ABS sensor doormeten?

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Bart van Dessel

ABS sensor doormeten?

Bericht door Bart van Dessel »

Mijn RRC 300 tdi met ABS en Traction Control heeft waarschijnlijk 1 of meerdere sensoren kapot, bij voluit remmen in sneeuw of gras blokkeren 2 wielen niet en 2 doen dit wel, je voelt en hoort wel het ABS systeem werken, dmv het trillen in het pedaal en het ratelen van het ABS verdeelblok. Ik heb wat losse sensoren liggen maar zijn die door te meten of ze werken? Zou mooi zijn als de 2 lampjes op het dashboard uit zijn en het systeem functioneerd.

Gr, Bart
BEN110

Re: ABS sensor doormeten?

Bericht door BEN110 »

is te meten met en oscilloscoop stekker los bij het wiel meet pennen erop en wiel laten draaien goede instelling zoeken je moet dan en blok vorm krijgen

bij en losse sensor even met en schroevendraaier langs gaan scherm moet dan ook reageren op het metaal
Exfietser

Bericht door Exfietser »

Ben wel benieuwd. Ik heb dat alles weliswaar niet op mijn series

Maar wat voor sensoren zijn dat nu eigenlijk? Ik begrijp dat het een soort proxi is die als encoder wordt gebruikt?

Arnold.
Bart van Dessel

Bericht door Bart van Dessel »

Goh, wist niet dat dat kon, ik dacht met een simpele multimeter de weerstand meten is me ooit verteld. Ik zal 's informeren wie een osciloscoop heeft (of zoiets....).

Bedankt, groetjes, Bart
Exfietser

Bericht door Exfietser »

Deze zijn lekker goedkoop:
oscilloscoop

oscilloscoop

Deze is wat handzamer:
oscilloscoop

Ik zou voor deze gaan denk ik:
oscilloscoop

Let er wel op dat bij een oscilloscoop meetprobes horen. Het is handig als die erbij zitten. Maar je kunt ze ook los kopen. Verder is het een apparaat waarvan je moet weten hoe je iets moet meten. Het is verstandig om je daar eerst in te verdiepen. Het werkt niet bepaald als een volt- of ampere-meter. Je kunt er ook vele malen meer mee dan alleen de encoders op je assen testen.

Hoe werkt het?

Arnold.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05/12/2010 14:47 door Exfietser.
RoLandrover

Bericht door RoLandrover »

vaak licht dit net de rond de 1000ohm en ik zou zo niet weten waarom dit niet ook bij een RR sensor zou kunnen zijn.

meten kan je best vanaf de aansluitingen van de sensoren op de Wabco(?) computer omdat draadbreuk ook een mogelijkheid is natuurlijk.

succes

RoLandRover
BEN110

Bericht door BEN110 »

de oscilloscoop van tegenwoordig stellen zich zelf aardig in je moet inderdaad weten hoe te gebruiken maar dan kun je er ook erg veel me meten in de tijd dat ik audio video en tv's repareerde was het en dagelijks meet instrument voor mij toen erg duur nu kosten ze niet veel meer zeker de moeite waard om te hebben bij de moderne auto's om de sensoren te controleren let wel op de maximale ingang spanning ( gebruik de juiste probe ) ook ruis en slechte contanten worden zichtbaar voor goedkoop [www.bs-autotune.nl] ook via ebay te koop dan goedkoper 2 kanaals is handig om verschillen op te sporen

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05/12/2010 17:00 door BEN110.
Plaats reactie