Serie III - Accu / Start ellende

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
jankoppen@quicknet.nl

Serie III - Accu / Start ellende

Bericht door jankoppen@quicknet.nl »

Mannen ....... daar ben ik weer.

3e accu en ............. nee hoor startmotor is amper rond te krijgen. Een Saturnus raket start makkelijker !

Wat gedaan.
Oude accu liept leeg.
Nieuwe accu geplaatst tw. 95Ah 395A CCA
Liep na 5 dagen leeg.
Geruild voor een nieuwe Bosch S4 92Ah 830A CCA
Liep na 5 dagen leeg.
Ben gaan meten
15nov0900 - koude motor start niet. startmotor draait 10x langzaam. dan is de prik op.
15nov0905 - koude motor start direct met mijn via de accu van mijn Mondeo.
15nov0910 - 5 km gereden.
15nov0920 - motor is warm en start direct.
15nov0925 - Motor uit - Accu 13.2V. / Stationair draaien - Accu 14.2V / Dynamo bij stationair draaien 14.4V / Dynamo bij motor uit 13.8V.
15nov1900 - Motor uit - Accu 13.2V.
16nov1000 - Motor uit - Accu 12.8V / Dynamo bij motor uit 12.8V.
16nov1005 - koude motor start niet. startmotor draait 10x langzaam. dan is de prik op.
16nov1010 - koude motor start direct met mijn via de accu van mijn Mondeo.
16nov1015 - Stationair draaien - Accu 14.2V / Dynamo bij stationair draaien 14.2V.
16nov1020 - 20 km gereden.
16nov1100 - Motor uit - Accu 13.6V. / Stationair draaien - Accu 14.2V.
16nov1200 - Motor uit - Accu 13.1V.
16nov1500 - Motor is nog warm en start direct. 20 km gereden.
16nov1530 - Motor uit - Accu 13.4V.
17nov0800 - Motor uit - Accu 13.5V.
17nov0805 - koude motor start niet. startmotor draait 10x langzaam. dan is de prik op.
17nov0807 - Direct accu gemeten 12,8V.
23nov0900 - Accu weer gewisseld met een nieuwe 92ah 895CCA
23nov1100 - Massa pik bevestigd om zeker te zijn dat 'stille slurper' niks meer kunnen doen. Werkt goed. Alles spanning na gebruik van de auto.
24nov0900 - Opmeten 13.3V . Koude motor start niet. startmotor draait 10x langzaam. dan is de prik op....... @#$%^&*()_+ Godv...... k..t kar bla bla bla.
24nov1000 - koude motor start direct met mijn via de kinderspeelgoed accu van mijn Mondeo. Startmotor draait direct lekker rond.
24nov0845 - Koude motor start niet. startmotor draait 10x langzaam. dan is de prik op....... gewoon blijven lachen en net doen of er niks aan de hand is. Bloeddruk 190/80.
25nov0900 - Koude motor start direct met mijn via de kinderspeelgoed accu van mijn Mondeo. Startmotor draait direct lekker rond.

Wie wil me met dit uitzonderlijk probleem helpen.

Jan Koppen
Hoofddorp
RoadRocket

Re: Serie III - Accu / Start ellende

Bericht door RoadRocket »

ik heb een tijd ge-emmerd met hetzelfde probleem... na alle voor de hand liggende zaken (accu, bekabeling, massa, massa en massa) nagekeken en vervangen te hebben bleef ik bij een beetje-kou al staan met een amper rondvliegende startmotor... een extra accu eraan deed vaak de truuk om alsnog nét te starten

daarbij moet ik even opmerken dat ik de startmotor daarvoor óók al vervangen had dus die van mijn lijstje geschrapt had van mogelijke verdachten ... tot slot dat ding tóch maar weer verwijderd en ook deze startmotor bleek nieuw-van-de-plank sluiting te hebben ... sluiting op die plek trekt je accu in no-time leeg (en uiteindelijk kappot). Als je dan ook nog eens korte stukjes rijd na zo'n accu-slurp-actie (je zegt 5km) krijg je de accu never-nooit-nie terug op het juiste niveau...

die startmotor uiteindelijk in de buurt laten reviseren en mijn startproblemen zijn weg als ...euh... sneeuw voor de zon (afkloppen..)

misschien een nieuw inzicht?

grt, robert

blub.jpg --> mod_embed_images_loadimage('08b92f591b863970be4d621cbd460bae', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.s43.nl%2Flaro%2Fblub.jpg', 'http://www.s43.nl/laro/blub.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.s43.nl%2Flaro%2Fblub.jpg', '', 13169622, 600, 600, 'Loading image ...', false);

SIII 88 2.25 LPG/benzine - 1977
[boesmanblog.wordpress.com]

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25/11/2010 14:30 door RoadRocket.
Mrah

Bericht door Mrah »

Als je de accuklem loshaald, contact uit en je raakt de pluspool aan springen er dan grote vonken over?

Zo ja, dan heb je een kortsluiting ergens. Oude radio/alarmsysteem/centrale deurvergrendeling die kortsluiting veroorzaakt.

Probeer eens de zekeringen een voor een te verwijderen. Kijk bij welk cirquit de sluiting optreed, weet je al weer meer.
ad

Bericht door ad »

Heb ook zoiets gehad, nooit geen problemen en het wordt een paar graden boven nul en je zit in de shit.
ter info, ik heb 24 volt. Accu's doormeten, genoeg spanning, dynamo laad ook voldoende op. grmbl... Van pure ellend twee nieuwe accu's erin nog steeds start problemen. 24 volt, dus speelgoedaccu van mijn panda gaat niet. Uiteindelijk nieuwe startmotor geplaats, probleem over. Bleek bij het reviseren het (relais) op de startmotor te zijn. Als het te koud word laat tie het afweten. Dus kijk eens naar de startmotor. Als je met twee accu's start, dus plus plus en min min , heb je meer empéres waardoor hij het wel doet. Sucses
René de Geeter

Bericht door René de Geeter »

..... Als je met twee accu's start, dus plus plus en min min .....

Als je dit doet bij een (bijna) lege accu gaat er zo'n enorme stroom lopen dat je grote kans dat er platen in je accu krom trekken.

Beter is om plus op plus te zetten en de min van de startaccu ergens op je massa te zetten.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/11/2010 22:22 door René de Geeter.
AadG

Bericht door AadG »

Ik gok echt op de massa.

Kijk eens of de massakabel goed contact maakt met het chassis.

Bij een grote stroomafname en een slechte massa krijg je de verschijnselen die jij beschrijft.
Bas Benschop

Bericht door Bas Benschop »

Ik zeg ook massa. Ik had hetzelfde, bij mij was het de zelf gemonteerde massaschakelaar. Wat mij ook opviel was dat als je in het donker met verlichting reed en de motor liep stationair, de lampen zichtbaar flauwer gingen branden. Een beetje gas geven en er was weer licht. Bleek dat er op de lampen maar 10 volt stond terwijl de accu ruim 12 had. Dus alleen met de stroom voor de lampen (ongeveer 12 ampere) viel er al 2 volt over de schakelaar. Kun je nagaan wat er gebeurd als je start. Na vervanging probleem opgelost.

Bas Benschop
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Dat verwachtte ik ook, vandaar dat ik deze vraag had gesteld en er helaas geen antwoord op heb gekregen zie:
Vraag over starthulp

Een antwoord op die vraag zou namelijk al een aanwijzing kunnen geven in welk deel van de massakabels en verbindingen het probleem gezocht moet worden. Maar helaas, nu is Jan al anderhalve week verder en niets opgeschoten.

Dennis B
Exfietser

Bericht door Exfietser »

Inderdaad Dennis. Elke winter weer hetzelfde liedje en als je terugzoekt elke keer weer dezelfde adviesen.

Meet de spanningsval over elke kabel , schakelaar en verbinding die van de accu naar de startmotor gaat, tijdens het starten. Die spanningsval mag nooit meer zijn dan een paar tienden van een volt. Als je goedkope aldi multimetertjes gebruikt stop er dan een verse batterij in. Als de batterij niet zo vers meer is meten deze metertjes heel slecht. Eigenlijk gewoon niet. Met een volle batterij doen ze het wel redelijk goed.

Om te beginnen kun je de spanning over de accu (dus rechtreeks op de accupolen) tijdens starten meten. Als die spanning te veel instort is de accu of leeg of stuk. Neem hiervoor een paar lange draden, zet die met een klem op de accupolen en plaats vervolgens je meter op het dashboard zodat je kunt zien wat de meter aanwijst tijdens het starten. Omdat je spanning meet met een hoogohmige voltmeter maakt het niet uit hoelang je draden zijn. Al maak je ze 10 meter lang. Als je je meter maar kunt aflezen tijdens het starten.

Vervolgens zet je de klemmen van je meter rechtstreeks op je startmotor. Dus een klem op het huis van je startmotor en de andere op de dikke aansluiting van je startmotor. Niet op de startsolenoide dus. Tijdens het starten lees je nu weer de meter af. De eerst gemeten waarde en laatst gemeten waarde mogen niet veel van elkaar verschillen. Zit er wel veel verschil in dan is er een probleem in de verbindingen. Slecht contact door corrosssie, vuil etc.

Slechte contacten in startrelais en/of solenoids, en massaschakelaars kunnen dit ook veroorzaken. Dat kun je weer testen door de voltmeter aan te sluiten over het betreffende contact aan te sluiten. Tijdens het starten moet je dan nul volt meten. Meet je dan een spanning dan zit daar een probleem.

Met een voltmeter kun je op deze manier alles nalopen en alle problemen uit dit circuit halen.

Arnold.
Plaats reactie