Verschil voor-as Series en Stage-One
-
Puffino
Verschil voor-as Series en Stage-One
Even voor iemand anders, maar wat is het verschil tussen voorassen van een Series en een Stage-One? Het gaat er om dat deze persoon een 200tdi in de Series heeft en aangeraden wordt er Stage-One assen onder te zetten, ovm "de bochten". Maar waarom? Dat weet ik niet. Wie kan daar iets zinnigs over zeggen?
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL
-
ignace
Re: Verschil voor-as Series en Stage-One
Ben geen StageOne expert maar dit is wat ik begrepen heb:
Omdat de StageOne over meer vermogen beschikte (V8-motor) moest er wat gedaan worden aan het niet kapot draaien van de steekassen en moest de auto ook wat meer remvermogen bezitten. Dus zaten er schijfremmen op en een ander diff bedoeld voor 24 splines steekassen. Door de schijfremmen dient ook de hoofdremcilinder aangepast te zijn! De 200tdi benadert aardig het vermogen van de StageOne.
Wat bedoel je met "bochten".
Ignace
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08/11/2010 21:02 door ignace.
Omdat de StageOne over meer vermogen beschikte (V8-motor) moest er wat gedaan worden aan het niet kapot draaien van de steekassen en moest de auto ook wat meer remvermogen bezitten. Dus zaten er schijfremmen op en een ander diff bedoeld voor 24 splines steekassen. Door de schijfremmen dient ook de hoofdremcilinder aangepast te zijn! De 200tdi benadert aardig het vermogen van de StageOne.
Wat bedoel je met "bochten".
Ignace
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08/11/2010 21:02 door ignace.
-
Leendert
Re: Verschil voor-as Series en Stage-One
Het belangrijkste verschil zit in de steekassen, bij een stage one zijn deze voorzien van homoceneten (hoe schijf je dat) en andere series hebben kruiskoppelingen in de steekassen. Met kruisstukken is niet geschikt voor permanente 4WD
Een stage one heeft ook geen schijfremmen maar de zelfde extra brede trommels als de 6 cilinder en hiervoor worden vervangings delen van goede kwaliteit zeldzaam.
Een stage one heeft ook geen schijfremmen maar de zelfde extra brede trommels als de 6 cilinder en hiervoor worden vervangings delen van goede kwaliteit zeldzaam.
-
Roel
Re: Verschil voor-as Series en Stage-One
inderdaad wat leendert schrijft en een stage one heeft ook permanente 4x4 en daarom zijn deze voorassen uitgerust met homokineten ipv kruiskoppeling
dus een beetje kort door de bocht gezegd , een seriesashuis zodat het bladveren heeft met defendertechniek erin voor de permanente 4x4
grtz roel
dus een beetje kort door de bocht gezegd , een seriesashuis zodat het bladveren heeft met defendertechniek erin voor de permanente 4x4
grtz roel
-
JustinvS
Re: Verschil voor-as Series en Stage-One
Het gaat met betrekking tot de bochten inderdaad om de voor de Series nieuwe homokinetische koppelingen op de steekassen. Ik heb mij laten vertellen dat Kruisjes te hard slijten in de bochten onder permanent 4x4 of zelfs kapot draaien, wat de reden is dat de "niet-V8 Series" een inschakelbare 4x4 hebben in plaats van een lockable midden diff. Het advies om Stage one assen te nemen komt dan ook voort uit het feit dat dit de enige standaard as is waar Land Rover een homokinetische koppeling toepast in combinatie met bladveren. Stage one assen hebben inderdaad de (zwaardere 6 cilinder) Series 3 trommelremmen, dit was ook de reden dat de V8 in de Stage one naar beneden getuned werd tot (uit mijn hoofd) 92pk, zodat er niet zo hard gescheurd werd dat de remmen het niet meer aan zouden kunnen. Dit brengt met zich mee dat de originele V8 uit de Stage one met de originele restrictors niet in de buurt komt van de kracht van een 200tdi.
Het probleem is dat deze assen aanzienlijk zeldzamer zijn dan andere land rover assen. Tegelijk heeft dit het nadeel dat er voor de Stage One assen weinig goede onderdelen te krijgen zijn. Zo heb ik gehoord dat het nagenoeg onmogelijk is om nieuwe homokineten voor de Stage one assen te vinden. Ook is er op de Stage one een voorste cardanas gebruikt met dubbele kruisjes aan de versnellingsbak zijde, welke in goede staat ook een vermogen kost en wellicht nodig is om de hoek te kunnen halen van de nieuwe opstelling. Verder meen ik mij te herinneren dat de Stage one assen gebruik maken van een andere overbreningsverhouding in het diff, waardoor het niet mogelijk zou zijn om alleen een vooras te gebruiken. Het zou kunnen dat de originele achteras kan blijven zitten met een diff dat die van de vooras matcht.
Wat dus ook mogelijk is, is om de Series om te bouwen naar schroefveren of om schroefgeveerde Land Rover assen om te bouwen naar bladveren. Wat er aan assen van andere merken als oplossing gebruikt kan worden weet ik niet.
Voor dit verhaal wordt er dus vanuit gegaan dat de Series een permanent 4x4 aangedreven tussenbak heeft. Heeft de Series zijn originele versnellingsbak achter de 200tdi hangen, of is de originele tussenbak aan een 5 bak gekoppeld zoals ashcroft dit ook wel doet, dan is er geen sprake van permanent 4x4 en dus geen noodzaak voor homokineten en kunnen de originele assen er onder blijven. Van deze laatste 2 oplossingen is altijd zeer de vraag of ze het vermogen van een 200tdi kunnen verwerken, maar daar heb ik me niet in verdiept.
Groeten,
Justin
"Rockbell", "Ninety" en "Sheska"
prikhandtekening600x176II.jpg --> mod_embed_images_loadimage('76ec935c703be91150591a25e9ccb0f8', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-KCEiw2c0Des/ThsJ4g9hmPI/AAAAAAAABMs/O3uD7o-3mBw/prikhandtekening600x176II.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', '', 13084879, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09/11/2010 01:40 door JustinvS.
Het probleem is dat deze assen aanzienlijk zeldzamer zijn dan andere land rover assen. Tegelijk heeft dit het nadeel dat er voor de Stage One assen weinig goede onderdelen te krijgen zijn. Zo heb ik gehoord dat het nagenoeg onmogelijk is om nieuwe homokineten voor de Stage one assen te vinden. Ook is er op de Stage one een voorste cardanas gebruikt met dubbele kruisjes aan de versnellingsbak zijde, welke in goede staat ook een vermogen kost en wellicht nodig is om de hoek te kunnen halen van de nieuwe opstelling. Verder meen ik mij te herinneren dat de Stage one assen gebruik maken van een andere overbreningsverhouding in het diff, waardoor het niet mogelijk zou zijn om alleen een vooras te gebruiken. Het zou kunnen dat de originele achteras kan blijven zitten met een diff dat die van de vooras matcht.
Wat dus ook mogelijk is, is om de Series om te bouwen naar schroefveren of om schroefgeveerde Land Rover assen om te bouwen naar bladveren. Wat er aan assen van andere merken als oplossing gebruikt kan worden weet ik niet.
Voor dit verhaal wordt er dus vanuit gegaan dat de Series een permanent 4x4 aangedreven tussenbak heeft. Heeft de Series zijn originele versnellingsbak achter de 200tdi hangen, of is de originele tussenbak aan een 5 bak gekoppeld zoals ashcroft dit ook wel doet, dan is er geen sprake van permanent 4x4 en dus geen noodzaak voor homokineten en kunnen de originele assen er onder blijven. Van deze laatste 2 oplossingen is altijd zeer de vraag of ze het vermogen van een 200tdi kunnen verwerken, maar daar heb ik me niet in verdiept.
Groeten,
Justin
"Rockbell", "Ninety" en "Sheska"
prikhandtekening600x176II.jpg --> mod_embed_images_loadimage('76ec935c703be91150591a25e9ccb0f8', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-KCEiw2c0Des/ThsJ4g9hmPI/AAAAAAAABMs/O3uD7o-3mBw/prikhandtekening600x176II.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', '', 13084879, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09/11/2010 01:40 door JustinvS.
-
Dennis101
Re: Verschil voor-as Series en Stage-One
Een 101 heeft ook homokineten en blad(parabool) veren.
De voorste 109V8 cardanas is niet zo spannend als wordt beweert, want elke bedrijf wat gespecialiseerd is in cardanassen is in staat om een passende as (ook met het dubbele kruisstuk) samen te stellen.
Passende onderdelen om zo'n cardanas te maken worden nog steeds gemaakt en je zou dan zelfs kunnen kiezen om een betere as te laten maken, denk hierbij aan de GKN 2000 compact serie.
Dennis B
De voorste 109V8 cardanas is niet zo spannend als wordt beweert, want elke bedrijf wat gespecialiseerd is in cardanassen is in staat om een passende as (ook met het dubbele kruisstuk) samen te stellen.
Passende onderdelen om zo'n cardanas te maken worden nog steeds gemaakt en je zou dan zelfs kunnen kiezen om een betere as te laten maken, denk hierbij aan de GKN 2000 compact serie.
Dennis B
-
Puffino
Re: Verschil voor-as Series en Stage-One
Dank voor alle antwoorden, hier kan ik wel wat mee.
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL