automaat of schakel voor zware caravan
-
p.nieuwenhuis
automaat of schakel voor zware caravan
bij de komende aanschaf van een disco moet ik rekening houden met mijn zware caravan 1600kg,wat is t beste bak die ikmoet kiezen [qwa trekkracht] automaat of handgeschakeld?Hij moet 2500km trekken[ook eventueel type motor ;300tdi / TD5 etc] en weet iemand een bedrijf die de nieuwste type koplampen [HSE]verkoop [of tweede hands],alvast bedankt gr patrick
-
Sylvester
Re: automaat of schakel voor zware caravan
Hi,
Heb zelf een Disco td5 automaat met een caravan van 1600 kg erachter. Gaat prima, automaat in 3 dan rij je zo'n 90 a 95 km / uur, motor draait dan 28 a 2900 toeren. Samen met en cruise control rijdt dit zeer relaxed
Groet Sylvester.
Heb zelf een Disco td5 automaat met een caravan van 1600 kg erachter. Gaat prima, automaat in 3 dan rij je zo'n 90 a 95 km / uur, motor draait dan 28 a 2900 toeren. Samen met en cruise control rijdt dit zeer relaxed
Groet Sylvester.
-
zandrovertje
En waarom rijdt je dan in de 3 als ik mag vragen en niet gewoon in de D van Drive.
Groetjes Arno
Groetjes Arno
-
Jan Willem
Disco TD5 handbak met officieel 1400 kg erachter (zal wel meer zijn hoor)
Erg goed bevallen.
Met zo'n 110 kmpu door Duitsland heen gesjeesd en in de alpen ging het uiterst soepel (felbertauerntunnel)
29%20juli%202010%20%285%29.JPG --> mod_embed_images_loadimage('d6bb3d213c2318cabd42781e27096a89', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flh4.ggpht.com%2F_aBsxx4UGA68%2FTN6QSbV0vRI%2FAAAAAAAAAYU%2FGfUYYqystjQ%2Fs720%2F29%2520juli%25202010%2520%25285%2529.JPG', 'http://lh4.ggpht.com/_aBsxx4UGA68/TN6QSbV0vRI/AAAAAAAAAYU/GfUYYqystjQ/s720/29%20juli%202010%20%285%29.JPG', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flh4.ggpht.com%2F_aBsxx4UGA68%2FTN6QSbV0vRI%2FAAAAAAAAAYU%2FGfUYYqystjQ%2Fs720%2F29%2520juli%25202010%2520%25285%2529.JPG', '', 13107531, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Ik zou gaan voor een handbak, maarja zoveel laro's zoveel meningen
Suk6
JW
Erg goed bevallen.
Met zo'n 110 kmpu door Duitsland heen gesjeesd en in de alpen ging het uiterst soepel (felbertauerntunnel)
29%20juli%202010%20%285%29.JPG --> mod_embed_images_loadimage('d6bb3d213c2318cabd42781e27096a89', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flh4.ggpht.com%2F_aBsxx4UGA68%2FTN6QSbV0vRI%2FAAAAAAAAAYU%2FGfUYYqystjQ%2Fs720%2F29%2520juli%25202010%2520%25285%2529.JPG', 'http://lh4.ggpht.com/_aBsxx4UGA68/TN6QSbV0vRI/AAAAAAAAAYU/GfUYYqystjQ/s720/29%20juli%202010%20%285%29.JPG', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flh4.ggpht.com%2F_aBsxx4UGA68%2FTN6QSbV0vRI%2FAAAAAAAAAYU%2FGfUYYqystjQ%2Fs720%2F29%2520juli%25202010%2520%25285%2529.JPG', '', 13107531, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Ik zou gaan voor een handbak, maarja zoveel laro's zoveel meningen
Suk6
JW
-
bareld
En ik rij met een TD5 automaat met een paardentrailer van tegen de twee ton.
Gaat fantastisch en op de snelweg legt hij hem mooi in de lock-up met tweeduizend toeren.
Rijdt heerlijkrustig
Gaat fantastisch en op de snelweg legt hij hem mooi in de lock-up met tweeduizend toeren.
Rijdt heerlijkrustig
-
Bart van Dessel
De automaat in z'n 3 laten staan is slecht voor de bak! De olie temperatuur stijgt en meer slijtage omdat er veel meer draaiende delen worden gebruikt. Als de automaat in z'n lock up staat dan heb je nog voldoende koppel en de bak wordt minder zwaar belast. Het is wel aan te raden om de snelheid op minimaal 100 per uur te houden,
Gr, Bart
Gr, Bart
-
Marc-my-Words
Je ziet hier direct het dilemma:
Met een automaat heb je veel prettiger wegrijden en schakelen maar eenmaal op gang zijn vaste versnellingen eigenlijk minder belastend.
Hoewel ik als caravan-hater eigenlijk m'n mond moet houden zou ik toch echt niet blij zijn met 2800 tpm continu. Misschien is het nodig om een caravan voort te zeulen maar ik hoor toch liever 2000-2100 tpm. En vlgs mij moet dat kunnen, in ieder geval op de vlakkere trajecten.
En verder zou ik zelf ook liever niet al te hard rijden met zo'n zware aanhanger. Ik weet het, het gaat erg vaak goed, vaak zelfs gewoon heel goed, maar als er niets mis gaat dan is het wel erg veel gewicht dat aan je gaat sjorren, en ook anderen in de ongein laat delen.
Marc
Met een automaat heb je veel prettiger wegrijden en schakelen maar eenmaal op gang zijn vaste versnellingen eigenlijk minder belastend.
Hoewel ik als caravan-hater eigenlijk m'n mond moet houden zou ik toch echt niet blij zijn met 2800 tpm continu. Misschien is het nodig om een caravan voort te zeulen maar ik hoor toch liever 2000-2100 tpm. En vlgs mij moet dat kunnen, in ieder geval op de vlakkere trajecten.
En verder zou ik zelf ook liever niet al te hard rijden met zo'n zware aanhanger. Ik weet het, het gaat erg vaak goed, vaak zelfs gewoon heel goed, maar als er niets mis gaat dan is het wel erg veel gewicht dat aan je gaat sjorren, en ook anderen in de ongein laat delen.
Marc
-
Boelo
Lees dit stukje maar eens, [www.autoweek.nl]
Ik kwam het tegen in mijn zoektocht naar info omdat ik ook op zoek ben naar een Disco td5. Het verbruik lijkt mee te vallen bij trekken van een grote caravan bij 2200 toeren en de automaat in (over?)Drive.
Groet Boelo
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13/11/2010 19:32 door Boelo.
Ik kwam het tegen in mijn zoektocht naar info omdat ik ook op zoek ben naar een Disco td5. Het verbruik lijkt mee te vallen bij trekken van een grote caravan bij 2200 toeren en de automaat in (over?)Drive.
Groet Boelo
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13/11/2010 19:32 door Boelo.
-
BEN110
toen ik en discovery had hing er vaak en aanhanger ( meubel bak vaak 2000 kg of meer ) met en automaat en is mij altijd goed bevallen
-
Marc-my-Words
Tja, een lovende liefhebber die zijn Disco na 10 maanden weer aan de wilgen hangt, en dan moppert over de wat 't kost. Lijkt mij iemand die niet weet wat ie wil.
-
Boelo
Marc-my-Words Schreef:
-------------------------------------------------------
> Tja, een lovende liefhebber die zijn Disco na 10
> maanden weer aan de wilgen hangt, en dan moppert
> over de wat 't kost. Lijkt mij iemand die niet
> weet wat ie wil.
Dat staat los van het feit dat hij het een prima trekker met automaat vond voor een zware caravan, en dat is weer antwoord op de vraag van Patrick.
Boelo
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13/11/2010 20:35 door Boelo.
-------------------------------------------------------
> Tja, een lovende liefhebber die zijn Disco na 10
> maanden weer aan de wilgen hangt, en dan moppert
> over de wat 't kost. Lijkt mij iemand die niet
> weet wat ie wil.
Dat staat los van het feit dat hij het een prima trekker met automaat vond voor een zware caravan, en dat is weer antwoord op de vraag van Patrick.
Boelo
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13/11/2010 20:35 door Boelo.
-
patrick nieuwenhuis
bedankt voor de reactie alleen wil ik nog weten wat is precies de keuze om een automaat of handgeschakelt te kiezen en zou een automaat meer verbruiken en is een automaat zwaarder?gr patrick
-
Bart van Dessel
Automaat rijdt veel relaxter, is net zo betrouwbaar, verbruik schat ik ca. 5% hoger in. Is me die paar extra druppeltjes diesel wel waard.
Gr, Bart
Gr, Bart
-
Jan Willem
Leuke site met flink wat gegevens over je combinatie
[www.caravantrekker.nl]
Gr
JW
[www.caravantrekker.nl]
Gr
JW
-
Marc-my-Words
Ja, een leuk speeltje, vooral als je eens wat verschillende auto's/motoriseringen ingeeft.
Er zijn echter soms ook kleine verschillen waar je je afvraagt: hoe kan dat nu, kennelijk zijn er berekenings-achtergronden die op niet direct doorzichtige manier doorwerken in het eindresultaat (zo zou een Defender Td5 net iets harder rijden als een TD4 met een door mij gekozen aanhanglast -- zal best soms waar zijn maar ik weet zeker dat gemiddeld de TD4 veel harder zal rijden, want achterlijk veel koppel).
En terug bij het Topic: vlgs de berekening (ook hier weer met het voorbehoud van slechts één toevallig door mij gekozen voorbeeld-aanhangerlast) is de max helling voor een automaat Disco duidelijk lager als handgeschakeld ook daar zullen wel opmerkingen bij zijn.
Er zijn echter soms ook kleine verschillen waar je je afvraagt: hoe kan dat nu, kennelijk zijn er berekenings-achtergronden die op niet direct doorzichtige manier doorwerken in het eindresultaat (zo zou een Defender Td5 net iets harder rijden als een TD4 met een door mij gekozen aanhanglast -- zal best soms waar zijn maar ik weet zeker dat gemiddeld de TD4 veel harder zal rijden, want achterlijk veel koppel).
En terug bij het Topic: vlgs de berekening (ook hier weer met het voorbehoud van slechts één toevallig door mij gekozen voorbeeld-aanhangerlast) is de max helling voor een automaat Disco duidelijk lager als handgeschakeld ook daar zullen wel opmerkingen bij zijn.
-
Paul Engels
Mijn trailer weegt met boot erop 3500kg en de TD5 vindt het geen enkel probleem, 85km/uur 2000rpm. Tuurlijk, iedere automaat gebruikt in theorie iets meer brandstof dan een handbak, maar het verbuik van een auto is afhankelijk van je rechtervoet, net als bij iedere andere auto.
Ik zou heel snel klaar zijn met kiezen als je in beide hebt gereden, ongeacht of je met een caravan rijdt is de automaat de meest comfortabele van de 2 maar juist omdat de automaat geweldig schakeld en het koppel en de trekkracht goed daarop aansluit is met een caravan of trailer de automaat al helemaal de beste keuze.
Ga maar gewoon in beide rijden, dan heb je jezelf snel overtuigd.
Succes met kiezen,
Paul
Ik zou heel snel klaar zijn met kiezen als je in beide hebt gereden, ongeacht of je met een caravan rijdt is de automaat de meest comfortabele van de 2 maar juist omdat de automaat geweldig schakeld en het koppel en de trekkracht goed daarop aansluit is met een caravan of trailer de automaat al helemaal de beste keuze.
Ga maar gewoon in beide rijden, dan heb je jezelf snel overtuigd.
Succes met kiezen,
Paul
-
BEN110
automaat is mijn keuze nu ook in mijn defender en automaat gelepeld ( heb slechte knieën en daardoor is koppelen niet prettig ) en heb ook hier weer vaak en aanhanger achter
voor het verbruik hoef ik het niet te laten ( v8 )
voor het verbruik hoef ik het niet te laten ( v8 )
-
Patrick Nieuwenhuis
bedankt voor t commentaar en adviezen dan wordt t voor mij een automaat ,de volgende vraag die ik ging googelen en die ik niet 123 kon vinden is:Wat zijn nou zo,n beetje de bekenste onderdelen die het meest kapot gaan bij een disco 2 TD5?
-
Jan Willem
Als je tijdens het zoeken een mooie, goede en betaalbare handbak tegenkomt zou ik hem zeker niet laten staan.
Er is redelijk meer aanbod in automaatbakken denk ik maar je weet nooit wat je tegenkomt.
Ik heb er eentje zonder allerlei toeters en bellen.
Het belangrijkste voor mij naast de bekende risico's, een airco en cruise control. Dat zit erin en dus geen leren verwarmde stoelen, ACE, dakluiken, etc. Kan dus ook niet kaduuk
Ik heb er wel een achteruit rij camera ingebouwd. Dat is wel lekker bij het inparkeren. Vooral rechtsachter is een wat moeilijker inteschatten hoekje.
In de buurt van Rotterdam ken ik wel een adresje waar je hem voor een aankoop keuring zou kunnen aanbieden.
We horen wel wat het wordt
Gr
JW
Er is redelijk meer aanbod in automaatbakken denk ik maar je weet nooit wat je tegenkomt.
Ik heb er eentje zonder allerlei toeters en bellen.
Het belangrijkste voor mij naast de bekende risico's, een airco en cruise control. Dat zit erin en dus geen leren verwarmde stoelen, ACE, dakluiken, etc. Kan dus ook niet kaduuk
Ik heb er wel een achteruit rij camera ingebouwd. Dat is wel lekker bij het inparkeren. Vooral rechtsachter is een wat moeilijker inteschatten hoekje.
In de buurt van Rotterdam ken ik wel een adresje waar je hem voor een aankoop keuring zou kunnen aanbieden.
We horen wel wat het wordt
Gr
JW