ZF automaat koppelomvormer montage 3,5 V8

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
TVR

ZF automaat koppelomvormer montage 3,5 V8

Bericht door TVR »

Hallo allemaal,

Ik ben bezig met het monteren van mijn ZF 4 traps automaat achter de 3,5 liter V8. Ga het filter en de keerringen ook vervangen.


Paar vragen:
1. Moet ik de koppelomvormer nog op de flexplate uitlijnen/balanceren oid? Of zijn de centreerpunten normaal gesproken voldoende?

2. Is het verstandig de koppelomvormer af te laten persen/testen oid op doorslippen?

3. Kan je die inbus bouten in de flens wel gewoon vast zetten zonder dat ze scheuren? (heb er 1 uit moeten boren toen ik ze los probeerde te draaien.)



Alvast bedankt weer voor de bijdrages!

Hier nog een foto voor de sfeer:
Foto-IIR36RQX.jpg --> mod_embed_images_loadimage('78ed10d600adae551b8db9e46bdd551c', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-IIR36RQX.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-IIR36RQX.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-IIR36RQX.jpg', '', 13165752, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Groet, Tom
lone ranger

Re: ZF automaat koppelomvormer montage 3,5 V8

Bericht door lone ranger »

Hoi Tom als het goed is wordt de koppelomvormer aan de achterkant van de krukas gecentreerd in de plek waar normaal je toplager in zit. afpersen lijkt mij verspilde moeite, want dit is af montage gedaan en als het 1 keer goed draait komt er geen spanning op de buitenkant van de omvormer. de bouten gewoon goed vastdraaien en borgen met blauwe moerborg (treadlock) tegen lostrillen. En natuurlijk eerst de omvormer op de bak monteren door de bak op zijn 'kont'te zetten en de koppelomvormer ronddraaien to alles er in klikt (pomp etc). als het al een automaat was hoef je de inbouwmaat vermoedelijk niet te controleren, maar anders de diepte van de flexplate t o v de achterkant motorflens meten en dan afstand bakflens tot montagepunten koppelomvormer. deze maat mag max 2 mm verschil in zitten. Moet iets ruimte hebben om zeker te weten dat de pomp spannings vrij draait. en toch voldoende in de meenemer zit (uitsparing in de naaf van de omvormer) Succces!! (inbouwdieptes zijn op de site van ashcroft te vinden aan de hand van je baknummer) Groeten richard
Frank 110V8

Re: ZF automaat koppelomvormer montage 3,5 V8

Bericht door Frank 110V8 »

Hoi,

ik heb niet direct antwoorden op je vraag, maar denk erom dat je bij het koppelen van de koppelomvormer aan de bak de lipjes die de oliepomp aandrijven niet kapot maakt. Ik zou altijd de omvormer aan de bak laten zitten en als geheel aan de motor bevestigen.

Groet Frank
bram-rrc

Re: ZF automaat koppelomvormer montage 3,5 V8

Bericht door bram-rrc »

Koppelomvormer op de bak zetten, met twee boutjes in de koppelomvormer kan je hem goed recht houden.
Even pielen om hem goed erin te krijgen.

Geleerd van een specialist:
Als je in het ronde plaatje, onderin de belhouse een boutje zet (even uitmeten waar), dat net voor de koppelomvormer valt, kan je hiermee de koppelomvormer borgen. Stukken makkelijker met monteren van de bak op de motor.

Als je niet weet of de bak goed werkte, is het niet onverstandig de koppelomvormer te laten testen.

welke bouten in de flens? bak aan motor
TVR

Re: ZF automaat koppelomvormer montage 3,5 V8

Bericht door TVR »

Bedankt voor de waardevolle reacties!


@lone ranger: Het was een 3traps automaat, nu 4 traps, is dus anders. Ga morgen eens opmeten wat je verteld. Bij de FAQ van Ashcroft kan ik geen inbouwdieptes vinden.....

@frank; Waar kan ik de ''lipjes'' vinden die aan de oliepomp zitten? snap niet helemaal wat je bedoeld.

@bramrrc; Goede tip! Dus een gaatje in dat afdekplaatje boren, bout erdoorheen zodat de koppelomvormer er niet uit valt?


Verder werkte de automaat wel goed volgens verkoper, maar ben benieuwd wat ze aan een koppelomvormer kunnen testen? a.h.v. dat kan ik kijken of het nuttig is.
Heb geen zin om straks dat ding weer uit te moeten bouwen, heb nu de mogelijkheid.


Hier een foto hoe ik het nu denk te plaatsen: Klopt dit?
Foto-IV4M6L6V.jpg --> mod_embed_images_loadimage('984aea8f3cb6fe2a144d0db7fe8bfe12', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-IV4M6L6V.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-IV4M6L6V.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-IV4M6L6V.jpg', '', 13167202, 600, 600, 'Loading image ...', false);



Zijn die 2 plaatjes op elkaar dus om te stellen? (heb ze dus misschien niet beide nodig, of 1 voor aan beide kanten van de flex plate?
Dat kleinere plaatje los in de hoek vond ik ook nog, die zou tussen de krukasflens kunnen, is dat ook om af te stellen?:
Foto-AG6I8AJL.jpg --> mod_embed_images_loadimage('3b38c22e7ffc8eb221c1a84c30d52e37', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-AG6I8AJL.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-AG6I8AJL.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-AG6I8AJL.jpg', '', 13167202, 600, 600, 'Loading image ...', false);


Groet, Tom
TVR

Re: ZF automaat koppelomvormer montage 3,5 V8

Bericht door TVR »

Qua uitlijnen was ik hier bang voor:


Quote Ashcroft website:

My auto conversion keeps breaking flexplates,
Flexplates break because the engine and gearbox are out of alignment,
the only way to fix it right is to firstly check you have all the dowels, 2 between the block and adapter plate and 2 between the adapter plate and bellhousing.
then remove the bellhousing from the autobox and bolt it to the adapter plate,
put a DTI mag mount onto the boss or flexplate and rotate the engine clocking the ID of the bellhousing,
by looking at the DTI you can work out how much it is out and what direction, it should be within 0.05mm ideally,
if not, remove the bellhousing dowels and refit to the adapter plate loosely, put the DTI back on and tap the bellhousing central, bolt up tight, remove adapter plate and bellhousing as one lump,
drill and ream new dowel holes through the adapter plate into the bellhousing,
should now be central and the flexplates should last,



Is dit nodig? Wie heeft dit zo gedaan? Of is dit alleen nodig als je niet originele bak of motor hebt?
Hier suggereren ze dat je alles op de motor moet monteren, uit moet balanceren en vervolgens automaat er tegenaan schuiven/maken.


Groet, Tom
lone ranger

Re: ZF automaat koppelomvormer montage 3,5 V8

Bericht door lone ranger »

Hoi, bij ashcroft kijken bij :automatic gearboxes, dan ZF 4 HP 22 dan helemaal onderaan in de rode balk Fitting instructions. daar zie je een tabel met alle serienummers met inbouwmaten. En inderdaad met die plaatjes kun je de dieptes afstellen. De koppelomvormer kun je inderdaad zoals Frank al meldde vast zeten door aan de onderkant van de bak een lange m6 bout te draaien zodat de koppelomvormer vast zit. De eerdergenoemde lipjes zijn de inkepingen aan de kop van de omvormer plm 10 mm brede inhammen. Greetz Richard
lone ranger

Re: ZF automaat koppelomvormer montage 3,5 V8

Bericht door lone ranger »

Sorry, het was Bramrrc die met de tip van de m6 bout kwam. Ere wie ere toekomt. In principe is het zo dat als je de motor en voor hebt en je draait de omvormer een volledige omwenteling, en dan voor de boutgaten zet dan moet hij eigenlijk toch mooi centraal zitten. de boutgaten hebben wel zoveel ruimte dat dit geen probleem mag wezen.
TVR

Re: ZF automaat koppelomvormer montage 3,5 V8

Bericht door TVR »

Top! Heb het gevonden!

Ga eens kijken welke maat ik nodig heb.


Fijn weekend allemaal,


Groet, Tom
Plaats reactie