Aansluiten ontsteking met contactpuntjes v8

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Marco

Aansluiten ontsteking met contactpuntjes v8

Bericht door Marco »

Ik wil mijn auto voorzien van een andere ontsteking namelijk een met contactpunten.aangezien er iemand aan heeft zitten prutsen die dacht er meer verstand van te hebben dan ik zit ik nu met het feit dat alles opnieuw aangesloten moet worden.heb nog een weerstand onder de bobine zitten,zo'n blok,waar 3 wit/wit,zwarte draden uitkomen.er is een haynes workshopmanual onderweg uit engeland maar heb deze nog niet binnen.heeft er iemand een schema die ik kan gebruiken?Bij voorbaat dank!!
sjeroens

Re: Aansluiten ontsteking met contactpuntjes v8

Bericht door sjeroens »

dat blokje is de ballastregistor. onder het blokje staat 12v.na het blokje (draad van ballastrisitor naar bobine 9v) de 3e draad (bovenkant) is de startstroom en die loopt van de solenoid naar de bobine. contactpunten: verdraai je motor dat het de contactpunten uit elkaar staan, afstand 0.35mm.
hier schema (van een 101)
[1.bp.blogspot.com]
of op [sjeroens.blogspot.com]
Marco

Bericht door Marco »

dat is een mooi schema Jeroen,bedankt hiervoor.denk wel dat ik nu een verkeerde bobine erop hebt zitten daar er een electronische 2 draads ontsteking op zat.was wel aangesloten op de ballastresistor,vreemd eigenlijk want moest een electronische ontsteking techtstreeks aanngesloten worden op de 12 volt bobine?
BEN110

Bericht door BEN110 »

waarom terug naar contactpuntjes ?
sjeroens

Bericht door sjeroens »

Volgens mij is een electronische ontsteking 12v en met contactpuntjes 6 / 9v. dus el is rechtstreeks. Als ik 12v op mijn bobine zet stopt ie ermee. (behalve tijdens het starten).
Het schema is van een 3.5l v8 uit een 101fc. hoe het bij andere zit weet ik niet. Wellicht bied je onderdelenboek uitkomst. Wat voor auto /motor heb je?
Groet, jeroen
Marco

Bericht door Marco »

Even terug te komen op de vraag van jeroen,heb een 3,5 V8 carburateurversie.reden dat ik (tijdelijk)terug ga naar contactpunten daar ik de auto aan de loop wil hebben voor het einde van dit jaar.moet nog apk gekeurd worden en er ligt een lpgtank in die per 1 januari 2011 ouder is dan tien jaar en dus afgekeurd gaat worden na die datum.daar komt ook nog bij dat ik nu met 2 eletronische ontstekingen zit die allebei niet meer willen werken.waarschijnlijk opgeblazen dankzij iemand die ik mijn auto toe vertrouwd had om hem in orde te laten maken.Kwam boven de 100km/uur niet meer voorruit en zou ontsteking nakijken,compressie was goed maar is hem niet gelukt.vertelde doodleuk dat motor op was en dus een waardeloze aankoop had gedaan.de puntjesontsteking kom ik van iemand voordelig overnemen dus dat gaan we eerst proberen want de kosten blijven zo maar oplopen.
Plaats reactie