APK en Bladveren
-
Martijn Hagenaars
APK en Bladveren
Hi,
Moet voor mijn APK de achterbalk van mijn series 3 vervangen en volgens de keurmeester van Vis Scheveningen tevens mijn bladveren. Wist niet dat mijn bladveren zo slecht waren en dat het een afkeurpunt zou zijn. Kan echter niet beoordelen of het terecht is? Ik vind mijn huidige normale bladveren wel stug op de weg maar niet vervelend. Nu twijfel ik tussen de aanschaf van de normale bladveren of paraboolveren. Wat zijn de prijzen van beide soorten? Waar kan ik ze kopen? Welk merk is het beste? Kan iemand mij adviseren?
Alvast bedankt! Groet,
Martijn Hagenaars
Moet voor mijn APK de achterbalk van mijn series 3 vervangen en volgens de keurmeester van Vis Scheveningen tevens mijn bladveren. Wist niet dat mijn bladveren zo slecht waren en dat het een afkeurpunt zou zijn. Kan echter niet beoordelen of het terecht is? Ik vind mijn huidige normale bladveren wel stug op de weg maar niet vervelend. Nu twijfel ik tussen de aanschaf van de normale bladveren of paraboolveren. Wat zijn de prijzen van beide soorten? Waar kan ik ze kopen? Welk merk is het beste? Kan iemand mij adviseren?
Alvast bedankt! Groet,
Martijn Hagenaars
-
Roelie
Re: APK en Bladveren
wat is dan de reden dat de bladveren een afkeurpunt zijn?
Roelie
395.jpg --> mod_embed_images_loadimage('edf892db1736a8804424b51014e5fbbb', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fleutjerovertje.nl%2F395.jpg', 'http://leutjerovertje.nl/395.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fleutjerovertje.nl%2F395.jpg', '', 13037561, 600, 600, 'Loading image ...', false);
klik hier voor foto's restauratie Leutje Rovertje
Laatste update 22 juli 2012
Roelie
395.jpg --> mod_embed_images_loadimage('edf892db1736a8804424b51014e5fbbb', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fleutjerovertje.nl%2F395.jpg', 'http://leutjerovertje.nl/395.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fleutjerovertje.nl%2F395.jpg', '', 13037561, 600, 600, 'Loading image ...', false);
klik hier voor foto's restauratie Leutje Rovertje
Laatste update 22 juli 2012
-
Martijn Hagenaars
Re: APK en Bladveren
Geen idee wat de reden is dat de bladveren een afkeurpunt zijn. Ze zijn niet gescheurd en lopen volgens mij nergens aan. Ik begrijp uit oude discussies al wel dat normale bladveren beduidend goedkoper zijn dan paraboolveren. Ga dan ook voor de normale bladveren. Welk merk is dan het beste en waar te verkrijgen?
Groet,
Martijn Hagenaars
Groet,
Martijn Hagenaars
-
Dirk109
Re: APK en Bladveren
Zijn die bladveren dan zo rot of slecht oid?
Mijn blad veren zijn ook stug en er zit ook wat roest op maar eergisteren is er niks van gezegd bij de apk.
Ik ga zelf liever naar een garage die niet alles van een LR weet dan wordt hij sneller goedgekeurd.
Aan de andere kant pikken ze wel ieder puntje er uit, het is maar wat je beter vind.
Dirk 109
Mijn blad veren zijn ook stug en er zit ook wat roest op maar eergisteren is er niks van gezegd bij de apk.
Ik ga zelf liever naar een garage die niet alles van een LR weet dan wordt hij sneller goedgekeurd.
Aan de andere kant pikken ze wel ieder puntje er uit, het is maar wat je beter vind.
Dirk 109
-
neef Henk
Re: APK en Bladveren
Zodra er roest tussen de bladen zit kan dit een afkeurpunt zijn. De meeste garages kijken er niet naar maar sommige (die dus nauwkeurig zijn) wel. Als ik het goed begrijp staat je auto bij Vis, die kan jou zou vertellen wat nieuwe bladen kosten Ik zou voor de originele gaan die er onder horen, nieuwe bladveren geven een veel betere ride als je oude en je kan meer laden als parabolen.
Groeten neef Henk
Groeten neef Henk
-
bareld
Re: APK en Bladveren
neef Henk Schreef:
-------------------------------------------------------
> Zodra er roest tussen de bladen zit kan dit een
> afkeurpunt zijn.
>
> Groeten neef Henk
Weet je dan ook wanneer er sprake is van roest?
Het lijkt mij dat er altijd wel iets van roest zit dus hoe wordt dan de grens bepaald?
-------------------------------------------------------
> Zodra er roest tussen de bladen zit kan dit een
> afkeurpunt zijn.
>
> Groeten neef Henk
Weet je dan ook wanneer er sprake is van roest?
Het lijkt mij dat er altijd wel iets van roest zit dus hoe wordt dan de grens bepaald?
-
ToyRoverlander
Re: APK en Bladveren
Volgens mij was het afkeur als ze meer dan de helft zijn ingesleten door het onderliggende blad en/of als er een blad gebroken is.
Volgens mij maakte roest helemaal niks uit, ook niet als ze vrij bol staan van de roest. Of er moeten één of meerdere bladen tussen zitten die half weggeroest zijn, dan zal het wel afkeur zijn gok ik....
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
- Toy-Rover, '65 Series IIa 112" 4deurs softtop
3B 3.4 diesel, H41 4bak, HDJ80 assen, dual E-locked, SOA, 48" voorveren, 5125series 14" Bilsteins rondom, 4:1 Orion tussenbak, 63" chevy achterveren, custom tank, Mitsu TD04L-13T turbo, Saab intercooler, Hellfire Fabworks High-steer, rolbeugel, Crow 4point harnesses. Alu radiator, 2x 24V Spal fans, OBA...En nog wat klein spul....
Rijdend en al! nu nog geluidsisolatie om het zaakje wat stiller te krijgen..
Volgens mij maakte roest helemaal niks uit, ook niet als ze vrij bol staan van de roest. Of er moeten één of meerdere bladen tussen zitten die half weggeroest zijn, dan zal het wel afkeur zijn gok ik....
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
- Toy-Rover, '65 Series IIa 112" 4deurs softtop
3B 3.4 diesel, H41 4bak, HDJ80 assen, dual E-locked, SOA, 48" voorveren, 5125series 14" Bilsteins rondom, 4:1 Orion tussenbak, 63" chevy achterveren, custom tank, Mitsu TD04L-13T turbo, Saab intercooler, Hellfire Fabworks High-steer, rolbeugel, Crow 4point harnesses. Alu radiator, 2x 24V Spal fans, OBA...En nog wat klein spul....
Rijdend en al! nu nog geluidsisolatie om het zaakje wat stiller te krijgen..
-
Roelie
Re: APK en Bladveren
Als ze meer dan de helft zijn weggesleten is het ook beter denk ik om ze te vervangen, maar dat
het die keurmeester toch ook kunnen zeggen wat het probleem is.
Roelie
395.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ffb97a3dc8f09d8e1ae84d6829b86a85', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fleutjerovertje.nl%2F395.jpg', 'http://leutjerovertje.nl/395.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fleutjerovertje.nl%2F395.jpg', '', 13038272, 600, 600, 'Loading image ...', false);
klik hier voor foto's restauratie Leutje Rovertje
Laatste update 22 juli 2012
het die keurmeester toch ook kunnen zeggen wat het probleem is.
Roelie
395.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ffb97a3dc8f09d8e1ae84d6829b86a85', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fleutjerovertje.nl%2F395.jpg', 'http://leutjerovertje.nl/395.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fleutjerovertje.nl%2F395.jpg', '', 13038272, 600, 600, 'Loading image ...', false);
klik hier voor foto's restauratie Leutje Rovertje
Laatste update 22 juli 2012
-
bas88pickup
Re: APK en Bladveren
Ergens anders laten keuren, dit lijkt mij een economische afkeur...
-
Marc-my-Words
Re: APK en Bladveren
Precies: Nieuwe zijn altijd beter als oude, maar daar zit ook direct het probleem. Nieuwe worden weer oud, sneller als je lief is en dan ben je dus net zo ver en de prijs van bladveren armer.
Parabool-veren hebben dit probleem niet, want het probleem is nl roest tussen de veerbladen, en vooral het effect van deze roest: een sterk toenemende frictie van de bladen onderling. En ... goede parabolen kunnen net zo goed, of zelfs beter, tegen zwaar beladen. Goederenwagens - die bruine dozen op het spoor - rijden tegenwoordig meer en meer op paraboolveren en bij goederenwagens gaat het om zeer grote beladingsverschillen (bijv 7 ton leeg en 20 of 22,5 ton beladen per as) -- en bedenk dat een goederenwagen het zwaar te verduren krijgt en daarbij lange onderhoudsintervallen kent.
Dus, als je klachten hoort over paraboolveren dan komt dat door een inferieure kwaliteit, en niet door een typische eigenschap van de paraboolveer.
Omdat de paraboolveer geen (of althans nauwelijks) frictie kent is ie "zachter" qua aanspreken (maar niet per se zachter qua karakertistiek) en heb je dus eerder een aangepaste schokdemper nodig.
Marc
Parabool-veren hebben dit probleem niet, want het probleem is nl roest tussen de veerbladen, en vooral het effect van deze roest: een sterk toenemende frictie van de bladen onderling. En ... goede parabolen kunnen net zo goed, of zelfs beter, tegen zwaar beladen. Goederenwagens - die bruine dozen op het spoor - rijden tegenwoordig meer en meer op paraboolveren en bij goederenwagens gaat het om zeer grote beladingsverschillen (bijv 7 ton leeg en 20 of 22,5 ton beladen per as) -- en bedenk dat een goederenwagen het zwaar te verduren krijgt en daarbij lange onderhoudsintervallen kent.
Dus, als je klachten hoort over paraboolveren dan komt dat door een inferieure kwaliteit, en niet door een typische eigenschap van de paraboolveer.
Omdat de paraboolveer geen (of althans nauwelijks) frictie kent is ie "zachter" qua aanspreken (maar niet per se zachter qua karakertistiek) en heb je dus eerder een aangepaste schokdemper nodig.
Marc
-
Dirk109
Re: APK en Bladveren
Idd je gaat natuurlijk voor de veilighied maar overdrijven kan is ook vak.....
Dirk109
Dirk109
-
Dennis101
Re: APK en Bladveren
Knap van je om dit te kunnen beoordelen zonder het gezien te hebben.
Dennis B
Dennis B
-
bas88pickup
Re: APK en Bladveren
Veersysteem
Het veersysteem van de personenauto moet
goed werken.
De onderdelen mogen geen breuken
of scheuren vertonen.
Een personenauto moet deugdelijk
bevestigde en goed werkende schokdempers
hebben
Ze zijn niet gescheurd of gebroken, volgens TS, dus geen reden voor afkeur, buiten een bedrijfseconomische. Knap dat jij het wel kan zien op die afstand...
-
Frans Bonnes
Re: APK en Bladveren
Je moet niet de helft van het artikel (Artikel 5.2.28) vergeten.
De onderdelen van het veersysteem mogen geen breuken of scheuren vertonen, mogen niet
ernstig door corrosie zijn aangetast en moeten deugdelijk zijn bevestigd.
Toelichting
Onder ‘onderdelen van het veersysteem moeten .
deugdelijk zijn bevestigd’wordt tevens verstaan:
Het hoofdveerblad mag door slijtage tot
maximaal 50% van de oorspronkelijke dikte
zijn gesleten.
Visuele controle, terwijl de personenauto zich
boven een inspectieput of op een hefinrichting
bevindt. Indien sprake is van corrosie ter plaatse
van de bevestiging, geschiedt de controle op de
wijze zoals bepaald in hoofdstuk 2, titel 2 (blz. 5
t/m 11), van de Regeling permanente eisen.
fb
De onderdelen van het veersysteem mogen geen breuken of scheuren vertonen, mogen niet
ernstig door corrosie zijn aangetast en moeten deugdelijk zijn bevestigd.
Toelichting
Onder ‘onderdelen van het veersysteem moeten .
deugdelijk zijn bevestigd’wordt tevens verstaan:
Het hoofdveerblad mag door slijtage tot
maximaal 50% van de oorspronkelijke dikte
zijn gesleten.
Visuele controle, terwijl de personenauto zich
boven een inspectieput of op een hefinrichting
bevindt. Indien sprake is van corrosie ter plaatse
van de bevestiging, geschiedt de controle op de
wijze zoals bepaald in hoofdstuk 2, titel 2 (blz. 5
t/m 11), van de Regeling permanente eisen.
fb
-
neef Henk
Re: APK en Bladveren
Goed opgelet Frans
Zodra je nieuwe veerbladen monteerd kan je ze natuurlijk regelmatig inspuiten met wd40 of naaimachine olie, diesel etc. Dit zorgt ervoor dat de bladen niet gaan roesten en zo blijven ze dus lekker veren. Maar voordat nieuwe bladen gaan roesten en vast gaan zitten dan ben je zeker wel een jaartje of 10 verder. Rij je dagelijks met je auto dan zullen ze ook niet vastroesten
Groeten neef Henk
Zodra je nieuwe veerbladen monteerd kan je ze natuurlijk regelmatig inspuiten met wd40 of naaimachine olie, diesel etc. Dit zorgt ervoor dat de bladen niet gaan roesten en zo blijven ze dus lekker veren. Maar voordat nieuwe bladen gaan roesten en vast gaan zitten dan ben je zeker wel een jaartje of 10 verder. Rij je dagelijks met je auto dan zullen ze ook niet vastroesten
Groeten neef Henk
-
Martijn Hagenaars
Re: APK en Bladveren
Hi allemaal,
Ben onwijs blij met de ontstane discussie. Hierbij de link naar de uiterlijke staat van de bladveren:
Bladveren Land Rover
Groet,
Martijn Hagenaars
Ben onwijs blij met de ontstane discussie. Hierbij de link naar de uiterlijke staat van de bladveren:
Bladveren Land Rover
Groet,
Martijn Hagenaars
-
ToyRoverlander
Re: APK en Bladveren
Die bladveren zien er prima uit. Beetje roestig, maar dat is eigenlijk altijd wel. Zolang er geen blad tot meer dan de helft ingesleten is door het onderliggende blad, en zolang er geen blad gebroken is is er niets mis mee.
Volgens mij willen ze wat extra geld verdienen daar
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
- Toy-Rover, '65 Series IIa 112" 4deurs softtop
3B 3.4 diesel, H41 4bak, HDJ80 assen, dual E-locked, SOA, 48" voorveren, 5125series 14" Bilsteins rondom, 4:1 Orion tussenbak, 63" chevy achterveren, custom tank, Mitsu TD04L-13T turbo, Saab intercooler, Hellfire Fabworks High-steer, rolbeugel, Crow 4point harnesses. Alu radiator, 2x 24V Spal fans, OBA...En nog wat klein spul....
Rijdend en al! nu nog geluidsisolatie om het zaakje wat stiller te krijgen..
Volgens mij willen ze wat extra geld verdienen daar
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
- Toy-Rover, '65 Series IIa 112" 4deurs softtop
3B 3.4 diesel, H41 4bak, HDJ80 assen, dual E-locked, SOA, 48" voorveren, 5125series 14" Bilsteins rondom, 4:1 Orion tussenbak, 63" chevy achterveren, custom tank, Mitsu TD04L-13T turbo, Saab intercooler, Hellfire Fabworks High-steer, rolbeugel, Crow 4point harnesses. Alu radiator, 2x 24V Spal fans, OBA...En nog wat klein spul....
Rijdend en al! nu nog geluidsisolatie om het zaakje wat stiller te krijgen..
-
Marc-my-Words
Re: APK en Bladveren
Mooi toont het allemaal niet, maar als je de veren een paar keer met wat oude motorolie insmeert, en dan nog een paar keer wat verkeersdrempels neemt ....
dan wordt het vast nog wat.
Marc
dan wordt het vast nog wat.
Marc
-
Dennis101
Re: APK en Bladveren
Terechte afkeur lijkt mij, beide voorveren staan al helemaal bol van de roest. Met name aan de rechter voorveer zie je duidelijk dat het hoofdblad al behoorlijk vervormd is onder de druk van het roest tussen de bladen. Het zal mij niet verbazen als er al een blad gebroken is, alleen is dat vaak niet gemakkelijk te zien omdat de breuk meestal onder de stroppen of klemmen zit.
Je bent overigens ook toe aan een nieuwe keerring (en mogelijk flens) van het achterdifferentieel.
De achterveren zien er zo op het eerste gezicht nog niet zo heel slecht uit.
Dennis B
Je bent overigens ook toe aan een nieuwe keerring (en mogelijk flens) van het achterdifferentieel.
De achterveren zien er zo op het eerste gezicht nog niet zo heel slecht uit.
Dennis B
-
Marc-my-Words
Re: APK en Bladveren
Henk,
Het is helemaal waar, maar tegelijk ook vooral theorie. Niet voor niks worden spoorwagens tegenwoordig met de duurdere paraboolveren uitgerust als het even (uit) kan. Een paraboolveer is gewoon stabieler qua veergedrag (aangenomen dat het geen peperkoek is). Zelfs goed geoliede bladveren zonder roest gaan een beetje plakken, en dat plakgedrag zorgt voor een onvoorspelbaar eerste aanspreken, en daarna blijvend een nogal stugge demping - kleinere hobbels blijven dus nadrukkelijk voelbaar, grotere alleen soms. Vervelend is wel dat kennelijk niet alle parabolen echt serieuze vervangers zijn, want dat geeft ten onrechte een kwade reuk aan parabolen.
Marc
Het is helemaal waar, maar tegelijk ook vooral theorie. Niet voor niks worden spoorwagens tegenwoordig met de duurdere paraboolveren uitgerust als het even (uit) kan. Een paraboolveer is gewoon stabieler qua veergedrag (aangenomen dat het geen peperkoek is). Zelfs goed geoliede bladveren zonder roest gaan een beetje plakken, en dat plakgedrag zorgt voor een onvoorspelbaar eerste aanspreken, en daarna blijvend een nogal stugge demping - kleinere hobbels blijven dus nadrukkelijk voelbaar, grotere alleen soms. Vervelend is wel dat kennelijk niet alle parabolen echt serieuze vervangers zijn, want dat geeft ten onrechte een kwade reuk aan parabolen.
Marc
-
Dirk109
Re: APK en Bladveren
Ok als jullie het dan over goede parabool veren hebben waar hebben we het dan over?
Merk? en Leverancier?
Dirk109 dievolgensde"info"ookslechteverenheefteneergisterenapkgekeurdis.
Merk? en Leverancier?
Dirk109 dievolgensde"info"ookslechteverenheefteneergisterenapkgekeurdis.
-
Marc-my-Words
Re: APK en Bladveren
Heystee voorheen TIC hebben de naam de beste (maar ook de duurste) te zijn.
Over andere (alle?) lees je wel eens mindere berichten.
Over andere (alle?) lees je wel eens mindere berichten.
-
goed kijken
Re: APK en Bladveren
ben bijna zeker dat op de laatste twee foto's te zien is dat de veren gezwollen zijn, hij lijkt tussen de veerstrop waarmee hij op de as zit dunner te zijn dan ernaast.
dat betekend dat de veren vermoeid zijn en dat er roest of ruimte tussen zit.
weet niet of het een afkeurpunt is maar weet wel dat je erg blij rond rijd als je nieuwe veren er onder zet.
al of niet parabool is helemaal afhankelijk van wat je met de auto van plan bent.
zware lading naar afrika, beslist geen parabool, voor de rest maakt het niet veel uit behalve dat parabool iets comfortabeler is maar wel duurder.
kijk eens of van Dam nog veren heeft
en vel geen oordeel over zaken zonder te horen waarom de veren pressies zijn afgekeurd, het kan dat ze wat willen verdienen maar ik hoor toch graag eerst de andere kant van het verhaal
ik rij sinds vorig jaar heerlijk op 4 nieuwe veren van van Dam en wil geen parazoottjes waarbij je gelijk ook weer dure schokbrekers nodig hebt
dat betekend dat de veren vermoeid zijn en dat er roest of ruimte tussen zit.
weet niet of het een afkeurpunt is maar weet wel dat je erg blij rond rijd als je nieuwe veren er onder zet.
al of niet parabool is helemaal afhankelijk van wat je met de auto van plan bent.
zware lading naar afrika, beslist geen parabool, voor de rest maakt het niet veel uit behalve dat parabool iets comfortabeler is maar wel duurder.
kijk eens of van Dam nog veren heeft
en vel geen oordeel over zaken zonder te horen waarom de veren pressies zijn afgekeurd, het kan dat ze wat willen verdienen maar ik hoor toch graag eerst de andere kant van het verhaal
ik rij sinds vorig jaar heerlijk op 4 nieuwe veren van van Dam en wil geen parazoottjes waarbij je gelijk ook weer dure schokbrekers nodig hebt