Weer lucht in de diesel 109
-
Mudbuster
Weer lucht in de diesel 109
De hele zomer ben ik bezig geweest om te kijken hoe er toch steeds lucht in mijn dieselsysteem van mijn 109 kon komen.
Achteraf bleek het een combinatie te zijn van een scheurtje in de opvoerpomp en in het filterhuis. Voordat ik hier achterwas had ik alle leidingen al vervangen, 3x een opvoerpomp, verstuivers etc.
Toen we er eindelijk achter waren wat het probleem was heeft de wagen goed gelopen, na een week stilstand heb ik ruim 50 kilometer gereden voor een apk (gehaald). Heb nog een tocht door twente gereden van 2,5 uur, geen probleem. Wagen weer en week stilgezet, wou hem de oprit afrijden en kreeg de wagen niet eens gestart, veel lucht in de leidingen. Na het ontluchten slaat de wagen weer na twee minuten af. Ik begrijp er helemaal niets van (begreep toch al weinig van de wagen).
Waar moet ik het zoeken, ben bang voor de distributiepomp maar ik hoop eerst op andere tips.
Greetz, Marcel
larofilm.gif --> mod_embed_images_loadimage('0c27a488717faac112b07413a1da10a5', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fevertzen.com%2Flaro%2Flarofilm.gif', 'http://evertzen.com/laro/larofilm.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fevertzen.com%2Flaro%2Flarofilm.gif', '', 13141755, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Hypo S3 109" LHD 2.25 D / Willem S2 88" RHD 200Di
Achteraf bleek het een combinatie te zijn van een scheurtje in de opvoerpomp en in het filterhuis. Voordat ik hier achterwas had ik alle leidingen al vervangen, 3x een opvoerpomp, verstuivers etc.
Toen we er eindelijk achter waren wat het probleem was heeft de wagen goed gelopen, na een week stilstand heb ik ruim 50 kilometer gereden voor een apk (gehaald). Heb nog een tocht door twente gereden van 2,5 uur, geen probleem. Wagen weer en week stilgezet, wou hem de oprit afrijden en kreeg de wagen niet eens gestart, veel lucht in de leidingen. Na het ontluchten slaat de wagen weer na twee minuten af. Ik begrijp er helemaal niets van (begreep toch al weinig van de wagen).
Waar moet ik het zoeken, ben bang voor de distributiepomp maar ik hoop eerst op andere tips.
Greetz, Marcel
larofilm.gif --> mod_embed_images_loadimage('0c27a488717faac112b07413a1da10a5', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fevertzen.com%2Flaro%2Flarofilm.gif', 'http://evertzen.com/laro/larofilm.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fevertzen.com%2Flaro%2Flarofilm.gif', '', 13141755, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Hypo S3 109" LHD 2.25 D / Willem S2 88" RHD 200Di
-
westfries
Re: Weer lucht in de diesel 109
Stomme vragen bestaan niet dus hier is er een
Heb jij wel koperen ringen gebruikt op de aansluiting van de brandstof pomp ??
Zo ja zijn ze niet beschadigt ??
vlag.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ed43f9e34d710c189353dff179f6aa4a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.udcn.nl%2FFOTO%2Fvlag.jpg', 'http://www.udcn.nl/FOTO/vlag.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.udcn.nl%2FFOTO%2Fvlag.jpg', '', 13141796, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Heb jij wel koperen ringen gebruikt op de aansluiting van de brandstof pomp ??
Zo ja zijn ze niet beschadigt ??
vlag.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ed43f9e34d710c189353dff179f6aa4a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.udcn.nl%2FFOTO%2Fvlag.jpg', 'http://www.udcn.nl/FOTO/vlag.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.udcn.nl%2FFOTO%2Fvlag.jpg', '', 13141796, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
die zijn onderweg
Re: Weer lucht in de diesel 109
Dag Marcel, balen en nog eens,
altijd dat je denkt ik heb 't, zucht ... nee, toch weer niet. Tja, waar komt lucht vandaan. Wij hadden het akkefietje, met 'waarschijnlijk', lucht via een druppel-lekkende wisselkraan (exmil.109) en ... een ietsiepietsie-echt-heel-weing losse wartel van dieselleiding pomp naar motor. Elke keer sloeg de motor even aan ... en weer af. Gek werden we ervan. Pas met Ron B. aan de telefoon, we stonden in de -14 koude Ardennen, konden we 't oplossen. Zo'n klein dingetje, je gelooft 't niet. Dus mischien, toch nog één keer alles los, rustig, koffie... en weer alles, schoon en weer vast. Heeeel veel succes met vinden. Groeten Martijn en Caroline (er is geen een hart onder de riem icoon)
altijd dat je denkt ik heb 't, zucht ... nee, toch weer niet. Tja, waar komt lucht vandaan. Wij hadden het akkefietje, met 'waarschijnlijk', lucht via een druppel-lekkende wisselkraan (exmil.109) en ... een ietsiepietsie-echt-heel-weing losse wartel van dieselleiding pomp naar motor. Elke keer sloeg de motor even aan ... en weer af. Gek werden we ervan. Pas met Ron B. aan de telefoon, we stonden in de -14 koude Ardennen, konden we 't oplossen. Zo'n klein dingetje, je gelooft 't niet. Dus mischien, toch nog één keer alles los, rustig, koffie... en weer alles, schoon en weer vast. Heeeel veel succes met vinden. Groeten Martijn en Caroline (er is geen een hart onder de riem icoon)
-
Roy Bruurs
Re: Weer lucht in de diesel 109
Ik kan me voorstellen dat als er iets gescheurd is of een wartel die niet goed vast zit hier ook langzaam diesel uit komt lopen. (al zal dit niet veel zijn) Is nergens een nat plekje te zien?
ab4l87.jpg --> mod_embed_images_loadimage('657ea85eda9eb7e768bed14a147a36e1', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', 'http://i53.tinypic.com/ab4l87.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', '', 13142018, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dagelijkste auto Land Rover Freelander 1 2001 1.8i
Hobby auto Land Rover Ninety 1984 200Tdi
(Totall los) Land Rover Ninety RHD 1984 2,5N/A
Verkocht Land Rover series III 109" RHD 2,25B
ab4l87.jpg --> mod_embed_images_loadimage('657ea85eda9eb7e768bed14a147a36e1', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', 'http://i53.tinypic.com/ab4l87.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', '', 13142018, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dagelijkste auto Land Rover Freelander 1 2001 1.8i
Hobby auto Land Rover Ninety 1984 200Tdi
(Totall los) Land Rover Ninety RHD 1984 2,5N/A
Verkocht Land Rover series III 109" RHD 2,25B
-
Rickske
Re: Weer lucht in de diesel 109
We verdachten eerst een (bijna) lege tank .. Maar dat was het niet.
We zijn daarom begonnen met het hele ontluchtings rondje. natuurlijk wordt dan alles een beetje nat van de diesel die met de lucht mee komt. Of er moet ergens nog wat zitten wat we zo niet gezien hebben.. t was natuurlijk al bijna donker.
Had je hem later nog eens gestart Marcel?
Rickske
14444.jpg --> mod_embed_images_loadimage('94655546afba7e63bb859b310ca03262', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/smoelenboek/fotos/landrover/14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', '', 13142064, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Uiteraard kan ik strax in 2014 niet voor beiden de belasting ophoesten..
1978 Series3 109 Stawag 2,25Diesel 5brg "Burro"
1979 Range Rover Classic 3,5L V8 LPG "Amarillo"
We zijn daarom begonnen met het hele ontluchtings rondje. natuurlijk wordt dan alles een beetje nat van de diesel die met de lucht mee komt. Of er moet ergens nog wat zitten wat we zo niet gezien hebben.. t was natuurlijk al bijna donker.
Had je hem later nog eens gestart Marcel?
Rickske
14444.jpg --> mod_embed_images_loadimage('94655546afba7e63bb859b310ca03262', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/smoelenboek/fotos/landrover/14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', '', 13142064, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Uiteraard kan ik strax in 2014 niet voor beiden de belasting ophoesten..
1978 Series3 109 Stawag 2,25Diesel 5brg "Burro"
1979 Range Rover Classic 3,5L V8 LPG "Amarillo"
-
Mudbuster
Re: Weer lucht in de diesel 109
Ook al meerdere keren vervangen
Greetz, Marcel
larofilm.gif --> mod_embed_images_loadimage('86e7aeb591179fce2ff017155425ecea', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fevertzen.com%2Flaro%2Flarofilm.gif', 'http://evertzen.com/laro/larofilm.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fevertzen.com%2Flaro%2Flarofilm.gif', '', 13142687, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Hypo S3 109" LHD 2.25 D / Willem S2 88" RHD 200Di
Greetz, Marcel
larofilm.gif --> mod_embed_images_loadimage('86e7aeb591179fce2ff017155425ecea', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fevertzen.com%2Flaro%2Flarofilm.gif', 'http://evertzen.com/laro/larofilm.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fevertzen.com%2Flaro%2Flarofilm.gif', '', 13142687, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Hypo S3 109" LHD 2.25 D / Willem S2 88" RHD 200Di
-
Mudbuster
Re: Weer lucht in de diesel 109
thanks
Greetz, Marcel
larofilm.gif --> mod_embed_images_loadimage('e005a832a2fc2bace25576c2e75a5d1e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fevertzen.com%2Flaro%2Flarofilm.gif', 'http://evertzen.com/laro/larofilm.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fevertzen.com%2Flaro%2Flarofilm.gif', '', 13142690, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Hypo S3 109" LHD 2.25 D / Willem S2 88" RHD 200Di
Greetz, Marcel
larofilm.gif --> mod_embed_images_loadimage('e005a832a2fc2bace25576c2e75a5d1e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fevertzen.com%2Flaro%2Flarofilm.gif', 'http://evertzen.com/laro/larofilm.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fevertzen.com%2Flaro%2Flarofilm.gif', '', 13142690, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Hypo S3 109" LHD 2.25 D / Willem S2 88" RHD 200Di
-
joke.eli@kpnmail.nl
Re: Weer lucht in de diesel 109
Hallo Marcel,
Ik wil even reageren op de stelling van Rickske over de bijna lege tank.
Als bij mijn 109 de rechter tank onder halfvol komt gebeurt het regelmatig dat ik de motor wel kan starten, maar voor ik van de inrit af ben slaat hij weer af ik kan dan alleen weer starten na overschakelen op de volle tank en ontluchten.
Als hij eenmaal loopt kan ik onderweg de rechter tank weer inschakelen en nog een heel eind rijden (een keer getest, tot bijna Hoevelaken gereden vanuit Glanerbrug)
Groeten en succes met het opsporen van het probleem, Eli
Ik wil even reageren op de stelling van Rickske over de bijna lege tank.
Als bij mijn 109 de rechter tank onder halfvol komt gebeurt het regelmatig dat ik de motor wel kan starten, maar voor ik van de inrit af ben slaat hij weer af ik kan dan alleen weer starten na overschakelen op de volle tank en ontluchten.
Als hij eenmaal loopt kan ik onderweg de rechter tank weer inschakelen en nog een heel eind rijden (een keer getest, tot bijna Hoevelaken gereden vanuit Glanerbrug)
Groeten en succes met het opsporen van het probleem, Eli
-
Mudbuster
Re: Weer lucht in de diesel 109
Hoi Eli
Ik heb een burgeruitvoering met een tank, maar ikzal morgen nog eens proberen of ie nu wil starten (en blijft lopen)
Greetz, Marcel
larofilm.gif --> mod_embed_images_loadimage('29dec97fc7c3ac08aef9e822a8e1066d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fevertzen.com%2Flaro%2Flarofilm.gif', 'http://evertzen.com/laro/larofilm.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fevertzen.com%2Flaro%2Flarofilm.gif', '', 13143374, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Hypo S3 109" LHD 2.25 D / Willem S2 88" RHD 200Di
Ik heb een burgeruitvoering met een tank, maar ikzal morgen nog eens proberen of ie nu wil starten (en blijft lopen)
Greetz, Marcel
larofilm.gif --> mod_embed_images_loadimage('29dec97fc7c3ac08aef9e822a8e1066d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fevertzen.com%2Flaro%2Flarofilm.gif', 'http://evertzen.com/laro/larofilm.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fevertzen.com%2Flaro%2Flarofilm.gif', '', 13143374, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Hypo S3 109" LHD 2.25 D / Willem S2 88" RHD 200Di
-
joke.eli@kpnmail.nl
Re: Weer lucht in de diesel 109
Hallo Marcel,
Of je een of twee tanks hebt maakt niet uit.
Ik wilde alleen aangeven dat het mogelijk is dat je met een bijna half volle tank toch problemen kunt hebben als met een lege tank.
Als ik bij afslaan op de nog niet lege tank die zelfde tank met diesel uit de reservetank weer aanvul kan ik, na ontluchten, gewoon weer starten.
Vraag me niet hoe dat kan, maar het is me al meerdere keren overkomen, de brandstofmeter zet me dan op het verkeerde been.
Groeten, Eli
Of je een of twee tanks hebt maakt niet uit.
Ik wilde alleen aangeven dat het mogelijk is dat je met een bijna half volle tank toch problemen kunt hebben als met een lege tank.
Als ik bij afslaan op de nog niet lege tank die zelfde tank met diesel uit de reservetank weer aanvul kan ik, na ontluchten, gewoon weer starten.
Vraag me niet hoe dat kan, maar het is me al meerdere keren overkomen, de brandstofmeter zet me dan op het verkeerde been.
Groeten, Eli
-
ron bolleboom
Re: Weer lucht in de diesel 109
als de motor stil valt na 1/2 minuten na een nachtje staan moet je het zoeken in de opvoerpomp het klepje erin sluit niet goed dan hevelt de brandstofpomp leeg terug naar de tank hij start dan op de diesel uit de kamer en krijgt daarna lucht. een nieuw pompje erop of een terugslagklep op de uitgaande leiding op het filter lost dit op (ik heb dit probleem vaak als ik diesels lang niet gestart heb en ik heb er nogal veel)
-
joke.eli@kpnmail.nl
Re: Weer lucht in de diesel 109
Hallo Ron,
Ik geloof direct dat dit een oorzaak kan zijn, maar ik heb dat probleem alleen met de rechter tank als die een stukje onder halfvol komt en de 109 op de schuinaflopende inrit staat met de voorkant hoger, draai ik hem om dan heb ik ook geen last.
Het is geen probleem van de laatste tijd, het speelt al wel een jaar of drie en kilometers maak ik ook genoeg (ca 10000 per jaar)
Is trouwens wel een goede diefstalbeveiliging, ik zet 's nachts de kraan altijd op de (bijna) lege kant, een autodief zal niet snel gaan ontluchten.
Groet, Eli
Ik geloof direct dat dit een oorzaak kan zijn, maar ik heb dat probleem alleen met de rechter tank als die een stukje onder halfvol komt en de 109 op de schuinaflopende inrit staat met de voorkant hoger, draai ik hem om dan heb ik ook geen last.
Het is geen probleem van de laatste tijd, het speelt al wel een jaar of drie en kilometers maak ik ook genoeg (ca 10000 per jaar)
Is trouwens wel een goede diefstalbeveiliging, ik zet 's nachts de kraan altijd op de (bijna) lege kant, een autodief zal niet snel gaan ontluchten.
Groet, Eli
-
Mudbuster
Re: Weer lucht in de diesel 109
Beste Eli en Ron
Zojuist twee uur een mooie twentse tocht gereden. Geen enkel probleem met lucht.
Ik heb de auto, net als Eli, op een schuin oplopende oprit staan, neus hoger. Maar de opvoerpomp klinkt ook niet slecht. De kwaliteit van de huidige pompen is namelijk erg slecht. Van zomer, met het zoeken naar het luchtprobleem, heb ik er drie versleten.
Ga eerst eens een tijdje de auto andersom parkeren (neus lager) blijft het probleem dan toch maar een nieuwe opvoerpomp en kijken of ik een oem te pakken kan krijgen.
Allemaal bedankt voor het meedenken.
Greetz, Marcel
larofilm.gif --> mod_embed_images_loadimage('c180880986072e819796ef0171caa041', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fevertzen.com%2Flaro%2Flarofilm.gif', 'http://evertzen.com/laro/larofilm.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fevertzen.com%2Flaro%2Flarofilm.gif', '', 13148327, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Hypo S3 109" LHD 2.25 D / Willem S2 88" RHD 200Di
Zojuist twee uur een mooie twentse tocht gereden. Geen enkel probleem met lucht.
Ik heb de auto, net als Eli, op een schuin oplopende oprit staan, neus hoger. Maar de opvoerpomp klinkt ook niet slecht. De kwaliteit van de huidige pompen is namelijk erg slecht. Van zomer, met het zoeken naar het luchtprobleem, heb ik er drie versleten.
Ga eerst eens een tijdje de auto andersom parkeren (neus lager) blijft het probleem dan toch maar een nieuwe opvoerpomp en kijken of ik een oem te pakken kan krijgen.
Allemaal bedankt voor het meedenken.
Greetz, Marcel
larofilm.gif --> mod_embed_images_loadimage('c180880986072e819796ef0171caa041', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fevertzen.com%2Flaro%2Flarofilm.gif', 'http://evertzen.com/laro/larofilm.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fevertzen.com%2Flaro%2Flarofilm.gif', '', 13148327, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Hypo S3 109" LHD 2.25 D / Willem S2 88" RHD 200Di
-
Mrah
Re: Weer lucht in de diesel 109
Heb ooit een peugeot 505 diesel gehad die precies hetzelfde probleem had. Ik zette de wagen altijd met de neus naar beneden (ik heb een schuin aflopende oprit) en hield de tank altijd zo vol mogelijk. Dan viel het probleem wel mee. Heb meerdere malen het injectiesysteem moeten ontluchten om er weer mee te kunnen rijden.
Heb zelfs de pomp er af gehad om te kijken of de diesel mischien via de pomp-as en het distributiehuis het carter in liep. Het oliepijl steeg wel niet maar het zou toch kunnen.
Ik heb indertijd van alles gedaan om het probleem op te lossen. Inspuitpomp had ik laten reviseren. Alle toevoerslangen vervangen maar het probleem bleef. Uit pure ellende de auto uiteindelijk maar weggedaan. Later schoot me te binnen dat de motor bij volle belasting wel erg rookte. Er was blijkbaar een verstuiver die stond te piesen inplaats van te vernevelen. Misschien stond ie wel altijd iets open.
Is misschien bij jouw diesel een verstuiver lek? Druppelt de verstuiver misschien leeg in de cilinder en komt daarvoor lucht terug in het systeem. Zakt de diesel terug naar de tank omdat de vestuiver open staat. Ik weet dat het niet zou moeten kunnen omdat er ook terugslagkleppen zitten in de pomp dacht ik maar hoe goed werkt dat nog na enkele tientallen jaren/km gebruik?
Wellicht nieuwe verstuivers? Laat ze eens testen.
Ik hoop dat je hier iets mee kunt.
Heb zelfs de pomp er af gehad om te kijken of de diesel mischien via de pomp-as en het distributiehuis het carter in liep. Het oliepijl steeg wel niet maar het zou toch kunnen.
Ik heb indertijd van alles gedaan om het probleem op te lossen. Inspuitpomp had ik laten reviseren. Alle toevoerslangen vervangen maar het probleem bleef. Uit pure ellende de auto uiteindelijk maar weggedaan. Later schoot me te binnen dat de motor bij volle belasting wel erg rookte. Er was blijkbaar een verstuiver die stond te piesen inplaats van te vernevelen. Misschien stond ie wel altijd iets open.
Is misschien bij jouw diesel een verstuiver lek? Druppelt de verstuiver misschien leeg in de cilinder en komt daarvoor lucht terug in het systeem. Zakt de diesel terug naar de tank omdat de vestuiver open staat. Ik weet dat het niet zou moeten kunnen omdat er ook terugslagkleppen zitten in de pomp dacht ik maar hoe goed werkt dat nog na enkele tientallen jaren/km gebruik?
Wellicht nieuwe verstuivers? Laat ze eens testen.
Ik hoop dat je hier iets mee kunt.