Dynamo lampje?
-
Dirk109
Dynamo lampje?
Hallo prikkers ik ben hier bij een vriend in zweden en hij heeft een defender 2.5tdi uit 1999.
Het dynamo lampje brand als de motor loopt en de dynamo laad wel goed bij.
Iemand enig idee wat het kan zijn?
Dirk109
Het dynamo lampje brand als de motor loopt en de dynamo laad wel goed bij.
Iemand enig idee wat het kan zijn?
Dirk109
-
sjorsboomschors/aka/PP
Re: Dynamo lampje?
accupolen schoon?
accu ok?
massa ??
snaar strak genoeg?
dynamo wel ok?? ( hoeveel laadstroom?)
accu ok?
massa ??
snaar strak genoeg?
dynamo wel ok?? ( hoeveel laadstroom?)
-
Exfietser
Hoe weet je zo zeker dat de accu goed bijgeladen wordt? En wat is de laadspanning?
Arnold.
Arnold.
-
Dirk109
Er wordt al lange tijd zo gereden en de accu is in goede conditie.
Wel is er vorig geprobeerd in te breken in de auto waarbij het slot en wat bedrading is gesloopt.Het is toen gerepareerd door de plaatselijk alle merken garage en sinds dien brand het lampje.
Ik zal morgen zelf even op onderzoek uitgaan.
Dirk 109
Wel is er vorig geprobeerd in te breken in de auto waarbij het slot en wat bedrading is gesloopt.Het is toen gerepareerd door de plaatselijk alle merken garage en sinds dien brand het lampje.
Ik zal morgen zelf even op onderzoek uitgaan.
Dirk 109
-
Exfietser
Lijkt er op dat er bij die reparatie iets verkeerd is gegaan. Het is ook mogelijk dat de dynamo net genoeg laad om de accu op spanning te houden maar te weinig om de accu echt vol te krijgen. De laadspanning is dan te laag en het lampje brand. Dit gaat in de zomer wel goed maar gaat in de winter en/of als er veel elektrische verbruikers aanstaan fout. De laadspanning moet minimaal 13,8 volt zijn.
Arnold.
Arnold.
-
Dirk109
Ik hoor net dat afgelopen winter bij -30 alles goed werkte en nog steeds werkt.
Ik zal morgen wel de laadspanning meten en ff kijken.
Dirk 109
Ik zal morgen wel de laadspanning meten en ff kijken.
Dirk 109
-
Tinus 110
heb hetzelfde probleem.
laadspanning is ongeveer 14v - bij vol gas stijgt deze zelfs naar 15.
lampje brand er vrolijk rood op los en blijft soms zelfs branden als auto uit is.
accu is er niet afgeweest - wel heb ik het dashboard los gehad maar de stekkers er niet uitgehad. Zelfs alles nog goed nagedrukt maar blijft branden ...
laadspanning is ongeveer 14v - bij vol gas stijgt deze zelfs naar 15.
lampje brand er vrolijk rood op los en blijft soms zelfs branden als auto uit is.
accu is er niet afgeweest - wel heb ik het dashboard los gehad maar de stekkers er niet uitgehad. Zelfs alles nog goed nagedrukt maar blijft branden ...
-
Dennis101
@Dirk: Volgens het schema is bij de TD5 het lampje slechts een indicatielampje en doet deze hier niet mee in het laadcircuit zelf.
Aangezien het lampje permanent blijft branden is te verwachten dat de bruin/gele draad, die van de dynamo naar het lampje loopt, ergens aan massa ligt.
@Tinus: Ik denk dat dit een heel ander probleem is dan waar Dirk het over heeft. Als de laadspanning 14v is en oploopt tot 15v, dan is de dynamo defect.
De spanning zou nl. nooit zo hoog op mogen lopen. Hier zou ik op de zeer korte termijn wat aan doen, want de accu zal hier uiteindelijk ook defect van raken.
Dennis B
Aangezien het lampje permanent blijft branden is te verwachten dat de bruin/gele draad, die van de dynamo naar het lampje loopt, ergens aan massa ligt.
@Tinus: Ik denk dat dit een heel ander probleem is dan waar Dirk het over heeft. Als de laadspanning 14v is en oploopt tot 15v, dan is de dynamo defect.
De spanning zou nl. nooit zo hoog op mogen lopen. Hier zou ik op de zeer korte termijn wat aan doen, want de accu zal hier uiteindelijk ook defect van raken.
Dennis B