pufje 2.25 diesel 24v

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Marcus

pufje 2.25 diesel 24v

Bericht door Marcus »

Hoi,

Mijn 2.25 diesel heeft het bekende landrover 'pufje'. Het lijkt erop dat dit pufje wel erger wordt. Ik vroeg me af wat ik hieraan kan doen? Olieverbruik is overigens nagenoeg nul. Daarnaast loopt het wagentje keurig 90 km/uur.
Bij voorbaat dank voor de tips.

Groet,

Marcus
die zijn onderweg

Re: pufje 2.25 diesel 24v

Bericht door die zijn onderweg »

Dag Marcus,

hehe even de handen opwarmen (nu al) bij het chassis schoonmaken.
Maar je vraag: wat is het 'pufje' blauw/zwart en wanneer?

Bij ons 109exleger zelfde motor, puft hij alleen de 'berg' af, blauw, da's na veel lezen hier, onverbrande diesel (vilinderklep), olieverbruik is ook keurig en motor loopt mooi.
(90 gaan wij alleeen die helling af) Kortom van ons geen tip, en als het niet erger wordt (bij ons) laten we 't zo. We volgen wel je draadje, wie weet ...

grt Martijn
Hans 109

Bericht door Hans 109 »

Dus dat pufje is normaal? Ik heb het als de motor stationair draait. Vlinderklep is dan dicht, dus dat verklaart een en ander

mvg Hans
Marcus

Bericht door Marcus »

Inderdaad, alleen bij stationair draaien heb ik het pufje.

thanks ,

Marcus
paulus-109

Bericht door paulus-109 »

daar kan je weinig aan doen, evt nieuwe verstuivers maar meestal ligt de oorzaak in de pomp.
bij mij was het vervangen en op tijd zetten van de distibutie de oplossing.
9 van de 10, van de 2,25 diesels heeft het.

paul
Tom mwl

Bericht door Tom mwl »

Hoi Marcus,

Als de vlinderklep goed is afgesteld en gelijk open gaat als het gaspedaal nog maar net aangeraakt wordt dan hoeft het daar niet in te zitten.

Wat waarschijnlijker is: De aandrijving van de dieselinspuitpomp slijt op den duur iets waardoor de inspuitpomp achter gaat lopen.En bij te late ispuiting krijg je vaak grijzige rook en pufjes.Nadat je de voet van de brandstofpomp goed schoonmaakt hebt,kun je de drie bevestigingsbouten een paar slagen lossen en de pomp een millimeter of wat verdraaien met de klok mee.Hij staat dan iets meer op voor-injectie en gaat hoogstwaarschinlijk beter lopen.Hij wordt daar ook zuiniger van en trekt beter.Voor dat je de pomp gaat verdraaien moet je eerst kijken of het pijtje bij de voet op de markering streep staat.Als de nieuwe verstelling je niet anstaat kun je altijd terug naar de orginele stand. Je moet voordat je de pomp kan verdraaien de verstuiverleidingen allemaal een beetje lossen anders krijg je spanning in de leidingen.
Afstellen gaat goed op gevoel.Als de motor bij gasgeven erg rauw loopt,hard nagelt en zwart rookt dan heb je teveel gedraaid en moet je wat terug.Kwestie van gevoel.
Is hartstikke makkelijk te doen en zeker de moeite waard om te onderzoeken.

succes en groet,
Tom
Marcus

Bericht door Marcus »

Hoi Tom,

Klinkt goed, ga ik doen!

Dank je wel.

Groet,

Marcus
Plaats reactie