Montage Schuifstuk prop. as voorzijde.
-
Marcel
Montage Schuifstuk prop. as voorzijde.
Wie kan mij vertellen hoe het schuifstuk van de voorste prop. as van een 90 gemonteerd dient te worden?
In een grijs verleden heeft iemand mij uitgelegd dat de uitgaande as van een kruis koppeling niet eenparig draait als de ingaande as dat wel doet. Echter bij het gebruik van 2 kruiskoppelingen wordt dit effect weer opgeheven mits de koppelingen recht tegenover elkaar staan toch? Nu zag ik bij het vervangen van de lagers dat bij mijn 90 dit niet geval was bij de voorste as (wel bij de achterste). Vervolgens heb ik dit bij 2 vrienden gecheckt en beiden hebben hetzelfde probleem: de kruis koppelingen zitten niet recht tegenover elkaar. Kan iemand mij vertellen of dit bewust gedaan wordt en waarom, of maakt het niets uit, of heb ik hier een toevalligheid te pakken??
Marcel
In een grijs verleden heeft iemand mij uitgelegd dat de uitgaande as van een kruis koppeling niet eenparig draait als de ingaande as dat wel doet. Echter bij het gebruik van 2 kruiskoppelingen wordt dit effect weer opgeheven mits de koppelingen recht tegenover elkaar staan toch? Nu zag ik bij het vervangen van de lagers dat bij mijn 90 dit niet geval was bij de voorste as (wel bij de achterste). Vervolgens heb ik dit bij 2 vrienden gecheckt en beiden hebben hetzelfde probleem: de kruis koppelingen zitten niet recht tegenover elkaar. Kan iemand mij vertellen of dit bewust gedaan wordt en waarom, of maakt het niets uit, of heb ik hier een toevalligheid te pakken??
Marcel
-
Roy Bruurs
Re: Montage Schuifstuk prop. as voorzijde.
Zover ik weet heeft dit alleen invloed bij de steekassen met kruisje. Vandaar dat ze bij de defender ed homokineten hebben gebruikt.
Maar op de vraag hoe hij gemonteerd dient te worden, even uit mijn hoofd met de dunne schuifstuk naar het diff. Als je dubbele kruisjes gaat gebruiken komen deze dus aan de bakzijde.
ab4l87.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b1808558d44f0a78a446219c9406caa3', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', 'http://i53.tinypic.com/ab4l87.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', '', 13021390, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dagelijkste auto Land Rover Freelander 1 2001 1.8i
Hobby auto Land Rover Ninety 1984 200Tdi
(Totall los) Land Rover Ninety RHD 1984 2,5N/A
Verkocht Land Rover series III 109" RHD 2,25B
Maar op de vraag hoe hij gemonteerd dient te worden, even uit mijn hoofd met de dunne schuifstuk naar het diff. Als je dubbele kruisjes gaat gebruiken komen deze dus aan de bakzijde.
ab4l87.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b1808558d44f0a78a446219c9406caa3', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', 'http://i53.tinypic.com/ab4l87.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', '', 13021390, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dagelijkste auto Land Rover Freelander 1 2001 1.8i
Hobby auto Land Rover Ninety 1984 200Tdi
(Totall los) Land Rover Ninety RHD 1984 2,5N/A
Verkocht Land Rover series III 109" RHD 2,25B
-
Marcel
Re: Montage Schuifstuk prop. as voorzijde.
Het Schuifstuk moet dus naar de vooras, maar moeten de kruiskoppelingen ook recht tegenover elkaar zitten? Zeg maar de helft van de kruiskoppeling die aan de as vast zitten, moet die in 1 lijn staan?
gr,
Marcel
Carmen & Marcel
strand_th.jpg --> mod_embed_images_loadimage('61a4a4785c1648463e909ecb889d7673', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.montferlandrover.com%2Fimages%2Fstrand_th.jpg', 'http://www.montferlandrover.com/images/strand_th.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.montferlandrover.com%2Fimages%2Fstrand_th.jpg', '', 13021564, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Defender 90 200tdi
Montferlandrover
gr,
Marcel
Carmen & Marcel
strand_th.jpg --> mod_embed_images_loadimage('61a4a4785c1648463e909ecb889d7673', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.montferlandrover.com%2Fimages%2Fstrand_th.jpg', 'http://www.montferlandrover.com/images/strand_th.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.montferlandrover.com%2Fimages%2Fstrand_th.jpg', '', 13021564, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Defender 90 200tdi
Montferlandrover
-
Roy Bruurs
Re: Montage Schuifstuk prop. as voorzijde.
Gaat denk ik niet lukken omdat het hart van je bak een stuk hoger zit dan het hart van het diff.
Ik rij nu al 2 jaar met een verhoogde ninety. Ik heb rondom alle kruisjes vervangen en nog geen problemen gehad daarna (kan het nu helaas niet meer testen omdat hij totall los is
ab4l87.jpg --> mod_embed_images_loadimage('c86067a86368f6d35f8f320ddce06629', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', 'http://i53.tinypic.com/ab4l87.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', '', 13021614, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dagelijkste auto Land Rover Freelander 1 2001 1.8i
Hobby auto Land Rover Ninety 1984 200Tdi
(Totall los) Land Rover Ninety RHD 1984 2,5N/A
Verkocht Land Rover series III 109" RHD 2,25B
Ik rij nu al 2 jaar met een verhoogde ninety. Ik heb rondom alle kruisjes vervangen en nog geen problemen gehad daarna (kan het nu helaas niet meer testen omdat hij totall los is
ab4l87.jpg --> mod_embed_images_loadimage('c86067a86368f6d35f8f320ddce06629', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', 'http://i53.tinypic.com/ab4l87.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', '', 13021614, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dagelijkste auto Land Rover Freelander 1 2001 1.8i
Hobby auto Land Rover Ninety 1984 200Tdi
(Totall los) Land Rover Ninety RHD 1984 2,5N/A
Verkocht Land Rover series III 109" RHD 2,25B
-
Marcel
Re: Montage Schuifstuk prop. as voorzijde.
Ook dat snap ik, Wat ik bedoel is: het schuifstuk kan er helemaal uit en dan kun je hem verdraaien en weer terug zetten.
het lijkt me dat ze moeten zitten zoals op de tekening maar bij mijn 90 was dit verdraaid
prop_as.png --> mod_embed_images_loadimage('7829038e6d5d0ba4c04fa3631bb600ca', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.montferlandrover.com%2Fimages%2Fprop_as.png', 'http://www.montferlandrover.com/images/prop_as.png', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.montferlandrover.com%2Fimages%2Fprop_as.png', '', 13021890, 600, 600, 'Loading image ...', false);
gr,
Marcel
Carmen & Marcel
strand_th.jpg --> mod_embed_images_loadimage('0e30240a494246711cdcdd031a2b572d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.montferlandrover.com%2Fimages%2Fstrand_th.jpg', 'http://www.montferlandrover.com/images/strand_th.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.montferlandrover.com%2Fimages%2Fstrand_th.jpg', '', 13021890, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Defender 90 200tdi
Montferlandrover
het lijkt me dat ze moeten zitten zoals op de tekening maar bij mijn 90 was dit verdraaid
prop_as.png --> mod_embed_images_loadimage('7829038e6d5d0ba4c04fa3631bb600ca', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.montferlandrover.com%2Fimages%2Fprop_as.png', 'http://www.montferlandrover.com/images/prop_as.png', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.montferlandrover.com%2Fimages%2Fprop_as.png', '', 13021890, 600, 600, 'Loading image ...', false);
gr,
Marcel
Carmen & Marcel
strand_th.jpg --> mod_embed_images_loadimage('0e30240a494246711cdcdd031a2b572d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.montferlandrover.com%2Fimages%2Fstrand_th.jpg', 'http://www.montferlandrover.com/images/strand_th.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.montferlandrover.com%2Fimages%2Fstrand_th.jpg', '', 13021890, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Defender 90 200tdi
Montferlandrover
-
ToyRoverlander
Re: Montage Schuifstuk prop. as voorzijde.
Als eerste, waar het schuifstuk stuk maakt niet uit.
Over die kruiskoppelingen.
Zoals je hebt gezien hoort het ook, vreemd genoeg
Normaal (neem achterste cardanas) is de hoek van de kr.koppeling bij de bak hetzelfde, maar dan omgekeerd als die van bij het diff. Dit omdat een kruiskoppeling geen constant velocity (CV ) koppeling is. De hoeken moeten hetzelfde zijn, maar dan omgekeerd om het snelheidsverschil dat bij de 1e koppeling opgewekt word teniet te doen bij de 2e kruiskoppeling.
Bij de voorste cardanas zitten de flenzen 'out of phase', Als je erlangs op kijkt zie je dat de flenzen niet precies gelijk tegenover mekaar zitten zoals bij de achterste cardanas. Dit is een 'cheap fix' om trillingen te beperken.
Bij de D2 wilden ze betere NVH levels dus hebben ze een double cardan koppeling gemonteerd bij de bak. Deze vangt de hele hoek op en omdat er 2 kruiskoppelingen bij elkaar zitten heffen die meteen alle snelheidsverschil op. De koppeling bij het diff zit dan onder een hoek van 0graden.
Hoop dat dit een beetje duidelijk uitgelegd is
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
- Toy-Rover, '65 Series IIa 112" 4deurs softtop
3B 3.4 diesel, H41 4bak, HDJ80 assen, dual E-locked, SOA, 48" voorveren, 5125series 14" Bilsteins rondom, 4:1 Orion tussenbak, 63" chevy achterveren, custom tank, Mitsu TD04L-13T turbo, Saab intercooler, Hellfire Fabworks High-steer, rolbeugel, Crow 4point harnesses. Alu radiator, 2x 24V Spal fans, OBA...En nog wat klein spul....
Rijdend en al! nu nog geluidsisolatie om het zaakje wat stiller te krijgen..
Over die kruiskoppelingen.
Zoals je hebt gezien hoort het ook, vreemd genoeg
Normaal (neem achterste cardanas) is de hoek van de kr.koppeling bij de bak hetzelfde, maar dan omgekeerd als die van bij het diff. Dit omdat een kruiskoppeling geen constant velocity (CV ) koppeling is. De hoeken moeten hetzelfde zijn, maar dan omgekeerd om het snelheidsverschil dat bij de 1e koppeling opgewekt word teniet te doen bij de 2e kruiskoppeling.
Bij de voorste cardanas zitten de flenzen 'out of phase', Als je erlangs op kijkt zie je dat de flenzen niet precies gelijk tegenover mekaar zitten zoals bij de achterste cardanas. Dit is een 'cheap fix' om trillingen te beperken.
Bij de D2 wilden ze betere NVH levels dus hebben ze een double cardan koppeling gemonteerd bij de bak. Deze vangt de hele hoek op en omdat er 2 kruiskoppelingen bij elkaar zitten heffen die meteen alle snelheidsverschil op. De koppeling bij het diff zit dan onder een hoek van 0graden.
Hoop dat dit een beetje duidelijk uitgelegd is
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
- Toy-Rover, '65 Series IIa 112" 4deurs softtop
3B 3.4 diesel, H41 4bak, HDJ80 assen, dual E-locked, SOA, 48" voorveren, 5125series 14" Bilsteins rondom, 4:1 Orion tussenbak, 63" chevy achterveren, custom tank, Mitsu TD04L-13T turbo, Saab intercooler, Hellfire Fabworks High-steer, rolbeugel, Crow 4point harnesses. Alu radiator, 2x 24V Spal fans, OBA...En nog wat klein spul....
Rijdend en al! nu nog geluidsisolatie om het zaakje wat stiller te krijgen..
-
ToyRoverlander
Re: Montage Schuifstuk prop. as voorzijde.
Even een toevoeging.
Voor zit er dus een kleine, of geen hoek, bij het diff en een grote hoek bij de bak. Dit zou dus niet goed zijn voor een gewone cardanas met 2 kruiskoppelingen. Vandaar dat die kruiskoppelingen 'verdraaid' zitten t.o.v. elkaar. Dit is 'out of phase' en een cheap fix om trillingen te beperken.
Dit moet je dus niet 'rechtzetten'.
Achter moeten ze wel precies tegenover mekaar zitten.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
- Toy-Rover, '65 Series IIa 112" 4deurs softtop
3B 3.4 diesel, H41 4bak, HDJ80 assen, dual E-locked, SOA, 48" voorveren, 5125series 14" Bilsteins rondom, 4:1 Orion tussenbak, 63" chevy achterveren, custom tank, Mitsu TD04L-13T turbo, Saab intercooler, Hellfire Fabworks High-steer, rolbeugel, Crow 4point harnesses. Alu radiator, 2x 24V Spal fans, OBA...En nog wat klein spul....
Rijdend en al! nu nog geluidsisolatie om het zaakje wat stiller te krijgen..
Voor zit er dus een kleine, of geen hoek, bij het diff en een grote hoek bij de bak. Dit zou dus niet goed zijn voor een gewone cardanas met 2 kruiskoppelingen. Vandaar dat die kruiskoppelingen 'verdraaid' zitten t.o.v. elkaar. Dit is 'out of phase' en een cheap fix om trillingen te beperken.
Dit moet je dus niet 'rechtzetten'.
Achter moeten ze wel precies tegenover mekaar zitten.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
- Toy-Rover, '65 Series IIa 112" 4deurs softtop
3B 3.4 diesel, H41 4bak, HDJ80 assen, dual E-locked, SOA, 48" voorveren, 5125series 14" Bilsteins rondom, 4:1 Orion tussenbak, 63" chevy achterveren, custom tank, Mitsu TD04L-13T turbo, Saab intercooler, Hellfire Fabworks High-steer, rolbeugel, Crow 4point harnesses. Alu radiator, 2x 24V Spal fans, OBA...En nog wat klein spul....
Rijdend en al! nu nog geluidsisolatie om het zaakje wat stiller te krijgen..
-
Marcel
Re: Montage Schuifstuk prop. as voorzijde.
Kijk, hier kan ik wat mee, ik zal hem weer in elkaar zetten zoals ie zat
Bedankt voor jullie reactie,
Groeten,
Marcel
Carmen & Marcel
strand_th.jpg --> mod_embed_images_loadimage('3161ed9bfa46a057b6faeb2c4a392d45', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.montferlandrover.com%2Fimages%2Fstrand_th.jpg', 'http://www.montferlandrover.com/images/strand_th.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.montferlandrover.com%2Fimages%2Fstrand_th.jpg', '', 13021981, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Defender 90 200tdi
Montferlandrover
Bedankt voor jullie reactie,
Groeten,
Marcel
Carmen & Marcel
strand_th.jpg --> mod_embed_images_loadimage('3161ed9bfa46a057b6faeb2c4a392d45', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.montferlandrover.com%2Fimages%2Fstrand_th.jpg', 'http://www.montferlandrover.com/images/strand_th.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.montferlandrover.com%2Fimages%2Fstrand_th.jpg', '', 13021981, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Defender 90 200tdi
Montferlandrover
-
Eric&Betty Boop
Re: Montage Schuifstuk prop. as voorzijde.
Bij een 90/110 en Defender zitten de kruistukken van de voorste propshaft inderdaad niet in lijn,van de achterste propshaft wel.
Bij een serie landrover zitten ze van de voorste propshaft wel in lijn dacht ik.
Zoals Koos al schrijft is dit inderdaad met opzet gedaan om de trillingen te beperken.
Als het goed is staan er merktekens aan weerzijden van het schuifstuk hoe hij in elkaar moet zitten.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('4ba014b7cd1ad58839a4444da136b8d6', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 13022410, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('cd015536f39056460f42d4e2f5a9b350', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 13022410, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Bij een serie landrover zitten ze van de voorste propshaft wel in lijn dacht ik.
Zoals Koos al schrijft is dit inderdaad met opzet gedaan om de trillingen te beperken.
Als het goed is staan er merktekens aan weerzijden van het schuifstuk hoe hij in elkaar moet zitten.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('4ba014b7cd1ad58839a4444da136b8d6', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 13022410, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('cd015536f39056460f42d4e2f5a9b350', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 13022410, 600, 600, 'Loading image ...', false);