend vervormd kun je de as weggooien.
Kijk eens in het werkplaats handboek hoe e.e.a. ge(de)monteerd moet worden en welk gereedschap hiervoor nodig is.
In het boek is alles zeer duidelijk en uitgebreid omschreven, dus dat mag geen problemen opleveren.
Dennis B
Je hebt altijd een spreider nodig om de as iets te spreiden, want als je die niet nodig hebt gehad bij het terugplaatsen is de lager voorspanning zeker niet goed.
Het spreiden moet ook binnen de maximum grens blijven, want anders raakt het ashuis blijvend vervormd kun je de as weggooien.
Kijk eens in het werkplaats handboek hoe e.e.a. ge(de)monteerd moet worden en welk gereedschap hiervoor nodig is.
In het boek is alles zeer duidelijk en uitgebreid omschreven, dus dat mag geen problemen opleveren.
Dennis B
-
Eric&Betty Boop
Re: Herrie achteras.
Leuk linkje,maar wel een "van dik hout........." manier en de vraag is hoe lang dit dan goedgaat.
De manier waarop hij de flensmoer verwijderd is al verkeerd want die moer bepaald samen met een samendrukbare huls de voorspanning van de pignonaslagers en hij kan op deze manier bij montage nooit de juiste voorspanning weer bereiken.Lees deze posting van Henk ook eens.
Als je het diff kan verwijderen zonder asspreider is de voorspanning van de lagers dus al niet goed meer.
Ga je nu deze lagers vervangen dan zal je de voorspanning dus weer op de goede waarde moeten brengen en dan heb je wel een asspreider nodig om het diff weer te monteren.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('10ff680392cc0445d7381eaad9349ad6', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 13299651, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('4a8c8a32f1f48f7d963f2326805eb7c3', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 13299651, 600, 600, 'Loading image ...', false);
De manier waarop hij de flensmoer verwijderd is al verkeerd want die moer bepaald samen met een samendrukbare huls de voorspanning van de pignonaslagers en hij kan op deze manier bij montage nooit de juiste voorspanning weer bereiken.Lees deze posting van Henk ook eens.
Als je het diff kan verwijderen zonder asspreider is de voorspanning van de lagers dus al niet goed meer.
Ga je nu deze lagers vervangen dan zal je de voorspanning dus weer op de goede waarde moeten brengen en dan heb je wel een asspreider nodig om het diff weer te monteren.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('10ff680392cc0445d7381eaad9349ad6', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 13299651, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('4a8c8a32f1f48f7d963f2326805eb7c3', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 13299651, 600, 600, 'Loading image ...', false);