Rammelen drukgroep.
-
Willy
Rammelen drukgroep.
In het voorjaar is mijn koppeling vervangen. def 110 td5 2005 160.000km
Vanwege een rammel werd er gedacht dat de koppeling versleten was.
Dus koppeling laten vervangen, rammelen is niet minder geworden!!
De drukgroep hebben ze laten zitten.
Blijkbaar heeft de drukgroep dit rammelen de hele tijd veroorzaakt.
Dus de koppeling had helemaal niet vervangen hoeven te worden?
Ik heb nu enkele vragen waar ik graag antwoord op wil:
1) als je de drukgroep vervangt/repareert, vervang je dan ook meteen de koppeling? (je bent toch bezig)
2) als je de koppeling vervangt, vervang je dan ook de drukgroep?
3) wat is er aan de hand als de drukgroep rammelt? (Bij het intrappen van de koppeling hoor je een vrij hard gerammel-gepiep.Vooral bij vochtig weer en parkeren op nat gras)
4) als je blijft rijden met een rammelende drukgroep, kan dit kwaad? gaat er meer kapot?
Ik hoor graag jullie opmerkingen, aanbevelingen.
Vanwege een rammel werd er gedacht dat de koppeling versleten was.
Dus koppeling laten vervangen, rammelen is niet minder geworden!!
De drukgroep hebben ze laten zitten.
Blijkbaar heeft de drukgroep dit rammelen de hele tijd veroorzaakt.
Dus de koppeling had helemaal niet vervangen hoeven te worden?
Ik heb nu enkele vragen waar ik graag antwoord op wil:
1) als je de drukgroep vervangt/repareert, vervang je dan ook meteen de koppeling? (je bent toch bezig)
2) als je de koppeling vervangt, vervang je dan ook de drukgroep?
3) wat is er aan de hand als de drukgroep rammelt? (Bij het intrappen van de koppeling hoor je een vrij hard gerammel-gepiep.Vooral bij vochtig weer en parkeren op nat gras)
4) als je blijft rijden met een rammelende drukgroep, kan dit kwaad? gaat er meer kapot?
Ik hoor graag jullie opmerkingen, aanbevelingen.
-
Exfietser
Re: Rammelen drukgroep.
Het mooiste is het om je druklager, toplager, drukgroep en koppeling te vervangen. En was het niet zo dat je bij een td5 na verloop van tijd ook het vliegwiel moet vervangen. Er is een wagen met een vliegwiel dat uit twee delen bestaat. De twee delen kunnen t.o.v. elkaar enigszins bewegen om schokken op te vangen. Er zijn aftermarkt vliegwielen te koop die uit een deel bestaan en die het bewuste probleem dus niet krijgen kunnen. Volgens deze leveranciers is dat speciale vliegwiel alleen voor het comfort. Of dat echt zo is weet alleen landrover maar ik kan me voorstellen dat het afdempen van schokken ook invloed heeft op de levensduur van lagers enzo. Ik weet echter niet of dit vliegwiel verhaal de td5 betreft.
Over het vervangen: Het druk- en top-lager zou ik zowiezo vervangen. Dat is niet duur. De koppeling en de drukgroep kun je bekijken hoe die er aan toe zijn. Maar als die er al 160d km op hebben zitten is het vervangen van beide niet verkeerd denk ik.
Hou weet je zo zeker dat het de koppeling is die rammelt?
edit: typefoutje.
Arnold.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07/09/2010 21:19 door Exfietser.
Over het vervangen: Het druk- en top-lager zou ik zowiezo vervangen. Dat is niet duur. De koppeling en de drukgroep kun je bekijken hoe die er aan toe zijn. Maar als die er al 160d km op hebben zitten is het vervangen van beide niet verkeerd denk ik.
Hou weet je zo zeker dat het de koppeling is die rammelt?
edit: typefoutje.
Arnold.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07/09/2010 21:19 door Exfietser.
-
BEN110
en dubbel massa vliegwiel verwacht ik bij de fort motor mijn vorige auto Citroën jumper uit 2007 had zon motor en dubbel massa vliegwiel
-
bas88pickup
Td5 heeft een Dual Mass vliegwiel, en die gaan kapot,op zeker moment, sommige eerder andere later.
Td4 heeft em ook, verder zie Arnolds verhaal. (alles vervangen...)
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07/09/2010 19:58 door bas88pickup.
Td4 heeft em ook, verder zie Arnolds verhaal. (alles vervangen...)
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07/09/2010 19:58 door bas88pickup.
-
bas88pickup
Tis inmiddels al een beetje laat om nog een coulance beroep te doen op degene die de koppeling heeft vervangen, maar je kan het zeker gaan proberen; het probleem is immers niet opgelost, en zij hadden het moeten weten.
Kan het kwaad? Op een gegeven moment kun je niet meer fijn koppelen, in extreme gevallen valt ie uit elkaar, wat er dan gebeurt kun je je vast wel voorstellen, maar aan de andere kant kan ie ook heel lang rammelen. It's up to you.
Kan het kwaad? Op een gegeven moment kun je niet meer fijn koppelen, in extreme gevallen valt ie uit elkaar, wat er dan gebeurt kun je je vast wel voorstellen, maar aan de andere kant kan ie ook heel lang rammelen. It's up to you.
-
Tata-D2
Beste Willy,
Heb zelf een Disco Td5. Heb laatst de hele boel laten vervangen, inclusief vliegwiel, om de komende 100000km of meer van het gelazer af te zijn. Vernieuwd bij +/- 200000km. Op internet wordt veelal geadviseerd alles te vervangen. Dat gerammel en gegier bij vooral vochtig weer is het druklager. Een typische td5 kwaal naar het schijnt. Mij is verteld dat je er zonder schade meer door kunt rijden, heel lang, maar dat er een moment komt dat er niet meer gekoppeld kan worden. Heb zelf gierend rond de 30000km afgelegd.
Mijn advies aan jouw: als je een betrouwbare auto wilt hebben (ja, kan echt hoor bij een LR) de boel geheel vernieuwen. Helaas moet dan de boel weer open.
Vis in Scheveningen geeft alleen garantie bij het vervangen van een koppeling als ook het vliegwiel is vervangen. Zegt genoeg.
Succes.
Willem
Tata-D2.
Heb zelf een Disco Td5. Heb laatst de hele boel laten vervangen, inclusief vliegwiel, om de komende 100000km of meer van het gelazer af te zijn. Vernieuwd bij +/- 200000km. Op internet wordt veelal geadviseerd alles te vervangen. Dat gerammel en gegier bij vooral vochtig weer is het druklager. Een typische td5 kwaal naar het schijnt. Mij is verteld dat je er zonder schade meer door kunt rijden, heel lang, maar dat er een moment komt dat er niet meer gekoppeld kan worden. Heb zelf gierend rond de 30000km afgelegd.
Mijn advies aan jouw: als je een betrouwbare auto wilt hebben (ja, kan echt hoor bij een LR) de boel geheel vernieuwen. Helaas moet dan de boel weer open.
Vis in Scheveningen geeft alleen garantie bij het vervangen van een koppeling als ook het vliegwiel is vervangen. Zegt genoeg.
Succes.
Willem
Tata-D2.
-
Willy
Ik heb de reparateur direct na het vervangen van de koppeling erop aangesproken, dat het probleem niet opgelost is.
Geen probleem, gebeurt alsnog. Dus super service !!!!
Natuurlijk wordt er gebaalt dat alles weer open moet.
Mijn Td5 heeft nu meer dan een jaar een rammelend druk-LAGER. Dus ik rij er ook al ± 30.000km mee.
Maar het is een verschrikkelijke tering-herrie.
Als ik ergens weg rij, zie je de hele parkeer-plaats of straat kijken en denken: wat een toddebak......
Maar het komt dus wel in orde.
Maar daarom blijft wel de vraag. Wat doet het met de reeds vervangen koppeling? Heeft een rammelend druk-lager invloer op een nieuwe koppeling?
Mijn technische kennis hierin is 0. Dus als jullie nu aan het lachen zijn; vergeef me!!
Geen probleem, gebeurt alsnog. Dus super service !!!!
Natuurlijk wordt er gebaalt dat alles weer open moet.
Mijn Td5 heeft nu meer dan een jaar een rammelend druk-LAGER. Dus ik rij er ook al ± 30.000km mee.
Maar het is een verschrikkelijke tering-herrie.
Als ik ergens weg rij, zie je de hele parkeer-plaats of straat kijken en denken: wat een toddebak......
Maar het komt dus wel in orde.
Maar daarom blijft wel de vraag. Wat doet het met de reeds vervangen koppeling? Heeft een rammelend druk-lager invloer op een nieuwe koppeling?
Mijn technische kennis hierin is 0. Dus als jullie nu aan het lachen zijn; vergeef me!!
-
BEN110
de bijna nieuwe koppeling kan gewoon gebruikt worden is toch niet versleten dubbel massa vlieg wiel goed nakijken mag geen speling hebben en montage punten veren mogen geen slijtage vertonen ( nieuw kan ook maar zijn zeer duur )
-
Exfietser
Ik denk niet dat je schade krijgt door dat druklager. Vraag wel of ze het vliegwiel heel goed nakijken op slijtage.
Arnold.
Arnold.
-
Joost88
als een druklager begint te verslijten kan hij ook zwaar gaan draaien of vastlopen.
Dan gaat hij de vingers van de drukgroep door "zagen" waardoor je niet meer kunt koppelen.
Kan wel schade door ontstaan lijkt mij.
Dan gaat hij de vingers van de drukgroep door "zagen" waardoor je niet meer kunt koppelen.
Kan wel schade door ontstaan lijkt mij.
-
willy
Re: Rammelen drukgroep. Opgelost.
Inmiddels is dit probleem opgelost.
De zaak is weer opengemaakt en het TOP-lager is (opnieuw??) vernieuwd.
Rammelen is weg.
Allen bedankt.
gr. Willy
De zaak is weer opengemaakt en het TOP-lager is (opnieuw??) vernieuwd.
Rammelen is weg.
Allen bedankt.
gr. Willy
-
Bart van Dessel
Re: Rammelen drukgroep. Opgelost.
Mooi dat het is opgelost, ik vervang het toplager altijd, is bij een 200 en 300 tdi en bij 3.5/3.9 V8 een bronzen busje van een paar euro. Misschien dat het bij een TD5 een duurder grapje is, maar ik ben altijd voorstander om alles te vernieuwen als het toch open ligt.
Gr, Bart
Gr, Bart