109 V8 wil niet meer starten: doet het weer!
-
Beaub
109 V8 wil niet meer starten: doet het weer!
Nadat het probleem zich al eens eerder voordeed maar toen even snel weer verdween als dat het gekomen was, hebben Marije en ik nu echt een probleem met de 109.
Vorige week was Marije er mee op pad met de trailer, maar toen ze na haar training weer naar huis wilde rijden bleek de auto niet meer te starten.
Omdat ik niet in de buurt was de auto daar maar laten staan en haar vader haar en de trailer mee naar huis laten nemen. Afgelopen zaterdag er naar toe gegaan om te kijken wat er aan de hand was.
Na het omdraaien van de sleutel ging er in eerste instantie geen stroom meer lopen. De accu bleek echter nog zo goed als vol (11.7V). Na wat nagelopen te zijn en het probleem niet te hebben kunnen achterhalen ben ik toch nog eens gaan proberen te starten: hij deed het ineens weer. Omdat de tank bijna leeg was onderweg bij het tankstation gestopt om te tanken. Jullie raden het al: daarna wilde hij niet meer starten. Wat ik ook probeerde: het lukte niet. 's Avonds daarom de auto maar naar huis gesleept en er gisteren nog eens naar gekeken, helaas zonder resultaat.
De constructie in onze Landrover is wat draden betreft een redelijke chaos: de vorige eigenaar heeft er een behoorlijke boel van gemaakt. Maar ja: zo lang het werkt wilde ik er ook niet heel veel tijd aan besteden.
Op de contactsleutel zit een spanningsdraad, die na omzetting van de sleutel de spanning overbrengt naar 'de andere kant'. Starten gaat echter met een startknop, centraal op het dashboard (zie foto). Na omzetten van de sleutel loopt er keurig 12V naar die startknop, en na het indrukken van de startknop komt er ook op de andere aansluiting van die knop netjes 12V te staan. Tot dat punt lijkt alles te werken. Als ik echter op de startknop druk, hoor ik een getik, maar gebeurt er verder niets. En ik heb geen idee waar dit probleem dus vandaan komt.
Naast de startknop zit nog iets, waarvan ik geen idee heb wat de naam is. Ik heb een vaag vermoeden dat dit de veroorzaker is, maar zou dit graag zeker weten. Op de foto's is te zien welk onderdeel ik bedoel. Heeft iemand een idee wat het is, wat er stuk aan kan gaan, en (niet onbelangrijk), wat een vervangend exemplaar kost en waar deze te krijgen is?
En is er misschien iemand die er samen met mij even naar wil kijken? De auto staat op dit moment in Rinsumageest (vlakbij Dokkum, Friesland).
Foto's staan hier, hopelijk scheppen die wat helderheid: Foto's onderdeel]
Alvast bedankt voor de reacties!
3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20/11/2010 15:01 door Beaub.
Vorige week was Marije er mee op pad met de trailer, maar toen ze na haar training weer naar huis wilde rijden bleek de auto niet meer te starten.
Omdat ik niet in de buurt was de auto daar maar laten staan en haar vader haar en de trailer mee naar huis laten nemen. Afgelopen zaterdag er naar toe gegaan om te kijken wat er aan de hand was.
Na het omdraaien van de sleutel ging er in eerste instantie geen stroom meer lopen. De accu bleek echter nog zo goed als vol (11.7V). Na wat nagelopen te zijn en het probleem niet te hebben kunnen achterhalen ben ik toch nog eens gaan proberen te starten: hij deed het ineens weer. Omdat de tank bijna leeg was onderweg bij het tankstation gestopt om te tanken. Jullie raden het al: daarna wilde hij niet meer starten. Wat ik ook probeerde: het lukte niet. 's Avonds daarom de auto maar naar huis gesleept en er gisteren nog eens naar gekeken, helaas zonder resultaat.
De constructie in onze Landrover is wat draden betreft een redelijke chaos: de vorige eigenaar heeft er een behoorlijke boel van gemaakt. Maar ja: zo lang het werkt wilde ik er ook niet heel veel tijd aan besteden.
Op de contactsleutel zit een spanningsdraad, die na omzetting van de sleutel de spanning overbrengt naar 'de andere kant'. Starten gaat echter met een startknop, centraal op het dashboard (zie foto). Na omzetten van de sleutel loopt er keurig 12V naar die startknop, en na het indrukken van de startknop komt er ook op de andere aansluiting van die knop netjes 12V te staan. Tot dat punt lijkt alles te werken. Als ik echter op de startknop druk, hoor ik een getik, maar gebeurt er verder niets. En ik heb geen idee waar dit probleem dus vandaan komt.
Naast de startknop zit nog iets, waarvan ik geen idee heb wat de naam is. Ik heb een vaag vermoeden dat dit de veroorzaker is, maar zou dit graag zeker weten. Op de foto's is te zien welk onderdeel ik bedoel. Heeft iemand een idee wat het is, wat er stuk aan kan gaan, en (niet onbelangrijk), wat een vervangend exemplaar kost en waar deze te krijgen is?
En is er misschien iemand die er samen met mij even naar wil kijken? De auto staat op dit moment in Rinsumageest (vlakbij Dokkum, Friesland).
Foto's staan hier, hopelijk scheppen die wat helderheid: Foto's onderdeel]
Alvast bedankt voor de reacties!
3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20/11/2010 15:01 door Beaub.
-
BEN110
Re: 109 V8 wil niet meer starten
het is en relay 30 amp dit kan het onderdeel zijn wat tikt dit is te controleerden door je vinger er op te houden en de start knop indrukken dan zou je hem moeten voelen maar kan zijn dat hij en andere functie heeft meet eerst op het dunne stekkertje van de start motor als je op de knop drukt moet daar 12 v komen te staan staat er 12v op is het de startmotor die dienst weigert ( even met 2en meten )
-
Symon
Re: 109 V8 wil niet meer starten
Hoi Beaub,
electra is niet mijn sterkste punt maar wil wel eens samen met jou gaan kijken.
M'n 88lw had zelfde soort problemen.
Gr Symon
electra is niet mijn sterkste punt maar wil wel eens samen met jou gaan kijken.
M'n 88lw had zelfde soort problemen.
Gr Symon
-
Exfietser
Re: 109 V8 wil niet meer starten
Dit blokje is een relais. Bij de Gamo iets van vijf euro. Alleen is het dan een kunstoffen zwart blokje. Ik vraag me alleen af dit relais het probleem is. Deze relais zijn meestal voor de knipper installatie en bij de militaire wagens worden ze ook als blokkeer relais gebruikt. Voor o.a. de trekhaak en de oorlogsverlichting. Omdat ik geen schema heb van de v8 kan ik je helaas niet vertellen waarvoor ze bij jou zijn. Ik vermoed de knipper installatie.
Als jouw wagen bij het starten alleen een klikgeluid geeft is de kans groot dat het probleem bij je startmotor of startrelais zit.
Wat je als eerste kan doen is de dikke kabels die naar je startmotor gaan controleren. Als het goed is loopt er een dikke kabel van de plus van je accu naar je start relais. Dit relais ziet er waarschijnlijk heel anders uit als het relais op jouw foto. Het is een stuk groter en zit waarschijnlijk op je startmotor. Bij mijn 2.25 diesel startmotor is het het cilindervormige ding dat aan de startmotor vast zit. Je zult even moeten kijken, ik weet niet hoe het er uitziet bij een v8. Misschien is er een andere prikker met een foto? Dit startrelais geeft waarschijnlijk de klik waar je het over hebt.
Kijk of de dikke kabel goed contact maakt. Dus geen sporen van oxidatie o.i.d. Dan is er nog een dikke kabel. De min kabel! En die zit vaak niet direct aan de startmotor. Het is vaak een litze (aarde) draad die ergens aan het motorblok en aan de andere kant aan het chassis vast zit. En dan heb je de dikke kabel die aan de min van de accu en ook aan het chassis vast zit. Controleer deze kabels. Maak ze los en schoon, smeer ze in met zuurvrije vaseline en zet ze daarna weer vast.
Je startrelais zelf kan ook verdacht zijn. Als de contacten verbrand zijn kun je exact de verschijnselen krijgen die je beschrijft. Om er achter te komen of dit het probleem is moet je even met een voltmeter op je je relais meten en op je startmotor tijdens het starten. Doe dat dus met zijn tweeen en kijk uit! stel dat de boel ineens wel gaat draaien. Als je tijdens het starten wel spanning hebt op het relais en niet op je startmotor is je relais waarschijnlijk het probleem en kun je die het beste vervangen.
Krijg je wel spanning op je startmotor en gaat die dus niet draaien dan moet je het in de starmotor zoeken. Een zachte tik met de hamer op het huis van de startmotor zou nu kunnen helpen. Doet hij het met de hamer tik dan zijn waarschijnlijk je koolborstels versleten. Startmotor los halen en borstels vervangen kan dan de oplossing zijn. Maar een hele revisie is beter natuurlijk. Als de hamer niet helpt en de startmotor krijgt echt een plus en min dan is een nieuwe of revisie ook de aangewezen weg.
Ik hoop dat je er iets aan hebt.
Arnold.
Als jouw wagen bij het starten alleen een klikgeluid geeft is de kans groot dat het probleem bij je startmotor of startrelais zit.
Wat je als eerste kan doen is de dikke kabels die naar je startmotor gaan controleren. Als het goed is loopt er een dikke kabel van de plus van je accu naar je start relais. Dit relais ziet er waarschijnlijk heel anders uit als het relais op jouw foto. Het is een stuk groter en zit waarschijnlijk op je startmotor. Bij mijn 2.25 diesel startmotor is het het cilindervormige ding dat aan de startmotor vast zit. Je zult even moeten kijken, ik weet niet hoe het er uitziet bij een v8. Misschien is er een andere prikker met een foto? Dit startrelais geeft waarschijnlijk de klik waar je het over hebt.
Kijk of de dikke kabel goed contact maakt. Dus geen sporen van oxidatie o.i.d. Dan is er nog een dikke kabel. De min kabel! En die zit vaak niet direct aan de startmotor. Het is vaak een litze (aarde) draad die ergens aan het motorblok en aan de andere kant aan het chassis vast zit. En dan heb je de dikke kabel die aan de min van de accu en ook aan het chassis vast zit. Controleer deze kabels. Maak ze los en schoon, smeer ze in met zuurvrije vaseline en zet ze daarna weer vast.
Je startrelais zelf kan ook verdacht zijn. Als de contacten verbrand zijn kun je exact de verschijnselen krijgen die je beschrijft. Om er achter te komen of dit het probleem is moet je even met een voltmeter op je je relais meten en op je startmotor tijdens het starten. Doe dat dus met zijn tweeen en kijk uit! stel dat de boel ineens wel gaat draaien. Als je tijdens het starten wel spanning hebt op het relais en niet op je startmotor is je relais waarschijnlijk het probleem en kun je die het beste vervangen.
Krijg je wel spanning op je startmotor en gaat die dus niet draaien dan moet je het in de starmotor zoeken. Een zachte tik met de hamer op het huis van de startmotor zou nu kunnen helpen. Doet hij het met de hamer tik dan zijn waarschijnlijk je koolborstels versleten. Startmotor los halen en borstels vervangen kan dan de oplossing zijn. Maar een hele revisie is beter natuurlijk. Als de hamer niet helpt en de startmotor krijgt echt een plus en min dan is een nieuwe of revisie ook de aangewezen weg.
Ik hoop dat je er iets aan hebt.
Arnold.
-
Eric&Betty Boop
Re: 109 V8 wil niet meer starten
Ik ga helemaal met Arnold mee.
Het is of het startrelais(zwart,cilindervormig,op startmotor) of de koolborstels.
Rinsumageest is voor mij niet al te ver.
Misschien heb ik van de week nog wel ff tijd om te komen helpen.Morgen iig niet.
Bel me anders op 06-vijf1nul zes455zeven.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('eb52fec0c479a3166ad83d10c968f00c', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 13120369, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('db563f8053a3449997ae7a14661fcfc0', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 13120369, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Het is of het startrelais(zwart,cilindervormig,op startmotor) of de koolborstels.
Rinsumageest is voor mij niet al te ver.
Misschien heb ik van de week nog wel ff tijd om te komen helpen.Morgen iig niet.
Bel me anders op 06-vijf1nul zes455zeven.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('eb52fec0c479a3166ad83d10c968f00c', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 13120369, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('db563f8053a3449997ae7a14661fcfc0', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 13120369, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
Dennis101
Re: 109 V8 wil niet meer starten
Gezien de draadkleuren is het voor jou onbekende onderdeel het startrelais. Als dit relais bekrachtigd wordt (normaal via het contactslot, maar bij jou via de drukknop) komt er voeding op de solenoid van de startmotor en gaat de startmotor draaien. Het is best mogelijk dat het startrelais wel tikt als je de startknop bedient, maar dat de contacten niet meer goed werken.
Dit startrelais kun je vervangen door een relais van een ander fabrikaat (zoals de anderen al aangegeven hebben), waarna de kans groot is dat alles weer werkt.
De zwarte draad op het relais is de massa van de spoel en de wit/rode draad is de draad die de spoel van het relais bekrachtigd (waarschijnlijk via de drukknop).
De dikkere bruine draad is de voedingsdraad van het relaiscontact en de bruin/rode draad zou de draad moeten zijn die naar de solenoid loopt van de startmotor.
Kijk vooral uit met de bruine draad, want hier staat altijd 12 volt op en hij is van origine niet gezekerd.
Bij de meeste hedendaagse relais staat het schema ervan op de behuizing gedrukt, dus aansluiten is niet zo moeilijk.
Dennis B
Dit startrelais kun je vervangen door een relais van een ander fabrikaat (zoals de anderen al aangegeven hebben), waarna de kans groot is dat alles weer werkt.
De zwarte draad op het relais is de massa van de spoel en de wit/rode draad is de draad die de spoel van het relais bekrachtigd (waarschijnlijk via de drukknop).
De dikkere bruine draad is de voedingsdraad van het relaiscontact en de bruin/rode draad zou de draad moeten zijn die naar de solenoid loopt van de startmotor.
Kijk vooral uit met de bruine draad, want hier staat altijd 12 volt op en hij is van origine niet gezekerd.
Bij de meeste hedendaagse relais staat het schema ervan op de behuizing gedrukt, dus aansluiten is niet zo moeilijk.
Dennis B
-
Exfietser
Re: 109 V8 wil niet meer starten
Inderdaad Dennis. Ik nog niet naar de draadkleuren gekeken. Ik vind het relais alleen wel wat wat klein. Daarom dacht ik dat het niet het start relais kon zijn. Maar ja ik weet alleen hoe het er bij een diesel uitziet. En daar is het een beetje groter allemaal.
Arnold.
Arnold.
-
Frans Bonnes
Re: 109 V8 wil niet meer starten
Dus moet een van de blauwe draden ergens de wit/rode draad worden.
Kijk eens of dat klopt.
En de andere blauwe moet op een of andere manier aan het kontaktslot zitten, hij kan onderweg dus ook van kleur veranderen.
fb
Kijk eens of dat klopt.
En de andere blauwe moet op een of andere manier aan het kontaktslot zitten, hij kan onderweg dus ook van kleur veranderen.
fb
-
Lucas van Lierop
Re: 109 V8 wil niet meer starten
Misschien veel te simpel gedacht maar is 11,7 volt niet juist aan de lage kant? Hoor je eenmaal tik of blijft ie doorgaan. Dat krijg je namelijk als je accu te leeg is dan blijft het startrelais telkens aan en uit gaan.
Groet
Lucas
Groet
Lucas
-
Art van Blondie
Re: 109 V8 wil niet meer starten
Het getik kan ook van de benzinepomp komen. Normaal begint die al te tikken als je het contact aanzet, maar er is wel meer anders in deze auto.
-
Beaub
Re: 109 V8 wil niet meer starten
Art van Blondie Schreef:
-------------------------------------------------------
> Het getik kan ook van de benzinepomp komen.
> Normaal begint die al te tikken als je het contact
> aanzet, maar er is wel meer anders in deze auto.
Haha, vooral dat laatste is helemaal waar ...en hoewel ik er steeds meer van begrijp sta ik zo af en toe nog wel eens voor een raadsel.
Het tikken van de benzinepomp doet het gewoon nog steeds.
Vermoed wel dat het tikken bij het startrelais vandaan komt: de tweede blauwe draad die van de startknop komt en 12V geeft als deze wordt ingedrukt gaat achter het dashboard inderdaad over in de witrode draad.
Als ik die witrode draad van het relais los haal, dan tikt er ook helemaal niets meer als ik de startknop indruk.
De andere blauwe draad komt inderdaad vanaf het contactslot en geeft keurig de spanning door.
-------------------------------------------------------
> Het getik kan ook van de benzinepomp komen.
> Normaal begint die al te tikken als je het contact
> aanzet, maar er is wel meer anders in deze auto.
Haha, vooral dat laatste is helemaal waar ...en hoewel ik er steeds meer van begrijp sta ik zo af en toe nog wel eens voor een raadsel.
Het tikken van de benzinepomp doet het gewoon nog steeds.
Vermoed wel dat het tikken bij het startrelais vandaan komt: de tweede blauwe draad die van de startknop komt en 12V geeft als deze wordt ingedrukt gaat achter het dashboard inderdaad over in de witrode draad.
Als ik die witrode draad van het relais los haal, dan tikt er ook helemaal niets meer als ik de startknop indruk.
De andere blauwe draad komt inderdaad vanaf het contactslot en geeft keurig de spanning door.
-
Dennis101
Re: 109 V8 wil niet meer starten
Hoezo klein, ook in de NL militaire Land Rovers zijn het relais uit de Lucas 6RA serie en de civiele series 3 diesel heeft helemaal geen relais voor de solenoid, want die wordt rechtstreeks vanaf het contactslot geschakeld. Je hoeft ook alleen maar de houd en inschakelspoel van de startmotor te schakelen.
Dennis B
Dennis B
-
Sean
Re: 109 V8 wil niet meer starten
Je hebt het over een tikkende benzine-pomp, een lege tank etc. maar nergens lees ik waar je nu echt op rijdt, benzine of lpg ?
Kan me namelijk niet voorstellen dat je op benzine rijdt bij < 1 : 5. Als je wel lpg hebt zit het probleem dan niet in de gasklep cq de electrische aansturing ( keuzeschakelaar, eigen zekering etc. ) ?? T'is maar een gok.
Grtz. Sean
SII 88" lpg 1965
SIII-stage1 lpg 1980
Kan me namelijk niet voorstellen dat je op benzine rijdt bij < 1 : 5. Als je wel lpg hebt zit het probleem dan niet in de gasklep cq de electrische aansturing ( keuzeschakelaar, eigen zekering etc. ) ?? T'is maar een gok.
Grtz. Sean
SII 88" lpg 1965
SIII-stage1 lpg 1980
-
Dennis101
Re: 109 V8 wil niet meer starten
Als de startmotor niet wil draaien denk ik niet dat je in het brandstofsysteem hoeft te zoeken.
Dennis B
Dennis B
-
Exfietser
Re: 109 V8 wil niet meer starten
Het is maar wat je met startrelais bedoelt natuurlijk. Bij mij is dat het onderdeel dat de stroom naar de startmotor inschakeld en dus iets van een paar 100 ampere moet kunnen hebben. Die contacten zitten dus bij mij op de solenoide die direct vanaf het contactslot gestuurd wordt inderdaad. Blijkbaar zit er dus bij de v8 nog een hulp-relais tussen. Scheelt weer. Is een makkelijke reparatie als het dit relais is.
Arnold.
Arnold.
-
Beaub
Re: 109 V8 wil niet meer starten
Starten doen we op benzine, daarna schakelen we over op gas. Benzinetank is halfvol en de gastank helemaal vol.
Ik ga eerst het startrelais vervangen, hopelijk lost dat het probleem op. Iemand een idee waar dit in Groningen te halen is? Gewoon bij bijvoorbeeld Delftechniek of Brezan?
Brandstofsysteem lijkt me vooralsnog niet de probleemgever te zijn.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/11/2010 16:52 door Beaub.
Ik ga eerst het startrelais vervangen, hopelijk lost dat het probleem op. Iemand een idee waar dit in Groningen te halen is? Gewoon bij bijvoorbeeld Delftechniek of Brezan?
Brandstofsysteem lijkt me vooralsnog niet de probleemgever te zijn.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/11/2010 16:52 door Beaub.
-
bertil
Re: 109 V8 wil niet meer starten
hoi,
volgens mij heb je een bepaalde spanning nodig voor het relais van de gastank, 11,7 v is niet voldoende
gr bertil
volgens mij heb je een bepaalde spanning nodig voor het relais van de gastank, 11,7 v is niet voldoende
gr bertil
-
Frank 110V8
Re: 109 V8 wil niet meer starten
Hoi Beaub
Als het niet het relais is (makkelijk na te gaan, komt er plus te staan op de afgaande draad, of start hij als je de draad richting startmotor verbind met de buine) dan heb ik nog wel een startmotor voor je liggen, ligt bij Jan Aart en das weer in de buurt van de delfttechniek.
Succes frank
Als het niet het relais is (makkelijk na te gaan, komt er plus te staan op de afgaande draad, of start hij als je de draad richting startmotor verbind met de buine) dan heb ik nog wel een startmotor voor je liggen, ligt bij Jan Aart en das weer in de buurt van de delfttechniek.
Succes frank
-
Beaub
Re: 109 V8 wil niet meer starten
Vandaag het relais vervangen, maar dit lost het probleem helaas niet op.
Als ik het contact inschakel komt er in eerste instantie bij de startknop keurig 12V. Ergens begint er dan wel iets te tikken, maar na een klein ogenblik slaat alles af (alsof de sleutel weer teruggedraaid is).
Als ik daarna het contact weer uit en inschakel gebeurt er ineens niets. Er wordt geen 12V meer overgebracht via het contact, en als ik meet op de draad van de accu naar het contact meet ik ineens ook geen spanning meer. Na een paar keer proberen is er dan ineens weer wel spanning, en kan ik het proces weer van voren af aan laten beginnen.
Ook als ik het contact inschakel en de knop voor de verlichting omzet valt alle spanning weg: hoe kan dit? Als er niets gebeurt blijft er keurig 12V op staan, maar kennelijk gaat er daarna toch ergens iets mis.
Heb de accu nu maar aan de lader gelegd en hoop er morgen weer verder mee te kunnen. Iemand in de gelegenheid mee te kijken/denken toevallig?
Als ik het contact inschakel komt er in eerste instantie bij de startknop keurig 12V. Ergens begint er dan wel iets te tikken, maar na een klein ogenblik slaat alles af (alsof de sleutel weer teruggedraaid is).
Als ik daarna het contact weer uit en inschakel gebeurt er ineens niets. Er wordt geen 12V meer overgebracht via het contact, en als ik meet op de draad van de accu naar het contact meet ik ineens ook geen spanning meer. Na een paar keer proberen is er dan ineens weer wel spanning, en kan ik het proces weer van voren af aan laten beginnen.
Ook als ik het contact inschakel en de knop voor de verlichting omzet valt alle spanning weg: hoe kan dit? Als er niets gebeurt blijft er keurig 12V op staan, maar kennelijk gaat er daarna toch ergens iets mis.
Heb de accu nu maar aan de lader gelegd en hoop er morgen weer verder mee te kunnen. Iemand in de gelegenheid mee te kijken/denken toevallig?
-
G-men (Gargamel)
Re: 109 V8 wil niet meer starten
Of een volledig defecte accu, losse/slechte accuklem. of een defect contactslot.........
Ergens heb je een overgangsweerstand waardoor de spanning wegvalt als je stroom gaat trekken.
Even bekabeling vanaf de accu naar je contact volgen. Misschien hebben ze er wel een zekering tussen gezet die geen/slecht contact maakt.
Gerrit
Ergens heb je een overgangsweerstand waardoor de spanning wegvalt als je stroom gaat trekken.
Even bekabeling vanaf de accu naar je contact volgen. Misschien hebben ze er wel een zekering tussen gezet die geen/slecht contact maakt.
Gerrit
-
Beaub
Re: 109 V8 wil niet meer starten
Als ik een draad rechtstreeks van de accu op het contact aansluit doet hetzelfde probleem zich voor.
Maar: als ik die draad vanaf de accu zonder het contactslot aansluit op de draden aan de andere kant van het contactslot werkt het ook niet.
Dan toch het contactslot?
Maar: als ik die draad vanaf de accu zonder het contactslot aansluit op de draden aan de andere kant van het contactslot werkt het ook niet.
Dan toch het contactslot?
-
G-men (Gargamel)
Re: 109 V8 wil niet meer starten
Klinkt als een massa probleem.
Check dan ook even de massakabel van het motorblok naar het chassis en de massakabel van chassis naar accu...... dat geeft hetzelfde verschijnsel.
Kun je heel eenvoudig doen door een startkabel van de - pool naar de motor/chassis te leggen.
Gerrit
Check dan ook even de massakabel van het motorblok naar het chassis en de massakabel van chassis naar accu...... dat geeft hetzelfde verschijnsel.
Kun je heel eenvoudig doen door een startkabel van de - pool naar de motor/chassis te leggen.
Gerrit
-
Beaub
Re: 109 V8 wil niet meer starten
Iemand tijd en zin om mij morgen even te helpen?
Auto staat in Rinsumageest, nabij Dokkum.
Zorg ik voor koffie en gevulde koeken (o.i.d.)
Auto staat in Rinsumageest, nabij Dokkum.
Zorg ik voor koffie en gevulde koeken (o.i.d.)
-
Frank 110V8
Re: 109 V8 wil niet meer starten
Hoi,
Ik kan niet die kant op komen, maar als je hem gestart krijgt door aanslepen mag je langs rijden. Anders mag je wel even bellen.
Groet Frank
nul zes 515 drie x drie 56
Ik kan niet die kant op komen, maar als je hem gestart krijgt door aanslepen mag je langs rijden. Anders mag je wel even bellen.
Groet Frank
nul zes 515 drie x drie 56
-
Beaub
Re: 109 V8 wil niet meer starten
Hoi Frank,
Aanslepen gaat hem niet worden: het is een automaat, en volgens mij lukt het daar niet mee?
Bovendien is er dit weekend waarschijnlijk ook geen auto aanwezig die de auto kan slepen aangezien marije op wedstrijd is.
Aanslepen gaat hem niet worden: het is een automaat, en volgens mij lukt het daar niet mee?
Bovendien is er dit weekend waarschijnlijk ook geen auto aanwezig die de auto kan slepen aangezien marije op wedstrijd is.
-
Symon
Re: 109 V8 wil niet meer starten
Kan morgen wel samen met jou eens kijken
Symon
kelpie@live.nl
Symon
kelpie@live.nl
-
Beaub
Re: 109 V8 wil niet meer starten
Symon,
Ik heb je even gemaild.
Gert Jan (een vorige eigenaar), geeft net aan dat hij de omschrijving herkent van een eerdere situatie en dat het toen een probleem met de startmotor was.
Deze heeft hij toen vervanging en daarna werkte alles weer prima.
Morgen daar dus eerst maar even naar kijken denk ik dan.
Ik heb je even gemaild.
Gert Jan (een vorige eigenaar), geeft net aan dat hij de omschrijving herkent van een eerdere situatie en dat het toen een probleem met de startmotor was.
Deze heeft hij toen vervanging en daarna werkte alles weer prima.
Morgen daar dus eerst maar even naar kijken denk ik dan.
-
Beaub
Re: 109 V8 wil niet meer starten: doet het weer!
Nadat Symon even indringend naar de startmotor heeft gekeken en de contacten even een beetje heeft aangedrukt bleek de auto beter dan ooit te starten. Probleem dus opgelost , Symon, nogmaals bedankt!
-
Symon
Re: 109 V8 wil niet meer starten: doet het weer!
Was erg gezellig, gelukkig dat het mee viel en zo weer starte.
We komen elkaar vast nog wel eens tegen, nog veel goede kilometers.
Echt een leuke stage one heb je, zou er bijna over gaan denken er ook 1 te kopen
We komen elkaar vast nog wel eens tegen, nog veel goede kilometers.
Echt een leuke stage one heb je, zou er bijna over gaan denken er ook 1 te kopen