Daar gaan we: 35.000 mijl reviseren bak+blok of niet
-
D&G
Daar gaan we: 35.000 mijl reviseren bak+blok of niet
Prikkers,
Mijn handen beginnen al te jeuken en via mijn favoriete LR club krijg ik een weekendje hands-on versnellingsbak reviseren cursus aangeboden. (gratis!)
Nu vraag ik me af in hoeverre er een noodzaak is om (preventief) een revisie uit te voeren op het blok en versnellingsbak of is een gewone grote beurt voldoende? Ze hebben immers maar 35.000 miles gedraaid.
Het blok in Stiggy had 90.000 km gedraaid en uiteindelijk waren alleen de klepseals echt aan vervanging toe...
Oh ja, het gaat om een 24V Petrolblok.
Debbie & Gerard
90" 200tdi 1985 "Jeremy"
88" 2 liter Series 1 1958
BLRC Website
BLRC Facebook pagina
Zo langzaam als het kan, zo snel als het moet.
Mijn handen beginnen al te jeuken en via mijn favoriete LR club krijg ik een weekendje hands-on versnellingsbak reviseren cursus aangeboden. (gratis!)
Nu vraag ik me af in hoeverre er een noodzaak is om (preventief) een revisie uit te voeren op het blok en versnellingsbak of is een gewone grote beurt voldoende? Ze hebben immers maar 35.000 miles gedraaid.
Het blok in Stiggy had 90.000 km gedraaid en uiteindelijk waren alleen de klepseals echt aan vervanging toe...
Oh ja, het gaat om een 24V Petrolblok.
Debbie & Gerard
90" 200tdi 1985 "Jeremy"
BLRC Website
BLRC Facebook pagina
-
Gert
Re: Daar gaan we: 35.000 mijl reviseren bak+blok of niet
Preventief reviseren ? Ik zou dat niet doen. Een revisie voer je doorgaans uit als de technische levensduur is bereikt, of wanneer er sprake is van excessieve slijtage/schade. De technische levensduur is na 35.000 miles niet bereikt, tenzij er sprake is van te grote belasting of slecht onderhoud. Als er sprake is van een slecht functionerende bak dan kun je over gaan tot reviseren. Het nadeel van reviseren is volgens mij dat er een gebrek is aan goede vervangingsonderdelen. Dat, samen met alle nauwkeurigheden die komen kijken bij een revisie, leidt er toe dat dit niet iets zou moeten zijn wat je preventief doet.
-
Puffino
Voor die bak zou ik het deksel eens lichten en kijken, en verder gewoon voelen.
Voor dat blok, tja, dat heeft wel HEEL lang niets gedaan. Reviseren lijkt me onnodig, maar ik heb wel de neiging die uit elkaar te trekken en daarna weer in elkaar te zetten (en ondertussen de oogjes goed open te houden natuurlijk). Is niet veel werk, leuk om te doen, zeker als je zoals jij, de hele boel tot een "concoursstaat" wil zien te krijgen erg lonend.
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL
Voor dat blok, tja, dat heeft wel HEEL lang niets gedaan. Reviseren lijkt me onnodig, maar ik heb wel de neiging die uit elkaar te trekken en daarna weer in elkaar te zetten (en ondertussen de oogjes goed open te houden natuurlijk). Is niet veel werk, leuk om te doen, zeker als je zoals jij, de hele boel tot een "concoursstaat" wil zien te krijgen erg lonend.
Sander Lelieveld
Snorkel.Runde.NL
-
paulus-109
ik zou enkel het blok voorzien van nieuwe pakkingen en keerringen.
zuigerveren controleren op vastzitten en alles netjes reinigen.
het blokje zou nog zeer goed moeten zijn.
idem voor de bak gewoon nazien.
paul
zuigerveren controleren op vastzitten en alles netjes reinigen.
het blokje zou nog zeer goed moeten zijn.
idem voor de bak gewoon nazien.
paul
-
90TD5'03
Gerard,
Maak je geen zorgen, je krijgt nog te doen aan de auto, dus pak eerst alleen aan wat echt nodig is.
En niet voor niets geldt: Don't fix it if it ain't broken!
Tot zaterdag! Uurtje of 7 vertrekken?
Groet van Marco!
Maak je geen zorgen, je krijgt nog te doen aan de auto, dus pak eerst alleen aan wat echt nodig is.
En niet voor niets geldt: Don't fix it if it ain't broken!
Tot zaterdag! Uurtje of 7 vertrekken?
Groet van Marco!
-
Puffino
je weet pas of het broken is als je het geprobeerd hebt, en is dan ZO tijdsinefficient...
En keerringen staan nu droog na al die jaren.
Sander Lelieveld
Snorkel.Runde.NL
En keerringen staan nu droog na al die jaren.
Sander Lelieveld
Snorkel.Runde.NL
-
PaulRRC
Ik zou het blok wel uit elkaar halen en de lagers controleren. Bij lang stilstaan kan de olie in de lagers vreten/aantasten.
-
D&G
Heb er ook nog een dieselblok bij... De staat daarvan is onbekend, maar het idee van 1 op 9 klinkt wel aantrekkelijk....
@Marco Chassis is bijna helemaal goed, dus het eerste wat erin gaat is het blok met versnellingsbak. Aandrijfassen,remmen, uitlaat, bedrading, seatbase en dan ga ik lekker doen wat Richard78 vergeten is: Lekker rondrijden op een rollend chassis!
Dus de keeringen vervangen, koelwatergedeeltje goed doorspoelen.
Is er een goedje wat je door het blok kan jagen om te reinigen? Of zie ik teveel beren op de weg?
Bedankt aan allen!
Gerard
Debbie & Gerard
90" 200tdi 1985 "Jeremy"
BLRC Website
BLRC Facebook pagina
@Marco Chassis is bijna helemaal goed, dus het eerste wat erin gaat is het blok met versnellingsbak. Aandrijfassen,remmen, uitlaat, bedrading, seatbase en dan ga ik lekker doen wat Richard78 vergeten is: Lekker rondrijden op een rollend chassis!
Dus de keeringen vervangen, koelwatergedeeltje goed doorspoelen.
Is er een goedje wat je door het blok kan jagen om te reinigen? Of zie ik teveel beren op de weg?
Bedankt aan allen!
Gerard
Debbie & Gerard
90" 200tdi 1985 "Jeremy"
BLRC Website
BLRC Facebook pagina