Series 3: remmen
-
Justus Christus
Series 3: remmen
Hoi,
Zoals vaker de laatste tijd heb ik weer een aantal vragen wat betreft het opknappen van mijn LaRo.
Nu dus remmen.
Ik heb nu een single line, niet bekrachtigd systeem er op zitten. En ondanks dat ik het in goede staat (lees nieuw) heb gebracht geeft het me weinig vertrouwen. HARD trappen, achterwielen blokkeren en nog steeds weinig vertraging.
Nu heb ik ook een in een stage one gereden en dat remsysteem geeft veel meer vertrouwen.
Ik wil dus graag met het heropbouwen van de auto een beter remsysteem plaatsen. Ik wil het echter wel Landrover eigen houden en geen fancy remschijven.
Ik zit te denken aan het dual remsysteem wat op latere 88 (na 1980) is geplaatst. Met rembekrachtiging en Hella vacuumpomp.
Leverd dit de beter remmende auto op in verhouding tot het vorige systeem? Geeft het dat dat stuk extra vertrouwen?
En.... kan ik dit andere systeem op mijn oudere assen monteren?
Dan zit ik nog met de keuze van de remcilinders. Ik weet dat ze te koop zijn in aluminium en staal (OEM kwaliteit); ik heb van de aluminium variant 2 maal het ontluchtingsnippel-draad dol gedraaid. Ik zit dus te denken aan staal. Maar... heeft dat ook nadelen, en welk merk maakt de stalen ook weer?
Remleidingen, in Almelo heb je een goede rem(leiding) zaak zitten, dat zal geen probleem zijn. Maar, welk materiaal is aan te raden? Ik lees op sommige LaRo restauratie site dat met RVS remleidingen gebruikt en op andere koper. Ergens anders lees ik dat koper af te raden is. Wat is de beste keuze?
Bedankt, groet,
Just.
avatar.jpg --> mod_embed_images_loadimage('18f213580bc8dece86e0f2bd89de3e4b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.fotoserve.nl%2F%7Ejfk%2Favatar.jpg', 'http://www.fotoserve.nl/~jfk/avatar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.fotoserve.nl%2F%7Ejfk%2Favatar.jpg', '', 13234882, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Zoals vaker de laatste tijd heb ik weer een aantal vragen wat betreft het opknappen van mijn LaRo.
Nu dus remmen.
Ik heb nu een single line, niet bekrachtigd systeem er op zitten. En ondanks dat ik het in goede staat (lees nieuw) heb gebracht geeft het me weinig vertrouwen. HARD trappen, achterwielen blokkeren en nog steeds weinig vertraging.
Nu heb ik ook een in een stage one gereden en dat remsysteem geeft veel meer vertrouwen.
Ik wil dus graag met het heropbouwen van de auto een beter remsysteem plaatsen. Ik wil het echter wel Landrover eigen houden en geen fancy remschijven.
Ik zit te denken aan het dual remsysteem wat op latere 88 (na 1980) is geplaatst. Met rembekrachtiging en Hella vacuumpomp.
Leverd dit de beter remmende auto op in verhouding tot het vorige systeem? Geeft het dat dat stuk extra vertrouwen?
En.... kan ik dit andere systeem op mijn oudere assen monteren?
Dan zit ik nog met de keuze van de remcilinders. Ik weet dat ze te koop zijn in aluminium en staal (OEM kwaliteit); ik heb van de aluminium variant 2 maal het ontluchtingsnippel-draad dol gedraaid. Ik zit dus te denken aan staal. Maar... heeft dat ook nadelen, en welk merk maakt de stalen ook weer?
Remleidingen, in Almelo heb je een goede rem(leiding) zaak zitten, dat zal geen probleem zijn. Maar, welk materiaal is aan te raden? Ik lees op sommige LaRo restauratie site dat met RVS remleidingen gebruikt en op andere koper. Ergens anders lees ik dat koper af te raden is. Wat is de beste keuze?
Bedankt, groet,
Just.
avatar.jpg --> mod_embed_images_loadimage('18f213580bc8dece86e0f2bd89de3e4b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.fotoserve.nl%2F%7Ejfk%2Favatar.jpg', 'http://www.fotoserve.nl/~jfk/avatar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.fotoserve.nl%2F%7Ejfk%2Favatar.jpg', '', 13234882, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
Huub
Re: Series 3: remmen
Ga voor een laat 109 remsysteem met de grotere voortrommels, remservo en voor en achter scheiding. In combinatie met een hella pomp of dynamo met vacuumpomp is dit een goede keuze.
Just my two cents worth.
Huub
Just my two cents worth.
Huub
-
Justus Christus
Re: Series 3: remmen
Hoi,
Ja volgens mij is een laat 88 systeem vergelijkbaar met een "normaal" 109 systeem.
De zelfde achteremmen als het eerdere 88 systeem maar grotere voortrommels.
En inderdaad een gescheiden systeem, zowieso verstandig!
avatar.jpg --> mod_embed_images_loadimage('0dcf2522d2f8ff5df4489e20fd3179da', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.fotoserve.nl%2F%7Ejfk%2Favatar.jpg', 'http://www.fotoserve.nl/~jfk/avatar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.fotoserve.nl%2F%7Ejfk%2Favatar.jpg', '', 13235206, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Ja volgens mij is een laat 88 systeem vergelijkbaar met een "normaal" 109 systeem.
De zelfde achteremmen als het eerdere 88 systeem maar grotere voortrommels.
En inderdaad een gescheiden systeem, zowieso verstandig!
avatar.jpg --> mod_embed_images_loadimage('0dcf2522d2f8ff5df4489e20fd3179da', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.fotoserve.nl%2F%7Ejfk%2Favatar.jpg', 'http://www.fotoserve.nl/~jfk/avatar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.fotoserve.nl%2F%7Ejfk%2Favatar.jpg', '', 13235206, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
Geert 88 SIIID
Re: Series 3: remmen
Hoi Justus,
ja zit en zat ook op mijn 88 diesel en met een hoofdremcilinder van een 90 werkt dat goed.
Alleen het ontluchten wordt wel het bekende 109 drama.
Verder heb ik Koper-Nikkel remleidingen gebruikt, werkt mooi, beter dan staal en koper en beter verwerkbaar dan RVS.
Vindt ik, voor wat het waard is.
Groetjes
Geert
ja zit en zat ook op mijn 88 diesel en met een hoofdremcilinder van een 90 werkt dat goed.
Alleen het ontluchten wordt wel het bekende 109 drama.
Verder heb ik Koper-Nikkel remleidingen gebruikt, werkt mooi, beter dan staal en koper en beter verwerkbaar dan RVS.
Vindt ik, voor wat het waard is.
Groetjes
Geert
-
koekentrommel
Re: Series 3: remmen
Dag larolandgenoot
Als je 109 trommels wilt,moet je ook je hoofdrem cilinder pakken van een 109.
De cilinder van een 88 is kleiner dan die van de 109.
Als je dit alles gedaan hebt ,remt deze super,weet het uit eigen ervaring.
Succes ,een larolandgenoot,koekentrommel
Als je 109 trommels wilt,moet je ook je hoofdrem cilinder pakken van een 109.
De cilinder van een 88 is kleiner dan die van de 109.
Als je dit alles gedaan hebt ,remt deze super,weet het uit eigen ervaring.
Succes ,een larolandgenoot,koekentrommel
-
bas88pickup
Re: Series 3: remmen
Een 88 met rondom 10" remmen remt uitstekend hoor, helemaal geen probleem, als ik me niet vergis kun je er zo een dual circuit van maken met rembekrachtiger.
-
The Dream
Re: Series 3: remmen
Hallo JC
Ik heb dus wel gekozen voor schijfremmen voor bij mijn 109 uit 82 en ook een Hella elektrisch vacuümpomp en je weet niet wat er gebeurd als je remt echt geweldig.
De verwijderde trommel remmen waren niet echt slecht maar schoonmaken en blokken verwisselen gaat allemaal wat makkelijker met schijfremmen dan met trommel remmen.
Inderdaad wel de grote hoofdremcylinder plaatsen van een late 109 ivm de opbrengst.
Suk6 Willem
Ik heb dus wel gekozen voor schijfremmen voor bij mijn 109 uit 82 en ook een Hella elektrisch vacuümpomp en je weet niet wat er gebeurd als je remt echt geweldig.
De verwijderde trommel remmen waren niet echt slecht maar schoonmaken en blokken verwisselen gaat allemaal wat makkelijker met schijfremmen dan met trommel remmen.
Inderdaad wel de grote hoofdremcylinder plaatsen van een late 109 ivm de opbrengst.
Suk6 Willem
-
Dennis101
Re: Series 3: remmen
Of je voor het oudere optionele remsysteem voor de 88" of voor het systeem na 1980 kiest maakt op zich niet zoveel uit, beide systemen hebben voor de duplex 11" remmen en achter de simplex 10" remmen. Het enige verschil tussen beide systemen zijn de (deels) metrische nippels, slangen en hoofdremcilinder. In beide gevallen heeft de hoofdremcilinder een boring van 2,5". Wie bij gebruik van 11" duplex voorremmen op een 88" de kleinere hoofdremcilinder heeft gekocht heeft gewoon niet goed in het boek gekeken, want die kleinere cilinder is alleen voor 10" remmen rondom.
Zelfs heb ik bij mijn 88" s2a gekozen voor het systeem met alleen unf draad, zodat mijn beide 88"s dezelfde onderdelen gebruiken.
Ander voordeel is dat het oudere systeem uitsluitend unf aansluitingen heeft en geen mengeling van unf en metrische draad.
Ook verwacht ik dat de vroegere hoofdremcilinders langer leverbaar blijven, omdat zij langer in gebruik zijn geweest.
Een 88" series 3 ombouwen naar 11" remmen voor is geen probleem, want alle onderdelen die je nodig hebt passen zonder aanpassingen op de vooras.
De beste remleidingen zijn de cunifer remleidingen, maar voor dit systeem volstaan koperen leidingen ook prima mits goed gebeugeld.
Persoonlijk geef ik wat betreft de wielcilinders de voorkeur aan Delphi cilinders, maar de cilinders van TRW zijn ook uitstekend en ook hier heb je vele jaren plezier van.
Dennis B
Zelfs heb ik bij mijn 88" s2a gekozen voor het systeem met alleen unf draad, zodat mijn beide 88"s dezelfde onderdelen gebruiken.
Ander voordeel is dat het oudere systeem uitsluitend unf aansluitingen heeft en geen mengeling van unf en metrische draad.
Ook verwacht ik dat de vroegere hoofdremcilinders langer leverbaar blijven, omdat zij langer in gebruik zijn geweest.
Een 88" series 3 ombouwen naar 11" remmen voor is geen probleem, want alle onderdelen die je nodig hebt passen zonder aanpassingen op de vooras.
De beste remleidingen zijn de cunifer remleidingen, maar voor dit systeem volstaan koperen leidingen ook prima mits goed gebeugeld.
Persoonlijk geef ik wat betreft de wielcilinders de voorkeur aan Delphi cilinders, maar de cilinders van TRW zijn ook uitstekend en ook hier heb je vele jaren plezier van.
Dennis B
-
Justus Christus
Re: Series 3: remmen
Hoi Dennis,
Dergelijke (Cunifer) remleidingen hebben ze ook bij de zaak hier. Ik laat ze daar dan ook felsen en voorzien van de aansluitingen. Makkelijk zon zaak om de hoek.
De Delphi cilinders zijn van staal toch?
Ik heb nu een 10" remsysteem rondom.
Ik zal eens op zoek gaan naar de onderdelen voor een 11" voor 10" achter systeem.
Bedankt, Groet,
Just.
Dergelijke (Cunifer) remleidingen hebben ze ook bij de zaak hier. Ik laat ze daar dan ook felsen en voorzien van de aansluitingen. Makkelijk zon zaak om de hoek.
De Delphi cilinders zijn van staal toch?
Ik heb nu een 10" remsysteem rondom.
Ik zal eens op zoek gaan naar de onderdelen voor een 11" voor 10" achter systeem.
Bedankt, Groet,
Just.