Na veel speurtochten op het web vandaag m'n LR110 2,4td laten chiptunen (na ja software aanpassen van motor management dus, oorspronkelijke chip blijft waar ie is). Het resultaat is toch verbluffend. Niet zozeer het extra aantal pk's (totaal nu iets van 150 ipv 122) maar met name het koppel van 360 naar 420 is erg lekker. Schakelen is veel minder nodig omdat hij nu wel erg makkelijk op pakt bij lage toeren. Al vanaf 1500 toeren gaat hij rap in de versnelling. Op de snelweg kan nu ook gewoon altijd in de zesde versnelling gereden worden, hij pakt gewoon goed op als je iets gas geeft (ook vanaf 70 km/h), erg goed en ik vind het een aanrader. Ben benieuwd of ie bij gelijke rijstijl ook zuiniger wordt. Dat de snelheidsbegrenzer er van af is is alleen leuk om te weten. Even geprobeerd wat er kan maar bij hoge snelheden krijg ik toch een soort van projectiel gevoel gezien de wegligging en het feit dat de eland proef bij de 110 bij zo'n 40 a 50 km/h wel op z'n max is denk ik.
Gert-Jan
Motor tuning TD4
-
johan
Re: Motor tuning TD4
Dag Gert-Jan,
Ik rij met een Freelander TD4 en neem aan dat het om dezelfde moter gaat. Leuk om je enthousiasme te lezen.
Heb je voor mij een goed adres voor de tuning en wat kost het?
Alvast bedankt.
Johan
Ik rij met een Freelander TD4 en neem aan dat het om dezelfde moter gaat. Leuk om je enthousiasme te lezen.
Heb je voor mij een goed adres voor de tuning en wat kost het?
Alvast bedankt.
Johan
-
hugo
Johan,
Een Defender TD4 heeft een Ford motor (een soort van veredelde Transit) terwijl een Freelander TD4 een BMW motor heeft (2liter uit de 3-serie). Dat zijn heel verschillende motoren.
Voor het tunen van een Freelander TD4 weet ik wel een goed adres
Hugo
Een Defender TD4 heeft een Ford motor (een soort van veredelde Transit) terwijl een Freelander TD4 een BMW motor heeft (2liter uit de 3-serie). Dat zijn heel verschillende motoren.
Voor het tunen van een Freelander TD4 weet ik wel een goed adres
Hugo
-
Marc-my-Words
Ik heb een ongetunede TD4 in mijn 110 (dus zo'n Ford Transit Pummel, pardon Puma).
Om eerlijk te zijn vind ik m ongetuned al gevaarlijk, voor je het weet rijd je 70 in de bebouwde kom - veel in de stad kan gewoon in de 4e.
En ook ongetuned heeft pakt ie in de 6e met 1500 toeren (dus 70 km/u) heel vlot op.
Het kan allemaal natuurlijk nog vlotter etc. maar daar is een 110 toch niet echt op gebouwd.
Het enige wat mij bedroeft: onder de 1200 toeren valt de motor echt dood -- de Td5 was minder krachtig maar ook duidelijk vergevingsgezinder, die kon je gewoon vanaf 1000-1200 toeren uit het niks laten opkomen -- wellicht schuilt hier dus ook de drankzucht in: de TD4 wil gewoon iets meer toeren maken.
Het is niet makkelijk om echt zuinig te rijden: de motor vraagt om iets vlotter rijden, maar ik vrees ook dat ie 'm daarom ook wel lust. Ik haalde met de Td5 betere verbruikscijfers, zeker met een overdrive -- de 6e van de Puma helpt niet genoeg.
Verder ... iets wat niet valt te tunen: Ik mis het prachtige Td5 geluid -- het gehakketak van de TD4 kan mij niet echt bekoren. Wat aan de andere kant het leven ook een stuk gemakkelijker maakt: de versnellingsbak schakelt heel makkelijk en t/m de 3e versnelling helpt de anti-stall zodanig dat je moeiteloos manoeuvreren en file-rijden kan.
Groeten MarcS
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/01/2011 20:12 door Marc-my-Words.
Om eerlijk te zijn vind ik m ongetuned al gevaarlijk, voor je het weet rijd je 70 in de bebouwde kom - veel in de stad kan gewoon in de 4e.
En ook ongetuned heeft pakt ie in de 6e met 1500 toeren (dus 70 km/u) heel vlot op.
Het kan allemaal natuurlijk nog vlotter etc. maar daar is een 110 toch niet echt op gebouwd.
Het enige wat mij bedroeft: onder de 1200 toeren valt de motor echt dood -- de Td5 was minder krachtig maar ook duidelijk vergevingsgezinder, die kon je gewoon vanaf 1000-1200 toeren uit het niks laten opkomen -- wellicht schuilt hier dus ook de drankzucht in: de TD4 wil gewoon iets meer toeren maken.
Het is niet makkelijk om echt zuinig te rijden: de motor vraagt om iets vlotter rijden, maar ik vrees ook dat ie 'm daarom ook wel lust. Ik haalde met de Td5 betere verbruikscijfers, zeker met een overdrive -- de 6e van de Puma helpt niet genoeg.
Verder ... iets wat niet valt te tunen: Ik mis het prachtige Td5 geluid -- het gehakketak van de TD4 kan mij niet echt bekoren. Wat aan de andere kant het leven ook een stuk gemakkelijker maakt: de versnellingsbak schakelt heel makkelijk en t/m de 3e versnelling helpt de anti-stall zodanig dat je moeiteloos manoeuvreren en file-rijden kan.
Groeten MarcS
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/01/2011 20:12 door Marc-my-Words.