Ik werd er helemaal gestoord van dat op Bonaire mijn chassis wat ik aan het opknappen ben al weer sneller aan het roesten is dan dat ik het kan spuiten, dus heb nu een gegalvaniseerd Marshland chassis gekocht en een ashtree gegalvaniseerd schubord. Kost een paar centen maar dan heb je ook wat.
Wie kan mij adviseren wat te doen voor bescherming. Is het slim het chassis te spuiten om te beschermen tegen steenslag en zo of is dat niet nodig. en hoe moet bv het schutbord behandeld worden om gespoten te worden.
het moet nog verscheept worden maar kan niet wachten om eraan te gaan beginnen
oh ja denk dat dit de schuld is van het programma a 4x4 is born.
Ik heb mijn gegalvaniseerde chassis eerst licht geschuurd, met een fijne korrel, daarna in de zinkspray gezet.
Verf hecht normaal niet op een gegalvaniseerde ondergrond.
Daarna heb ik bij een lokale vrachtwagen bouwer twee componenten chassislak gehaald en he chassis daarmee gespoten 2 maal.
De delen welke in de zon kunnen heb ik nog twee keer daarna met gewone lak gedaan, omdat chassislak bij lange blootstelling aan UV nog wel eens kan gaan barsten, omdat het vrij hard wordt.
Er zullen vast wel andere manieren zijn, maar zo heb ik het gedaan.
Overigens staat die van mij nog op de brug, ik ben nog volop aan het bouwen, dus ik weet niet hoe het er na een x aantal jaren uit zal zien.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27/10/2010 07:08 door Ben (Laroleek).
Mijn gegalvaniseerde chassis heb ik in een overspuitbare underbody coating gespoten, die van motip. Het blijft keurig zitten en bladdert niet. Zit er inmiddels al 6 jaar op. Op zich hoef je zink niet te spuiten, maar ik vind in landrover met zo'n zilveren chassietje helemaal niks.
Bij mijn 109, tijdens de restauratie, heb ik al het staal los gehad, daarna gegalvaniseerd en vervolgens weer gemonteerd. De delen die in het zicht zitten, schutbord, grille en bijvoorbeeld de B-stijlen heb ik allemaal met een speciale coating voor zink, volgens mij een ets primer, laten spuiten voordat het met een 2 componenten lak is afgewerkt door het in de kleur te spuiten. De delen die niet in het zicht zitten zoals de balkjes onder de bak, schutbord steunpoten, enz. heb ik een gelijke behandeling gegeven als het chassis
dank je, was eigenlijk meer een psychologisch onderzoek. Vrouwen gaan altijd shoppen als ze verdrietig zijn en ik heb 2 weken geleden mijn moeder verloren en denk ik probeer het ook eens..... en het werkt. Heb ook een mig welder aangeschaft en zo
ja ik begin een beetje neurotisch te worden van roest bij ons op het eiland, denk dat ik er ook zoiets op ga spuiten en de binnenkant met tectiel of zo. enige roestbruin dat mooi is is het haar van een Playboy model of zo.... en geen mooier werk dan vuurwerk
Als je je schutbord gaat spuiten moet je het eerst even behandelen.
Dat is wel het mooiste voor extra bescherming heeft het weinig nut.
Ook het chassis extra gaan behandelen is naar mijn bescheiden mening alleen nuttig om je portomonnee te legen. Niet om een significante verhoging van je bescherming te realiseren.
Het is voor de looks niet voor het behoud.
Laat het lekker zo zitten. Je hoeft ook niet meteen in de stress te schieten als je een extra gaatje ergens in een verzinkt oppervlak moet maken.
Het zink is een offer anode dus zal als eerste gaan degenereren waarna het staal aan de beurt is. Het geboorde gat behandelen met zinkspray kan nooit kwaad natuurlijk.
Google eens op Brantho Korrux. Dit zou voor mij de eerste keus zijn op zink. Hecht zonder voorbewerking op zink en vind zijn toepaasing veel in de maritieme sector. Ik ben er zelf erg tevreden over.
Dag,
Ik heb als tip gekregen van Ashtree voor mijn schutbord vóór het spuiten te behandelen met een etsprimer tw. mordant solution (T-Wash) ik heb een 5 lr can uit Engeland laten komen, hier in Nederland niet te vinden (door mij) Google hier maar eens op, Het spul is in gebruik bij alle grote spuiterijen die bv ook gegalvaniseerde brugdelen in een kleur moeten spuiten.
Ik heb eerst met schotsbride opgeruwd. Daarna eproxiprimer , toen spuitplamuur en eindlak. Dit zijn allemaal 2k lakken.
De lak heb ik bij Ebay duitsland gekocht, de meeste lakken komen van de verffabriek Inter vandaan.
In Nederland kennen wij als particulier deze merken niet, maar je koop voor een leuke prijs goede verf.