Scheef remmen
-
Dirk109
Scheef remmen
Hallo prikkers mijn 109 moet weer voor de keuring en de remmen zijn wel goed maar remmen heel iets scheef.
Bij het snel aanraken van het pedaal trekt hij iets naar links en bij doorremmen is de verdere remweg wel recht.
Het lijkt er dus op de linker rem schoen iets van vastgrijpt om daarna gewoon zijn werk te doen.
Ik heb de aanloopkantjes van de schoenen al wat afgeschuind maar helaas.
De cylinders zijn goed, trommels zien er goed uit, veren goed en de schoenen zitten recht.
Hoe kan het vastgrijpen of eerder remmen van links voorkomen?Zijkant misschien iets afvijlen?
Bij stevig doorremmen heb ik er geen last van.
Zal ik dan toch maar twee nieuwe trommels met nieuwe schoenen kopen?(orginele dan)
Overigens was het vorig jaar bij de keuring ook al zo maar is toen door de keurmeester afgedaan met:hij remt zeker goed die auto, oh dat zit wel goed dan.(geen remcontrole dus)
Als er tips zijn hoor ik ze graag.
Dirk 109
Bij het snel aanraken van het pedaal trekt hij iets naar links en bij doorremmen is de verdere remweg wel recht.
Het lijkt er dus op de linker rem schoen iets van vastgrijpt om daarna gewoon zijn werk te doen.
Ik heb de aanloopkantjes van de schoenen al wat afgeschuind maar helaas.
De cylinders zijn goed, trommels zien er goed uit, veren goed en de schoenen zitten recht.
Hoe kan het vastgrijpen of eerder remmen van links voorkomen?Zijkant misschien iets afvijlen?
Bij stevig doorremmen heb ik er geen last van.
Zal ik dan toch maar twee nieuwe trommels met nieuwe schoenen kopen?(orginele dan)
Overigens was het vorig jaar bij de keuring ook al zo maar is toen door de keurmeester afgedaan met:hij remt zeker goed die auto, oh dat zit wel goed dan.(geen remcontrole dus)
Als er tips zijn hoor ik ze graag.
Dirk 109
-
Exfietser
Re: Scheef remmen
Staan de schoenen helemaal haaks t.o.v. je remankerplaat?
Hoe is slijtage beeld van je schoen. Gelijkmatig over het hele oppervlak of meer naar een zijkant?
Arnold.
Hoe is slijtage beeld van je schoen. Gelijkmatig over het hele oppervlak of meer naar een zijkant?
Arnold.
-
Dennis101
Re: Scheef remmen
En als ook dat er goed uit lijkt te zien verwacht ik toch een wielremcilinder die te zwaar loopt.
Een te zwaar lopende cilinder zorgt ervoor dat de overige remschoenen al met enige druk de trommels raken, waardoor ze al vertragen.
Als je dan verder remt loopt de druk in het systeem hoog genoeg op om ook die remschoen tegen de trommel te bewegen, waardoor deze nu wel normaal meedoet en de auto weer recht remt.
Op een rollen remmentestbank kun je dit heel mooi zien gebeuren.
Dennis B
Een te zwaar lopende cilinder zorgt ervoor dat de overige remschoenen al met enige druk de trommels raken, waardoor ze al vertragen.
Als je dan verder remt loopt de druk in het systeem hoog genoeg op om ook die remschoen tegen de trommel te bewegen, waardoor deze nu wel normaal meedoet en de auto weer recht remt.
Op een rollen remmentestbank kun je dit heel mooi zien gebeuren.
Dennis B
-
sjorsboomschors/aka/PP
Re: Scheef remmen
banden ook overal de juiste spanning??, wil ook wel eens helpen, net zoals fusee's/reactiearmen enz.... zonder speling
-
Bram109
Re: Scheef remmen
Rechter remslangetje wat door ouderdom beetje dichter zit dan de linker?
Bram.
Bram.
-
sjorsboomschors/aka/PP
Re: Scheef remmen
en wat ook belangrijk is: remolie nieuw?? ( wordt hygroscopisch na verloop van tijd) en altijd twee kanten tegelijk voorzien van nieuwe remblokken, ook al is er maar 1 kant aan vervanging toe.
remschijven ook juiste dikte??
remschijven ook juiste dikte??
-
paulus-109
Re: Scheef remmen
haal de remcilinders best even uit elkaar voor een inspectie.
als de blokjes die de schoenen moeten uitduwen stroef gaan krijg je dit verschijnsel.
als je het heel voorzichtig doet met een klem op de slang heb je minimale kans dat je veel moet onluchten
blokjes goed schoonmaken en oxidatie en of roest verwijderen.
paul
als de blokjes die de schoenen moeten uitduwen stroef gaan krijg je dit verschijnsel.
als je het heel voorzichtig doet met een klem op de slang heb je minimale kans dat je veel moet onluchten
blokjes goed schoonmaken en oxidatie en of roest verwijderen.
paul
-
Bram109
Re: Scheef remmen
109 is een series landrover, die hebben (van origine) geen schijven.
Bram.
Bram.
-
Dirk109
Re: Scheef remmen
Ok allemaal, bedankt voor jullie reaktie nog enige info:
Vorig jaar vervangen, remleidingen, nieuwe remolie, nieuwe remslangen, complete nieuwe swifels en lagers en rem schoenen geven een mooi evenwijdig afgesleten beeld.
De cylinders de trommels en blokken zijn niet vervangen aangezien deze eigenlijk altijd wel goed werkte.
Wel merk ik dat het de ene keer erger is dan de andere keer.Is het mogelijk om de cylinders uit elkaar te halen, schoon te maken en weer te monteren ?
Of is het beter om dan maar nieuwe cylinders te kopen te kopen?
Dirk 109
Vorig jaar vervangen, remleidingen, nieuwe remolie, nieuwe remslangen, complete nieuwe swifels en lagers en rem schoenen geven een mooi evenwijdig afgesleten beeld.
De cylinders de trommels en blokken zijn niet vervangen aangezien deze eigenlijk altijd wel goed werkte.
Wel merk ik dat het de ene keer erger is dan de andere keer.Is het mogelijk om de cylinders uit elkaar te halen, schoon te maken en weer te monteren ?
Of is het beter om dan maar nieuwe cylinders te kopen te kopen?
Dirk 109
-
bas88pickup
Re: Scheef remmen
Dag Dirk,
Ja dat is mogelijk, maar zorg er dan voor dat je een goede kwaliteit revisieset koopt, en monteren met Até remmenvet. Kun je geen revisieset vinden, dan gewoon nieuwe kopen (merkspul, maar dat weten we wel)
Gr, Bas
Ja dat is mogelijk, maar zorg er dan voor dat je een goede kwaliteit revisieset koopt, en monteren met Até remmenvet. Kun je geen revisieset vinden, dan gewoon nieuwe kopen (merkspul, maar dat weten we wel)
Gr, Bas
-
Joost Nouwen
Re: Scheef remmen
Ik weet de prijs niet wat ze momenteel kosten.
In het verleden deed ik ook nog wel reviseren maar achteraf niet de moeite waard.
Zeg niet dat je ze weg moet gooien maar volgens mij heb je voor een paar tientjes wel nieuwe.
Ik deed nieuwe cups , stofhoezen , polysten etc maar best gewoon nieuwe pakken.
Slechte tip.
Als het verschil zo groot is tussen links en rechts dan smeer aan de "goede kant" even met een vinger vet door de trommel.
Remmen ze allebei slecht maar waarschijnlijk minder onderling verschil en dus wel apk goed.
Het is een apk truukje wat ze wel eens in bepaalde garages doen.
Fijn , om toch door de apk te komen maar raad je toch aan je wagen op orde te maken en houden.
Trommels gaan tering lang mee , verwacht niet dat deze jou probleem zullen zijn.
Ik heb zelf de "maantjes" op.
Je weet wel die steldingen , krijg daardoor mijn remmen niet goed gesteld omdat de nokjes te kort zijn geworden.
Gelukkig na 4 jaar kan ik ze weer krijgen bij mijn leverancier , i.p.v. complete ankerplaten te moeten kopen.
In het verleden deed ik ook nog wel reviseren maar achteraf niet de moeite waard.
Zeg niet dat je ze weg moet gooien maar volgens mij heb je voor een paar tientjes wel nieuwe.
Ik deed nieuwe cups , stofhoezen , polysten etc maar best gewoon nieuwe pakken.
Slechte tip.
Als het verschil zo groot is tussen links en rechts dan smeer aan de "goede kant" even met een vinger vet door de trommel.
Remmen ze allebei slecht maar waarschijnlijk minder onderling verschil en dus wel apk goed.
Het is een apk truukje wat ze wel eens in bepaalde garages doen.
Fijn , om toch door de apk te komen maar raad je toch aan je wagen op orde te maken en houden.
Trommels gaan tering lang mee , verwacht niet dat deze jou probleem zullen zijn.
Ik heb zelf de "maantjes" op.
Je weet wel die steldingen , krijg daardoor mijn remmen niet goed gesteld omdat de nokjes te kort zijn geworden.
Gelukkig na 4 jaar kan ik ze weer krijgen bij mijn leverancier , i.p.v. complete ankerplaten te moeten kopen.
-
Dirk109
Re: Scheef remmen
Alles gelezen en overdacht en kom tot de conclusie dat het idd wel zo moet zijn dat rechter cylinders iets te moeilijk uitschuiven en daar door links gelijk aangrijpen waardoor de auto iets naar links trekt en bij iets doorremmen de rechter cylinders ook beginnen te werken.Ik ga dus maar eens rechts kijken of ik iets vreemd zie.
Groet en bedankt Dirk 109
Groet en bedankt Dirk 109
-
Frans Bonnes
Re: Scheef remmen
Verwissel een of beide schoenen links en rechts eens en kijk wat er dan gebeurt.
Ook is er nog de mogelijkheid dat een van de veren sterker is dan de ander.
Verder neem ik wel aan dat de remmen goed gesteld staan.
fb
Ook is er nog de mogelijkheid dat een van de veren sterker is dan de ander.
Verder neem ik wel aan dat de remmen goed gesteld staan.
fb
-
bas88pickup
Re: Scheef remmen
Joost Nouwen Schreef:
-------------------------------------------------------
> Slechte tip.
???????????
Is geen tip, maar een antwoord op een vraag hoor.
-------------------------------------------------------
> Slechte tip.
???????????
Is geen tip, maar een antwoord op een vraag hoor.
-
Dirk109
Re: Scheef remmen
Ik ga er mee aan de gang en laat de uitkomst wel weten.
Groet Dirk 109
GroteFoto-YCJNS3N4.jpg --> mod_embed_images_loadimage('89599a978f39172b8f769bcd0a0df1a8', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGroteFoto-YCJNS3N4.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-YCJNS3N4.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGroteFoto-YCJNS3N4.jpg', '', 12946539, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Groet Dirk 109
GroteFoto-YCJNS3N4.jpg --> mod_embed_images_loadimage('89599a978f39172b8f769bcd0a0df1a8', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGroteFoto-YCJNS3N4.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-YCJNS3N4.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGroteFoto-YCJNS3N4.jpg', '', 12946539, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
Dirk109
Re: Scheef remmen
Toch maar besloten het gelijk goed aan te pakken omdat ik een remcylinder vond die nat was achter het rubbertje.
4 nieuwe twr cylinders nieuwe trommels en blokken.Het hele zakje gemonteerd en hij remt recht en als een tijger!
Enkel zit er toch nog wat lucht in het systeem want ik moet wel twee keer trappen voor het pedaal echt hard is.
Het ontluchten is dus toch nog niet goed gelukt.Eerst de fiets band methode(omdat ik allen was) en later mijn vrouw nog even geholpen maar blijkbaar toch nog niet goed.Ga morgen maar weer eens even mee verder.
Nog tips voor ontluchten ?
Mijn vaste methode met slangetjes in potje olie die altijd werkt, werkt nu ff niet zo
Dirk 109
4 nieuwe twr cylinders nieuwe trommels en blokken.Het hele zakje gemonteerd en hij remt recht en als een tijger!
Enkel zit er toch nog wat lucht in het systeem want ik moet wel twee keer trappen voor het pedaal echt hard is.
Het ontluchten is dus toch nog niet goed gelukt.Eerst de fiets band methode(omdat ik allen was) en later mijn vrouw nog even geholpen maar blijkbaar toch nog niet goed.Ga morgen maar weer eens even mee verder.
Nog tips voor ontluchten ?
Mijn vaste methode met slangetjes in potje olie die altijd werkt, werkt nu ff niet zo
Dirk 109
-
Eric&Betty Boop
Re: Scheef remmen
Twee keer trappen voordat je een hard pedaal hebt duidt meestal op een slechte hoofdremcilinder.
Zitten alle remschoenen en veertjes op de goede plaats?Als de veertjes niet goed zitten geeft dit hetzelfde effect.
Zit alles goed en krijg je na ontluchten het pedaal niet in 1 keer trappen hard dan zou ik toch aan de hoofdremcilinder denken.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('8e6f179409101707e45540190a880c0c', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 12977158, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('7047d25e2f351d61d78027eeda21394a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 12977158, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Zitten alle remschoenen en veertjes op de goede plaats?Als de veertjes niet goed zitten geeft dit hetzelfde effect.
Zit alles goed en krijg je na ontluchten het pedaal niet in 1 keer trappen hard dan zou ik toch aan de hoofdremcilinder denken.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('8e6f179409101707e45540190a880c0c', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 12977158, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('7047d25e2f351d61d78027eeda21394a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 12977158, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
Dirk109
Re: Scheef remmen
De hoofdrem cylinder kan eigenlijk niet stuk zijn omdat ik daar niks aan gedaan heb.
Vorige week werkte de hoofdremcylinder wel goed dus eerst nog even verder kijken.
bedankt voor je info
Dirk 109
Vorige week werkte de hoofdremcylinder wel goed dus eerst nog even verder kijken.
bedankt voor je info
Dirk 109
-
Leendert
Re: Scheef remmen
Na het monteren van alles nieuw kan het afstellen van de schoenen het probleem zijn.
Even rijden met de voet op de rem, dan gaat alles op zijn plek zitten en gaan de braampjes er af, daar na alles nog eens afstellen.
Even rijden met de voet op de rem, dan gaat alles op zijn plek zitten en gaan de braampjes er af, daar na alles nog eens afstellen.
-
Dirk109
Re: Scheef remmen
Ook maar een nieuwe hoofdremcylinder gekocht en ga deze dus vervangen.
wordt vervolgd.....
Dirk 109
wordt vervolgd.....
Dirk 109
-
Dennis101
Re: Scheef remmen
Welk merk remschoenen heb je gekocht en heb je zoals Leendert al voorstelde de remmen al ingeremd?
Heb je hierna ook de schoenen nagesteld?
Uiteraard moeten ook de nieuwe remschoenen het schuine kantje krijgen aan beide uiteinden.
Ik verwacht niet dat de hoofdremcilinder zomaar de geest heeft gegeven, terwijl deze hiervoor nog goed functioneerde.
Dennis B
Heb je hierna ook de schoenen nagesteld?
Uiteraard moeten ook de nieuwe remschoenen het schuine kantje krijgen aan beide uiteinden.
Ik verwacht niet dat de hoofdremcilinder zomaar de geest heeft gegeven, terwijl deze hiervoor nog goed functioneerde.
Dennis B
-
Dirk109
Re: Scheef remmen
Rem schoenen en trommels als een set gekocht (ex defensie en orgineel spul bij van Dam).
Rem en hoofcylinder van Trw(lucas stond er op).
Ik heb de rem schoenen goed ingeremd en kantjes er af en eerst geprobeerd af te stellen volgen het werkplaats boek.
Na het inremmen: klemdraaien tegen de trommels en twee tandjes terug.
Toen vond ik dat de trommels en blokken toch iets aanliepen dus nog iets terug gedraaid.
De hoofdcylinder werkte idd daarvoor wel goed maar , mijn idee is dat je bij het ontluchten de hele slag heb gebruikt van de hoofdcylinder waardoor de zuigerrubbertjes misschien wel iets beschadigd zijn door een aanslagrandje in de cylinder.
Dus aangezien ik al snel voor absolute safe ga vervang ik ook de hoofdcylinder maar.
Wel vroeg ik me eigen af of de mogelijke lucht die dan boven in het systeem komt er makkelijk uit gaat?
Ik had al gedacht om de cylinder al eerst te vullen en een te pompen zodat hij gevuld is alvorens de leidingen weer te monteren.
Rem en hoofcylinder van Trw(lucas stond er op).
Ik heb de rem schoenen goed ingeremd en kantjes er af en eerst geprobeerd af te stellen volgen het werkplaats boek.
Na het inremmen: klemdraaien tegen de trommels en twee tandjes terug.
Toen vond ik dat de trommels en blokken toch iets aanliepen dus nog iets terug gedraaid.
De hoofdcylinder werkte idd daarvoor wel goed maar , mijn idee is dat je bij het ontluchten de hele slag heb gebruikt van de hoofdcylinder waardoor de zuigerrubbertjes misschien wel iets beschadigd zijn door een aanslagrandje in de cylinder.
Dus aangezien ik al snel voor absolute safe ga vervang ik ook de hoofdcylinder maar.
Wel vroeg ik me eigen af of de mogelijke lucht die dan boven in het systeem komt er makkelijk uit gaat?
Ik had al gedacht om de cylinder al eerst te vullen en een te pompen zodat hij gevuld is alvorens de leidingen weer te monteren.
-
Dennis101
Re: Scheef remmen
Het remsysteem van een 109" is gelukkig niet zo moeilijk te ontluchten.
Het gemakkelijkste is om eerst het systeem te vullen en alle verstellers van de remschoenen terug te draaien, zodat het volume zo klein mogelijk wordt.
Ontluchten van het systeem gaat het gemakkelijkst als je op het reservoir een kleine overdruk hebt.
Hiervoor zou je een lucht aansluiting kunnen maken op de oude dop en er 0,5 bar lucht op zetten.
Bij het ontluchten wel de nippels ver genoeg opendraaien, want alleen als er genoeg doorstroming is worden alle luchtbellen meegenomen.
Bij voorkeur begin je bij de achteras en daarna de vooras.
Normaal gesproken is het maar een paar minuten werk, alleen moet je onder het ontluchten wel steeds het niveau in het reservoir goed in de gaten houden.
Aan de onderdelen die je tot op heden gebruikt hebt zal het niet liggen.
Dennis B
Het gemakkelijkste is om eerst het systeem te vullen en alle verstellers van de remschoenen terug te draaien, zodat het volume zo klein mogelijk wordt.
Ontluchten van het systeem gaat het gemakkelijkst als je op het reservoir een kleine overdruk hebt.
Hiervoor zou je een lucht aansluiting kunnen maken op de oude dop en er 0,5 bar lucht op zetten.
Bij het ontluchten wel de nippels ver genoeg opendraaien, want alleen als er genoeg doorstroming is worden alle luchtbellen meegenomen.
Bij voorkeur begin je bij de achteras en daarna de vooras.
Normaal gesproken is het maar een paar minuten werk, alleen moet je onder het ontluchten wel steeds het niveau in het reservoir goed in de gaten houden.
Aan de onderdelen die je tot op heden gebruikt hebt zal het niet liggen.
Dennis B
-
Dirk109
Re: Scheef remmen
Idd ik heb een binnen band van een bromfiets gebruikt voor de overdruk, half metertje van de band met ventiel en eenzijde dicht gemaakt andere zijde op het reservoir en dan wat lucht er in.
Maar ik heb nu een dop over van mijn oude cylinder dus zal hiervan een lucht aansluiting maken met slang voor op mijn compressor met 0,5 bar.
Ik ga vanavond weer aan de slag word vervolgd.....
Dirk 109
Maar ik heb nu een dop over van mijn oude cylinder dus zal hiervan een lucht aansluiting maken met slang voor op mijn compressor met 0,5 bar.
Ik ga vanavond weer aan de slag word vervolgd.....
Dirk 109
-
Dirk109
Re: Scheef remmen
Vanavond nieuwe hoofdremcylinder gemonteerd maar moet nog 2 twee keer trappen voor hij echt goed remt en hard is.
Ik weet het ff nie meer wat te doen.
Nieuwe trommels,remschoenen,remcylinders en hoofdcylinder.Systeem goed ontlucht,schoenen goed afgesteld en ingeremd, veren er goed ingezet.
Wat zal ik nu eens doen?Het kan bijna niet anders dan dat er toch nog lucht in zit.
Als ik een paar keer trap is het pedaal hard en blijft dit ook bij aanhoedende druk.Laat ik echter los dan binnen 5 sec is de druk weer weg.?
De schoenen staan zo strak mogelijk net heel iets slepend.
Tips?
Dirk 109
Dirk 109
Ik weet het ff nie meer wat te doen.
Nieuwe trommels,remschoenen,remcylinders en hoofdcylinder.Systeem goed ontlucht,schoenen goed afgesteld en ingeremd, veren er goed ingezet.
Wat zal ik nu eens doen?Het kan bijna niet anders dan dat er toch nog lucht in zit.
Als ik een paar keer trap is het pedaal hard en blijft dit ook bij aanhoedende druk.Laat ik echter los dan binnen 5 sec is de druk weer weg.?
De schoenen staan zo strak mogelijk net heel iets slepend.
Tips?
Dirk 109
Dirk 109
-
Dirk109
Re: Scheef remmen
Helaas is het nog steeds niet gelukt ik moet nog steed twee keer trappen voor een hard pedaal.
Nog Tips?
Dirk 109
Nog Tips?
Dirk 109
-
Dennis101
Re: Scheef remmen
Bij de betere automaterialen handel kun je speciale klemmen kopen, waarmee je de remslangen af kunt knijpen.
Als je zo'n klem hebt (de eenvoudige van Midlock zijn niet zo duur) kun je een voor een de slangen afklemmen en traceren waar het probleem zit.
Maar kijk toch eerst heel goed of alle schoenen en terugtrekveren ook echt goed gemonteerd zijn en dan met name aan de achterzijde, want daar worden regelmatig onderdelen verkeerd gemonteerd zonder dat het direct opvalt.
Desnoods plaats je even foto's van de remmen zonder de trommels gemonteerd, want vanaf de zijkant gekeken is zo te zien als er iets niet goed zit.
Dennis B
Als je zo'n klem hebt (de eenvoudige van Midlock zijn niet zo duur) kun je een voor een de slangen afklemmen en traceren waar het probleem zit.
Maar kijk toch eerst heel goed of alle schoenen en terugtrekveren ook echt goed gemonteerd zijn en dan met name aan de achterzijde, want daar worden regelmatig onderdelen verkeerd gemonteerd zonder dat het direct opvalt.
Desnoods plaats je even foto's van de remmen zonder de trommels gemonteerd, want vanaf de zijkant gekeken is zo te zien als er iets niet goed zit.
Dennis B
-
Dirk109
Re: Scheef remmen
Ja goede tip ik ga dat proberen, de achter remmen heb ik helemaal ongewijzigd gelaten dus daar zal ik niet direct het probleem zoeken.Voorheen was het pedaal in iedergeval wel hard maar remde de auto scheef.
Nu met al die nieuwe onderdelen remt hij in iedergeval recht en goed beter als voorheen.Helaas nog met twee keer
pompen.
Wat betreft afstellen schoenen:in het boek staat draai de afstellers tot de blokken tegen de trommel staan en dan twee tandjes terug.Wat bedoelen ze met tegen de trommel staan;er net tegen aan of klemvast zodat het wiel niet meer met de hand te draaien is?
Ik heb ze nu maar afgesteld zodat ze net niet slepen tegen de trommel (of heel iets).
Misschien moeten de blokken nog meer inslijten en is de slag te groot die ze moeten maken tot tegen de trommel.
Ik ga in ieder geval de slangetjes knellen om te kijken wat er gebeurd.
bedankt!
Dirk 109
GroteFoto-GBNKUODC.jpg --> mod_embed_images_loadimage('1b5071a66adf40517bf61e881782e8ae', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGroteFoto-GBNKUODC.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-GBNKUODC.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGroteFoto-GBNKUODC.jpg', '', 13000842, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Foto-DD7D88GM.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d236ed73f6fb9eb94e2de6b3e20d9100', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-DD7D88GM.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-DD7D88GM.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-DD7D88GM.jpg', '', 13000842, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Nu met al die nieuwe onderdelen remt hij in iedergeval recht en goed beter als voorheen.Helaas nog met twee keer
pompen.
Wat betreft afstellen schoenen:in het boek staat draai de afstellers tot de blokken tegen de trommel staan en dan twee tandjes terug.Wat bedoelen ze met tegen de trommel staan;er net tegen aan of klemvast zodat het wiel niet meer met de hand te draaien is?
Ik heb ze nu maar afgesteld zodat ze net niet slepen tegen de trommel (of heel iets).
Misschien moeten de blokken nog meer inslijten en is de slag te groot die ze moeten maken tot tegen de trommel.
Ik ga in ieder geval de slangetjes knellen om te kijken wat er gebeurd.
bedankt!
Dirk 109
GroteFoto-GBNKUODC.jpg --> mod_embed_images_loadimage('1b5071a66adf40517bf61e881782e8ae', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGroteFoto-GBNKUODC.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-GBNKUODC.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGroteFoto-GBNKUODC.jpg', '', 13000842, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Foto-DD7D88GM.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d236ed73f6fb9eb94e2de6b3e20d9100', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-DD7D88GM.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-DD7D88GM.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-DD7D88GM.jpg', '', 13000842, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
Dennis101
Re: Scheef remmen
Het is best mogelijk dat de slag nog iets groter is omdat alles nog nieuw is, maar evengoed zou je dan al in de eerste slag remdruk moeten hebben.
Bij nieuwe trommels is het ook raadzaam om de schoenen met de andere stelschroeven evenwijdig te stellen aan de trommels als je dit nog niet gedaan hebt. Ook heel belangrijk zijn de schuine kantjes die je nog aan de voeringen moet maken voor gebruik.
Stellen van de remschoenen doe je tot de schoen echt vastloopt en dan terug tot hij weer vrij loopt, maar dan wel bij een draaiende trommel. Bij nieuwe trommels (en uiteraard ook nieuwe schoenen) is het wel zo dat ze nog ingeremd moeten worden en als je de trommels verwijdert na een aantal keren remmen kun je aan de afdruk op de schoenen zien waar de schoenen de trommels geraakt heeft. Het remoppervlakte van de trommels even iets opruwen met schuurpapier helpt ook bij het versneld inlopen.
Dennis B
Bij nieuwe trommels is het ook raadzaam om de schoenen met de andere stelschroeven evenwijdig te stellen aan de trommels als je dit nog niet gedaan hebt. Ook heel belangrijk zijn de schuine kantjes die je nog aan de voeringen moet maken voor gebruik.
Stellen van de remschoenen doe je tot de schoen echt vastloopt en dan terug tot hij weer vrij loopt, maar dan wel bij een draaiende trommel. Bij nieuwe trommels (en uiteraard ook nieuwe schoenen) is het wel zo dat ze nog ingeremd moeten worden en als je de trommels verwijdert na een aantal keren remmen kun je aan de afdruk op de schoenen zien waar de schoenen de trommels geraakt heeft. Het remoppervlakte van de trommels even iets opruwen met schuurpapier helpt ook bij het versneld inlopen.
Dennis B
-
Dirk109
Grrrr remmen!!!
Slangen gekneld en pedaald direkt boven in hard, aan de cylinders kan het niet liggen deze zijn nieuw.
Trommels erweer af alles zit goed veren goed.Trommels had ik al opgeschuurd, blokken afgeschuind etc.
Vanavond maar eens een stukje rijden om het een en ander te laten inlopen.Mogelijk dat ik de oude trommels en blokken schoon maak en het hier maar eens mee probeer.......
Dirk 109
Trommels erweer af alles zit goed veren goed.Trommels had ik al opgeschuurd, blokken afgeschuind etc.
Vanavond maar eens een stukje rijden om het een en ander te laten inlopen.Mogelijk dat ik de oude trommels en blokken schoon maak en het hier maar eens mee probeer.......
Dirk 109
-
Henk Bossinade
Re: Grrrr remmen!!!
Heb je de slangen een voor een gekneld zoals Dennis schreef ?Had dit op alle slangen hetzelfde effect ? Vr gr Henk B.
-
Dirk109
Re: Grrrr remmen!!!
Heb ik ook geprobeerd als ik een kant erop zet heb ik al hard pedaal maar onderin.Bij de twee klem (rechts)
heb ik een hard pedaal bovenin.
Ik zou dus kunnen veronderstellen dat het grootste probleem rechts zit.
Dirk 109
heb ik een hard pedaal bovenin.
Ik zou dus kunnen veronderstellen dat het grootste probleem rechts zit.
Dirk 109
-
Eric&Betty Boop
Re: Grrrr remmen!!!
Draai je de stelbouten rechts wel de goede kant op om de schoenen tegen de trommel aan te zetten?
Als je de verkeerde kant op draait wil de stelbout op een gegeven moment ook niet verder maar dan zitten de remschoenen dus niet vast tegen de trommel.
Dat zou het twee keer moeten pompen kunnen verklaren alleen moet de auto dan behoorlijk naar rechts trekken bij het remmen.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('648e8a97390039e9fd2547307db8d734', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 13005849, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('0d0c3d5ea352b037287b4db4a67d28b5', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 13005849, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Als je de verkeerde kant op draait wil de stelbout op een gegeven moment ook niet verder maar dan zitten de remschoenen dus niet vast tegen de trommel.
Dat zou het twee keer moeten pompen kunnen verklaren alleen moet de auto dan behoorlijk naar rechts trekken bij het remmen.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('648e8a97390039e9fd2547307db8d734', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 13005849, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('0d0c3d5ea352b037287b4db4a67d28b5', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 13005849, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
Dennis101
Re: Grrrr remmen!!!
Als er schoenen veel te ver terug gesteld zijn wordt de pedaalslag inderdaad veel langer, maar hij zal echt niet een kant op trekken.
De remschoenen bewegen nagenoeg drukloos naar de trommels en pas als alle remschoenen de trommel raken wordt er remdruk (vertraging) opgebouwd.
Als er meerdere schoenen veel te ver terug zijn gesteld is het echter wel mogelijk dat je niet in 1x trappen al voldoende remdruk op kunt bouwen.
Als verstellers de verkeerde kant op gedraaid worden is dat meestal wel te voelen. Als bij het verstellen van een schoen de voering vrij plotseling de trommel blokkeert dan is de kans groot dat de versteller de verkeerde kant op is gedraaid. Normaal gesproken voel je namelijk dat de schoen langzaam de trommel begint te raken als je aan de versteller draait.
Bij het verstellen altijd de trommel in de normale rijrichting draaien.
Dennis B
De remschoenen bewegen nagenoeg drukloos naar de trommels en pas als alle remschoenen de trommel raken wordt er remdruk (vertraging) opgebouwd.
Als er meerdere schoenen veel te ver terug zijn gesteld is het echter wel mogelijk dat je niet in 1x trappen al voldoende remdruk op kunt bouwen.
Als verstellers de verkeerde kant op gedraaid worden is dat meestal wel te voelen. Als bij het verstellen van een schoen de voering vrij plotseling de trommel blokkeert dan is de kans groot dat de versteller de verkeerde kant op is gedraaid. Normaal gesproken voel je namelijk dat de schoen langzaam de trommel begint te raken als je aan de versteller draait.
Bij het verstellen altijd de trommel in de normale rijrichting draaien.
Dennis B
-
Dirk109
Re: Joepie hij remt goed !
He eindelijk na weer een uurtje sleutelen de remmen voor elkaar gekregen.
Ik heb de afstellers zo gedraaid dat ze net de trommel raakte en de boel eens flink ingeremd.
Toen weer opnieuw ontlucht en daarbij de druk op het reservoir opgevoerd tot 1.5 bar.
Ik vond er namenlijk bij 0.5 bar maar een klein straaltje remolie uitkomen.
Bij 1.5 bar kwam er ineens nog een luchtbel mee aan bijde kanten.Nu de afstellers weer aangedraaid en voelde al gelijk geen bodem meer van de pedaal slag.Na een testrit merkte ik dat hij uistekend remt en vooral waar alles om
te doen was hij remt recht!
Dus iedereen bedankt voor zijn meedenken en info ik ben weer geholpen en weer wat wijzer!
Foto-CINV3HY4.jpg --> mod_embed_images_loadimage('24c86f78ce78b3fb051e07e796098b87', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-CINV3HY4.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-CINV3HY4.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-CINV3HY4.jpg', '', 13006920, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Diek 109
Ik heb de afstellers zo gedraaid dat ze net de trommel raakte en de boel eens flink ingeremd.
Toen weer opnieuw ontlucht en daarbij de druk op het reservoir opgevoerd tot 1.5 bar.
Ik vond er namenlijk bij 0.5 bar maar een klein straaltje remolie uitkomen.
Bij 1.5 bar kwam er ineens nog een luchtbel mee aan bijde kanten.Nu de afstellers weer aangedraaid en voelde al gelijk geen bodem meer van de pedaal slag.Na een testrit merkte ik dat hij uistekend remt en vooral waar alles om
te doen was hij remt recht!
Dus iedereen bedankt voor zijn meedenken en info ik ben weer geholpen en weer wat wijzer!
Foto-CINV3HY4.jpg --> mod_embed_images_loadimage('24c86f78ce78b3fb051e07e796098b87', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-CINV3HY4.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-CINV3HY4.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-CINV3HY4.jpg', '', 13006920, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Diek 109
-
sjaak109
Re: Joepie hij remt goed !
Dirk gefeliciteerd.
nou ik nog en dan wordt het eindelijk gezellig op de weg.
wat voor nippel heb je op dat dekseltje? ik heb er nu een fietsventiel op maar daar kan mijn compressor weer niet mee overweg.
heb al wel zo,n drukregelaar in een stoffig hoekje gevonden.
gr.
Sjaak
nou ik nog en dan wordt het eindelijk gezellig op de weg.
wat voor nippel heb je op dat dekseltje? ik heb er nu een fietsventiel op maar daar kan mijn compressor weer niet mee overweg.
heb al wel zo,n drukregelaar in een stoffig hoekje gevonden.
gr.
Sjaak
-
Robert
Re: Scheef remmen
Ik bemoei me niet zo vaak met dingen maar twee keer moeten pompen kan ook wijzen op slecht afgestelde schoenen die van 'te ver' moeten komen en daardoor veel remvloeistof nodig hebben. De stelschroeven aan de buitenzijde van de grondplaat (zijde van ontluchten) verder omdraaien waardoor de schoenen dichter op de trommel komen en daardoor 'eerder' pakken en dus minder pompen. DAls dit afstellen links en rechts anders is kan de auto ook scheef gaan trekken in beginsel. Enkele tellen later trekt de auto weer recht. (mogelijk ook je probleem in aanvang?)
Succes. Robert
Succes. Robert
-
Dirk109
Re: Scheef remmen
Robert, bedankt voor je aandacht het probleem is inmiddels opgelost en is veroorzaakt door een lekke remcylinder die heel iets olie lekte.
Ik heb dus nu aan het eind van het verhaal alles vernieuwd, ontlucht en afgesteld(echter niet zonder problemen) en nu werkt alles goed.
Dirk 109
Ik heb dus nu aan het eind van het verhaal alles vernieuwd, ontlucht en afgesteld(echter niet zonder problemen) en nu werkt alles goed.
Dirk 109