verschil tussen standaard veren, veren geschikt voor non self le
-
Boelo
verschil tussen standaard veren, veren geschikt voor non self le
Ik ben van plan nieuwe veren en schokbrekers te monteren. Ik wil geen verhoging en wil het liefst standaard veren, maar omdat ik de self leveling unit achterwege ga laten moet ik achter kiezen voor veren die geschikt zijn voor de optie zonder deze unit, op zich allemaal nog helder voor me tot zover. Maar omdat er een LPG tank achter in ligt en ik vrijwel altijd met volle benzinetank rijdt en er bovendien altijd een zware hond achterin zit worden de achterveren zwaar belast. Er is ook nog de mogelijkheid om voor Heavy Duty veren te kiezen. Wat is het verschil met Non self leveling unit veren en wat is raadzaam?
Voor de voorzijde zit ik met dezelfde vraag. Ik wil eigenlijk kiezen voor standaard veren. Maar er komt straks een zware Kaapstander op de bumper. Is het raadzaam om hier voor HD veren te kiezen of is standaard voldoende?
EDIT: nog een kleine toevoeging. We rijden voornamelijk asfalt en veel en daarom wil ik niet teveel aan comfort, voor zover je daarvan kunt spreken bij een One Ten, inleveren
Alvast bedankt!
PS. Woensdag wordt het chassis opgehaald door de verzinkerij!! Spannend, laswerk heb ik klaar en ben erg benieuwd naar het resultaat na galvaniseren. Als het chassis terug is zal ik een foto compilatietje maken.
LR groet,
Boelo
Foto-4WZOB63J.jpg --> mod_embed_images_loadimage('06d08958dd962732166f624183b48054', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4WZOB63J.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-4WZOB63J.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4WZOB63J.jpg', '', 12906228, 600, 600, 'Loading image ...', false);
LR 110 CSW V8 1984
RRC V8 1971
4 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04/10/2010 22:57 door Boelo.
Voor de voorzijde zit ik met dezelfde vraag. Ik wil eigenlijk kiezen voor standaard veren. Maar er komt straks een zware Kaapstander op de bumper. Is het raadzaam om hier voor HD veren te kiezen of is standaard voldoende?
EDIT: nog een kleine toevoeging. We rijden voornamelijk asfalt en veel en daarom wil ik niet teveel aan comfort, voor zover je daarvan kunt spreken bij een One Ten, inleveren
Alvast bedankt!
PS. Woensdag wordt het chassis opgehaald door de verzinkerij!! Spannend, laswerk heb ik klaar en ben erg benieuwd naar het resultaat na galvaniseren. Als het chassis terug is zal ik een foto compilatietje maken.
LR groet,
Boelo
Foto-4WZOB63J.jpg --> mod_embed_images_loadimage('06d08958dd962732166f624183b48054', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4WZOB63J.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-4WZOB63J.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4WZOB63J.jpg', '', 12906228, 600, 600, 'Loading image ...', false);
LR 110 CSW V8 1984
RRC V8 1971
4 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04/10/2010 22:57 door Boelo.
-
Eric_1
Re: verschil tussen standaard-, zonder self leveling unit- en he
Hoi
Ik zou zeker niet voor heavy duty gaan. Ik heb er nu originele late Td5 schroeveren onder (die hebben geen selfleveling meer) hierdoor staat hij achter een stuk hoger dan voorheen. Ik vind het persoonlijk al aan de hoge kant (maar ik heb geen gastank achterin) Bovendien is hij stugger geworden. Echter de immitatie veren met zelf leveling was ook geen betere optie. Dus ik zou voor origieneel late Td5 gaan maar zelfs dan is hij iets stugger.
Ik zou zeker niet voor heavy duty gaan. Ik heb er nu originele late Td5 schroeveren onder (die hebben geen selfleveling meer) hierdoor staat hij achter een stuk hoger dan voorheen. Ik vind het persoonlijk al aan de hoge kant (maar ik heb geen gastank achterin) Bovendien is hij stugger geworden. Echter de immitatie veren met zelf leveling was ook geen betere optie. Dus ik zou voor origieneel late Td5 gaan maar zelfs dan is hij iets stugger.
-
Boelo
Re: verschil tussen standaard-, zonder self leveling unit- en he
Beste Eric,
Dus non self leveling unit veren zouden wel eens gelijk kunnen zijn aan TD5 achterveren als het gaat om veer-karakteristiek en jij ervaart ze als behoorlijk stug, stuitert het achterin? Waren de veren met SLU zoveel slapper dan?
Groet Boelo
Dus non self leveling unit veren zouden wel eens gelijk kunnen zijn aan TD5 achterveren als het gaat om veer-karakteristiek en jij ervaart ze als behoorlijk stug, stuitert het achterin? Waren de veren met SLU zoveel slapper dan?
Groet Boelo
-
Erik One-ten+LW op 't werk
Re: verschil tussen standaard veren, veren geschikt voor non sel
Vóór zul je toch aan HD's moeten denken als je er een flinke lier met bumper op wilt zetten. Heb ik zelf ook, met standaard schokbrekers. Achter heb ik nu de veren van een TD5 stawag eronder (self level-unit verwijderd+stab.stang verwijderd) Dit rijdt prima.
Maar met wat extra gewicht achterin (vakantie) zet ik de HD's eronder. Ik heb een complete set van de blauwe Bearmach veren. Voldoen mij prima.
Is onder een 83-er 110.
Groet, Erik
Maar met wat extra gewicht achterin (vakantie) zet ik de HD's eronder. Ik heb een complete set van de blauwe Bearmach veren. Voldoen mij prima.
Is onder een 83-er 110.
Groet, Erik
-
G-men (gargamel)
Re: verschil tussen standaard veren, veren geschikt voor non sel
Hey Boelo,
Ik heb er ook de blauwe veren van bearmach onder zitten, waarschijnlijk zelfde set als Eric.
Bearmach heeft hierin de standaard maten voor de 110 en een set met kleine verhoging (1,5"/40mm ofzo) Bij die verhoging hebbn ze voor achter een speciale set achterveren voor de CSW in het programma. Die zijn iets zachter als de HD versie, maar wel aangepast aan het extra gewicht van de station aan de achterkant.. (BA2100
Ik heb die uiteindelijk gekocht, dus met 40mm verhoging. (mede ivm de rumte tussen uitlaat en propshaft aan de voorkant.
)
Rijdt prima, je staat verbaasd over het verschil qua wegliging met de oude veren ! Veercomfort is ook stukken beter als het oude spul.
Ikzelf rijdt ook met een volle benzinetank, 100 liter gastank en twee extra accu's achterin. Dan zakt ie alweer een cm extra in.....Hij wordt wel iets hoger als standaard, maar dat miststaat zeker niet als je er 235's onder hebt zitten.
Past met de standaard propshafts en schokbrekersprima, geen gerammel, dreuenen o.i.d. Wat mij betreft een aanrader.
Gerrit
Ik heb er ook de blauwe veren van bearmach onder zitten, waarschijnlijk zelfde set als Eric.
Bearmach heeft hierin de standaard maten voor de 110 en een set met kleine verhoging (1,5"/40mm ofzo) Bij die verhoging hebbn ze voor achter een speciale set achterveren voor de CSW in het programma. Die zijn iets zachter als de HD versie, maar wel aangepast aan het extra gewicht van de station aan de achterkant.. (BA2100
Ik heb die uiteindelijk gekocht, dus met 40mm verhoging. (mede ivm de rumte tussen uitlaat en propshaft aan de voorkant.
Rijdt prima, je staat verbaasd over het verschil qua wegliging met de oude veren ! Veercomfort is ook stukken beter als het oude spul.
Ikzelf rijdt ook met een volle benzinetank, 100 liter gastank en twee extra accu's achterin. Dan zakt ie alweer een cm extra in.....Hij wordt wel iets hoger als standaard, maar dat miststaat zeker niet als je er 235's onder hebt zitten.
Past met de standaard propshafts en schokbrekersprima, geen gerammel, dreuenen o.i.d. Wat mij betreft een aanrader.
Gerrit
-
Bauke 110
Re: verschil tussen standaard veren, veren geschikt voor non sel
Erik,
nu vraag ik me af waarom jij de stab-stang verwijdert hebt, ik heb zelf ook One-ten uit 84 die binnen kort aan nieuwe veren toe is en ook bij mij zal het self leveling unit er onderuit komen.
nu vraag ik me af waarom jij de stab-stang verwijdert hebt, ik heb zelf ook One-ten uit 84 die binnen kort aan nieuwe veren toe is en ook bij mij zal het self leveling unit er onderuit komen.
-
G-men (gargamel)
Re: verschil tussen standaard veren, veren geschikt voor non sel
Overigens zit ik net even te kijken en er wort geen verschil gemaakt in veren voor de diesel en V8..... nou lijkt een aluminium V8 me voor toch een heel stuk lichter als een (stalen) diesel blok.
Ik denk dus dat je voor eigenlijk niet echt HD veren nodig hebt....
Gerrit
Ik denk dus dat je voor eigenlijk niet echt HD veren nodig hebt....
Gerrit
-
Boelo
Re: verschil tussen standaard veren, veren geschikt voor non sel
Hai Gerrit en anderen,
Ik snap jouw keuze maar ik wil toch geen verhoging, ten eerste vind ik het minder mooi als standaard en ten tweede kom ik dan zeker mijn garage niet meer in. Ik denk overigens dat dat ook het geval zal zijn met nieuwe standaard veren en nieuwe banden, dat zal beide een aanzienlijke verhoging geven tov de huidige situatie met ernstig vermoeide veren en uitgedroogde banden met nog maar 6mm
Ik ben er nog niet helemaal uit maar ik denk dat ik idd standaard veren aan de voorkant kies, ik wil geen keiharde auto hebben en mocht de lier na verloop van tijd (misschien wel een paar jaar) teveel van de veerkracht van de veren hebben weggenomen dan kan ik altijd nog voor HD kiezen.
Achter weet ik het echt nog niet, iig de veren die geschikt zijn voor de config zonder SLU, maar ik vraag me af of dat voldoende is met lpg tank, gereedschap, hond, kinderwagen en wat een mens allemaal nog meer meesleept! Mijn gevoel zegt dat HD te hard is. Blijft de mogelijkheid van TD5 veren nog over, maar volgens Eric1 vergelijkbaar met Non SLU veren,.... Dus toch maar HD denk ik dan.Jja dat zal het wel worden, voor standaard, achter HD.
Zo nu de keuze voor de shocks nog, denk dat het Monroes worden.
Groet Boelo
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05/10/2010 11:47 door Boelo.
Ik snap jouw keuze maar ik wil toch geen verhoging, ten eerste vind ik het minder mooi als standaard en ten tweede kom ik dan zeker mijn garage niet meer in. Ik denk overigens dat dat ook het geval zal zijn met nieuwe standaard veren en nieuwe banden, dat zal beide een aanzienlijke verhoging geven tov de huidige situatie met ernstig vermoeide veren en uitgedroogde banden met nog maar 6mm
Ik ben er nog niet helemaal uit maar ik denk dat ik idd standaard veren aan de voorkant kies, ik wil geen keiharde auto hebben en mocht de lier na verloop van tijd (misschien wel een paar jaar) teveel van de veerkracht van de veren hebben weggenomen dan kan ik altijd nog voor HD kiezen.
Achter weet ik het echt nog niet, iig de veren die geschikt zijn voor de config zonder SLU, maar ik vraag me af of dat voldoende is met lpg tank, gereedschap, hond, kinderwagen en wat een mens allemaal nog meer meesleept! Mijn gevoel zegt dat HD te hard is. Blijft de mogelijkheid van TD5 veren nog over, maar volgens Eric1 vergelijkbaar met Non SLU veren,.... Dus toch maar HD denk ik dan.Jja dat zal het wel worden, voor standaard, achter HD.
Zo nu de keuze voor de shocks nog, denk dat het Monroes worden.
Groet Boelo
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05/10/2010 11:47 door Boelo.
-
Eric_1
Re: verschil tussen standaard-, zonder self leveling unit- en he
Hoi
Ja de oorspronkelijke veren (met SLU) waren slapper, dan de Td5 veren (zonder SLU want die heeft de Td5 vanaf ca 2002 niet meer) Hij is echt centimeters hoger gekomen (denk ordegrootte 6-7cm). En ja hij is ook duidelijk stugger geworden. Ik zou zeker niet voor HD kiezen als ik het verschil al merk wat hij nu veranderd is.
Ja de oorspronkelijke veren (met SLU) waren slapper, dan de Td5 veren (zonder SLU want die heeft de Td5 vanaf ca 2002 niet meer) Hij is echt centimeters hoger gekomen (denk ordegrootte 6-7cm). En ja hij is ook duidelijk stugger geworden. Ik zou zeker niet voor HD kiezen als ik het verschil al merk wat hij nu veranderd is.
-
G-men (gargamel)
Re: verschil tussen standaard veren, veren geschikt voor non sel
Logische keuze.... soms is het handig om geen garage te hebben zeg maar.
Maar je kunt ervanuitgaan dat ie zowiezo omhoog komt. Uiteindelijk stond mijn 110 8 cm hoger toen alles eronder zat.
40 mm door de verhoogde veren en 40mm omdat de oude ingezakt waren....
Dus reken erop dat ie zowiezo wat omhoog komt.
Schokbrekers is ook de_carbon (Delphi) in de UK erg netjes geprijst en dat is hetzelfde als wat er af fabriek onder komt.
Wordt wel blingbling onder de wagen Boelo....
Gerrit
Maar je kunt ervanuitgaan dat ie zowiezo omhoog komt. Uiteindelijk stond mijn 110 8 cm hoger toen alles eronder zat.
40 mm door de verhoogde veren en 40mm omdat de oude ingezakt waren....
Dus reken erop dat ie zowiezo wat omhoog komt.
Schokbrekers is ook de_carbon (Delphi) in de UK erg netjes geprijst en dat is hetzelfde als wat er af fabriek onder komt.
Wordt wel blingbling onder de wagen Boelo....
Gerrit
-
Boelo
Re: verschil tussen standaard-, zonder self leveling unit- en he
OK thanks Eric, dat is helder, ik denk dat ik er wel uit ben!
Groet Boelo
Groet Boelo
-
Boelo
Re: verschil tussen standaard veren, veren geschikt voor non sel
Ha Gerrit,
Ja, wordt idd blingbling onder de One Ten, gegalvaniseerd chassis, nieuwe ophanging, nieuwe remmen, de assen netjes zwart, nieuwe banden. Maar ik vrees dat ik straks de garage niet in kan zonder het aflaten van de bandenspanning. Dat wordt niet meer 's nachts binnen slapen voor mijn trouwe LR, Maar ja straks met gegalvaniseerd chassis, bulkhead en gerestaureerde deurframes kan het geen kwaad om buiten te staan in weer en wind!
Ik twijfelde al tussen Monroe en De Carbon dempers. Ik ga er eens wat meer over lezen dmv de zoekfunctie!
Groet Boelo
Ja, wordt idd blingbling onder de One Ten, gegalvaniseerd chassis, nieuwe ophanging, nieuwe remmen, de assen netjes zwart, nieuwe banden. Maar ik vrees dat ik straks de garage niet in kan zonder het aflaten van de bandenspanning. Dat wordt niet meer 's nachts binnen slapen voor mijn trouwe LR, Maar ja straks met gegalvaniseerd chassis, bulkhead en gerestaureerde deurframes kan het geen kwaad om buiten te staan in weer en wind!
Ik twijfelde al tussen Monroe en De Carbon dempers. Ik ga er eens wat meer over lezen dmv de zoekfunctie!
Groet Boelo
-
Erik One-ten+LW op 't werk
Re: verschil tussen standaard veren, veren geschikt voor non sel
De self lev-unit was rot (net als bij jou denk ik?) en zonder stab stang heb je iets meer wieluitslag. Ik mis hem ook niet hoor.
Nogmaals als ie zwaarder beladen is, spul achterin en wat op het dak, gaan de HD's eronder. Dan is het overhellen minimaal.
Erik
Nogmaals als ie zwaarder beladen is, spul achterin en wat op het dak, gaan de HD's eronder. Dan is het overhellen minimaal.
Erik