Motor Start niet (2,25L diesel 1977 ex mil)
-
Johan Jongbloed
Motor Start niet (2,25L diesel 1977 ex mil)
Ik heb een motor revisie gedaan, was hard nodig. Uitboren cilinders overmaatse zuigers, nieuwe lagers etc.
Alleen nu ben ik op het punt dat de motor weer is ingebouwd en gestart kan worden.
Helaas, de motor wil niet aanslaan.
Nu steek ik graag hand in eigen boesem en ben direct de afstellingen gaan controleren en heb deze opnieuw gedaan.
Maar helaas nog steeds geen resultaat. Ik heb de afstellingen nu 3 keer nagekeken en blijf zelf van mening dat deze goed staan.
-Nokkenas afstelling Klep 1, uitlaatklep (cilinder 1, voorkant van de auto) staat geheel open, dus ingedrukt op het vliegwiel merkteken EP.
-De diesel injectiepomp daar staat de hoofdgroef op 20 graden. Ik kan hier trouwens ook niets aan veranderen behalve zo draaien dat de schuine tandwielen op een andere tand ingrijpen. Kleine afstellingen zouden als het handboek zegt met een speciaal tool verdraaid kunnen worden. Maar het is een solide stuk metaal, uit 1 stuk en kan alleen versteld worden als de hoogte van het tandwiel mee gaat met het draaien. Hier zit de kneep de hoogte kan niet varieëren, omdat het lager geborgd zit met een schroef in het blok waar de oliefilter op het blok vast wordt gezet.
Als ik nu probeer te starten slaat de motor niet aan maar ik krijg wel rook uit de uiitlaat die wit van kleur is, maar ruikt niet zoals een diesel normaal ruikt.
Ik zie ook geen diesel in de retourleiding komen van de verstuivers, hier komt mijn gebrek aan ervaring om de hoek. Moet dit ook wel of is het geen probleem.
De diesel die in de tank zit zit hier al 10 jaar in en mijn vraag is blijft diesel zolang goed.
Is mijn probleem gewoon dat de diesel niet meer goed is en niet kan ontbranden.
Kan ik dit testen?
Verder heb ik de luchtfilter nog niet aangeloten op de luchtinlaat, heeft dit invloed op het vacuum waardoor de auto niet start?
Ik heb gecontroleerd of de injectiepomp wel diesel uit de leidingen laat komen, dit is op alle uitgangen het geval. hier krijg ik trouwens wel diesel op de retour.
Wat doe ik fout?
Ik sta nu op mijn kale kop te krabben en daar kom ik niet ver mee.
Alvast bedank
Johan Jongbloed
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03/10/2010 12:00 door Johan Jongbloed.
Alleen nu ben ik op het punt dat de motor weer is ingebouwd en gestart kan worden.
Helaas, de motor wil niet aanslaan.
Nu steek ik graag hand in eigen boesem en ben direct de afstellingen gaan controleren en heb deze opnieuw gedaan.
Maar helaas nog steeds geen resultaat. Ik heb de afstellingen nu 3 keer nagekeken en blijf zelf van mening dat deze goed staan.
-Nokkenas afstelling Klep 1, uitlaatklep (cilinder 1, voorkant van de auto) staat geheel open, dus ingedrukt op het vliegwiel merkteken EP.
-De diesel injectiepomp daar staat de hoofdgroef op 20 graden. Ik kan hier trouwens ook niets aan veranderen behalve zo draaien dat de schuine tandwielen op een andere tand ingrijpen. Kleine afstellingen zouden als het handboek zegt met een speciaal tool verdraaid kunnen worden. Maar het is een solide stuk metaal, uit 1 stuk en kan alleen versteld worden als de hoogte van het tandwiel mee gaat met het draaien. Hier zit de kneep de hoogte kan niet varieëren, omdat het lager geborgd zit met een schroef in het blok waar de oliefilter op het blok vast wordt gezet.
Als ik nu probeer te starten slaat de motor niet aan maar ik krijg wel rook uit de uiitlaat die wit van kleur is, maar ruikt niet zoals een diesel normaal ruikt.
Ik zie ook geen diesel in de retourleiding komen van de verstuivers, hier komt mijn gebrek aan ervaring om de hoek. Moet dit ook wel of is het geen probleem.
De diesel die in de tank zit zit hier al 10 jaar in en mijn vraag is blijft diesel zolang goed.
Is mijn probleem gewoon dat de diesel niet meer goed is en niet kan ontbranden.
Kan ik dit testen?
Verder heb ik de luchtfilter nog niet aangeloten op de luchtinlaat, heeft dit invloed op het vacuum waardoor de auto niet start?
Ik heb gecontroleerd of de injectiepomp wel diesel uit de leidingen laat komen, dit is op alle uitgangen het geval. hier krijg ik trouwens wel diesel op de retour.
Wat doe ik fout?
Ik sta nu op mijn kale kop te krabben en daar kom ik niet ver mee.
Alvast bedank
Johan Jongbloed
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03/10/2010 12:00 door Johan Jongbloed.
-
Pike
Re: Motor Start niet (2,25L diesel 1977 ex mil)
Is de motorstopknop misschien uitgetrokken?
Pike
grotemarkt5a.jpg --> mod_embed_images_loadimage('eb2e3aae46ff5c41cdb797d1990d9386', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.13afdra.nl%2Fimages%2Fgrotemarkt5a.jpg', 'http://www.13afdra.nl/images/grotemarkt5a.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.13afdra.nl%2Fimages%2Fgrotemarkt5a.jpg', '', 12897972, 600, 600, 'Loading image ...', false);
On the eighth day God created Land Rover.
Pike
grotemarkt5a.jpg --> mod_embed_images_loadimage('eb2e3aae46ff5c41cdb797d1990d9386', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.13afdra.nl%2Fimages%2Fgrotemarkt5a.jpg', 'http://www.13afdra.nl/images/grotemarkt5a.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.13afdra.nl%2Fimages%2Fgrotemarkt5a.jpg', '', 12897972, 600, 600, 'Loading image ...', false);
On the eighth day God created Land Rover.
-
Johan Jongbloed
Re: Motor Start niet (2,25L diesel 1977 ex mil)
Hallo Pike,
Helaas was het maar zo eenvoudig.
De stopknop is voorzien van een veer die de stopknop ook weer terug trekt.
In ieder geval bedank voor je reactie en het meedenken.
Johan
Helaas was het maar zo eenvoudig.
De stopknop is voorzien van een veer die de stopknop ook weer terug trekt.
In ieder geval bedank voor je reactie en het meedenken.
Johan
-
roderiquez
Re: Motor Start niet (2,25L diesel 1977 ex mil)
"De diesel die in de tank zit zit hier al 10 jaar in en mijn vraag is blijft diesel zolang goed.
Is mijn probleem gewoon dat de diesel niet meer goed is en niet kan ontbranden.
Kan ik dit testen? "
Ik zou dan eerst maar eens beginnen met het vervangen van de diesel. Die van mij had ook iets van 4 jaar stil gestaan voordat ik er echt mee reed.
NOu..... de eerste keer met die oude diesel erin rijden...laten we zeggen dat je er niet achter wou rijden haha.
Probleem is dat je een condens vorming hebt en een wax laagje in de tank kunt krijgen. Google maar eens, staat de wereld aan info op internet.
En zaken zoals bacterie-vorming wordt ook vaak genoemd. Het feit dat je witte rook hebt, duidt op een verbranding met iets van een vocht (Diesel met water of diesel met lekkende koelvloeistof).
Check ook je waterafscheider. Deze zit vlakbij de tank, en zit misschien ook vol met smerigheid.
Oude diesel filter eruit, evt filter in je CAV DPA injectiepomp schoonmaken voor zover mogelijk, en dan de leidingen met een spuitflaconnetje vullen met nieuwe diesel.
Is mijn probleem gewoon dat de diesel niet meer goed is en niet kan ontbranden.
Kan ik dit testen? "
Ik zou dan eerst maar eens beginnen met het vervangen van de diesel. Die van mij had ook iets van 4 jaar stil gestaan voordat ik er echt mee reed.
NOu..... de eerste keer met die oude diesel erin rijden...laten we zeggen dat je er niet achter wou rijden haha.
Probleem is dat je een condens vorming hebt en een wax laagje in de tank kunt krijgen. Google maar eens, staat de wereld aan info op internet.
En zaken zoals bacterie-vorming wordt ook vaak genoemd. Het feit dat je witte rook hebt, duidt op een verbranding met iets van een vocht (Diesel met water of diesel met lekkende koelvloeistof).
Check ook je waterafscheider. Deze zit vlakbij de tank, en zit misschien ook vol met smerigheid.
Oude diesel filter eruit, evt filter in je CAV DPA injectiepomp schoonmaken voor zover mogelijk, en dan de leidingen met een spuitflaconnetje vullen met nieuwe diesel.
-
Johan Jongbloed
Re: Motor Start niet (2,25L diesel 1977 ex mil)
Dank je wel Roderiquez,
Het zou in ieder geval verklaren waarom de diesel niet naar diesel ruikt (in mijn beleving, ik rij al heel lang geen diesel meer).
Als diesel hychroscopisch is, wat ik mij erg afvraag, omdat olie zich niet met water laat mengen dan verklaart dit de witte rook.
Ik heb in ieder geval geen water lekage, de koppakking is nieuw en ik zie geen water in de karter komen.
Ik ga in ieder geval de diesel vervangen ik hang de brandstogslang wel in een jerrycan.
Erg bedankt voor je reactie
Johan
Het zou in ieder geval verklaren waarom de diesel niet naar diesel ruikt (in mijn beleving, ik rij al heel lang geen diesel meer).
Als diesel hychroscopisch is, wat ik mij erg afvraag, omdat olie zich niet met water laat mengen dan verklaart dit de witte rook.
Ik heb in ieder geval geen water lekage, de koppakking is nieuw en ik zie geen water in de karter komen.
Ik ga in ieder geval de diesel vervangen ik hang de brandstogslang wel in een jerrycan.
Erg bedankt voor je reactie
Johan
-
Exfietser
Re: Motor Start niet (2,25L diesel 1977 ex mil)
Inderdaad diesel bederft. Het gaat langer goed dan met benzine maar volgens mij is 10 jaar voor diesel wel heel erg lang. En check zoals rodriquez zegt je sediment filter en brandstof filter. Grote kans dat je sedimentkolf helemaal vol met gelatine zit. En je stopknop wil wel eens niet helemaal ingaan. Check op de pomp of je stophefboompje helemaal terug komt.
Arnold.
Arnold.
-
Hans 109
Re: Motor Start niet (2,25L diesel 1977 ex mil)
In diesel kunnen ook nogal wat bacterien zitten. Dan slaat je motor ook niet aan. Dit is een bekend verschijnsel in de bootjeswereld. ( In het najaar dee ie het nog....)
Wat je kunt doen is een blikje verse diesel met een slangetje boven aan je inspuitpomp hangen, dus alle leidingen van je tank als het ware overslaan. Slaat je diesel dan aan, heb je daarna een fijn klusje...alle leidingen doorspoelen en je tank reinigen. De watersportwinkel heeft hier wel spul voor.
Reinig ook - voor zover die aan een militaire 109 zit- je grofvuil- en waterscheidingsfilter, en zet hier een nieuw element in. Dit filter zit normaalgesproken op je rechter chassisbalk.
mvg Hans
NB startether wil de boel ook wel op gang helpen....
Wat je kunt doen is een blikje verse diesel met een slangetje boven aan je inspuitpomp hangen, dus alle leidingen van je tank als het ware overslaan. Slaat je diesel dan aan, heb je daarna een fijn klusje...alle leidingen doorspoelen en je tank reinigen. De watersportwinkel heeft hier wel spul voor.
Reinig ook - voor zover die aan een militaire 109 zit- je grofvuil- en waterscheidingsfilter, en zet hier een nieuw element in. Dit filter zit normaalgesproken op je rechter chassisbalk.
mvg Hans
NB startether wil de boel ook wel op gang helpen....
-
Johan Jongbloed
Re: Motor Start niet (2,25L diesel 1977 ex mil)
Goed,
ExFietser, Frans Bonnes en Hans 109,
bedankt voor jullie reacties.
Het verklaart in ieder geval waarom ik het idee had dat de diesel niet als diesel rook.
Dat de lucht uit de uitlaat ook een heel appart luchtje heeft en dan
die vreemde witte rook die echt met enorme wolken uit de uitlaat komt.
Ik zal jullie laten weten of het gelukt is, dat kan wel tot woensdag duren.
in ieder geval heel hartelijk bedankt voor jullie reactie.
Johan Jongbloed, Almere-Buiten
ExFietser, Frans Bonnes en Hans 109,
bedankt voor jullie reacties.
Het verklaart in ieder geval waarom ik het idee had dat de diesel niet als diesel rook.
Dat de lucht uit de uitlaat ook een heel appart luchtje heeft en dan
die vreemde witte rook die echt met enorme wolken uit de uitlaat komt.
Ik zal jullie laten weten of het gelukt is, dat kan wel tot woensdag duren.
in ieder geval heel hartelijk bedankt voor jullie reactie.
Johan Jongbloed, Almere-Buiten
-
Roy Bruurs
Re: Motor Start niet (2,25L diesel 1977 ex mil)
Ik lees nergens dat je het geheel ontlucht hebt. Ik kan hier natuurlijk overheen hebben gelezen maar anders eerst ontluchten volgens het boek.
ab4l87.jpg --> mod_embed_images_loadimage('49dbc39f137a9d7961e85b5d57335df2', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', 'http://i53.tinypic.com/ab4l87.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', '', 12900314, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dagelijkste auto Land Rover Freelander 1 2001 1.8i
Hobby auto Land Rover Ninety 1984 200Tdi
(Totall los) Land Rover Ninety RHD 1984 2,5N/A
Verkocht Land Rover series III 109" RHD 2,25B
ab4l87.jpg --> mod_embed_images_loadimage('49dbc39f137a9d7961e85b5d57335df2', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', 'http://i53.tinypic.com/ab4l87.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', '', 12900314, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dagelijkste auto Land Rover Freelander 1 2001 1.8i
Hobby auto Land Rover Ninety 1984 200Tdi
(Totall los) Land Rover Ninety RHD 1984 2,5N/A
Verkocht Land Rover series III 109" RHD 2,25B
-
Johan Jongbloed
HIJ DOET HET!
Na 7 jaar op de oprit en 3 jaar in een werkplaats is het eindelijk zover dat ik weer een werkende auto heb.
Het probleem zat hem in de eerste plaats in de bedorven Diesel.
De diesel zag er meer uit als motor olie, rood en dik. Daarbij rook de diesel ook niet goed.
Wat ik met ontluchten ook vond was dat de holle bout die bovenop de brandstoffilter zit verstopt was.
Hierdoor kon de te veel aan opgepompte diesel niet terug naar de tank lopen.
De diesel loopt weer mooi door de auto start als een nieuwe (mag ook wel na zo'n vertroetel periode) en draait mooi regelmatig en rustig
Het enige is dat ik even de injectiepomp moet terug zetten in de oude stand dan staat de boel ook weer op tijd.
Ik wil iedereen heel erg bedanken voor de input.
Johan Jongbloed
Het probleem zat hem in de eerste plaats in de bedorven Diesel.
De diesel zag er meer uit als motor olie, rood en dik. Daarbij rook de diesel ook niet goed.
Wat ik met ontluchten ook vond was dat de holle bout die bovenop de brandstoffilter zit verstopt was.
Hierdoor kon de te veel aan opgepompte diesel niet terug naar de tank lopen.
De diesel loopt weer mooi door de auto start als een nieuwe (mag ook wel na zo'n vertroetel periode) en draait mooi regelmatig en rustig
Het enige is dat ik even de injectiepomp moet terug zetten in de oude stand dan staat de boel ook weer op tijd.
Ik wil iedereen heel erg bedanken voor de input.
Johan Jongbloed
-
richard78
Re: Motor Start niet (2,25L diesel 1977 ex mil)
WIl je zeggen dat diesel na een seizoen al 'bedorven' kan zijn?
Das interesant om te weten gezine die van mij ook een ochtend humeur heeft ze zijn schoonheidslaapje van anderhalf jaar!
Richard78
Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!
handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('96084a56615bb940d82851e3fb191ccd', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 12905313, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Das interesant om te weten gezine die van mij ook een ochtend humeur heeft ze zijn schoonheidslaapje van anderhalf jaar!
Richard78
Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!
handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('96084a56615bb940d82851e3fb191ccd', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 12905313, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
Hans 109
Re: Motor Start niet (2,25L diesel 1977 ex mil)
Nee, niet na een winterseizoen. Maar de diesel in bootjes wordt in het algemeen niet echt regelmatig ververst. Heb je een 60 lter tank, en je gebruikt je (zeil) boot om alleen de haven in en uit te tuffen....dan gaat je brandstofverbruik niet hard.
mvg Hans
mvg Hans
-
Symon
Re: Motor Start niet (2,25L diesel 1977 ex mil)
Diesel van tegenwoordig is nog korter houdbaar dan vroeger door dat ze biodiesel bij mengen, ook groot probleem bij loonwerkers.
Gr Symon
Gr Symon