Remankerplaten
-
JvD
Remankerplaten
Beste Dennis,
Betreft remankerplaat-probleem van Corné in Zuid-Afrika.
Graag jouw visie over het onderstaande en ook de mening van anderen prikker zijn welkom.
Als de complete remankerplaat met al de componenten die daar op bevestigd zitten naar de andere kant verplaatst gaan worden dan heeft dit consequenties voor de Leading - en de Trailing shoe. Die moeten dan toch omgewisseld worden; zie ik dat goed? Dat betekent dat de asstompen er dus af moeten?
We kunnen dus niet kunnen volstaan met de remankerplaat los te maken en de bevestigingsbouten een gaatje te verschuiven. Hierdoor zou de wielcilinder (misschien) wel horizontaal komen te staan?
Het al dan niet horizontaal zitten van de remcilinder an sich zal toch niet van invloed zijn? Of is de scheefstand van de wielcilinder misschien bewust zo gekozen dat het voor een deskundige al direct duidelijk wat er mis is?
IK wil me zo goed mogelijk voorbereiden en ik wil graag het naadje van de kous weten, voordat ik t.z.t. naar Zuid-Afrika afreis om samen met Corné te proberen om dit remprobleem de wereld uit te helpen.
Bij voorbaat dank.
Groet,
Jan
Betreft remankerplaat-probleem van Corné in Zuid-Afrika.
Graag jouw visie over het onderstaande en ook de mening van anderen prikker zijn welkom.
Als de complete remankerplaat met al de componenten die daar op bevestigd zitten naar de andere kant verplaatst gaan worden dan heeft dit consequenties voor de Leading - en de Trailing shoe. Die moeten dan toch omgewisseld worden; zie ik dat goed? Dat betekent dat de asstompen er dus af moeten?
We kunnen dus niet kunnen volstaan met de remankerplaat los te maken en de bevestigingsbouten een gaatje te verschuiven. Hierdoor zou de wielcilinder (misschien) wel horizontaal komen te staan?
Het al dan niet horizontaal zitten van de remcilinder an sich zal toch niet van invloed zijn? Of is de scheefstand van de wielcilinder misschien bewust zo gekozen dat het voor een deskundige al direct duidelijk wat er mis is?
IK wil me zo goed mogelijk voorbereiden en ik wil graag het naadje van de kous weten, voordat ik t.z.t. naar Zuid-Afrika afreis om samen met Corné te proberen om dit remprobleem de wereld uit te helpen.
Bij voorbaat dank.
Groet,
Jan
-
Dennis101
Re: Remankerplaten
De remankerplaten verschillen naast de montagegaten ook in de plaats van de versteller voor de remschoenen.
Als je de ankerplaten aan de verkeerde kant monteert kom je dus ook niet uit met de remschoenen.
De ankerplaten worden als laatste gemonteerd, dus eerst komen de asstompen op het ashuis en pas daarna de ankerplaten.
Zolang de afdichting tussen het ashuis en de asstompen niet beschadigd raakt kun je ook alleen de ankerplaten omwisselen.
Je zal alleen wel uit moeten kijken, want het geheel gebruikt wel dezelfde bevestigingsmiddelen.
Het probleem zit ook niet in het al dan niet horizontaal zitten van de remcilinder, maar in het verschil in hoogte van de verstellers.
De verschoven boring van de montagegaten is waarschijnlijk bedoelt om verkeerde montage te voorkomen.
Bij de ankerplaten voor is dit niet nodig, want daar is het aan de ankerplaten zelf al direct te zien waar ze thuis horen.
Je zal dus de ankerplaten van plaats moeten wisselen en weer goed op de primaire en secundaire schoenen moeten letten.
Als dit allemaal goed zit dan zullen de achterremmen geen problemen meer mogen geven.
Dennis B
Als je de ankerplaten aan de verkeerde kant monteert kom je dus ook niet uit met de remschoenen.
De ankerplaten worden als laatste gemonteerd, dus eerst komen de asstompen op het ashuis en pas daarna de ankerplaten.
Zolang de afdichting tussen het ashuis en de asstompen niet beschadigd raakt kun je ook alleen de ankerplaten omwisselen.
Je zal alleen wel uit moeten kijken, want het geheel gebruikt wel dezelfde bevestigingsmiddelen.
Het probleem zit ook niet in het al dan niet horizontaal zitten van de remcilinder, maar in het verschil in hoogte van de verstellers.
De verschoven boring van de montagegaten is waarschijnlijk bedoelt om verkeerde montage te voorkomen.
Bij de ankerplaten voor is dit niet nodig, want daar is het aan de ankerplaten zelf al direct te zien waar ze thuis horen.
Je zal dus de ankerplaten van plaats moeten wisselen en weer goed op de primaire en secundaire schoenen moeten letten.
Als dit allemaal goed zit dan zullen de achterremmen geen problemen meer mogen geven.
Dennis B
-
Henk Bossinade
Re: Remankerplaten
Dennis heeft gelijk en als je bovendien nog het ingeslagen onderdeelnr. (geen LRnr. ) googled , dan kom je bij de fabrikant van de remankerplaten (Arvin Meritor) en daar kun je zien welke plaat li. en re. is . Vr. gr. Henk B.
-
JvD
Re: Remankerplaten
Dennis en Henk,
Beiden bedankt voor jullie informatie.Het begint mij zo langzamerhand duidelijk te worden.
Ik lees in "Land Rover FAQ - 109 rear brakes" het volgende:
"According to Land Rover technical bulletin 1-F-9 the centre of the front snail cam is 4.5 inches from the centre of the hole in which the wheel cylinder fits.The centre of the rear snail cam is 4.25 inches from the centre of the wheel cylinder hole."
m8pnoy.jpg --> mod_embed_images_loadimage('bab02e434d7c00c06e6bf4afc259e64f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi52.tinypic.com%2Fm8pnoy.jpg', 'http://i52.tinypic.com/m8pnoy.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi52.tinypic.com%2Fm8pnoy.jpg', '', 13042149, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Omdat ik moet werken vanaf een foto heb ik met een lineaal zitten meten en kom ik tot de conclusie dat de remankerplaat (rechtsachter) op de foto wel eens goed zou kunnen zitten. Omdat de front snail cam (rechts op de foto) 0,25 inch lager zit dan de rear snail cam (links op de foto)..
Daar komt bij dat Corné de veren inmiddels wel op de goede manier heeft kunnen monteren; waaruit ik meen op te mogen maken dat deze remankerplaat, rechtsachter dus, naar alle waarschijnlijkheid een rechtse remankerplaat is en deze hier dus goed zit?
De scheefstand van de remcylinder kan m.i. het verdraaien van de remankerplaat gewijzigd worden; zonodig..
Graag jullie deskundig commentaar; ik ben maar een leek op dit gebied maar wil me er graag in verdiepen om het remprobleem bij Corné op te lossen. En misschien dat een aantal andere prikkers er ook hun voordeel mee kunnen doen.
Bij voorbaat dank,
Jan
Beiden bedankt voor jullie informatie.Het begint mij zo langzamerhand duidelijk te worden.
Ik lees in "Land Rover FAQ - 109 rear brakes" het volgende:
"According to Land Rover technical bulletin 1-F-9 the centre of the front snail cam is 4.5 inches from the centre of the hole in which the wheel cylinder fits.The centre of the rear snail cam is 4.25 inches from the centre of the wheel cylinder hole."
m8pnoy.jpg --> mod_embed_images_loadimage('bab02e434d7c00c06e6bf4afc259e64f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi52.tinypic.com%2Fm8pnoy.jpg', 'http://i52.tinypic.com/m8pnoy.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi52.tinypic.com%2Fm8pnoy.jpg', '', 13042149, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Omdat ik moet werken vanaf een foto heb ik met een lineaal zitten meten en kom ik tot de conclusie dat de remankerplaat (rechtsachter) op de foto wel eens goed zou kunnen zitten. Omdat de front snail cam (rechts op de foto) 0,25 inch lager zit dan de rear snail cam (links op de foto)..
Daar komt bij dat Corné de veren inmiddels wel op de goede manier heeft kunnen monteren; waaruit ik meen op te mogen maken dat deze remankerplaat, rechtsachter dus, naar alle waarschijnlijkheid een rechtse remankerplaat is en deze hier dus goed zit?
De scheefstand van de remcylinder kan m.i. het verdraaien van de remankerplaat gewijzigd worden; zonodig..
Graag jullie deskundig commentaar; ik ben maar een leek op dit gebied maar wil me er graag in verdiepen om het remprobleem bij Corné op te lossen. En misschien dat een aantal andere prikkers er ook hun voordeel mee kunnen doen.
Bij voorbaat dank,
Jan
-
Dennis101
Re: Remankerplaten
Om e.e.a. uit te sluiten is het gemakkelijkste om te kijken naar de bouten waarmee de ankerplaat op de as gemonteerd zijn.
Van deze bouten is er maar eentje die het dichtste bij de remcilinder zit. Als deze bout(kop) zich rechts van het midden van de remcilinder bevindt dan is het een linker remankerplaat.
Bij een rechter remankerplaat zie je dat de boutkop zich links van het midden van de cilinder bevindt.
Een remankerplaat die aan de verkeerde kant gemonteerd is kun je ook nooit zodanig monteren dat de remcilinder boven komt te liggen.
Wat natuurlijk ook zou kunnen is dat de achteras ooit van een 88" is geweest en aangepast om een 109" te passen.
Bij de 88" zijn de montagegaten voor de asstomp en ankerplaat niet een paar graden verschoven (de bovenste twee bouten liggen bij een 88" recht naast elkaar), waardoor je hierop ook nooit een 11" achterankerplaat zodanig kunt monteren dat de cilinder bovenop komt.
Voor de werking maakt dat niet uit, zolang de remmen niet teveel vervuilen.
De grootste zorgen maak ik mij over de remschoenen en de plaats hiervan. Het valt mij nu op dat op alle eerder geplaatste foto's van deze auto de remvoeringen er nogal vreemd uitzien.
Aan de onderzijde van de remschoenen lijken de voeringen veel verder door te lopen als gebruikelijk.
Kijk maar eens op de link die je eerder deze week had geplaatst en vergelijk dit eens met de remschoenen van Corne.
Deze link bedoel ik
Let daarbij vooral op de plaats en lengte van de voeringen en de plaats van de nokken t.b.v. de verstellers.
Ik heb hieronder even een foto geplaatst van een set achterremschoenen uit eigen voorraad om e.e.a. duidelijker in beeld te krijgen.
De meest linkse is een primaire schoen met daarnaast een secundaire schoen. De twee schoenen daarnaast liggen in dezelfde volgorde (bij 1 set kijk je nu dus tegen de achterzijde !)
remschoenen109.jpg --> mod_embed_images_loadimage('7d93971488bb5c774d334ccd54b5b0e5', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fhomepage.mac.com%2Flandrover101%2Fderden%2Fremschoenen109.jpg', 'http://homepage.mac.com/landrover101/derden/remschoenen109.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fhomepage.mac.com%2Flandrover101%2Fderden%2Fremschoenen109.jpg', '', 13046180, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dennis B
Van deze bouten is er maar eentje die het dichtste bij de remcilinder zit. Als deze bout(kop) zich rechts van het midden van de remcilinder bevindt dan is het een linker remankerplaat.
Bij een rechter remankerplaat zie je dat de boutkop zich links van het midden van de cilinder bevindt.
Een remankerplaat die aan de verkeerde kant gemonteerd is kun je ook nooit zodanig monteren dat de remcilinder boven komt te liggen.
Wat natuurlijk ook zou kunnen is dat de achteras ooit van een 88" is geweest en aangepast om een 109" te passen.
Bij de 88" zijn de montagegaten voor de asstomp en ankerplaat niet een paar graden verschoven (de bovenste twee bouten liggen bij een 88" recht naast elkaar), waardoor je hierop ook nooit een 11" achterankerplaat zodanig kunt monteren dat de cilinder bovenop komt.
Voor de werking maakt dat niet uit, zolang de remmen niet teveel vervuilen.
De grootste zorgen maak ik mij over de remschoenen en de plaats hiervan. Het valt mij nu op dat op alle eerder geplaatste foto's van deze auto de remvoeringen er nogal vreemd uitzien.
Aan de onderzijde van de remschoenen lijken de voeringen veel verder door te lopen als gebruikelijk.
Kijk maar eens op de link die je eerder deze week had geplaatst en vergelijk dit eens met de remschoenen van Corne.
Deze link bedoel ik
Let daarbij vooral op de plaats en lengte van de voeringen en de plaats van de nokken t.b.v. de verstellers.
Ik heb hieronder even een foto geplaatst van een set achterremschoenen uit eigen voorraad om e.e.a. duidelijker in beeld te krijgen.
De meest linkse is een primaire schoen met daarnaast een secundaire schoen. De twee schoenen daarnaast liggen in dezelfde volgorde (bij 1 set kijk je nu dus tegen de achterzijde !)
remschoenen109.jpg --> mod_embed_images_loadimage('7d93971488bb5c774d334ccd54b5b0e5', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fhomepage.mac.com%2Flandrover101%2Fderden%2Fremschoenen109.jpg', 'http://homepage.mac.com/landrover101/derden/remschoenen109.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fhomepage.mac.com%2Flandrover101%2Fderden%2Fremschoenen109.jpg', '', 13046180, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dennis B
-
JvD
Re: Remankerplaten
Dennis,
Onderstaand de achterzijde van de remankerplaat van de rem rechtsachter. Vanaf de rechter-zijkant van de auto gezien zit de linkerbout het kortste bij de remcilinder. Uit deze stand zou je dus op kunnen maken dat het hier om een rechtse remankerplaat gaat en dat zou dan dus dus goed zijn?
dw7t34.jpg --> mod_embed_images_loadimage('2638b74241767bc51a385440d0e4d18c', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi55.tinypic.com%2Fdw7t34.jpg', 'http://i55.tinypic.com/dw7t34.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi55.tinypic.com%2Fdw7t34.jpg', '', 13047460, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Op de remschoenen die jij toonde is, als ik het goed heb, te zien dat "One of the differences between the shoes is where the adjustment peg is located". Dit is duidelijk.
Ook is te zien dat: "The leading shoe, which goes towards the front of the car, has the lining fitted so that the distance from the wheel cylinder to the shoe lining is greater than for the trailing shoe." Dit is nu ook duidelijk
Het lijkt er op dat de remvoeringen op Corné z'n remschoenen even lang zijn. Als de remvoering van de Leading shoe eigenlijk wat te lang is, en de adjustement peg goed zit, zou er dan iets op tegen om een stukje van die remvoering af te halen. Bij het "tapered end" van die remschoen zodat de distance from the wheel cylinder to the shoe lining greater is than for the trailing shoe?
Groet en bij voorbaat dank,
Jan
Onderstaand de achterzijde van de remankerplaat van de rem rechtsachter. Vanaf de rechter-zijkant van de auto gezien zit de linkerbout het kortste bij de remcilinder. Uit deze stand zou je dus op kunnen maken dat het hier om een rechtse remankerplaat gaat en dat zou dan dus dus goed zijn?
dw7t34.jpg --> mod_embed_images_loadimage('2638b74241767bc51a385440d0e4d18c', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi55.tinypic.com%2Fdw7t34.jpg', 'http://i55.tinypic.com/dw7t34.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi55.tinypic.com%2Fdw7t34.jpg', '', 13047460, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Op de remschoenen die jij toonde is, als ik het goed heb, te zien dat "One of the differences between the shoes is where the adjustment peg is located". Dit is duidelijk.
Ook is te zien dat: "The leading shoe, which goes towards the front of the car, has the lining fitted so that the distance from the wheel cylinder to the shoe lining is greater than for the trailing shoe." Dit is nu ook duidelijk
Het lijkt er op dat de remvoeringen op Corné z'n remschoenen even lang zijn. Als de remvoering van de Leading shoe eigenlijk wat te lang is, en de adjustement peg goed zit, zou er dan iets op tegen om een stukje van die remvoering af te halen. Bij het "tapered end" van die remschoen zodat de distance from the wheel cylinder to the shoe lining greater is than for the trailing shoe?
Groet en bij voorbaat dank,
Jan
-
Dennis101
Re: Remankerplaten
Het lijkt er inderdaad op dat de ankerplaten op de goede plaats zitten, maar dat de achteras ooit is vervangen door een (aangepaste) as van een 88".
Dat verklaart gelijk waarom de ankerplaat wat verdraaid op de as zit.
Hoewel het aanschaffen van passende remschoenen een stuk gemakkelijker is zou het mogelijk zijn om de voeringen aan te passen.
Let er daarbij wel op dat niet alleen de afstand vanaf de remcilinder exact moet kloppen, maar ook de afstand aan de andere kant van de schoen.
Als je op de foto kijkt van de remschoenen uit mijn voorraad dan zie je ook dat de afstand tussen het onderste punt van de remschoen groter lijkt te zijn als bij de remschoenen die Corne op de auto heeft.
Ik ben wel benieuwd hoe het mogelijk is dat zijn remschoenen deze verkeerde voeringen kan hebben.
Als alles precies klopt dan komt de schoen wel goed te liggen t.o.v. de trommel en zal de slag van het rempedaal zoveel korter worden dat er weer normaal geremd kan worden zonder een tweede keer trappen.
Als nodig kan ik de maten van de voeringen t.o.v. de uiteinden van de schoenen wel opmeten, alleen wordt dat dan op z'n vroegst vanmiddag.
Dennis B
Dat verklaart gelijk waarom de ankerplaat wat verdraaid op de as zit.
Hoewel het aanschaffen van passende remschoenen een stuk gemakkelijker is zou het mogelijk zijn om de voeringen aan te passen.
Let er daarbij wel op dat niet alleen de afstand vanaf de remcilinder exact moet kloppen, maar ook de afstand aan de andere kant van de schoen.
Als je op de foto kijkt van de remschoenen uit mijn voorraad dan zie je ook dat de afstand tussen het onderste punt van de remschoen groter lijkt te zijn als bij de remschoenen die Corne op de auto heeft.
Ik ben wel benieuwd hoe het mogelijk is dat zijn remschoenen deze verkeerde voeringen kan hebben.
Als alles precies klopt dan komt de schoen wel goed te liggen t.o.v. de trommel en zal de slag van het rempedaal zoveel korter worden dat er weer normaal geremd kan worden zonder een tweede keer trappen.
Als nodig kan ik de maten van de voeringen t.o.v. de uiteinden van de schoenen wel opmeten, alleen wordt dat dan op z'n vroegst vanmiddag.
Dennis B
-
JvD
Re: Remankerplaten
Dat van een (aangepaste) as van een 88"; dat zou best wel eens kunnen. Het is een conversie; er ligt een andere motor in en er kunnen best nog wat andere aanpassingen zijn gedaan in de loop der jaren.
Wat de reden van de verkeerde voeringen mag zijn weet ik ook niet. Dit soort dingen zijn in (Zuid-) Afrika allemaal mogelijk. Volgens mij denken ze daar "hoe meer remvoering erop hoe beter".
Ik had eens de hoofdremcylinder afgeleverd bij een bedrijf om te honen en gevraagd of er een overmaatse zuiger en overmaatse remcupjes in gezet konden worden. Ze willen je dan niet teleurstellen en zeggen dat het wel kan.
Toen ik het terug kreeg was het helemaal naar de filistijnen. Te ver uitgedraaid en de oude cilinder en remcupjes er in. Werkte nu des helemaal niet meer. En zo zijn er nog wel meer verhalen. Je zou daar eigenlijk alles zelf moeten kunnen en ook doen. Daarom wil ik in dit specifieke geval van die remmen graag zoveel mogelijk te weten zien te komen voordat ik weer eens naar Zuid-Afrika ofwel Corné ga
Als jij per gelegenheid eens wat maten van de voeringen op wil meten en door wil geven; graag.
Groet,
Jan
Wat de reden van de verkeerde voeringen mag zijn weet ik ook niet. Dit soort dingen zijn in (Zuid-) Afrika allemaal mogelijk. Volgens mij denken ze daar "hoe meer remvoering erop hoe beter".
Ik had eens de hoofdremcylinder afgeleverd bij een bedrijf om te honen en gevraagd of er een overmaatse zuiger en overmaatse remcupjes in gezet konden worden. Ze willen je dan niet teleurstellen en zeggen dat het wel kan.
Toen ik het terug kreeg was het helemaal naar de filistijnen. Te ver uitgedraaid en de oude cilinder en remcupjes er in. Werkte nu des helemaal niet meer. En zo zijn er nog wel meer verhalen. Je zou daar eigenlijk alles zelf moeten kunnen en ook doen. Daarom wil ik in dit specifieke geval van die remmen graag zoveel mogelijk te weten zien te komen voordat ik weer eens naar Zuid-Afrika ofwel Corné ga
Als jij per gelegenheid eens wat maten van de voeringen op wil meten en door wil geven; graag.
Groet,
Jan
-
Dennis101
Re: Remankerplaten
Jan,
Ik heb even een paar foto's bijgevoegd met wat maten erbij.
De maten zijn telkens gemeten vanaf het begin van de voering tot het uiterste puntje van de drager waar de schoen de remcilinder of het draaipunt raakt.
De onderste foto laat duidelijk zien dat de voeringen van zowel de primaire als secundaire schoen even lang zijn, maar 20 mm verschoven zijn gemonteerd op de drager.
Bovenzijde schoenen:
Schoentop.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b355e493934c80c304af408c24ac7230', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fhomepage.mac.com%2Flandrover101%2Fderden%2FSchoentop.jpg', 'http://homepage.mac.com/landrover101/derden/Schoentop.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fhomepage.mac.com%2Flandrover101%2Fderden%2FSchoentop.jpg', '', 13051376, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Onderzijde schoenen:
schoenbottom.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b4049fd3322959161a88dcecd8a56271', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fhomepage.mac.com%2Flandrover101%2Fderden%2Fschoenbottom.jpg', 'http://homepage.mac.com/landrover101/derden/schoenbottom.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fhomepage.mac.com%2Flandrover101%2Fderden%2Fschoenbottom.jpg', '', 13051376, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Totaalplaatje:
schoenen.jpg --> mod_embed_images_loadimage('cb29d0c8a8f037da0699f7fd09fd9ebf', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fhomepage.mac.com%2Flandrover101%2Fderden%2Fschoenen.jpg', 'http://homepage.mac.com/landrover101/derden/schoenen.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fhomepage.mac.com%2Flandrover101%2Fderden%2Fschoenen.jpg', '', 13051376, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dennis B
Ik heb even een paar foto's bijgevoegd met wat maten erbij.
De maten zijn telkens gemeten vanaf het begin van de voering tot het uiterste puntje van de drager waar de schoen de remcilinder of het draaipunt raakt.
De onderste foto laat duidelijk zien dat de voeringen van zowel de primaire als secundaire schoen even lang zijn, maar 20 mm verschoven zijn gemonteerd op de drager.
Bovenzijde schoenen:
Schoentop.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b355e493934c80c304af408c24ac7230', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fhomepage.mac.com%2Flandrover101%2Fderden%2FSchoentop.jpg', 'http://homepage.mac.com/landrover101/derden/Schoentop.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fhomepage.mac.com%2Flandrover101%2Fderden%2FSchoentop.jpg', '', 13051376, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Onderzijde schoenen:
schoenbottom.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b4049fd3322959161a88dcecd8a56271', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fhomepage.mac.com%2Flandrover101%2Fderden%2Fschoenbottom.jpg', 'http://homepage.mac.com/landrover101/derden/schoenbottom.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fhomepage.mac.com%2Flandrover101%2Fderden%2Fschoenbottom.jpg', '', 13051376, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Totaalplaatje:
schoenen.jpg --> mod_embed_images_loadimage('cb29d0c8a8f037da0699f7fd09fd9ebf', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fhomepage.mac.com%2Flandrover101%2Fderden%2Fschoenen.jpg', 'http://homepage.mac.com/landrover101/derden/schoenen.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fhomepage.mac.com%2Flandrover101%2Fderden%2Fschoenen.jpg', '', 13051376, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dennis B
-
JvD
Re: Remankerplaten
Dennis,
Een vraag met betrekking tot "the different positons van de front and the rear adjusting cams" houd mij nog bezig.
Ik lees "the front cam works on the underside of the peg on the shoe (in the 3 oçlock to 6 oçlock quadrant) whereas, the rear cam works on the top of the peg (i.e. the 9 oçlock to 12 oçlock quadrant.
Waarom zou men gekozen hebben voor deze not symmetrical centerline?
Volgens mij heeft dit alles met de draairichting van de remtrommel te maken?
Groet,
Jan
Een vraag met betrekking tot "the different positons van de front and the rear adjusting cams" houd mij nog bezig.
Ik lees "the front cam works on the underside of the peg on the shoe (in the 3 oçlock to 6 oçlock quadrant) whereas, the rear cam works on the top of the peg (i.e. the 9 oçlock to 12 oçlock quadrant.
Waarom zou men gekozen hebben voor deze not symmetrical centerline?
Volgens mij heeft dit alles met de draairichting van de remtrommel te maken?
Groet,
Jan
-
Dennis101
Re: Remankerplaten
Behalve dat de remschoenen door de cilinder(s) naar de trommel beworgen worden schuiven ze ook een stukje in de draairichting , daarom zijn de verstellers en pennen verschoven gemonteerd.
Als de remmen niet meer bedient worden is het namelijk wel zo prettig dat de remschoenen in hun oorspronkelijke stand terugkeren en daarom is het ook zo belangrijk om bij het stellen van de remschoenen altijd de trommel in de normale draairichting te draaien als je aan de verstellers draait.
Dennis B
Als de remmen niet meer bedient worden is het namelijk wel zo prettig dat de remschoenen in hun oorspronkelijke stand terugkeren en daarom is het ook zo belangrijk om bij het stellen van de remschoenen altijd de trommel in de normale draairichting te draaien als je aan de verstellers draait.
Dennis B
-
JvD
Re: Remankerplaten
Dat is duidelijk, dedankt voor het "College" remmen(stellen).
Greetz,
Jan
Greetz,
Jan