RR op kenteken .
-
rigo
RR op kenteken .
ben vandaag bij de RDW geweest om mijn Range rover V8 bj85 op kenteken te zetten . chassis nummer was niet meer voledig te lezen , dus herinslag aangevraagt .
Alles in een keer , na 1 uur en na €190.00 te hebben betaald , was alles OK.
aleen is mijn trekhaak gewicht niet over genomen , mag nu maar 2500kg trekken , had via land rover (e mail adres stond in dit forum enkele weken geleden.) geprobeert iets te ontvangen zodat er meer mogelijk was , maar van hun heb ik geen reactie gehad . dus als iemand eenmanier weet om 3500 kg op kenteken te krijgen hoor ik dit graag .
Maar al met al een super dag !!!!!!!!!!!
Alles in een keer , na 1 uur en na €190.00 te hebben betaald , was alles OK.
aleen is mijn trekhaak gewicht niet over genomen , mag nu maar 2500kg trekken , had via land rover (e mail adres stond in dit forum enkele weken geleden.) geprobeert iets te ontvangen zodat er meer mogelijk was , maar van hun heb ik geen reactie gehad . dus als iemand eenmanier weet om 3500 kg op kenteken te krijgen hoor ik dit graag .
Maar al met al een super dag !!!!!!!!!!!
-
Dennis101
Re: RR op kenteken .
Als het een personenwagen kenteken is mag je nooit meer trekken als de maximum massa van het trekkende voertuig, tenzij een lagere massa op het kenteken vermeld is want dan wordt het uiteraard lager. De maximum massa van de RR uit dat jaar is volgens de boeken 2510 kg, dus de 2500 kg op het kenteken is maar 10 kg minder dan je mag trekken bij een personenwagen kenteken.
Dennis B
Dennis B
-
Tom_RRC
Van Dennis is 1 uitleg. Welke ik ook eerder gelezen heb.
Een andere is dat je via LandRover idd een certificaat kan aanvragen voor 3,5Ton.
De politie weet niet beter (tenminste de agenten die ik ken) en mijn verzekering heeft doorgegeven dat het nooit moeilijk zal doen bij deze gewichten. Dus gewoon aanvragen via LandRover en opsturen naar de RDW.
Een andere is dat je via LandRover idd een certificaat kan aanvragen voor 3,5Ton.
De politie weet niet beter (tenminste de agenten die ik ken) en mijn verzekering heeft doorgegeven dat het nooit moeilijk zal doen bij deze gewichten. Dus gewoon aanvragen via LandRover en opsturen naar de RDW.
-
Bart van Dessel
Inderdaad, 3500 kg op kenteken is 3500 kg trekken. Mits je chassisnummer uit meerdere letters bestaat, de oudere met 8 cijfer en 1 letter achteraan mogen max. 2 ton trekken.
Gr, Bart
Gr, Bart
-
Dennis101
Onzin, de regeling voertuigen is hier kraakhelder in.
Er is een duidelijk verschil tussen een personenwagen en een bestelwagen kenteken.
Personenwagens mogen nooit zonder specifieke vermelding meer trekken dan de maximum massa van het voertuig, terwijl een bestelwagen dit wel mag (mits de constructie dit toelaat).
Een ander verschil is dat een personenwagen geen aanhanger mag trekken als er geen trekgegevens op het kenteken vermeld zijn, terwijl dit bij bestelwagens niet het geval is.
De maximum massa die op het kentekenbewijs staat is daardoor niet altijd de maximum massa die ook daadwerkelijk getrokken mag worden, want regelmatig wordt slechts de maximum massa die de constructie toelaat op het kenteken vermeld. De enige uitzondering op de regel is een personenwagen waarbij in het kentekenregister een aantekening is gemaakt dat een zwaardere aanhanger als de maximum massa van het trekkende voertuig is toegestaan. Alleen een hoger gewicht op het kenteken is dus niet genoeg om aan te nemen dat deze auto wel meer mag trekken.
Deze uitzondering voor personenwagens, waarbij sommige aangewezen personenwagens wel meer mogen trekken dan de maximum massa van het trekkende voertuig is pas bij de laatste revisie (2010) toegevoegd in de regeling voertuigen, bij een personenwagenkenteken uitgegeven voor dit jaar weet je dus zeker dat de maximum massa van de aanhanger nooit meer mag zijn als de maximum massa van het trekkende voertuig.
Dennis B
Er is een duidelijk verschil tussen een personenwagen en een bestelwagen kenteken.
Personenwagens mogen nooit zonder specifieke vermelding meer trekken dan de maximum massa van het voertuig, terwijl een bestelwagen dit wel mag (mits de constructie dit toelaat).
Een ander verschil is dat een personenwagen geen aanhanger mag trekken als er geen trekgegevens op het kenteken vermeld zijn, terwijl dit bij bestelwagens niet het geval is.
De maximum massa die op het kentekenbewijs staat is daardoor niet altijd de maximum massa die ook daadwerkelijk getrokken mag worden, want regelmatig wordt slechts de maximum massa die de constructie toelaat op het kenteken vermeld. De enige uitzondering op de regel is een personenwagen waarbij in het kentekenregister een aantekening is gemaakt dat een zwaardere aanhanger als de maximum massa van het trekkende voertuig is toegestaan. Alleen een hoger gewicht op het kenteken is dus niet genoeg om aan te nemen dat deze auto wel meer mag trekken.
Deze uitzondering voor personenwagens, waarbij sommige aangewezen personenwagens wel meer mogen trekken dan de maximum massa van het trekkende voertuig is pas bij de laatste revisie (2010) toegevoegd in de regeling voertuigen, bij een personenwagenkenteken uitgegeven voor dit jaar weet je dus zeker dat de maximum massa van de aanhanger nooit meer mag zijn als de maximum massa van het trekkende voertuig.
Dennis B
-
Roelie
Dus als ik je goed begrijp Dennis, is het niet nodig dat je bij grijs kenteken trekgewicht op
kenteken hoeft te hebben als je toch een aanhanger wil trekken.
Ik heb namelijk ook niets op kenteken staan, maar wel grijs kenteken.
Roelie
395.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b7f90c2cdaafad334772d7b872dfb9b9', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fleutjerovertje.nl%2F395.jpg', 'http://leutjerovertje.nl/395.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fleutjerovertje.nl%2F395.jpg', '', 13155415, 600, 600, 'Loading image ...', false);
klik hier voor foto's restauratie Leutje Rovertje
Laatste update 22 juli 2012
kenteken hoeft te hebben als je toch een aanhanger wil trekken.
Ik heb namelijk ook niets op kenteken staan, maar wel grijs kenteken.
Roelie
395.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b7f90c2cdaafad334772d7b872dfb9b9', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fleutjerovertje.nl%2F395.jpg', 'http://leutjerovertje.nl/395.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fleutjerovertje.nl%2F395.jpg', '', 13155415, 600, 600, 'Loading image ...', false);
klik hier voor foto's restauratie Leutje Rovertje
Laatste update 22 juli 2012
-
Dennis101
Dat klopt, alleen wordt de maximum massa van de aanhanger wel beperkt door de technische toegestane maximum massa van het voertuig (daar zal je dan wel bewijs voor moeten hebben) en van de koppeling. Dat laatste is de grootste beperking voor een lightweight, want er bestaan geen goedgekeurde trekhaken voor dit type auto, waardoor de maximum massa van een aanhanger 750 kg is.
Geen vermelding van een maximum aanhanger massa betekent bij een bestelwagen dus niet dat er geen aanhanger getrokken mag worden, terwijl dit bij een personenwagen wel het geval is.
Dennis B
Geen vermelding van een maximum aanhanger massa betekent bij een bestelwagen dus niet dat er geen aanhanger getrokken mag worden, terwijl dit bij een personenwagen wel het geval is.
Dennis B
-
bareld
Bedankt Dennis.
Ik neem nooit zomaar iets aan omdat mensen er erg vaak naast zitten voor wat betreft regelgeving.
Jouw uitspraken hebben mij nog eens weer wat laten spitten.
Ik dacht altijd dat ik met mijn Disco 3500kg mocht trekken maar dat is niet zo. Bij max 2880 kg is het gebeurt. Ruim voldoende voor mij overigens maar toch goed om te weten.
Ik neem nooit zomaar iets aan omdat mensen er erg vaak naast zitten voor wat betreft regelgeving.
Jouw uitspraken hebben mij nog eens weer wat laten spitten.
Ik dacht altijd dat ik met mijn Disco 3500kg mocht trekken maar dat is niet zo. Bij max 2880 kg is het gebeurt. Ruim voldoende voor mij overigens maar toch goed om te weten.
-
Geert Oude Luttighuis
Neemt niet weg dat ik eerder dit jaar mijn RRC heb ingevoerd en op kenteken heb laten zetten... Met 3500 kg trekgewicht op kenteken (waarmee ik niet beweer dat ik dat wettelijk zou mogen trekken, ik heb sowieso alleen rijbewijs .
Volgens mij is het trekgewicht opgevoerd omdat het ook vermeld stond op de oorspronkelijke (Franse) papieren.
Volgens mij is het trekgewicht opgevoerd omdat het ook vermeld stond op de oorspronkelijke (Franse) papieren.
-
BEN110
ik ben met mijn disco 6x aangehouden met aanhanger 2500kg kenteken zij 3500kg op bijgevoegd kenteken bewijs geel kenteken werd niets van gezegd
dus volgens de regel ben ik toen wekelijks in overtreding geweest totaal 6 x gecontroleerd geweest en geen van de agenten wakker is geweest
dus volgens de regel ben ik toen wekelijks in overtreding geweest totaal 6 x gecontroleerd geweest en geen van de agenten wakker is geweest
-
Ben leert elke dag van zijn Laro's
Het verhaal bevreemd mij ook een beetje, ik rij in het dagelijks leven in een RRS.
Die heeft een kenteken gewicht van 2610KG.
Op het kenteken, wat ik bij de koop heb verkregen, staat duidelijk dat de massa geremd van het aanhanggewicht 3500KG is.
En dat heb ik niet aangevraagd toen ik hem kocht.
Dit staat ook zo op de site van de RDW.
Ik heb ook nog eens op het WWW gezocht waar dan zou staan dat je met een personen auto niet meer als 2500KG mag trekken, maar dat is nergens te vinden.
Dus ik zou wel eens van Dennis110 willen weten waar dat dan staat???
Die heeft een kenteken gewicht van 2610KG.
Op het kenteken, wat ik bij de koop heb verkregen, staat duidelijk dat de massa geremd van het aanhanggewicht 3500KG is.
En dat heb ik niet aangevraagd toen ik hem kocht.
Dit staat ook zo op de site van de RDW.
Ik heb ook nog eens op het WWW gezocht waar dan zou staan dat je met een personen auto niet meer als 2500KG mag trekken, maar dat is nergens te vinden.
Dus ik zou wel eens van Dennis110 willen weten waar dat dan staat???
-
Bart van Dessel
Deze discussie is een paar maanden geleden ook gevoerd. Ik heb zelf als werkezel een Disco 300 tdi die regelmatig 3000 kg en méér moet sjouwen en wil natuurlijk wel legaal rondrijden, ik heb toen bij de RDW geinformeerd, bij de verzekeringmaatschappij van m'n auto's (Interpolis), bij mijn bank die als tussenpersoon fungeert (Rabo) en zelfs bij de politie. Ik heb bij al deze instanties te horen gekregen: U mag 3500 trekken, heb alles zwart/wit op papier. Vorige winter heb ik een ongeval gehad in winterse omstandigheden, een vrouw in een Micra kwam op mij afgeschoven en ramde mij tegen m'n auto-ambulance waar op dat moment een zware auto op stond, gewicht van aanhanger was op dat moment tegen de 3500 kg. Ik was niet schuld omdat de vrouw op mijn weghelft zat, zij had helaas wel een whiplash en rugletsel opgelopen. De verzekering en politie heeft geoordeeld dat ik de wet niet heb overtreden en het is afgehandeld, ik heb m'n schade uitgekeerd gekregen. Als ik de wet had overtreden met m'n gewicht dan had de verzekering daar zeker werk van gemaakt. Ik kan nog veel meer voorbeelden noemen en met argumenten aankomen maar heb daar geen zin in, heb wel wat beters te doen. Ik ben geen theoriemannetje met een stapel handboeken en allerlei reglementjes op m'n stoffig bureautje.
Groetjes, Bart
Groetjes, Bart
-
rigo
de keur mester vertelde mij : al er een G van gelände wagen op kenteken had gestaan , ik 2800 kg had gekregen op kenteken . omdat dit gewicht als extra toevoeging op het duitse kenteken stond.
dus als ik nu de weg op ga met mijn auto trailer met disco er op ben ik eigenlijk net te zwaar .
dus als ik nu de weg op ga met mijn auto trailer met disco er op ben ik eigenlijk net te zwaar .
-
sjorsboomschors/aka/PP
ik heb een 110, zelf ingevoerd, kenteken zegt
Overzicht
Datum aanvang tenaamstelling 09-06-2010
BPM € 0
Motorrijtuigenbelasting Opvragen Motorrijtuigenbelasting
WAM verzekerd geregistreerd Ja
Uitvoering
Omschrijving van de inrichting stationwagen
Aantal zitplaatsen 8
Aantal staanplaatsen N.v.t.
Kleur(en) ROOD
Motor
Brandstof Diesel
Aantal cilinders 4
Cilinderinhoud 2495 cm3
Vermogen 48 kW
Vermogen (brom/snorfiets) N.v.t.
Maximale constructiesnelheid (brom/snorfiets) N.v.t.
Massa & laadvermogen
Massa leeg voertuig 2.090 kg
Laadvermogen N.v.t.
Toegestane maximum massa voertuig 2.950 kg
Massa rijklaar 2.190 kg
Aanhangwagen
Maximum te trekken massa:
- ongeremd 750 kg
- geremd 3.500 kg
- oplegger geremd N.v.t.
- autonoom geremd N.v.t.
- middenas geremd N.v.t.
mag dus 3500 kg trekken, en weegt `maar`2090 kg
Overzicht
Datum aanvang tenaamstelling 09-06-2010
BPM € 0
Motorrijtuigenbelasting Opvragen Motorrijtuigenbelasting
WAM verzekerd geregistreerd Ja
Uitvoering
Aantal zitplaatsen 8
Kleur(en) ROOD
Motor
Brandstof Diesel
Aantal cilinders 4
Cilinderinhoud 2495 cm3
Vermogen 48 kW
Massa & laadvermogen
Massa leeg voertuig 2.090 kg
Laadvermogen N.v.t.
Toegestane maximum massa voertuig 2.950 kg
Massa rijklaar 2.190 kg
Aanhangwagen
- ongeremd 750 kg
- geremd 3.500 kg
- oplegger geremd N.v.t.
- autonoom geremd N.v.t.
- middenas geremd N.v.t.
mag dus 3500 kg trekken, en weegt `maar`2090 kg
-
Frans Bonnes
o.a hier
Artikel 5.18.18a
1.Als in het kentekenregister of op het kentekenbewijs van personenauto’s een maximum te trekken massa aanhangwagen is vermeld, dan mag de totale massa van aanhangwagens of de som van de aslasten van autonome aanhangwagens met een bedrijfsremsysteem achter die personenauto’s maximaal 3.500 kg bedragen en daarbij de laagste van de volgende waarden niet overschrijden:
a.de maximum te trekken massa aanhangwagen zoals die in het kentekenregister of op het kentekenbewijs van het trekkende voertuig is vermeld;
b.de door de fabrikant bepaalde technisch toegestane getrokken maximummassa gebaseerd op de constructie van het trekkend voertuig;
c.de door de fabrikant bepaalde technisch toegestane getrokken maximummassa gebaseerd op de sterkte van de mechanische koppelinrichting;
d.de technisch toegestane maximummassa van het trekkend voertuig, of 1,5 maal de technisch toegestane maximummassa van de personenauto, voorzover de personenauto een aantekening in het kentekenbewijs of in het kentekenregister ‘G’ heeft.
fb
Artikel 5.18.18a
1.Als in het kentekenregister of op het kentekenbewijs van personenauto’s een maximum te trekken massa aanhangwagen is vermeld, dan mag de totale massa van aanhangwagens of de som van de aslasten van autonome aanhangwagens met een bedrijfsremsysteem achter die personenauto’s maximaal 3.500 kg bedragen en daarbij de laagste van de volgende waarden niet overschrijden:
a.de maximum te trekken massa aanhangwagen zoals die in het kentekenregister of op het kentekenbewijs van het trekkende voertuig is vermeld;
b.de door de fabrikant bepaalde technisch toegestane getrokken maximummassa gebaseerd op de constructie van het trekkend voertuig;
c.de door de fabrikant bepaalde technisch toegestane getrokken maximummassa gebaseerd op de sterkte van de mechanische koppelinrichting;
d.de technisch toegestane maximummassa van het trekkend voertuig, of 1,5 maal de technisch toegestane maximummassa van de personenauto, voorzover de personenauto een aantekening in het kentekenbewijs of in het kentekenregister ‘G’ heeft.
fb
-
Dennis101
Inderdaad Frans, in dat geval is de technisch maximaal getrokken massa van de aanhanger 3500kg, maar de maximum massa die met de auto getrokken mag worden is 2950 kg (maximum massa trekkend voertuig).
Dennis B
Dennis B
-
Bart van Dessel
Als niemand dit mooie reglement gebruikt, wat heb je er dan aan?
Groetjes, BvD
Groetjes, BvD
-
Ben leert elke dag van zijn Laro's
Als ik dan de gegevens van mijn auto bekijken de regels van frans toepas.
Uitvoering
Aantal zitplaatsen 5
Kleur(en) GRIJS
Motor
Brandstof Diesel
Aantal cilinders 8
Cilinderinhoud 3628 cm3
Vermogen 200 kW
Massa & laadvermogen
Massa leeg voertuig 2.645 kg
Laadvermogen N.v.t.
Toegestane maximum massa voertuig 3.175 kg
Massa rijklaar 2.745 kg
Aanhangwagen
- ongeremd 750 kg
- geremd 3.500 kg
- oplegger geremd N.v.t.
- autonoom geremd N.v.t.
- middenas geremd N.v.t.
Deze regel dan:
Zou ik met mijn auto maximaal 3175 KG mogen trekken.
Wel vreemd, dat er dan door de RDW waar bovenstaande gegevens van gekopieerd zijn zelf zegt 3500 KG.
Dan kloppen de RDW gegevens zeker niet.
Vreemd, is weer nederland met zijn vele regeltjes......
Uitvoering
Aantal zitplaatsen 5
Kleur(en) GRIJS
Motor
Brandstof Diesel
Aantal cilinders 8
Cilinderinhoud 3628 cm3
Vermogen 200 kW
Massa & laadvermogen
Massa leeg voertuig 2.645 kg
Laadvermogen N.v.t.
Toegestane maximum massa voertuig 3.175 kg
Massa rijklaar 2.745 kg
Aanhangwagen
- ongeremd 750 kg
- geremd 3.500 kg
- oplegger geremd N.v.t.
- autonoom geremd N.v.t.
- middenas geremd N.v.t.
Deze regel dan:
Zou ik met mijn auto maximaal 3175 KG mogen trekken.
Wel vreemd, dat er dan door de RDW waar bovenstaande gegevens van gekopieerd zijn zelf zegt 3500 KG.
Dan kloppen de RDW gegevens zeker niet.
Vreemd, is weer nederland met zijn vele regeltjes......