voorgloei weerstand 24v
-
blackie
voorgloei weerstand 24v
hoi
ik rijd met een nederlandse lightweight op 24 v
na enkele problemen met de gloeipluggen (het afbranden van het krulletje )
heb ik de conversie set van bearmach geplaatst (parralel)
en ze gloeien maar slecht na wat meetwerk zijn we er achter gekomen dat ze 7 volt krijgen en de weerstand 15 v voor zijn rekening neemt welk goed is als je in serie werkt maar zo een 4 volt te weinig is in de parralel
nu heb ik de zoekfunctie gebruikt en niks gevonden (ben ook helemaal niet goed met een pc)
maar nu is mijn vraag weet iemand welke weerstand ik bij deze gloeipluggen moet gebruiken want hij start echt niet graag op 7 volt
heb al naar een paar landroverzaken gebeld en kreeg er een andwoord van ze in paarelel en serie samen te schakelen maar
1 hoe doe je dat er is toch maar 1 aansluiting op de gloeistiften
2 hoe zit het dan met de massa
graag veel uitleg want mijn kennis van ellectriciteit is evenslecht als van een computer
ik rijd met een nederlandse lightweight op 24 v
na enkele problemen met de gloeipluggen (het afbranden van het krulletje )
heb ik de conversie set van bearmach geplaatst (parralel)
en ze gloeien maar slecht na wat meetwerk zijn we er achter gekomen dat ze 7 volt krijgen en de weerstand 15 v voor zijn rekening neemt welk goed is als je in serie werkt maar zo een 4 volt te weinig is in de parralel
nu heb ik de zoekfunctie gebruikt en niks gevonden (ben ook helemaal niet goed met een pc)
maar nu is mijn vraag weet iemand welke weerstand ik bij deze gloeipluggen moet gebruiken want hij start echt niet graag op 7 volt
heb al naar een paar landroverzaken gebeld en kreeg er een andwoord van ze in paarelel en serie samen te schakelen maar
1 hoe doe je dat er is toch maar 1 aansluiting op de gloeistiften
2 hoe zit het dan met de massa
graag veel uitleg want mijn kennis van ellectriciteit is evenslecht als van een computer
-
blackie
Re: voorgloei weerstand 24v
11volt staat er op
toen ik met mijn 109 pickup reed ook een diesel (van het deense leger )zaten daar standaart het parralel systeem in
maar ik heb toen niet gekeken naar de weerstand was toen ook niet nodig want het werkte perfect
maar er moeten toch nog al mensen geweest(24v diesel) zijn die deze ombouwkit gekocht hebben die zitten dan toch ook met die 7 volt na de weerstand op de gloeipluggen
mvg koen
toen ik met mijn 109 pickup reed ook een diesel (van het deense leger )zaten daar standaart het parralel systeem in
maar ik heb toen niet gekeken naar de weerstand was toen ook niet nodig want het werkte perfect
maar er moeten toch nog al mensen geweest(24v diesel) zijn die deze ombouwkit gekocht hebben die zitten dan toch ook met die 7 volt na de weerstand op de gloeipluggen
mvg koen
-
Marcel
Re: voorgloei weerstand 24v
Die zijn er inderdaad...
Ik rij al ca. 3 jaar met paralelle gloeistiften van Budget Parts.
Gewoon parallel aangesloten achter de originele gloeiweerstand.
In de winter moet ik wel 20 seconden voorgloeien, maar het werkt tot nu toe altijd.
Ik rij al ca. 3 jaar met paralelle gloeistiften van Budget Parts.
Gewoon parallel aangesloten achter de originele gloeiweerstand.
In de winter moet ik wel 20 seconden voorgloeien, maar het werkt tot nu toe altijd.
-
Eric&Betty Boop
Re: voorgloei weerstand 24v
In het archief zoeken op "voorschakelweerstand" en je hebt 6 bladzijden leesgenot.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ffd894034c931ca0383c1365aaa33b00', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 13192200, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('a1fa6cd9ce42dfcf1e935e9af70f70c7', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 13192200, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ffd894034c931ca0383c1365aaa33b00', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 13192200, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('a1fa6cd9ce42dfcf1e935e9af70f70c7', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 13192200, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
Exfietser
Re: voorgloei weerstand 24v
Hoe moet je de set monteren als je ze in een 12 volt wagen plaatst. Er zat toch wel iets van een beschrijving bij? En volgens mij zijn dit soort sets voor een 12 volt wagen bedoelt.
De seriële gloeipluggen zijn overigens 1,7 volt. 4 x 1,7 volt is dus 6,8 volt. Dat lijkt dus heel veel op jouw 7 volt. Als ik jouw verhaal lees moet je dus een andere voorgloei weerstand plaatsen die 11 volt maakt i.p.v. 7 volt.
Om dat te kunnen doen moet je de stroom weten die tijdens het gloeien door de weerstand loopt. Die kun je meten.
Wat je ook kunt doen is de weerstand aanpassen. Als jij het kastje met je voorgloeiweerstand open hebt gemaakt zul je gezien hebben dat die weerstand een stukje weerstands draad is dat ze in een soort krulletje gedraaid hebben.
Als je dit draadje er uit haalt en helemaal uittrekt en dan de lengte opmeet weet je al iets meer.
De weerstand is direct afhankelijk van de lengte. Als jij dat stukje draad 13/17 korter maakt gaat het denk ik weer werken.
Dus als dat draadje 8 cm lang is en je knipt het af tot 8 x 13/17 is 6,11 cm zou het moeten werken. Na het afknippen weer netjes krullen die handel natuurlijk.
Als ik die gloeiers gekocht zou hebben zou ik het op deze manier oplossen denk ik. Je kunt ook gewoon proberen het draadje steeds iets korter te knippen tot je de juiste spanning op je gloeiers hebt. Let wel op dat de weerstandswaarde van de gloeipluggen afhankelijk is van de temperatuur. Dus gewoon wel elke keer als je probeert even 20 of dertig seconden gloeien en dan de spanning meten. Om te testen hoef je de draad niet elke keer te krullen.
Ikzelf ga gewoon voor de originele seriële gloeipluggen. Parallelle pluggen hebben in combinatie met een voorschakelweerstand geen voordeel t.o.v. de seriële versie. Alleen leuk voor de verkoper.
Arnold.
De seriële gloeipluggen zijn overigens 1,7 volt. 4 x 1,7 volt is dus 6,8 volt. Dat lijkt dus heel veel op jouw 7 volt. Als ik jouw verhaal lees moet je dus een andere voorgloei weerstand plaatsen die 11 volt maakt i.p.v. 7 volt.
Om dat te kunnen doen moet je de stroom weten die tijdens het gloeien door de weerstand loopt. Die kun je meten.
Wat je ook kunt doen is de weerstand aanpassen. Als jij het kastje met je voorgloeiweerstand open hebt gemaakt zul je gezien hebben dat die weerstand een stukje weerstands draad is dat ze in een soort krulletje gedraaid hebben.
Als je dit draadje er uit haalt en helemaal uittrekt en dan de lengte opmeet weet je al iets meer.
De weerstand is direct afhankelijk van de lengte. Als jij dat stukje draad 13/17 korter maakt gaat het denk ik weer werken.
Dus als dat draadje 8 cm lang is en je knipt het af tot 8 x 13/17 is 6,11 cm zou het moeten werken. Na het afknippen weer netjes krullen die handel natuurlijk.
Als ik die gloeiers gekocht zou hebben zou ik het op deze manier oplossen denk ik. Je kunt ook gewoon proberen het draadje steeds iets korter te knippen tot je de juiste spanning op je gloeiers hebt. Let wel op dat de weerstandswaarde van de gloeipluggen afhankelijk is van de temperatuur. Dus gewoon wel elke keer als je probeert even 20 of dertig seconden gloeien en dan de spanning meten. Om te testen hoef je de draad niet elke keer te krullen.
Ikzelf ga gewoon voor de originele seriële gloeipluggen. Parallelle pluggen hebben in combinatie met een voorschakelweerstand geen voordeel t.o.v. de seriële versie. Alleen leuk voor de verkoper.
Arnold.
-
blackie
Re: voorgloei weerstand 24v
hoi exfietser
-ik heb ze volgens de beschrijving gemonteerd waar je anders vertrekt aan de voorschakelweerstand naar de eerste gloeistift vertrekje nu naar de tweede en van daar verdeel je naar de andere (parralel
-de stroom die door de weerstand loopt is 15 dus het klopt inderdaad met de 7 volt voor de in serie geschakelde gloeipluggen
- het inkorten ben ik een beetje bang van voor het breken van de draad maar als er geen andere oplossing te vinden is ga ik ze toch proberen
- het 13/17 hoe kom je daar aan
-in mijn vorige zaten ze standaard in de parralelen dus er moet toch een standaard weerstand zijn of zou dit een beetje te gemakkelijk zijn
alvast bedankt allemaal
-ik heb ze volgens de beschrijving gemonteerd waar je anders vertrekt aan de voorschakelweerstand naar de eerste gloeistift vertrekje nu naar de tweede en van daar verdeel je naar de andere (parralel
-de stroom die door de weerstand loopt is 15 dus het klopt inderdaad met de 7 volt voor de in serie geschakelde gloeipluggen
- het inkorten ben ik een beetje bang van voor het breken van de draad maar als er geen andere oplossing te vinden is ga ik ze toch proberen
- het 13/17 hoe kom je daar aan
-in mijn vorige zaten ze standaard in de parralelen dus er moet toch een standaard weerstand zijn of zou dit een beetje te gemakkelijk zijn
alvast bedankt allemaal
-
blackie
Re: voorgloei weerstand 24v
had ik gedaan maar toch niet echt gevonden wat ik zocht maar ga toch nog maar is kijken of ik iets vind
-
Dennis101
Re: voorgloei weerstand 24v
Waarschijnlijk bedoel je dat de spanning gemeten over de voorschakelweerstand 15 volt bedraagt en niet dat de stroom 15 A is.
Inkorten van de weerstand lijkt mij niet zo'n goed idee, want het vermogen wat de weerstand moet verwerken zal een stuk hoger zijn als bij de in serie geschakelde gloeibougies.
De beste manier om de waarde van de voorschakelweerstand te bepalen is om ze eens op 12 volt aan te sluiten en de stroom te meten.
Aan de hand van de gemeten stroom en spanning kun je dan zo de weerstand berekenen die je nodig hebt en je weet gelijk welk vermogen de weerstand aan moet kunnen. De weerstand zal in elk geval dezelfde weerstandswaarde moeten hebben als de 4 parallel aangesloten gloeibougies om de goede voedingsspanning te verkrijgen.
Zoals ze nu zijn aangesloten is er verder niets zinnigs te meten, want de gloeibougies gloeien nu niet op de juiste spanning.
Alternatief zou zijn om de volledige gegevens van deze after market gloeibougies te achterhalen en aan de hand hiervan de weerstand te bepalen.
Dennis B
Inkorten van de weerstand lijkt mij niet zo'n goed idee, want het vermogen wat de weerstand moet verwerken zal een stuk hoger zijn als bij de in serie geschakelde gloeibougies.
De beste manier om de waarde van de voorschakelweerstand te bepalen is om ze eens op 12 volt aan te sluiten en de stroom te meten.
Aan de hand van de gemeten stroom en spanning kun je dan zo de weerstand berekenen die je nodig hebt en je weet gelijk welk vermogen de weerstand aan moet kunnen. De weerstand zal in elk geval dezelfde weerstandswaarde moeten hebben als de 4 parallel aangesloten gloeibougies om de goede voedingsspanning te verkrijgen.
Zoals ze nu zijn aangesloten is er verder niets zinnigs te meten, want de gloeibougies gloeien nu niet op de juiste spanning.
Alternatief zou zijn om de volledige gegevens van deze after market gloeibougies te achterhalen en aan de hand hiervan de weerstand te bepalen.
Dennis B
-
Exfietser
Re: voorgloei weerstand 24v
QuoteBlackie - het 13/17 hoe kom je daar aan
De lengte van de weerstandsdraad is nu geschikt voor 7 volt gloeiers Dan valt er dus 17 volt over de weerstand.
Je wilt een lengte hebben van 24 - 11 is 13 volt. Je hebt nu immers 11 volt gloeiers
Dan krijg je dus de verhouding 17/13 de. Omdat een kortere weerstandsdraad sneller heet is en mischien ook een andere bedrijfstemperatuur zou kunnen hebben, zou de weerstandswaarde iets anders kunnen zijn dan aangenomen in de berekening. Daarom denk ik dat de afknip methode een veilige manier is om de juiste waarde te krijgen. Afknippen lukt wel. Er aanknippen is lastiger. Je moet ook even kijken hoe die draad vast zit. Dat moet geklemd zijn omdat solderen niet gaat werken. De draad wordt namelijk gewoon roodgloeiend. En dan is je soldeer allang gesmolten. Als het onder een boutje moertje zit is het makkelijk.
QuoteBlackie -in mijn vorige zaten ze standaard in de parralelen dus er moet toch een standaard weerstand zijn of zou dit een beetje te gemakkelijk zijn
Je verteld niet wat je vorige wagen vorige systeem had? 12 volt of 24 volt? Maar een standaard weerstand is er niet. De 12 volt gloeiers lijken mij bedoelt voor een 12 volt systeem zonder voorschakelweerstand. Anders heeft het niet veel nut om van serie naar parallel te gaan. Het voordeel van een parallel systeem zou zijn dat als er een stuk zou gaan je er nog drie over hebt die het doen. Dat is ook zo zolang je geen voorschakelweerstand hebt. Heb je die wel en gaat er een stuk dan zullen ze langzaam allemaal een voor een er uit ploffen omdat de spannings en stroom verdeling anders wordt. En dan zijn ze allemaal stuk. En heb je dus ook niets. Bij een serieel systeem is er maar een stuk en hoef je er maar 1 in plaats van allemaal te vervangen en klaar.
Om twaalf volt gloeiers te laten werken op een 24 volt systeem moet je een passende weerstand hebben en die is er niet omdat het niet de bedoeling is geweest om de gloeiers in 24 volt systemen te stoppen.
Ik bedenk nu nog iets waardoor de berekening waarschijnlijk niet helemaal goed gaat. Ik ben ervan uit gegaan dat de stroom door de weerstand in het seriele en paralelle systeem gelijk is. En dat hoeft helemaal niet zo te zijn. Dus zul je of de afknip manier moeten gebruiken, of de stroom in beide systemen meten en daarmee de voorschakelweerstand uitrekenen.
Of het echt gaat werken kun je alleen uitproberen. Er is namelijk ook nog iets als het vermogen dat de weerstand in de vorm van warmte kwijt moet. En een kortere draad kan moeilijker zijn warmte kwijt en dus is de kans groter dat die doorbrand.
Kortom je zult iets moeten frutselen om dit goed te krijgen.
Als je het echt wil berekenen kun je het volgende doen:
Je moet op 12 volt de stroom door de gloeiers meten en bij die stroom de bijbehorende weerstand en het vermogen van die weerstand uitrekenen. Die weerstand moet je vervolgens zelfmaken. Je kunt ook zeggen dat die weerstand hetzelfde moet zijn als de weerstand van de vier gloeipluggen parallel. Alleen weet je die niet, en die kun je niet meten ook. Koud is die namelijk heel anders als roodgloeiend.
Arnold.
De lengte van de weerstandsdraad is nu geschikt voor 7 volt gloeiers Dan valt er dus 17 volt over de weerstand.
Je wilt een lengte hebben van 24 - 11 is 13 volt. Je hebt nu immers 11 volt gloeiers
Dan krijg je dus de verhouding 17/13 de. Omdat een kortere weerstandsdraad sneller heet is en mischien ook een andere bedrijfstemperatuur zou kunnen hebben, zou de weerstandswaarde iets anders kunnen zijn dan aangenomen in de berekening. Daarom denk ik dat de afknip methode een veilige manier is om de juiste waarde te krijgen. Afknippen lukt wel. Er aanknippen is lastiger. Je moet ook even kijken hoe die draad vast zit. Dat moet geklemd zijn omdat solderen niet gaat werken. De draad wordt namelijk gewoon roodgloeiend. En dan is je soldeer allang gesmolten. Als het onder een boutje moertje zit is het makkelijk.
QuoteBlackie -in mijn vorige zaten ze standaard in de parralelen dus er moet toch een standaard weerstand zijn of zou dit een beetje te gemakkelijk zijn
Je verteld niet wat je vorige wagen vorige systeem had? 12 volt of 24 volt? Maar een standaard weerstand is er niet. De 12 volt gloeiers lijken mij bedoelt voor een 12 volt systeem zonder voorschakelweerstand. Anders heeft het niet veel nut om van serie naar parallel te gaan. Het voordeel van een parallel systeem zou zijn dat als er een stuk zou gaan je er nog drie over hebt die het doen. Dat is ook zo zolang je geen voorschakelweerstand hebt. Heb je die wel en gaat er een stuk dan zullen ze langzaam allemaal een voor een er uit ploffen omdat de spannings en stroom verdeling anders wordt. En dan zijn ze allemaal stuk. En heb je dus ook niets. Bij een serieel systeem is er maar een stuk en hoef je er maar 1 in plaats van allemaal te vervangen en klaar.
Om twaalf volt gloeiers te laten werken op een 24 volt systeem moet je een passende weerstand hebben en die is er niet omdat het niet de bedoeling is geweest om de gloeiers in 24 volt systemen te stoppen.
Ik bedenk nu nog iets waardoor de berekening waarschijnlijk niet helemaal goed gaat. Ik ben ervan uit gegaan dat de stroom door de weerstand in het seriele en paralelle systeem gelijk is. En dat hoeft helemaal niet zo te zijn. Dus zul je of de afknip manier moeten gebruiken, of de stroom in beide systemen meten en daarmee de voorschakelweerstand uitrekenen.
Of het echt gaat werken kun je alleen uitproberen. Er is namelijk ook nog iets als het vermogen dat de weerstand in de vorm van warmte kwijt moet. En een kortere draad kan moeilijker zijn warmte kwijt en dus is de kans groter dat die doorbrand.
Kortom je zult iets moeten frutselen om dit goed te krijgen.
Als je het echt wil berekenen kun je het volgende doen:
Je moet op 12 volt de stroom door de gloeiers meten en bij die stroom de bijbehorende weerstand en het vermogen van die weerstand uitrekenen. Die weerstand moet je vervolgens zelfmaken. Je kunt ook zeggen dat die weerstand hetzelfde moet zijn als de weerstand van de vier gloeipluggen parallel. Alleen weet je die niet, en die kun je niet meten ook. Koud is die namelijk heel anders als roodgloeiend.
Arnold.
-
blackie
Re: voorgloei weerstand 24v
mijn vorige was een 109 24v serie drie pick up van het deense leger en daar zaten parralel gloeipluggen in was ook een diesel
en dat was een standaard wagen die had geen particulier gezien tussen het afschrijven in denemarken en het op de baan brengen
dus dacht ik dat er een standaart weerstand bestond die je zo kon steken
dan zal het inderdaad knutselen worden
toch bedankt iedereen
en dat was een standaard wagen die had geen particulier gezien tussen het afschrijven in denemarken en het op de baan brengen
dus dacht ik dat er een standaart weerstand bestond die je zo kon steken
dan zal het inderdaad knutselen worden
toch bedankt iedereen
-
Exfietser
Re: voorgloei weerstand 24v
Dan heeft het Deense leger misschien deze aanpassing er in gehad. En zouden er dus in Denemarken weerstanden voor moeten bestaan inderdaad. Dan blijft de vraag of de Deense gloeiers electrisch hetzelfde zijn als degene die jij hebt. Als dat niet zo is schiet je er nog niets mee op.
Arnold.
Arnold.
-
Dennis101
Re: voorgloei weerstand 24v
Het is heel goed mogelijk dat die Deense wagen een metrische cilinderkop heeft. De metrische cilinderkop voor de 2.25D gebruikt dezelfde gloeibougies als de 2.5 en deze zijn er ook in 24 volt uitvoering en hebben daardoor helemaal geen weerstand nodig.
Dennis B
Dennis B
-
blackie
Re: voorgloei weerstand 24v
het was er 1 uit de jaren 80 dus de kans is groot dat het een metrische cilinderkop was
dan gaan we experimenteren of een metrische cilinderkop zoeken
wat me ook opviel aan de deense 109 dat hij veel vlotter was dan de lightweight en dat zijn top toch wel wat hoger lag (120km maar dan steeg er precies een vliegtuig op) tegen over 105 km bij de lightweight misschien het verschil in de lagering 3x tegen 5x en of de mazoutpomp
in ieder geval bedankt allemaal en wisch me luck met de weerstand
dan gaan we experimenteren of een metrische cilinderkop zoeken
wat me ook opviel aan de deense 109 dat hij veel vlotter was dan de lightweight en dat zijn top toch wel wat hoger lag (120km maar dan steeg er precies een vliegtuig op) tegen over 105 km bij de lightweight misschien het verschil in de lagering 3x tegen 5x en of de mazoutpomp
in ieder geval bedankt allemaal en wisch me luck met de weerstand