LT95, olie, 75W80, goed resultaat
-
Paul Rasch
LT95, olie, 75W80, goed resultaat
Voor de LT95, hoofd- en tussenbak van mijn 109 stage one V8, schrijft LR een 20W50 motorolie voor.
Bij gebrek aan 20W50 heb ik er na aanschaf 15W40 motorolie in gedaan.
Bij koud weer schakelt de bak stroef en bij langdurige zware belasting, snelweg, dubbele paardentrailer, vond ik de bak 'droog' klinken en het contact bij het wisselen van versnelling voelde 'metalig' aan.
Mede op advies van het uitstekende artikel op de LRCH site heb ik nu er een minerale 75W80 API-GL4 ingedaan.
Resultaat: schakelt prima, ook bij koud weer en voelt goed, d.w.z. komt mooi in de versnelling.
Zo op het eerste gezicht hoor ik geen verschil (stiller of luidruchtiger).
Dit wilde ik delen, iemand vergelijkbare of juist tegengestelde ervaringen?
Groeten Paul Rasch
1950 80"
1982 109" Stagen One, object van dit olie experiment
Link artikel LRCH LRCH, welke oliën en vetten
Passage uit dit artikel over de LT95 four-speed gearbox with transferbox:
In authentieke instructies wordt een motorolie SAE 20W50 geadviseerd.
Door de ontwikkeling van de dopes, zijn de huidige ACEA A en B motoroliën minder geschikt voor transmissie toepassing.
Goede vervanger is een Super Multigrade SAE 10W40 in de CCMC-D1 / ACEA E4 kwaliteit (D1 / E4 is een vrachtwagen kwaliteit olie, dus naar een "Truck"-service!). Maar er zijn ook goede resultaten met een SAE 75W80 API-GL4 transmissieolie. (Schakelt iets stroever, maar wordt ook stiller !) Wel een API-GL4 ZONDER (half) synthetische samenstelling gebruiken!!
LET OP: De LT95 heeft gescheiden olie inhoud voor het 4-bak (2,6 liter) en de H-L tussenbak (3,1 liter).
Verversingsintervallen 80.000 km of 4 jaar
Bij gebrek aan 20W50 heb ik er na aanschaf 15W40 motorolie in gedaan.
Bij koud weer schakelt de bak stroef en bij langdurige zware belasting, snelweg, dubbele paardentrailer, vond ik de bak 'droog' klinken en het contact bij het wisselen van versnelling voelde 'metalig' aan.
Mede op advies van het uitstekende artikel op de LRCH site heb ik nu er een minerale 75W80 API-GL4 ingedaan.
Resultaat: schakelt prima, ook bij koud weer en voelt goed, d.w.z. komt mooi in de versnelling.
Zo op het eerste gezicht hoor ik geen verschil (stiller of luidruchtiger).
Dit wilde ik delen, iemand vergelijkbare of juist tegengestelde ervaringen?
Groeten Paul Rasch
1950 80"
1982 109" Stagen One, object van dit olie experiment
Link artikel LRCH LRCH, welke oliën en vetten
Passage uit dit artikel over de LT95 four-speed gearbox with transferbox:
In authentieke instructies wordt een motorolie SAE 20W50 geadviseerd.
Door de ontwikkeling van de dopes, zijn de huidige ACEA A en B motoroliën minder geschikt voor transmissie toepassing.
Goede vervanger is een Super Multigrade SAE 10W40 in de CCMC-D1 / ACEA E4 kwaliteit (D1 / E4 is een vrachtwagen kwaliteit olie, dus naar een "Truck"-service!). Maar er zijn ook goede resultaten met een SAE 75W80 API-GL4 transmissieolie. (Schakelt iets stroever, maar wordt ook stiller !) Wel een API-GL4 ZONDER (half) synthetische samenstelling gebruiken!!
LET OP: De LT95 heeft gescheiden olie inhoud voor het 4-bak (2,6 liter) en de H-L tussenbak (3,1 liter).
Verversingsintervallen 80.000 km of 4 jaar
-
Frans Bonnes
Re: LT95, olie, 75W80, goed resultaat
Volgens mij is de olie die je nu gebruikt te dik voor de oliepomp van een LT95.
Maar jij bent nu ervaring aan het opdoen, dus over een poosje weten we meer.
fb
Maar jij bent nu ervaring aan het opdoen, dus over een poosje weten we meer.
fb
-
Paul Rasch
Re: LT95, olie, 75W80, goed resultaat
Beste Frans,
Dat dacht ik ook en daarom heb ik de specificaties opgezocht en die laten wat anders zien.
Hieronder de gegevens afkomstig van de KroonOil website, achtereenvolgens het type olie, het vloeipunt in graden C en de viscositeit bij resp. 40 en 100 graden in mm2/s.
20W50 motorolie: -24, 156 en 17
15W40 motorolie: -32, 103 en 14
10W40 motorolie: -30, 98 en 14
75W80 versnellingsbakolie:-45, 63 en 9
Van deze 4 is de 75W80 volgens mij dus de dunste olie. Dat merk ik ook bij de koude start. De 75W80 schakelt de afgelopen dagen bij wegrijden al prima.
De oliepomp is één van de zwakke punten van de LT95. Volgens mij moet dit goed gaan. Als de bak bij koude temperaturen moeilijker zou schakelen dan voorheen, dan zou ik me zorgen maken. Mee eens?
Hoe de cijfer aanduiding voor motorolie en versnellingsbakolie tot stand komt en of je die kan vergelijken is voor mij een raadsel. Kan iemand daar wellicht iets over zeggen?
Het grote verschil in eigenschappen tussen de motorolie en de versnellingsbakolie zit in de Extreme Pressure eigenschappen en dat telt voor in de versnellingsbak.
Groeten Paul Rasch
Dat dacht ik ook en daarom heb ik de specificaties opgezocht en die laten wat anders zien.
Hieronder de gegevens afkomstig van de KroonOil website, achtereenvolgens het type olie, het vloeipunt in graden C en de viscositeit bij resp. 40 en 100 graden in mm2/s.
20W50 motorolie: -24, 156 en 17
15W40 motorolie: -32, 103 en 14
10W40 motorolie: -30, 98 en 14
75W80 versnellingsbakolie:-45, 63 en 9
Van deze 4 is de 75W80 volgens mij dus de dunste olie. Dat merk ik ook bij de koude start. De 75W80 schakelt de afgelopen dagen bij wegrijden al prima.
De oliepomp is één van de zwakke punten van de LT95. Volgens mij moet dit goed gaan. Als de bak bij koude temperaturen moeilijker zou schakelen dan voorheen, dan zou ik me zorgen maken. Mee eens?
Hoe de cijfer aanduiding voor motorolie en versnellingsbakolie tot stand komt en of je die kan vergelijken is voor mij een raadsel. Kan iemand daar wellicht iets over zeggen?
Het grote verschil in eigenschappen tussen de motorolie en de versnellingsbakolie zit in de Extreme Pressure eigenschappen en dat telt voor in de versnellingsbak.
Groeten Paul Rasch
-
Paul Rasch
Re: LT95, olie, 75W80, goed resultaat
Beste Jeroen,
Het ligt net even anders en vaak moet je ook even verder kijken/zoeken dat hier op de Prik.
Zie de resultaten van het zoeken in mijn reactie op Frans.
Groeten Paul Rasch
Het ligt net even anders en vaak moet je ook even verder kijken/zoeken dat hier op de Prik.
Zie de resultaten van het zoeken in mijn reactie op Frans.
Groeten Paul Rasch
-
Michiel 109 V8
Re: LT95, olie, 75W80, goed resultaat
Ik rij al een paar jaar rond met een 75W80 GL5 zonder problemen. Ik heb daarvoor gekozen omdat de voorgeschreven motorolie niet tegen de hoge drukbelasting tussen de tandwielen kan, de wokkels worden uit elkaar gedrukt (en het ruikt zo lekker! ).
Ben net verhuist naar een meer bergachtige streek, afgelopen nacht -8 gehad dus ik zal wel merken wat de bak van de winter gaat doen.
Greetz,
Michiel
Ben net verhuist naar een meer bergachtige streek, afgelopen nacht -8 gehad dus ik zal wel merken wat de bak van de winter gaat doen.
Greetz,
Michiel
-
TheoV
Re: LT95, olie, 75W80, goed resultaat
Bedankt Paul, ik had me net ten doel gesteld om de olie te verversen in de V-bak en tussenbak.
Zo te horen heb je ervaring.
2 vragen.
1)Moet je perse warm rijden van te voren.
2)De vul opening zit aan de zijkant meen ik. Hoe doe je dit praktisch (aanvullen bedoel ik). Heb zo'n 5l fles en dat schenkt niet handig (helemaal niet eigenlijk).
Bedankt alvast voor de tips.
1980 109v8 stage one
IMG_4647.JPG --> mod_embed_images_loadimage('9a8b211d2aaba50a7998aa26e0e78b0d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flh6.ggpht.com%2F_3aVsk5EpYZw%2FTOfU3hucMSI%2FAAAAAAAAAHM%2Fv6nrisOCQ0w%2Fs288%2FIMG_4647.JPG', 'http://lh6.ggpht.com/_3aVsk5EpYZw/TOfU3hucMSI/AAAAAAAAAHM/v6nrisOCQ0w/s288/IMG_4647.JPG', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flh6.ggpht.com%2F_3aVsk5EpYZw%2FTOfU3hucMSI%2FAAAAAAAAAHM%2Fv6nrisOCQ0w%2Fs288%2FIMG_4647.JPG', '', 13182486, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Zo te horen heb je ervaring.
2 vragen.
1)Moet je perse warm rijden van te voren.
2)De vul opening zit aan de zijkant meen ik. Hoe doe je dit praktisch (aanvullen bedoel ik). Heb zo'n 5l fles en dat schenkt niet handig (helemaal niet eigenlijk).
Bedankt alvast voor de tips.
1980 109v8 stage one
IMG_4647.JPG --> mod_embed_images_loadimage('9a8b211d2aaba50a7998aa26e0e78b0d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flh6.ggpht.com%2F_3aVsk5EpYZw%2FTOfU3hucMSI%2FAAAAAAAAAHM%2Fv6nrisOCQ0w%2Fs288%2FIMG_4647.JPG', 'http://lh6.ggpht.com/_3aVsk5EpYZw/TOfU3hucMSI/AAAAAAAAAHM/v6nrisOCQ0w/s288/IMG_4647.JPG', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flh6.ggpht.com%2F_3aVsk5EpYZw%2FTOfU3hucMSI%2FAAAAAAAAAHM%2Fv6nrisOCQ0w%2Fs288%2FIMG_4647.JPG', '', 13182486, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
Bart van Dessel
Re: LT95, olie, 75W80, goed resultaat
Hoi Paul, inderdaad goed resultaat en goede research van je! Het schakelprobleem bij een koude LT95 is bekend, hopelijk nu enigszins opgelost,
gr, Bart
gr, Bart
-
Paul Rasch
Re: LT95, olie, 75W80, goed resultaat
Beste Theo,
Ja, goed warm rijden. Warme olie loopt er makkelijker uit en vooral eventueel bezinksel komt beter mee.
Denk bij de hoofdbak ook aan het schoonmaken van de magnetische plug. Deze plug zit op ongeveer de halve hoogte, en ... het schoonmaken van het filter in de opening van de aftapplug.
Vullen gaat niet vanuit een fles. Mij zijn twee methoden bekend:
(1) met een 'gifspuit' uit de tuinsfeeer. Sproeikop eraf, vullen met olie, op druk pompen, enz. en
(2) met een vulspuit als Vulspuit, bij Landro. Bij deze firma, maar ook bij anderen verkrijgbaar.
Zelf gebruik ik de tweede methode. Omdat je makkelijk kan wisselen van soort olie, bv. voor de assen of de swivels.
Succes, Paul Rasch
Ja, goed warm rijden. Warme olie loopt er makkelijker uit en vooral eventueel bezinksel komt beter mee.
Denk bij de hoofdbak ook aan het schoonmaken van de magnetische plug. Deze plug zit op ongeveer de halve hoogte, en ... het schoonmaken van het filter in de opening van de aftapplug.
Vullen gaat niet vanuit een fles. Mij zijn twee methoden bekend:
(1) met een 'gifspuit' uit de tuinsfeeer. Sproeikop eraf, vullen met olie, op druk pompen, enz. en
(2) met een vulspuit als Vulspuit, bij Landro. Bij deze firma, maar ook bij anderen verkrijgbaar.
Zelf gebruik ik de tweede methode. Omdat je makkelijk kan wisselen van soort olie, bv. voor de assen of de swivels.
Succes, Paul Rasch
-
Jan-Wijbrand Kolman
Re: LT95, olie, 75W80, goed resultaat
Hoi Paul,
Bedankt voor het delen van deze ervaringen! Meestal is dat de "missing link" op een forum: wel een vraag, heel veel antwoorden, maar daarna geen "follow-up" met de daadwerkelijk gemaakte keuzes en bevindingen.
Vorige week heb ik olie van blok en bakken ververst en juist toen ook gekozen voor 15W40 (Castrol GTX High Mileage). Altijd weer verbazingwekkend hoe een motorblok als het ware zachter lijk te lopen met vers sap
Maar al tijdens het eerste proefritje twijfelde ik een beetje over het schakkelen. Het voelde wat zwaarder aan ofzo, en toen was het nog niet eens echt koud aan het worden. Kwa geluid merkte ik geen verschil, maar ik was duidelijk niet gelijk enthousiast over het resultaat. In jouw verhaal lees ik nu een bevestiging van m'n eigen "gut feeling" en ik denk dat het verstandig is als ik de olie in de bakken alsnog vervang door 75W80 GL4.
Overigens heb ik de versnellingsbak gevuld d.m.v. een langere slang die ik, onder de auto, over de chassisbalk, precies in de vulopening kreeg. Trechter op het uiteinde van de slang, hoog houden naast de auto en (langzaam) vullen maar. Met een beetje prutsen valt de knoeierij wel mee
Ik probeer te onthouden m'n ervaring na het vervangen door 75W80 op te schrijven...
--
109"3.5V8 "Stage-1", 1981 | Volvo 245 "Super Polar", 1992
Bedankt voor het delen van deze ervaringen! Meestal is dat de "missing link" op een forum: wel een vraag, heel veel antwoorden, maar daarna geen "follow-up" met de daadwerkelijk gemaakte keuzes en bevindingen.
Vorige week heb ik olie van blok en bakken ververst en juist toen ook gekozen voor 15W40 (Castrol GTX High Mileage). Altijd weer verbazingwekkend hoe een motorblok als het ware zachter lijk te lopen met vers sap
Maar al tijdens het eerste proefritje twijfelde ik een beetje over het schakkelen. Het voelde wat zwaarder aan ofzo, en toen was het nog niet eens echt koud aan het worden. Kwa geluid merkte ik geen verschil, maar ik was duidelijk niet gelijk enthousiast over het resultaat. In jouw verhaal lees ik nu een bevestiging van m'n eigen "gut feeling" en ik denk dat het verstandig is als ik de olie in de bakken alsnog vervang door 75W80 GL4.
Overigens heb ik de versnellingsbak gevuld d.m.v. een langere slang die ik, onder de auto, over de chassisbalk, precies in de vulopening kreeg. Trechter op het uiteinde van de slang, hoog houden naast de auto en (langzaam) vullen maar. Met een beetje prutsen valt de knoeierij wel mee
Ik probeer te onthouden m'n ervaring na het vervangen door 75W80 op te schrijven...
--
109"3.5V8 "Stage-1", 1981 | Volvo 245 "Super Polar", 1992
-
Hans 109V8
Re: LT95, olie, 75W80, goed resultaat
Mooie ontwikkelling!!!!!
top dat je dat deelt met ons
Tijdje geleden heb ik mijn versnellingsbak olie vervangen met 20W50, inprincipe gaat dat bij mij gewoon goed,
bak schakeld wel traag, ff snel schakellen is er niet bij maar dat hoort gewoon bij die bak (denk ik).
Heb wel een probleem met de aftapplug van de bak, de draad is namelijk gaar, gelukkig zit er een dikke koperen ring voor afdichting, die heb ik weg gelaten (een ekstra gang) en ipv van die ring wat vloeibare pakking gebruikt voor afdichting en heb nu al iets van 15.000 km erop zitten zonder problemen. Zou niet weten hoe ik dit anders zou kunnen oplossen......jullie een idee?
Groet
Hans
top dat je dat deelt met ons
Tijdje geleden heb ik mijn versnellingsbak olie vervangen met 20W50, inprincipe gaat dat bij mij gewoon goed,
bak schakeld wel traag, ff snel schakellen is er niet bij maar dat hoort gewoon bij die bak (denk ik).
Heb wel een probleem met de aftapplug van de bak, de draad is namelijk gaar, gelukkig zit er een dikke koperen ring voor afdichting, die heb ik weg gelaten (een ekstra gang) en ipv van die ring wat vloeibare pakking gebruikt voor afdichting en heb nu al iets van 15.000 km erop zitten zonder problemen. Zou niet weten hoe ik dit anders zou kunnen oplossen......jullie een idee?
Groet
Hans
-
Bart van Dessel
Re: LT95, olie, 75W80, goed resultaat
Hans, als ie niet lekt lekker laten zitten, vloeibare pakking is in dit geval prima te gebruiken als afdichting, wel goed laten drogen alvorens je er olie in doet. Snel schakelen doet een LT95 zowiezo niet, hoort ook niet bij een Land Rover, als je het toch probeert zullen de synchromesh ringen sneller slijten.
Gr, Bart
Gr, Bart
-
Frans Bonnes
Re: LT95, olie, 75W80, goed resultaat
Alleen ik kan nergens op de site van Kroon vinden dat ze die olie aanbevelen voor de versenllingsbak (de LT95), wel voor de verdeelbak.
Waarom het er dan toch indoen?
fb
Waarom het er dan toch indoen?
fb
-
Bart van Dessel
Re: LT95, olie, 75W80, goed resultaat
Waarschijnlijk omdat ze bij Kroon niet met oude Land Rovers rijden en wij het veel beter weten! Het is toch leuk om van het aangewezen pad af te wijken en ontdekken dat het veel beter kan.
Gr, Bart
Gr, Bart
-
arnoud
Re: LT95, olie, 75W80, goed resultaat
Hallo allen,
Bij mij begint de lt95 ook wel stroef te schakelen (vooral van 1 naar 2) nu het weer kouder wordt.
Aangezien ik de olie wil verversen denk ik dat ik ook de 75W80 API-GL4 maar eens ga proberen.
Is er een specifiek merk dat jullie kunnen aanbevelen?
Bedankt en groet,
Arnoud
Bij mij begint de lt95 ook wel stroef te schakelen (vooral van 1 naar 2) nu het weer kouder wordt.
Aangezien ik de olie wil verversen denk ik dat ik ook de 75W80 API-GL4 maar eens ga proberen.
Is er een specifiek merk dat jullie kunnen aanbevelen?
Bedankt en groet,
Arnoud
-
Paul Rasch
Re: LT95, olie, 75W80, goed resultaat
Beste Arnoud,
Zelf heb ik er Elf TransElf Type B 75W80 in zitten omdat mijn garage hier in het dorp die had staan.
KroonOil heeft ook een goede, nadeel is dat de minimale hoeveelheid een blik van 20 L is.
Prima voor vrachtwagen bedrijven, waar deze olie veel wordt gebruikt, maar voor ons wat veel.
Groeten Paul Rasch
Zelf heb ik er Elf TransElf Type B 75W80 in zitten omdat mijn garage hier in het dorp die had staan.
KroonOil heeft ook een goede, nadeel is dat de minimale hoeveelheid een blik van 20 L is.
Prima voor vrachtwagen bedrijven, waar deze olie veel wordt gebruikt, maar voor ons wat veel.
Groeten Paul Rasch
-
Arnoud
Re: LT95, olie, 75W80, goed resultaat
Bedankt voor de informatie. Ik zit iid niet te wachten op een 20 liter verpakking oid. Ik zal eens kijken wat de lokale Br*z*n heeft met deze specificicaties. Soms kan het best lastig zijn om olieën met een bepaalde specificatie te verkrijgen.
Met groeten,
Arnoud
Met groeten,
Arnoud