Zin en onzin van winterbanden

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Ben leert elke dag van zijn Laro's

Zin en onzin van winterbanden

Bericht door Ben leert elke dag van zijn Laro's »

Ik ben eigenlijk zeer benieuwd hoe hier de mening is over de zin en onzin van winterbanden.

Deze week zijn in duitsland winterbanden verplicht geworden, terwijl er verder in de media discussie wordt gevoerd of winterbanden nu werkelijk zo veel beter zijn tijdens winterse weersomstandigheden en temperaturen onder de 7 graden.

Er is afgelopen maanden een run geweest op winterbanden, dus vele zullen ze ook hier onder hun auto hebben.

Ik ben zeer benieuwd naar jullie reactie's

Ben
bareld

Re: Zin en onzin van winterbanden

Bericht door bareld »

Op sneeuw en ijs 100% voorkeur voor winterbanden
Op droge weg en bij regen 100% voorkeur voor zomerbanden.

Maar omdat ik niet bij elke weersverandering wil wisselen rij ik in de winter maar op winterbanden en neem de slechte grip voor lief.
Met de Disco rij ik toch altijd lekker rustig aan.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27/11/2010 11:32 door bareld.
ToyRoverlander

Bericht door ToyRoverlander »

Ohoh...

NotThisShitAgain.jpg --> mod_embed_images_loadimage('6a4d59fbf21d6879a5826827696324aa', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.jeffreysharp.org%2Ffun%2FNotThisShitAgain.jpg', 'http://www.jeffreysharp.org/fun/NotThisShitAgain.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.jeffreysharp.org%2Ffun%2FNotThisShitAgain.jpg', '', 13179322, 600, 600, 'Loading image ...', false);

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
- Toy-Rover, '65 Series IIa 112" 4deurs softtop
3B 3.4 diesel, H41 4bak, HDJ80 assen, dual E-locked, SOA, 48" voorveren, 5125series 14" Bilsteins rondom, 4:1 Orion tussenbak, 63" chevy achterveren, custom tank, Mitsu TD04L-13T turbo, Saab intercooler, Hellfire Fabworks High-steer, rolbeugel, Crow 4point harnesses. Alu radiator, 2x 24V Spal fans, OBA...En nog wat klein spul....
Rijdend en al! nu nog geluidsisolatie om het zaakje wat stiller te krijgen..
Tom_RRC

Bericht door Tom_RRC »

Als je twijfelt over de zin van winterbanden steek je je hoofd wel een beetje in het zand. Onder diverse wagens welke ik heb gereden merk duidelijk het verschil.
Ik vind de benaming alleen een beetje misleidend. Het zijn banden met meer grip en een fors verbeterde waterafvoer. Het is alleen zonde om deze banden in de zomer te gebruiken. Ik ben een grote voorstander in ieder geval.
Marc-my-Words

Bericht door Marc-my-Words »

Ben,

Ik ben ervan overtuigd - door ruime winterse ervaring onder uiteenlopende omstandigheden - dat winterbanden onder winterse omstandigheden echt beter zijn als niet-winterbanden.
Ook ben ik ervan overtuigd dat de betere AT-banden met min of meer winterse kwaliteiten weer beter zijn als MT-banden die vaak ook een M+S merkteken dragen. En ik weet: de meest lompe Mud-banden kunnen in echt diepe sneeuw soms weer beter zijn, maar dat is weer een heel andere situatie.

Wat wel van belang is: als je op de allerbeste winterbanden rijdt en het zijn ook de typische winterse omstandigheden dat je er meer dan anders rekening meer met houden dat anderen misschien wel mindere banden hebben. (Ik ben afgelopen winter van de weg gereden doordat er iemand mijn links-achter-kant niet meer kon ontwijken: kan je net zelf voldoende kunnen remmen dan kan een ander dat wellicht net niet. Ik reed daarbij niet eens op de allerbest denkbare winterbanden.)

Verder geldt, maar dat geldt altijd: Voor iedere conditie is er een band die ideaal is, maar je rijdt zelden alleen onder die ene conditie. Wat betreft ons soort 4x4: ik heb liever een band die bij gladheid mijn auto in de hand houdt, en zonodig die 2 ton tijdig tot stilstand brengt - en dus daarmee een band waarmee in in de modder ook eerder stilsta, als omgekeerd een band waarmee ik overal doorkachel - dus ook bij gladheid, maar dan dus ongecontroleerd.

Als je op zeker wilt spelen zonder al te overdreven bezorgd te doen dan zijn er een paar AT of AT-achtigen die zich bewezen hebben onder winterse omstandigheden (dan heb je nl ook de winst boven de 7 graden), als je op zeker wilt spelen zonder compromis dan moet je toch echt aan (ras)echte winterbanden denken (in Oostenrijk zijn die zelfs gewoon verplicht). Iets wat in ieder geval zeker en onbetwist is: zowel bij gladheid door sneeuw als gladheid door regen (of bij van die bedriegelijke natte sneeuw etc) geldt dat de smallere banden beter presteren, dus kijk uit naar de smalst passende/accetabele maat (is veelal nog goedkoper ook).

Marc
bareld

Bericht door bareld »

test

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27/11/2010 13:19 door bareld.
roderiquez

Bericht door roderiquez »

Ben, met ALLE respect van de wereld ................

is dit niet zo'n topic dat elke winter weer wordt gestart (en daardoor misschien wat overbodig?) ? Ik meen mij namelijk te herinneren dat dit vorig jaar uitgebreid behandeld is, en zeer waarschijnlijk dat jaar daarvoor ook. Misschien is het herhalen van topics te vinden in de aard van een land rover rijder, aangezien deze vaak niet van verandering houdt (kijk maar naar de overeenkomsten tussen S1 en een defender). Mijn advies en mening hierover is dus het gebruiken van de zoekfunctie, en eens een avondje in de oude berichten spitten. En in het AD staat ook iets zeer groot wat met dit onderwerp te maken heeft .

Succes.
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Nadeel van deze test is alleen dat bij de natte en droge wegen geen temperatuur vermeld is, want bij dalende temperaturen presteren de winterbanden steeds beter, terwijl de zomerbanden dan steeds minder presteren.
Een zeer recente publicatie in de AMT liet ook zien dat de winterbanden bij 4 grC ook op een natte weg beter presteren als de zomerbanden.
Nog iets om rekening mee te houden is dat de prestaties van de winterbanden bij de wat hogere temperaturen op natte en droge weg wel achter lopen bij de zomerbanden, maar dat het verschil niet zo heel groot is. Bij sneeuw en ijs is het verschil echter enorm.
Overigens hebben wij afgelopen winter 41 dagen met sneeuw en 55 dagen met vorst gehad.

Dennis B

Beste roderiques,

Ik zit nog geen jaar op het forum en de zoekfunctie werkt ook niet altijd of geeft niet altijd de juiste onderwerpen weer.
Wel vind ik het belangrijk om een juiste keuze te kunnen maken.
Onder een gewone 2 wd auto, ben ik er zeker van dat in winterse omstandigheden dat winterbanden veel meer veiligheid geven.
Maar is dat ook het geval bij een 4x4, zeker op nate wegen, waar nog geen sneeuw ligt.

Dus daarom ben ik benieuwd, een setje winterbanden met velgen voor een 4 x 4 heb je niet voor minder als 1000 Euro, is toch nog steeds een flinke investering voor de gemiddelde landrover rijder en zeker als het maar een paar dagen per jaar echt zin heeft.

Ben
bareld

Bericht door bareld »

Zonder woorden
Marc-my-Words

Ben (Laroleek) Schreef:
-------------------------------------------------------
> Beste roderiques,
>
> Ik zit nog geen jaar op het forum en de
> zoekfunctie werkt ook niet altijd of geeft niet
> altijd de juiste onderwerpen weer.
> Wel vind ik het belangrijk om een juiste keuze te
> kunnen maken.
> Onder een gewone 2 wd auto, ben ik er zeker van
> dat in winterse omstandigheden dat winterbanden
> veel meer veiligheid geven.
> Maar is dat ook het geval bij een 4x4, zeker op
> nate wegen, waar nog geen sneeuw ligt.
>
> Dus daarom ben ik benieuwd, een setje winterbanden
> met velgen voor een 4 x 4 heb je niet voor minder
> als 1000 Euro, is toch nog steeds een flinke
> investering voor de gemiddelde landrover rijder en
> zeker als het maar een paar dagen per jaar echt
> zin heeft.
>
> Ben

Ben,
Bedenk dat je de winterbanden-kilometers lang je zomerbanden spaart (dat maakt de banden een heel stuk goedkoper), bedenk dat velen met een 4x4 op modderbanden rijden (in de sneeuw is dat echt modderen), en bedenk bovenal dat je wellicht € 1000 bespaart maar dat een ongeluk(je) snel duurder is (zelfs al is het een verzekeringskwestie, verlies aan no-claim kan duur uitpakken).
Aan de andere kant: als je een goede AT band hebt met winterse kwaliteiten, dan ben je met de winters alhier wellicht al heel redelijk onder de pannen.
Marc
VeeTee

Bericht door VeeTee »

Met de zoekfunctie zie ik het toch ook al elk jaar de laatste 7 jaar langs komen...

Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27/11/2010 13:28 door VeeTee.
Marc-my-Words

Let wel, deze test betreft de "gemiddelde" luxe-wagen-banden.
De zomerse prestaties van de "gemiddelde" 4x4 band is niet persé vergelijkbaar met de typische zomerse wegband.
Ik ben ervan overtuigd dat bijv nat en droog wegdek bij een vergelijking van een AT band met een typische wegband ook "zorgelijker" grafieken zal tonen, om van een MT-band nog maar niet te spreken.
Een bescheiden "winst" zit bij de 4x4 overigens in de vaak relatief smallere banden (uitgezonderd de Looks-, Zand- en Heavy-Mud-banden): smallere banden doen het gewoonlijk beter in gevallen waar aquaplaning een rol gaat spelen. Blijft over dat je op droge weg toch afstanden moet houden etc. alsof de weg nat is.

Marc
Oscar

Bericht door Oscar »

Ben,

Ik rijd met de FL het hele jaar op winterbanden.

Nadat ik m'n eerste (af-fabriek) setje Scorpions had opgereden in 48.000km stond de winter voor de deur en heb ik Scorpions ICE&Snow laten monteren.
Het verschil in weggedrag en rolgeluid was minimaal t.o.v. de all weather band die er onder zat.
Na de winter was ik eigenlijk te lui om weer een nieuwe set all weather te kopen en ben ik doorgereden op de winterband, ik heb het maar een test genoemd om te kijken hoe snel ze zouden slijten etc.

Afgelopen oktober heb ik een nieuwe set ICE&Snow laten monteren, na bijna 90.000km gereden te hebben met de oude in temperaturen van -20 t/m +35gr C.
De banden die onder de FL vandaan kwamen hadden nog minimaal 4,5mm profiel op het loopvlak, de binnenste en buitenste blokken waren wel behoorlijk op (schuin afgesleten).

Het is helemaal waar dat je remweg op een droge weg boven de 10gr C langer is, maar zelfs bij een maximale noodstop nog ruimschoots binnen alle normen.
In alle andere omstandigheden en zeker bij harde regen presteert de winterband veel beter. En in de sneeuw heb je ongelooflijk veel grip.
Het enige nadeel van de winterband voor mij is dat het erg veel moeite kost om de auto in de sneeuw te laten glijden in de bochten

De afgelopen 15jaar heb ik 's winters altijd op winterbanden gereden en op aantal momenten heeft dat blikschade of erger voorkomen.
Ik vind het een hele goede beslissing van de Duitse overheid om ze nu verplicht te stellen.

En voor iedereen die een tweedehands setje koopt of winterbanden leent: vergeet niet dat een winterband alleen als zodanig wordt aangemerkt wanneer er voldoende profiel op zit.
Onder de 4mm wordt de band (in Oostenrijk in ieder geval) als zomerband aangemerkt.

Oscar
In dienst : SIII 88", One Ten Tithonus, FL2 TD4 hse aut.
Uit dienst: One Ten V8 ex-mod, 110 td5 sw, FL1 td4 sw

www.verroen.org
www.tithonus.org
www.blrc.nl
Gromit

Bericht door Gromit »

Naast mijn Land Rovers rijd ik in een Hyundai SUV met 4WD en standaard banden. Ik heb vorige winter eens wat testjes gedaan op besneeuwde straten en het is me toen niet gelukt om de auto in de slip te krijgen.
In Arnhem heb je nogal wat hoogte verschil en bij een redelijk steile straat kwam de VW Golf voor me met winterbanden niet omhoog, terwijl ik geen enkel probleem had.
Dus...

Berry

lowland.jpg --> mod_embed_images_loadimage('129f0d1d469d8195f93a629581393aad', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi401.photobucket.com%2Falbums%2Fpp91%2Fgromit88%2Flowland.jpg', 'http://i401.photobucket.com/albums/pp91/gromit88/lowland.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi401.photobucket.com%2Falbums%2Fpp91%2Fgromit88%2Flowland.jpg', '', 13179876, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Anton (Rumble)

Bericht door Anton (Rumble) »

Helemaal niet erg dat deze topic ieder jaar langs komt. Het houd de discussie lekker op gang, en net zoals veel dingen is het best wel is belangrijk om er een keer per jaar bij stil te staan.
Mijn menig is dat winter banden een zeer gunstige bijdrage leverd voor het weg gedrag bij winterse omstandigheden.
vroeger meende is goed grip te hebben met mudjes, en in sneeuw was dat ook wel zo, maar stoppen is vaak levensgevaarlijk op mudjes.
Dat is ook het vervelende van permanent 4x4 op defenders (of defender achtigen) RR en disco's. grip is vaak geen probleem, remmen wel.
Vorig jaar bij toeval tegen een set winterbanden aangelopen voor mijn samurai, en alsof het lot het wilde, een fantastische winter. Met winterbanden kon ik vaak beter op schieten dan mede weggebruikers.
Op dit moment heb ik geen samurai en geen winterbanden. de landrover heeft mudjes en de gewone auto rijd alleen naar mijn werk. mocht ik tegen een goedkoop setje aanlopen zal ik zeker overwegen ze aan te schaffen voor mijn woon werk karretje.
eddy

Bericht door eddy »

Hoe je het went of keert, winterbanden hebben een toegevoegde waarde. Ik rij het hele jaar met Continental winterbanden en je merkt geen verschil met zomerbanden. Ze zijn niet goedkoop, maar wat al eerder gezegd is, een deukje kost al snel meer dan een set winterbanden. Dus als je mij vraagt: hebben winterbanden nut? Zal ik altijd met ja antwoorden. ( ik rij veel km's per jaar, dus veel ervaring )

Ik heb in ieder geval voor mijn vader nu alvast een setje winterbanden met velgen besteld.
De goede man wordt volgend jaar 80 en ik wil hem graag nog wat langer zien, dus veiligheid boven alles.

En ik ga voor mijn auto nog even op zoek.
Exfietser

Bericht door Exfietser »

Als je zo gaat redeneren is eigenlijk dit prikbord overbodig. Alles is namelijk al eens opgerschreven in boeken hoor.

Elkjaar/seizoen:

Help hij start onder nul niet goed meer. Heb al 6 accu's en startmotoren geprobeerd.
Help het ontluchten van mijn remmen lukt niet.
Idem voor de koppeling.
Kunnen er wel of geen binnenbanden in wel of geen gewone banden.
Bij een bepaalde snelheid gaat het stuur slaan.
Sneeuwkettingen? Hoe waar en wanneer.
Ik wil mijn series 1 ombouwen naar een hse sport. Mag dat?
Hij gloeit niet goed, hoe test ik dat?
Hoe krijg ik de krukasmoer los?
Help hij blijft scheef remmen?
Ik wil een tweede accu plaatsen voor een lier, senseo, bierkoeler, elektrische gril en warme douche. Hoe moet dat?

Enz, enz, enz.

En zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan.

Er zijn alleen af en toe nieuwe prikkers (net als ik ooit en alle anderen) die niet heel handig zijn met de zoekfunctie. Die zijn vaak best wel blij met een direct antwoord dat waarschijnlijk al honderdduizend keer is gegeven. Op zich hoeft dat toch geen probleem te zijn? Toch?

Arnold. (Die al tig keer hetzelfde heeft verteld op dit pb.)
Pike

Juridische Zin en onzin van winterbanden

Bericht door Pike »

Naast de vraag of winterbanden zinnig zijn vraag ik mij nog iets anders af.

In Oostenrijk zijn winterbanden verplicht en in Duitsland als er sneeuw of ijzel is ook. Ik vraag mij af of een land automobilisten uit een ander land mag verplichten op winterbanden te rijden. Europese wet/regel-geving zegt immers dat een auto welke in het land van registratie goedgekeurd is voor weggebruik in elk land van de EU mag rijden.

Pike

grotemarkt5a.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d68d6650a6cf8cd27ac244361226c715', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.13afdra.nl%2Fimages%2Fgrotemarkt5a.jpg', 'http://www.13afdra.nl/images/grotemarkt5a.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.13afdra.nl%2Fimages%2Fgrotemarkt5a.jpg', '', 13180966, 600, 600, 'Loading image ...', false);

On the eighth day God created Land Rover.
Bram109

Re: Juridische Zin en onzin van winterbanden

Bericht door Bram109 »

Google is your friend: [www.anwb.nl]

Bram.

edit: tikfout hersteld.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27/11/2010 18:53 door Bram109.
Marc-my-Words

In Duitsland mag veel: je mag er onverantwoord hard rijden en als veroordeelde oorlogsmisdadiger vrijelijk rondlopen.
Maar verder mag je niet zonder bijv "Umweltplakette" (en dan ook nog van de juiste kleur) verschillende steden in.
En zo dus ook die winterbanden (Zweden is ruimdenkender: buitenlanders zijn vrijgesteld, hoewel ik daar juist liever wel op goede banden rijd).
In andere landen moet je ook nog weer tol betalen, of reflecterende hesjes, verbanddoos, brandblusser of sneeuwkettingen bij je hebben.

Marc
Frans Bonnes

Bericht door Frans Bonnes »

Pike Schreef:
-------------------------------------------------------
> Naast de vraag of winterbanden zinnig zijn vraag
> ik mij nog iets anders af.
>
> Europese wet/regel-geving zegt immers dat een auto
> welke in het land van registratie goedgekeurd is
> voor weggebruik in elk land van de EU mag rijden.

Maar wel aangepast aan de regels van dat land, als je naar Engeland gaat moet je ook je koplampen aanpassen.
Kost anders ook geld.
Ook zijn de rijbewijs regels wat betreft het aantal inzittende per auto anders.

fb

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27/11/2010 19:20 door Frans Bonnes.
Erik750SF

Bericht door Erik750SF »

Onder de 4mm wordt de band (in Oostenrijk in ieder geval) als zomerband aangemerkt.

Ik heb toevallig gisteren naar winterbanden staan kijken bij de bandenboer, en mij viel op dat de lammelletjes (bij een gewone Seat maat) maar 3 of 4mm diep zijn.
Dus na twee mm slijtage begint voor mijn gevoel de lossende werking bij sneeuw al af te nemen en blijft dus alleen de zachtere compound voor bij lagere temperaturen over?

Op deze manier lijkt mij het aantal kilometers -waarbinnen de enorme voordelen van winterbanden gelden- toch wel erg klein is, en daarmee de prijs per kilometer erg groot?
Is het dus niet verstandiger om all weatherbanden te monteren (met sterretje ijskristalsymbool) en daarmee heel de winter te rijden?

Erik(weer 's zonder handtekening vanwege computerproblemen)
BEN110

Bericht door BEN110 »

vandaag nog gegleden ( iets te vors geremd ) rem los en hersteld meteen de koers ( bestuurder naast mij schrok erg ) zijn m-s banden
Puffino

Bericht door Puffino »

En de spits rijders rijden op de koudere delen van de dag.

;-)

Winterbanden, heerlijk.

Sander Lelieveld

Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL
Plaats reactie