Hallo Allemaal,
Een paar weken geleden heb ik deze vraag gesteld:
"Ik heb een SIII met sinds kort een mechanische vacuumpomp. Gisteren trapte ik een aantal keren door de rempedaal. Soms bij zacht, soms bij hard remmen. Maar altijd met een diepe zucht in de buurt van mijn servo-unit. Ik heb net een revisiesetje besteld om de unit te reviseren maar zit daar wel het probleem? Als ik door de soepelheid van het pedaal heen trap dan rem ik wel maar niet erg goed en ook niet beter als ik harder trap.
Wie weet raad? Moet ik ook maar een revisie setje kopen voor de hoofdremcylinder? Of een nieuwe cylinder? (17.000 km geleden is alles gereviseerd muv de servo.)"
Daarop kreeg ik van Dennis de opmerking waarom je niet direct een nieuwe hoofdremcylinder plaatst. Natuurlijk is dat een heel goed antwoord en ik heb dat gedaan. Wat is er nu aan de hand......
Hij trapt nog steeds zuchtend door. Zou ik een nieuwe servo kopen? of zit het in mijn remcylinders aan de wielen? Maar ik verlies geen remolie!!!!! Ontluchten? Volgens mij heb ik dat goed gedaan.
Wat ik niet snap is dat de verbinding rempedaal-servo-hoofdremcylinder een starre verbinding is waar je volgens mij niet kan door trappen.
Wat is hier aan de hand?
Groeten Ro.
Alvast erg bedankt allemaal voor het lezen en de antwoorden.
servo/remmen SIII
-
BEN110
Re: servo/remmen SIII
ook de rem slangen naar de wielen vervangen deze kunnen opblazen als ze versleten zijn aan de buitenkant zien ze er dan nog goed uit
-
JvD
Re: servo/remmen SIII
Je schrijft: "Wat ik niet snap is dat de verbinding rempedaal-servo-hoofdremcylinder een starre verbinding is waar je volgens mij niet kan door trappen."
Daar zou ik het probleem maar niet zoeken en zeker geen nieuwe servo kopen; is volgens mij zonde van het geld. Het enige wat hier fout zou kunnen zitten is de bevestiging van de stang aan het pendaal. De bout naast in plaats van door het gat van de stang (heb ik een keer meegemaakt). Dit behoort dus ook een starre verbinding te zijn. De servo ondersteund alleen maar; zodat je minder kracht op het rempedaal behoeft uit te oefenen.
Er zit volgens mij niet veel anders op dan het hele remsysteem systematisch na te lopen.
Het meest voor de hand liggende:
# Ontluchten: te beginnen met de verst verwijderde wielcylinder
# Eerst remschoenen van het betreffende wiel terugstellen; daarna ontluchten en vervolgens de remschoenen afstellen.
Er kunnen overigens nog meer dingen niet goed zijn bijv. lucht in hoofdremcylinder. Remslangen, remschoenen niet goed gemonteerd enz.
Tip: raadpleeg het archief eens op remmen, remmenstellen, remschoenen enz. Kan heel leerzaam zijn. Ik heb er in ieder geval heel veel van geleerd.
Succes,
Jan
Daar zou ik het probleem maar niet zoeken en zeker geen nieuwe servo kopen; is volgens mij zonde van het geld. Het enige wat hier fout zou kunnen zitten is de bevestiging van de stang aan het pendaal. De bout naast in plaats van door het gat van de stang (heb ik een keer meegemaakt). Dit behoort dus ook een starre verbinding te zijn. De servo ondersteund alleen maar; zodat je minder kracht op het rempedaal behoeft uit te oefenen.
Er zit volgens mij niet veel anders op dan het hele remsysteem systematisch na te lopen.
Het meest voor de hand liggende:
# Ontluchten: te beginnen met de verst verwijderde wielcylinder
# Eerst remschoenen van het betreffende wiel terugstellen; daarna ontluchten en vervolgens de remschoenen afstellen.
Er kunnen overigens nog meer dingen niet goed zijn bijv. lucht in hoofdremcylinder. Remslangen, remschoenen niet goed gemonteerd enz.
Tip: raadpleeg het archief eens op remmen, remmenstellen, remschoenen enz. Kan heel leerzaam zijn. Ik heb er in ieder geval heel veel van geleerd.
Succes,
Jan