Chassiswissel series en verschil series IIa of III?

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Martijn Hagenaars

Chassiswissel series en verschil series IIa of III?

Bericht door Martijn Hagenaars »

Hi allen,

Een vervelende week achter de rug. Rij nu 2,5 jaar in een series IIa 88" softtop met alle uiterlijke kenmerken, zowel van binnen als van buiten, van een series III .

--> mod_embed_images_loadimage('0c00931223559546eb840dfbf1f66b7d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fpicasaweb.google.com%2Fmartijnhagenaars%2FLandRver%3Ffeat%3Ddirectlink', 'http://picasaweb.google.com/martijnhagenaars/LandRver?feat=directlink', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fpicasaweb.google.com%2Fmartijnhagenaars%2FLandRver%3Ffeat%3Ddirectlink', '', 13173032, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Ben gek van de Laro maar heb niet de mogelijkheden en de ruimte om grote klussen zelf te doen. Heb al vanalles vervangen of vernieuwd maar loopt inmiddels qua kosten enorm in de papieren. Heb alles opgeteld wat ik de afgelopen 2,5 jaar heb uitgegeven aan deze jarenlang gekoesterde droom. Ik schrik ervan en twijfel of dit niet te gek wordt? Het doemscenario van deze week:

Is gezien het chassis en bladveren niet door de APK gekomen. Op 2 adressen wordt een chassiswissel geadviseerd omdat de hoeveelheid laswerkzaamheden behoorlijk zijn en dat loopt in de papieren als je het niet zelf kan doen. Vandaar het advies van de chassiswissel voor een gegalvaniseerd chassis. Heb contact gehad met Marsland en deze kunnen leveren. Een series IIa chassis kost 1095 pond excl. 17.5% VAT en een series III chassis kost 1040 pond excl. 17.5% VAT.

- Ik wist niet dat er een verschil was qua chassis?
- Kan ik dat gemakkelijk zelf zien?
- Aangezien ik zelf niet in de gelegenheid ben om de wissel te doen wil ik vragen of iemand kan inschatten wat ik hiervoor kwijt ben?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!


Martijn Hagenaars
D&G

Re: Chassiswissel series en verschil series IIa of III?

Bericht door D&G »

Martijn,

Ik heb net een IIa gekocht met keihard chassis en heel veel onderdelen. Moet hem nog wel zelf in elkaar zetten... Kostte me 1500 euro....

Als je nu al begint met een chassis van zeg maar dat bedrag (incl btw en verzenden) en je gaat van alles tegenkomen is het natuurlijk een dure hobby. Zeker als je het laat doen... Ik schat dat je gemakkelijk op 50 tot 80 uur zit a raison van minimaal 35 euro per uur.

Ik weet niet waar je woont, maar er is altijd wel een sleutelplek te vinden waar je aan de gang kan. Dat zou ik zeker doen. Ik heb nu ook e.e.a. gedaan aan mijn 109" zonder dat ik vooraf wist waar het zou eindigen. En alles is gelukt. Daarnaast leer je dan de auto ook door en door kennen en dat komt je later alleen maar van pas.

Ik zou adviseren om een andere 88" te kopen, desnoods gestrand restauratie project en dan opnieuw te beginnen. De onderdelen die je over hebt verkopen.

Nog even over het chassis: De RDW heeft het liefst dat je een IIa chassis neemt, Als je nu een wissel doet en je neemt een SIII chassis terwijl het een IIa is gaan ze weer lopen bokken...

Succes

Gerard
www.captainslow.nl
Gromit

Re: Chassiswissel series en verschil series IIa of III?

Bericht door Gromit »

Even tussendoor; denk eraan dat de VAT in januari naar 20% gaat in Engeland!

Berry

lowland.jpg --> mod_embed_images_loadimage('12ee8ffa7c946728f52a44388f162974', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi401.photobucket.com%2Falbums%2Fpp91%2Fgromit88%2Flowland.jpg', 'http://i401.photobucket.com/albums/pp91/gromit88/lowland.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi401.photobucket.com%2Falbums%2Fpp91%2Fgromit88%2Flowland.jpg', '', 13173394, 600, 600, 'Loading image ...', false);
mathijs-lr

Re: Chassiswissel series en verschil series IIa of III?

Bericht door mathijs-lr »

Er zit een bedrijf in UK, Specialist 4x4 Services, Sundown Farm. Tel 01388-722237, doen chassis wissel (Marsland) voor Series II/III inclusief monteren parabolische veren met gasschokdempers, bumpstops, alle remleidingen, remschoenen, remcilinders en flex leidingen, volledige uitlaat en bouten.
Dit alles compleet voor 2050 gbp.

Doen ook 90 voor 2550 gbp, voor 110 en Series LWB er 200 gbp bij optellen.

Mooie optie?
richard78

Re: Chassiswissel series en verschil series IIa of III?

Bericht door richard78 »

Alles optellen wat je al hebt uigegeven moet je nooooiiittt doen
Zo'n restauratie gaat altijd 2 keer zo veel kosten als je denkt. Daarmee ik bedoel dat elke keer je het budget ophoogt je al snel 2 keer zo hoog uitkomt. Als je dan weer je budget ophoogt dat kom je weer 2 keer zo hoog uit. Hezelfde geld voor de tijd die je erin steekt. Maar ik kan je garanderen, en dit weet ik uit eigen ervaring, er komt een moment dat het einde opeens in zicht komt. En dan heb je ook iets waar je trots op kan zijn. En elke euro die je erin steekt stijgt de auto ook in waarde. Het is dus niet weggegooid geld. Maar pas als de auto af is kan je het er voor terug krijgen, Daarvoor is het een hoop onderdelen ter waarde van 1500,-. Maar dan verkoop je hem niet meer.

Ik wil je niet ontmoedigen maar de feiten vertellen. Je droom verwezelijken doe je niet simpelweg even, daarvoor moet je flink werken. Maar aan het eind heb je ook iets waar je trots op kan zijn. En een goede ervaring die je je hele leven meedraagt.

Als je toch bezig bent dan is een nieuw chassis, indien nodig, een goede investering. Kijk wel goed na of het allemaal mag van de RDW. Een ander optie is om een tweede hands chassis op te zoeken om idd een donor auto. Het laten doen kost idd een hoop geld. Mijn persoonlijke mening is om dit geld te gebruiken om een sleutelplaats te huren. Dan heb je namelijk ook meteen de ervaring van het sleutelen aan je auto. Bedenk je wel dat als je de auto zo ver uit elkaar haalt je ook meer zult gaan vinden. Dus spreek emt je zelf af wat je wel en wat je neit wilt doen. Voor een sleutelplek heb ik zelf briefjes rondgebracht bij boeren in de buurt. En zo heb ik een goede sleutelplaats voor het project gevonden hier om de hoek. Als je bang bent dat je neit weet hoe sleutelen moet dan is daar maar 1 remedie tegen. Gewoon beginnen. De techniek is erg simpel en hier op het prikbord heb je een enorme database aan kennis en hulp.

Richard78

Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!

handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('0f6da2c2a51a8a98d699aa761394226a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 13174195, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Puffino

Re: Chassiswissel series en verschil series IIa of III?

Bericht door Puffino »

waarom kun je het niet zelf?

Dromen zijn er om waar te maken, niet om voor terug te deinzen.

Ik ben in 2005 op nul begonnen, heb mijn eerste blokconversie en revisie ook al weer een tijdje achter de rug.

Waar woonn je ergens? Loodsruimte is wel te huur her en der. (Zo ook bij mij maar dat is niet de reden dat ik schrijf. Ik vind het zonde als mensen zo terughoudend zijn in "zwaardere klussen&quot

Sander Lelieveld


Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL
Exfietser

Re: Chassiswissel series en verschil series IIa of III?

Bericht door Exfietser »

Ik zou gewoon een chassis bij Vis halen. Is iets duurder dan de prijs die je bij marsland betaald. Maar voor dat geld brengen ze het chassis ook bij je thuis. Als je het zelf uit engeland gaat halen ben je, als je alle reis en vervoerskosten (vrije dagen enz.) meerekend waarschijnlijk zelfs duurder uit.

Arnold.
mathijs-lr

Re: Chassiswissel series en verschil series IIa of III?

Bericht door mathijs-lr »

Marsland 90 200TDI GALVANISED CHASSIS IS £1040 + VAT.

DELIVERY IS £225 + VAT.

INSURANCE IS £80 + VAT.

Is naar Duitsland, kan je zelf niet voor rijden + boot.
Dirk109

Re: Chassiswissel series en verschil series IIa of III?

Bericht door Dirk109 »

Hallo Martijn,
Idd kan je beter niet alles optellen wat je aan de auto heb gespendeerd.
Je moet het wel zo zien dat het je hobby is die dan ook geld mag kosten en het sleutelen etc wordt over het algemeen ook als leuk gevonden.

Ik heb zelf ook eens een serie gekocht met slecht chassis en heb toen de overweging gemaakt zelf doen of laten doen?
Ik heb wat geinformeerd en het overzetten zonder iets extra's koste al 2500 euro laat staan het extra werk wat je er dan aan zou willen doen.
Zelf ben ik geen monteur en wist er niks van.Ik ben dan maar gewoon begonnen met de tips die ik hier en daar heb gekregen en alles liep als trein en lukte ook nog uitstekend. Inmiddels ken ik ieder hoekje en gaatje van de auto en dat heeft ook zijn voordelen.

Al met al is het me 100% meegevallen en inmiddels heb ik daarna nog heel veel andere dingen vervangen en vernieuwd.
Mijn Lr heeft ondanks zijn nieuwe chassis misschien niet de waarde die ik heb geinvesteerd maar voor mijn gevoel wel en ik heb er een hoop schik mee gehad.
Ik heb toen wel wat tips gehad van de echte cracks over werkwijze en etc. dus als ik je ergens mee kan helpen hoor ik het wel.
Anders stuur je maar een Pb.

Dirk
Dennis101

Re: Chassiswissel series en verschil series IIa of III?

Bericht door Dennis101 »

Het verschil tussen het chassis van een series 3 of het laatste type S2a is nauwelijks zichtbaar, maar bij de meeste S2a's vallen de grotere schetsplaten van de dwarsligger onder het koppelingshuis en vliegwielhuis direct op. Deze grotere schetsplaten lopen bij de S2a al vanaf de knikken in deze dwarsbalk al direct boven de balk uit naar de bovenrand van de langsliggers, terwijl deze bij de series 3 pas vlak voor de langsligger boven de dwarsligger uitkomt.
De meeste S2a chassis missen ook de verticale plaatjes t.b.v. de gordelbevestiging van de voorste zitrij.
Als je het plaatsen van de koppelingsbediening van de series 3 en/of het plaatsen van veiligheidsgordels op de voorste zitrij gemakkelijker wil maken, dan kom je met een series 3 chassis het beste weg.

Dennis B
Martijn Hagenaars

Re: Chassiswissel series en verschil series IIa of III?

Bericht door Martijn Hagenaars »

Allemaal bedankt voor alle positieve verhalen! Geeft me weer een hoop moed! Ik begrijp dat het niet uitmaakt of ik een serie 2a of 3 neem tenzij de RDW hier moeilijk over doet. Op kenteken staat serie 2a, hij is van 1969.

Martijn Hagenaars
D&G

Re: Chassiswissel series en verschil series IIa of III?

Bericht door D&G »

[www.series2club.info]

Debbie & Gerard

90" 200tdi 1985 "Jeremy"
88" 2 liter Series 1 1958

BLRC Website

BLRC Facebook pagina


Zo langzaam als het kan, zo snel als het moet.
jacolandrover

Re: Chassiswissel series en verschil series IIa of III?

Bericht door jacolandrover »

Is het chassis wat je bij Vis in Scheveningen koopt van Marsland of van Richards? En welk merk is beter of zit er nauwelijks verschil tussen beide leveranciers?
jacolandrover

Re: Chassiswissel series en verschil series IIa of III?

Bericht door jacolandrover »

Dirk,

Hoelang (uur' ben je met het overbouwen van de land rover op een nieuw chassis bezig geweest. En welke leverancier van het chassis heb je gebruikt?

Jaco
Dirk109

Re: Chassiswissel series en verschil series IIa of III?

Bericht door Dirk109 »

He Jaco ik heb de klus in een maand geklaard en dan enkel in de avonduren en nog niet eens iedere avond.
Het is erg afhankelijk wat je voor de rest nog meer gaat doen.
Ik heb heel duidelijk van tevoren gesteld wat ik ga doen om niet te veel af te dwalen.
Je moet doelen stellen want voor je het weet wordt het een eindeloos project wat strand.
Achteraf gezien had ik wel meer dingen willen doen wat nu veel moeilijker en tijdrovend is.
(koppeling,achterstekrukaslager, baklagers etc)
Je moet ook wel over de juiste spullen en ruimte beschikken om het snel en makkelijk te doen.
Ik heb bijv de body aan het plafond(verdiepingsvloer) gehangen dmv van speciale steunen die ik heb gemaakt passend in de deurstijlen van het schutbord. Foto-PIT6WNIH-D.jpg --> mod_embed_images_loadimage('602b75851abbb3b99f373576e02c34c8', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-PIT6WNIH-D.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-PIT6WNIH-D.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-PIT6WNIH-D.jpg', '', 14906326, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Foto-UZSQTRVG-D.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b7aa03e936791a87bcf3d68535eed2c5', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-UZSQTRVG-D.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-UZSQTRVG-D.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-UZSQTRVG-D.jpg', '', 14906326, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Als je meer wil weten stuur maar een pb

Dirk
Plaats reactie