koppeling en LT95

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Stage-2

koppeling en LT95

Bericht door Stage-2 »

Fans,
De situatie: in de 110 (1984) is op de plaats van de V8 een Nissan FD35T ingebouwd. Maar de koppeling functioneert niet zoals zou moeten. De hydrauliek werkt perfect, maar het is alsof de effectieve slag van de hefboom te kort is (dus de drukgroep wordt niet vergenoeg ingedrukt).

Analyse 1 - de stift in de slave cilinder is te kort.
Vraag 1 - zijn die stiften er in verschillende maten? Zo niet, wat zou je kunnen doen om die stift te verlengen?

Analyse 2 - door de pasplaat tussen Nissanblok en LT95 komt de hefboom iets verder van de drukgroep af. De hefboom moet dus een grotere slag maken. Met een langere drukstift duw je de hefboom mogelijk voorbij de effectieve slag.
Vraag 2 - wat zou je kunnen doen om de hefboom dichter bij de drukgroep te krijgen? De pivot op de vbak verlengen?

Vraag 3 - wat zie ik over het hoofd?

Jullie input wordt gewaardeerd.

cheerz, Mo
1984 Land Rover 110 (powered by Nissan FD35T) VERKOCHT
1976 Magirus-Deutz 170D12
[birgidenmaurice.shareyourstory.nl]

181415.jpg --> mod_embed_images_loadimage('08b96344ca07af58829bc442a5276ca3', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Fs3-eu-west-1.amazonaws.com%2Fimage.shareyourstory.nl%2F181415.jpg', 'https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/image.shareyourstory.nl/181415.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Fs3-eu-west-1.amazonaws.com%2Fimage.shareyourstory.nl%2F181415.jpg', '', 13095549, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Foto-4MBHFJWP.jpg --> mod_embed_images_loadimage('726a65d983f2e463953edb84be1abbda', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4MBHFJWP.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-4MBHFJWP.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4MBHFJWP.jpg', '', 13095549, 600, 600, 'Loading image ...', false);
sjeroens

Re: koppeling en LT95

Bericht door sjeroens »

mo:
vraag 1: weet ik niet.
vraag 2: wellicht kun je andere master/slavekoppelingscylinderverhouding erop zetten. Door bv de diameter van de slave kleiner te maken word de slag groter.
mail anders neefhenk, die had volgens mij ook een nissan/lt95.
Groet,
Jeroen
jaapvdl

Re: koppeling en LT95

Bericht door jaapvdl »

Zet er anders even een foto bij. Dan kan ik kijken hoe het bij mij zit. Ik ga zaterdag weer aan mijn OneTen werken. (FD35t met LT95 erachter) Ik zal als ik er dan aan denk bij mij ook even foto's maken. Bij mij zit het schutbord er nog op, en de motor en bak zitten er nog in, voor de rest is hij kaal. Dus kan er makkelijk bij om te kijken.

Groeten,

Jaap
Sytze_RR1970

Re: koppeling en LT95

Bericht door Sytze_RR1970 »

Met mijn 1970 Range Rover heb ik exact hezelfde nadat ik de master cylinder heb vervangen door een moderne en anders uitziende master. Mijn gok is dat de stift te kort is. Ik heb het ook nog niet opgelost.
Ben benieuwd!
Sytze
Stage-2

Re: koppeling en LT95

Bericht door Stage-2 »

Jaap, een foto zit er even niet in: ik zie vrijwel niets onder de auto terwijl de herfststorm water en zand in mijn ogen blaast ... Alles zit nog op de plek. Ik heb alleen de slave vervangen omdat ik dacht dat het daaraan lag. Niet dus.
Maar als je me een plezier wil doen: kun je meten wat de afstand is tussen de top van de slave stift (gemonteerd tegen de hefboom) en de rand van de vbak (waar de slave cilinder tegenaan ligt)?

De versnellingsbak maak ik liever niet los als dat niet nodig is. Maar uit de tekeningen maak ik op dat de hefboom scharniert op een draaipunt (pivot). Dit draaipunt is met twee boutjes op de vbak geschroefd. Als ik nu een plaatje (metaal, desnoods dikke pakking) van een paar milimeter daar onder leg, ligt de hele hefboom dichter bij de drukgroep. De drukstift zou dan weer lang genoeg kunnen zijn en alle overige delen blijven origineel.

Bedankt voor het meedenken.

cheerz, Mo
1984 Land Rover 110 (powered by Nissan FD35T) VERKOCHT
1976 Magirus-Deutz 170D12
[birgidenmaurice.shareyourstory.nl]

181415.jpg --> mod_embed_images_loadimage('111d0f3eb1807f056991a66c919479f8', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Fs3-eu-west-1.amazonaws.com%2Fimage.shareyourstory.nl%2F181415.jpg', 'https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/image.shareyourstory.nl/181415.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Fs3-eu-west-1.amazonaws.com%2Fimage.shareyourstory.nl%2F181415.jpg', '', 13100129, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Foto-4MBHFJWP.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ecb6d00330327904a9ca63ec1bd7746d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4MBHFJWP.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-4MBHFJWP.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4MBHFJWP.jpg', '', 13100129, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Stage-2

Re: koppeling en LT95

Bericht door Stage-2 »

Sytze_RR1970 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Met mijn 1970 Range Rover heb ik exact hezelfde
> nadat ik de master cylinder heb vervangen door een
> moderne en anders uitziende master. Mijn gok is
> dat de stift te kort is.

Mijn gok is dus dat je de verkeerde mastercilinder hebt gemonteerd. Het lijkt erop dat de master te weinig vloeistof verplaatst om de slave effectief te bedienen. Vergelijk eerst eens de specs van de oude en de nieuwe master.

cheerz, Mo
1984 Land Rover 110 (powered by Nissan FD35T) VERKOCHT
1976 Magirus-Deutz 170D12
[birgidenmaurice.shareyourstory.nl]

181415.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ab9fa70844f89228f395ba488e7728c1', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Fs3-eu-west-1.amazonaws.com%2Fimage.shareyourstory.nl%2F181415.jpg', 'https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/image.shareyourstory.nl/181415.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Fs3-eu-west-1.amazonaws.com%2Fimage.shareyourstory.nl%2F181415.jpg', '', 13100148, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Foto-4MBHFJWP.jpg --> mod_embed_images_loadimage('c5bfd483bb61dd3ebbefcfd8afc2e7da', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4MBHFJWP.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-4MBHFJWP.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4MBHFJWP.jpg', '', 13100148, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Plaats reactie