cilinderkop td 5 imitatie vs origineel????

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Mark HJ

cilinderkop td 5 imitatie vs origineel????

Bericht door Mark HJ »

Nu toch het oliepeil van mijn td5 aan het stijgen is,brandstof lekkage intern.De verstuivers zijn al voorzien van nieuwe afdichtingen..
Ik vraag mij af welke beter is en vooral waarom,de imitatiekop uit Spanje van EMc of toch een originele van Landrover.
De EMC schijnt verbeterde uitvoering te zijn,en waar wordt de originele gemaakt?China..

Het is jammer dat je een goed lopende auto van een nieuwe kop moet voorzien omdat er ergens een scheurtje zit die de motor zelfmoord laat plegen
op termijn.Maar dan wil ik wel goede dingen doen.

Ik ben vast niet de enige en zeker niet de eerste met dit probleem...

Mark
bareld

Re: cilinderkop td 5 imitatie vs origineel????

Bericht door bareld »

Ik heb de kop van Turner engineering geplaatst deze zomer.
Kwetsbare delen zien er robuuster uit. Meer materiaal laten staan op de plaatsen waar ze dreigen te scheuren.
Past allemaal perfect. Ik heb er vertrouwen in dat deze kop beter is dan origineel
Bel anders eens met Turner engineering. Frida spreekt Nederlands
Rickske

Re: cilinderkop td 5 imitatie vs origineel????

Bericht door Rickske »

weet je zeker dat de diesel via de kop zich met de olie vermengt? Bij een 2,25D is het mogelijk dat de diesel door een lekkende opvoerpomp in het carter komt, mischien is dat met nieuwere generaties motoren ook wel het geval..

Rickske
14444.jpg --> mod_embed_images_loadimage('1ba6fe5e8468ffaba542a1cb54230823', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/smoelenboek/fotos/landrover/14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', '', 13135826, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Uiteraard kan ik strax in 2014 niet voor beiden de belasting ophoesten..
1978 Series3 109 Stawag 2,25Diesel 5brg "Burro"
1979 Range Rover Classic 3,5L V8 LPG "Amarillo"
bareld

Re: cilinderkop td 5 imitatie vs origineel????

Bericht door bareld »

Diesel kan in het TD5 blok komen via lekkende o-ringen van de verstuivers of via een scheurtje in de brandstofrail in de kop. Wat ook nog kan is een intern lekkende verstuiver waarbij de diesel er via de veer uitkomt maar dat komt zelden voor.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18/11/2010 22:48 door bareld.
Rick90

Re: cilinderkop td 5 imitatie vs origineel????

Bericht door Rick90 »

Zoals je zelf al zegt de EMC is de verbeterde versie.
Het zal me niet verbazen als Turner gewoon EMC koppen levert, lijkt me sterk dat zij de koppen zelf maken als er al een verbeterde versie te koop is.
Zou je niet eerst je oude kop er eens af pakken en die laten checken op scheurtjes en vlakte? Dan weet je tenminste zeker of het aan de kop ligt of aan iets anders.

Groeten Rick,

p4pb7561242.jpg --> mod_embed_images_loadimage('62ab77e373614ac5210fcc70efdeb9c7', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flp1.pinkbike.org%2Fp4pb7561242%2Fp4pb7561242.jpg', 'http://lp1.pinkbike.org/p4pb7561242/p4pb7561242.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flp1.pinkbike.org%2Fp4pb7561242%2Fp4pb7561242.jpg', '', 13135992, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Foto's werkzaamheden



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18/11/2010 23:16 door Rick90.
bareld

Re: cilinderkop td 5 imitatie vs origineel????

Bericht door bareld »

wat is emc?
Rick90

Re: cilinderkop td 5 imitatie vs origineel????

Bericht door Rick90 »

Sorry typfoutje,
De spaanse producent van Td5 koppen heet AMC [www.amc.es]
En mijn vermoeden klopte, lees net op de Turner site dat hun TD5 koppen inderdaad van AMC komen
bareld

Re: cilinderkop td 5 imitatie vs origineel????

Bericht door bareld »

Klopt. dat wist ik. ik dacht dat emc misschien iets anders was.
Bart van Dessel

Re: cilinderkop td 5 imitatie vs origineel????

Bericht door Bart van Dessel »

HMR (Helmondse motoren revisie) is heel goed in lassen van gescheurde koppen, ik ken er verschillende die het hebben laten doen en die rijden allemaal nog. Laat je 's bij hun informeren, zijn rasechte vaklui.

Gr, Bart
Mark HJ

Re: cilinderkop td 5 imitatie vs origineel????

Bericht door Mark HJ »

Lassen kan erg goed maar ik ga voor een andere kop,die AMC lijkt me wel een bedrijf die kennis van zaken heeft.
Wie weet waar de originele gemaakt wordt?

Mark
Rick90

Re: cilinderkop td 5 imitatie vs origineel????

Bericht door Rick90 »

Wordt die niet gewoon door Land Rover zelf gemaakt?
Land Rover is in die tijd overgenomen door BMW maar omdat de ontwikkeling van de Td5 toen al ver gevorderd was hebben ze die niet door een BMW blok vervangen. De 4 en 6 cilinders van rond 2000 zijn wel BMW. Kan nergens iets vinden dat de productie van koppen wordt uitbesteed.
Bareld

Re: cilinderkop td 5 imitatie vs origineel????

Bericht door Bareld »

Om mijn TD5 nokkenas staat het BMW logo.
Mark HJ

Re: cilinderkop td 5 imitatie vs origineel????

Bericht door Mark HJ »

Heb je voor die spaanse kop gekozen omdat hij zwaarder is uitgevoerd of omdat hij goedkoper was en toen dikker bleek te zijn?
Origineel is wel wat duurder maar gezien het bedrag en de totale klus maakt het niet zo veel uit vind ik.
Gaat mij vooral om de technische kant.
Lasen zie ik als een noodgreep wanneer er geen onderdelen meer te koop zijn bijvoorbeeld

Mark
Henk Bossinade

Re: cilinderkop td 5 imitatie vs origineel????

Bericht door Henk Bossinade »

Het meeste (ruwe) alugietwerk komt al heel wat jaren van toeleverancier Qualcast ,ook bekend van de grasmaaiers . Vr gr Henk B.
Tata-D2

Re: cilinderkop td 5 imitatie vs origineel????

Bericht door Tata-D2 »

Hallo Mark,
Wat is de oorzaak van dit td5 probleem? Gewone slijtage? Treedt het op bij een bepaalde kmstand? Ik hoor er vaker over maar heb mij er nog nooit in verdiept.
Groet, Willem

Tata-D2 (Td5 met 235.000km)
bareld

Re: cilinderkop td 5 imitatie vs origineel????

Bericht door bareld »

Er zijn twee vaker voorkomende mogelijkheden waardoor diesel in de olie komt.

De eerste is een lekke o-ring om 1 vd injectoren. Na verloop van tijd (>150000 km) kan een o-ring beginnen te lekken. heel minimaal waardoor je het niet ontdekt. Het olieverbruik tussen twee oliewissels wordt dan gecompenseerd met lekkende diesel en de lekkage valt niet op.
Als je daar vele tienduizenden km mee blijft rijden slijt uiteindelijk een klein kanaaltje in de boring van de injector ter plaatse van de 0-ring. Als het erger wordt begint uiteindelijk het oliepeil te stijgen. Vernieuwen van de o-ringen heeft dan niet voldoende effect en hij zal al snel weer gaan lekken. Heel voorzichtig de boring honen kan nog enig soelaas bieden. Je kan met je vinger de oneffenheid wel voelen als die er is.
Veel mensen vervangen rucksichtloss de o-ringen en komen er dan later achter dat hij nog steeds lekt.

Tweede, ernstiger, probleem is een scheur in de kop. Na verloop van tijd door beweging in de kop en temperatuurverschillen kunnen haarscheurtjes ontstaan in de dunne wand van de brandstofrail. Hierdoor gaat dan diesel naar het carter lekken. later hebben ze de retourleiding buiten de kop om gelegd en daarmee is het risico van lekken verkleint maar nog steeds aanwezig.

De AMC koppen geleverd o.a. door Turner Engineering hebben een dikkere wand en daarmee is het risico op lekken veel kleiner geworden.
Tata-D2

Re: cilinderkop td 5 imitatie vs origineel????

Bericht door Tata-D2 »

Bareld,
Helder verhaal. Maar nog 1 vraag: Wat heeft het te maken met het vlakken vd kop?
Bij de koop van m'n Disco (toen 150.000km) merkte de verkoper op dat bij ongeveer 250.000km de kop gevlakt moet gaan worden.
Heeft dat ook met bovenstaande verhaal te maken?
Bedankt alvast!
Groet, Willem (die een vervelend druk weekend tegemoet gaat met kamperen en terreinrijden)

Tata-D2.
Marc-my-Words

Re: cilinderkop td 5 imitatie vs origineel????

Bericht door Marc-my-Words »

Vlakken mag niet ! Het schijnt desondanks wel eens gedaan te worden.
Als de kop serieus gevlakt moet worden ligt de nokkenas niet lekker meer in z'n lagers.
Verder is er sprake van een oppervlakte-harding.
bareld

Re: cilinderkop td 5 reportage

Bericht door bareld »

Vlakken wordt vaak gedaan maar mag volgens Land Rover niet.
Marc gaf al de redenen.

Zodra je ook maar iets merkt aan je koelvloeistof of zo moet je heel goed op je hoede zijn en oppassen dat de kop niet te heet wordt. Dan kan je alleen de koppakking vervangen en ben je voor 200 euro klaar als je het zelf doet. Een krom getrokken kop is een stuk vervelender


Op dat andere Forum ben ik bezig met een vierdelige serie over de TD5 cilinderkop Ik zou dat hier ook kunnen doen maar dat is wat veel werk dus kijk daar maar even en kom dan snel hier terug
Mark HJ

Re: cilinderkop td 5 reportage

Bericht door Mark HJ »

Heb je ook een kinkje naar die TD5 reportage?
Ben wel benieuwd,die van mij heeft nieuwe o-ringen om de injectoren,nu lijkt het peil weer te stijgen en controleer nog een paar dagen om
zeker te zijn.
Die AMC is een enorm bedrijf volgens mij,doen ze ook onderzoek naar de onderdelen die ze in vervangende productie nemen,verbeteren ze de zwakke punten
echt of ontstaat dit toevallig omdat ze een andere productiemethode hanteren?

Mark
bareld

Re: cilinderkop td 5 imitatie vs origineel????

Bericht door bareld »

Hier de gevraagde linkjes;

Deel 1

Verwijderen van de TD5 kop

Deel 2

Strippen van de TD5 kop

Deel 3 en 4 moet ik nog maken
Plaats reactie