wie (her)kent dit probleem
-
Rene110
wie (her)kent dit probleem
Hallo mede Land Rover liefhebbers,
Wanneer ik de snelweg oprij , begint bij 100 km /uur mijn stuur te zwabberen.
Ik hou het gas los en bij 95 km/uur is het stuur weer rustig.
Ik durf dan niet naar de 100 km/uur terug te gaan.
tot dusver redelijk te begrijpen, maar.........
Wanneer ik een kwartiertje rij kan ik naar de 110 km/uur kruipen en na zo'n 20 minuten kan ik zelfs probleemloos inhalen met 120+ km/uur.
Het stuur blijft dan rustig!
Het gaat om een Land Rover 110 uit 1983.
Daarin zit een 200TDi
Banden zijn Michelin 205/80-16
Bandenspanning voor 2.5 , achter 2.8
Ik heb al banden voor / achter , links / rechts en diagonaal verwisseld.
Alle 4 de banden zijn door garage uitgebalanceerd.
Moet ik nu voortaan eerst de wagen "warm' rijden voordat ik de snelweg opga of moet ik dit euvel ergens anders zoeken?
Ik hoor het graag van jullie....
Wanneer ik de snelweg oprij , begint bij 100 km /uur mijn stuur te zwabberen.
Ik hou het gas los en bij 95 km/uur is het stuur weer rustig.
Ik durf dan niet naar de 100 km/uur terug te gaan.
tot dusver redelijk te begrijpen, maar.........
Wanneer ik een kwartiertje rij kan ik naar de 110 km/uur kruipen en na zo'n 20 minuten kan ik zelfs probleemloos inhalen met 120+ km/uur.
Het stuur blijft dan rustig!
Het gaat om een Land Rover 110 uit 1983.
Daarin zit een 200TDi
Banden zijn Michelin 205/80-16
Bandenspanning voor 2.5 , achter 2.8
Ik heb al banden voor / achter , links / rechts en diagonaal verwisseld.
Alle 4 de banden zijn door garage uitgebalanceerd.
Moet ik nu voortaan eerst de wagen "warm' rijden voordat ik de snelweg opga of moet ik dit euvel ergens anders zoeken?
Ik hoor het graag van jullie....
-
vossehoff
Re: wie (her)kent dit probleem
Als het een trekker was geweest (en dat is het eigenlijk ook) had ik meteen geroepen dat de banden blijkbaar een tijdje stil hadden gestaan en dus weer 'rond' gereden moesten worden.
Gooi eens gelijke bandenspanning in alle banden (2.8 bar) en als dat niet helpt verhoog de spanning eens (3.0 bar).
Daarnaast zijn er heel veel mensen in oude Land Rovers die niet harder dan 100 km/per uur durven te rijden (ik stop al bij 90).
gr Niels
Gooi eens gelijke bandenspanning in alle banden (2.8 bar) en als dat niet helpt verhoog de spanning eens (3.0 bar).
Daarnaast zijn er heel veel mensen in oude Land Rovers die niet harder dan 100 km/per uur durven te rijden (ik stop al bij 90).
gr Niels
-
ron bolleboom
Re: wie (her)kent dit probleem
meestal is het boutgat van de panardstang uitgesleten of het rubber/busje .dan gaat je stuur klapperen
-
Eric&Betty Boop
Re: wie (her)kent dit probleem
Hoe lang ben je al aan het rijden voordat je de snelweg op gaat?
Is dit al heel snel na vertrek?
Wat voor merk en type band heb je? En zijn het radiaal banden of diagonaal banden?
Waar staat de auto geparkeerd,binnen of buiten?
En heb je hier al langer last van of pas sinds het weer wat kouder wordt?
Ik had lang geleden op mijn 110 diagonaal banden en die hadden na een nacht buiten stilstaan in de herfst en winter platte kanten aan de onderkant.
De eerste kilometers was het net een hobbelpaard.
Na een kwartiertje was het rubber dan wat warmer en iets soepeler geworden waardoor het gehobbel ophield.
Radiaal banden hebben hier bijna geen last van omdat het karkas veel soepeler is door de radiale koordlagen,en daardoor warmen ze ook wat sneller op.
Alleen bij extreme vorst kan je hier nog wel wat last van hebben.
Ik weet trouwens niet wat voor tussenbak je hebt,maar als het een 1,6 of 1,4 is zou ik toch gaan denken aan 235x85x16 ipv 205x80. Dat scheelt je een hoop toeren en de 200tdi trekt dat best.
Heb een 1,2(disco) tussenbak dan zou ik bij de 205x80 blijven al kost je dat wel veel grondspeling in het terrein.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('9a8ffc6421db90aaec2a25fa2f5e0a10', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 13010903, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('2dd43e8984d733d5ee81455770c6b826', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 13010903, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Is dit al heel snel na vertrek?
Wat voor merk en type band heb je? En zijn het radiaal banden of diagonaal banden?
Waar staat de auto geparkeerd,binnen of buiten?
En heb je hier al langer last van of pas sinds het weer wat kouder wordt?
Ik had lang geleden op mijn 110 diagonaal banden en die hadden na een nacht buiten stilstaan in de herfst en winter platte kanten aan de onderkant.
De eerste kilometers was het net een hobbelpaard.
Na een kwartiertje was het rubber dan wat warmer en iets soepeler geworden waardoor het gehobbel ophield.
Radiaal banden hebben hier bijna geen last van omdat het karkas veel soepeler is door de radiale koordlagen,en daardoor warmen ze ook wat sneller op.
Alleen bij extreme vorst kan je hier nog wel wat last van hebben.
Ik weet trouwens niet wat voor tussenbak je hebt,maar als het een 1,6 of 1,4 is zou ik toch gaan denken aan 235x85x16 ipv 205x80. Dat scheelt je een hoop toeren en de 200tdi trekt dat best.
Heb een 1,2(disco) tussenbak dan zou ik bij de 205x80 blijven al kost je dat wel veel grondspeling in het terrein.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('9a8ffc6421db90aaec2a25fa2f5e0a10', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 13010903, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('2dd43e8984d733d5ee81455770c6b826', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 13010903, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
Marc-my-Words
Re: wie (her)kent dit probleem
Mijn eerste gedachte is ook: misschien iets langer stilgestaan en dus platte kantjes aan je banden.
Als je langzaam op een echt glad wegdek voortrolt met koude banden die langer hebben stilgestaan dan wil het het soms gewoon voelen.
Een "plat kantje" dat boem boem boem langskomt.
Marc
Als je langzaam op een echt glad wegdek voortrolt met koude banden die langer hebben stilgestaan dan wil het het soms gewoon voelen.
Een "plat kantje" dat boem boem boem langskomt.
Marc
-
Joost Nouwen
Re: wie (her)kent dit probleem
Rene , is dit plots ontstaan?
Ik neem aan van niet.
Alles tussen het stuur en de asfalt kan bijdragen aan het euvel.
Al je zelf wat meer info kunt geven zal het antwoord ook specifieker zijn.
Platte kant aan een band kan zoiets zijn , maar als je toevallig dagelijks hebt gereden en een stoeprand hebt genomen met een vaartje , wordt het weer anders.
Ander banden gemonteerd?
Lagers gesteld , of het spoor of wat je ook hebt gedaan tussen geen probleem en wel probleem kan meer inzicht verschaffen in wat er zou kunnen zijn.
Check je loodjes eens , toevallig in de blubber gezeten? , misschien wat lood achtergelaten.
Blubber in de velg blijven zitten?
Ergens zit een resonantie , valt best mee , vind ik , gezien je die pas op erg hoge snelheid krijgt.
Vermoed niet dat je grote stukken zult hebben.
Ik neem aan van niet.
Alles tussen het stuur en de asfalt kan bijdragen aan het euvel.
Al je zelf wat meer info kunt geven zal het antwoord ook specifieker zijn.
Platte kant aan een band kan zoiets zijn , maar als je toevallig dagelijks hebt gereden en een stoeprand hebt genomen met een vaartje , wordt het weer anders.
Ander banden gemonteerd?
Lagers gesteld , of het spoor of wat je ook hebt gedaan tussen geen probleem en wel probleem kan meer inzicht verschaffen in wat er zou kunnen zijn.
Check je loodjes eens , toevallig in de blubber gezeten? , misschien wat lood achtergelaten.
Blubber in de velg blijven zitten?
Ergens zit een resonantie , valt best mee , vind ik , gezien je die pas op erg hoge snelheid krijgt.
Vermoed niet dat je grote stukken zult hebben.
-
Rene110
Re: wie (her)kent dit probleem
bedankt voor jullie reacties
wagen staat in verwarmde garage (luxe he)
ik woon 2 km van de snelweg af waar ik op doel
ik had het probleem met mijn vorige banden 235/85-16 , ik dacht het te kunnen verhelpen met mijn huidige 205/80-16 die van een hele jonge 110 komen
tussenbak is 1:2 (maar weet ik niet meer helemaal zeker , een jaar of 3 geleden door Bart v Dessel eronder gehangen)
afgelopen week na een tijdje rijden heb ik goed doorgetrokken en gaf de snelheidsmeter 135 km/uur aan voordat het gas eraf moest ivm afslag
op balanceerapparaat zie ik geen wokkel/hobbel of slag in de banden (meters geven links en rechts 0 aan.
vorig jaar rubber panhardstang vervangen en ik voel met de hand geen speling
ik rij bijna dagelijks met de auto , dus echt lang stilstaan doet ie niet
verhoging spanning ga ik van de week proberen.
Rene.
wagen staat in verwarmde garage (luxe he)
ik woon 2 km van de snelweg af waar ik op doel
ik had het probleem met mijn vorige banden 235/85-16 , ik dacht het te kunnen verhelpen met mijn huidige 205/80-16 die van een hele jonge 110 komen
tussenbak is 1:2 (maar weet ik niet meer helemaal zeker , een jaar of 3 geleden door Bart v Dessel eronder gehangen)
afgelopen week na een tijdje rijden heb ik goed doorgetrokken en gaf de snelheidsmeter 135 km/uur aan voordat het gas eraf moest ivm afslag
op balanceerapparaat zie ik geen wokkel/hobbel of slag in de banden (meters geven links en rechts 0 aan.
vorig jaar rubber panhardstang vervangen en ik voel met de hand geen speling
ik rij bijna dagelijks met de auto , dus echt lang stilstaan doet ie niet
verhoging spanning ga ik van de week proberen.
Rene.
-
Rene110
Re: wie (her)kent dit probleem
bedankt voor jullie reacties
wagen staat in verwarmde garage (luxe he)
ik woon 2 km van de snelweg af waar ik op doel
ik had het probleem met mijn vorige banden 235/85-16 , ik dacht het te kunnen verhelpen met mijn huidige 205/80-16 die van een hele jonge 110 komen , deze heb ik er afgelopen week onder gezet
tussenbak is 1:2 (maar weet ik niet meer helemaal zeker , een jaar of 3 geleden door Bart v Dessel eronder gehangen)
afgelopen week na een tijdje rijden heb ik goed doorgetrokken en gaf de snelheidsmeter 135 km/uur aan voordat het gas eraf moest ivm afslag ,
maar toen ook eerst in het begin 90 toen 100 en na een kwartiertje langzaam telkens iets meer.
geen platte kanten op de banden, op balanceerapparaat zie ik geen wokkel/hobbel of slag in de banden (meters geven links en rechts 0 aan.
vorig jaar rubber panhardstang vervangen en ik voel met de hand geen speling
ik rij bijna dagelijks met de auto , dus echt lang stilstaan doet ie niet
banden en wielen zijn helemaal schoon , geen bagger eraan ed
verhoging spanning ga ik van de week proberen.
VOOR ALLE DUIDELIJKHEID.....IK RIJ IN DE PRAKTIJK ZO ROND DE 100 KM/UUR , ALLEEN TIJDENS INHALEN GA IK ER WEL EENS OVERHEEN.
ALLEEN NU BEN IK EEN BEETJE AAN HET EXPIRIMENTEREN IVM HET ZWABBEREN.
ALS HIJ WEER RIJDT ALS VOORHEEN , BLIJF IK WEER LEKKER 100 SUKKELEN.
Rene.
wagen staat in verwarmde garage (luxe he)
ik woon 2 km van de snelweg af waar ik op doel
ik had het probleem met mijn vorige banden 235/85-16 , ik dacht het te kunnen verhelpen met mijn huidige 205/80-16 die van een hele jonge 110 komen , deze heb ik er afgelopen week onder gezet
tussenbak is 1:2 (maar weet ik niet meer helemaal zeker , een jaar of 3 geleden door Bart v Dessel eronder gehangen)
afgelopen week na een tijdje rijden heb ik goed doorgetrokken en gaf de snelheidsmeter 135 km/uur aan voordat het gas eraf moest ivm afslag ,
maar toen ook eerst in het begin 90 toen 100 en na een kwartiertje langzaam telkens iets meer.
geen platte kanten op de banden, op balanceerapparaat zie ik geen wokkel/hobbel of slag in de banden (meters geven links en rechts 0 aan.
vorig jaar rubber panhardstang vervangen en ik voel met de hand geen speling
ik rij bijna dagelijks met de auto , dus echt lang stilstaan doet ie niet
banden en wielen zijn helemaal schoon , geen bagger eraan ed
verhoging spanning ga ik van de week proberen.
VOOR ALLE DUIDELIJKHEID.....IK RIJ IN DE PRAKTIJK ZO ROND DE 100 KM/UUR , ALLEEN TIJDENS INHALEN GA IK ER WEL EENS OVERHEEN.
ALLEEN NU BEN IK EEN BEETJE AAN HET EXPIRIMENTEREN IVM HET ZWABBEREN.
ALS HIJ WEER RIJDT ALS VOORHEEN , BLIJF IK WEER LEKKER 100 SUKKELEN.
Rene.
-
Eric&Betty Boop
Re: wie (her)kent dit probleem
Als je er met de set 235ers ook al last van had zal het dus niet in de banden zitten.
Mijn tweede gedachte is dan de voorspanning van de fusee's maar wel raar dat hij het niet doet als je een kwartiertje onderweg bent.
Hiervandaan is moeilijk te bepalen wat het euvel is.
Enige remedie is de hele stuurinrichting checken. Stuurhuis,stuurkogels,fusee's enz.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('a3ca084d1f56846218165e592cd682eb', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 13011124, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('256fe75dbd90743aa7c5ad3ae7ddfb9b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 13011124, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Mijn tweede gedachte is dan de voorspanning van de fusee's maar wel raar dat hij het niet doet als je een kwartiertje onderweg bent.
Hiervandaan is moeilijk te bepalen wat het euvel is.
Enige remedie is de hele stuurinrichting checken. Stuurhuis,stuurkogels,fusee's enz.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('a3ca084d1f56846218165e592cd682eb', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 13011124, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('256fe75dbd90743aa7c5ad3ae7ddfb9b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 13011124, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
vossehoff
Re: wie (her)kent dit probleem
Kan nog steeds liggen aan de bandenspanning. Een Defender moet op alle banden evenveel spanning hebben volgens de manuals. Geen idee waarom (normaal geef je achter meer spanning dan voor), maar ik kan me voorstellen dat het te maken heeft met deinen (shovels kunnen bij ongelijke spanning ook enorm gaan springen op de weg).
Het is in ieder geval makkelijk te testen.
gr Niels
Het is in ieder geval makkelijk te testen.
gr Niels
-
paul be
Re: wie (her)kent dit probleem
Je kan voor de zekerheid ook de kruiskoppeling in de aandrijfassen nakijken op speling. dit kan ook trilling veroorzaken.
defender 110 300TDi
defender 110 300TDi