kachelventilator Defender td5

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Mark HJ

kachelventilator Defender td5

Bericht door Mark HJ »

Hoeveel snelheden heeft de kachelmotor van een defender?Ik heb er 1 uit 2004 en die blaast op 1ste klik van boven
met de schakelaar niet of nauwelijks en 2de een beetje en dan heel veel!
Hoort dit zo?

Groet,

Mark

Mark
Jos Daalmans

Re: kachelventilator Defender td5

Bericht door Jos Daalmans »

Hoi,

De ventilatieknop kun je van boven naar beneden bewegen, waarbij je ongeveer 1cm van beneden stand 1 inschakelt (via een weerstand) en met de knop helemaal beneden zou je stand 2 moeten inschakelen en dan moet hij toch wel blazen.

Het lijkt dat er een slecht contact ergens in het cirquit zit (stekkers achter de aanjager van de kachel onder de motorkap). Anders eens even de luchtklepbediening een aantal keren op en neer bewegen, misschien is er een slecht contact in de contacten van de schakelaar die achter de deze bediening zit.

Succes,

Jos
Marc Frencken

Bericht door Marc Frencken »

Hallo Mark,

De kachelventilator werkt als volgt:

Stand 0 = Rijwind (Ventilator doet nu niet mee).
Stand 1 = Lage snelheid Ventilator dus blaast er wat meer lucht door de vent openingen in je dashboard dan bij rijwind.
Stand 2 = Hogesnelheid Ventilator nu blaast er behoorlijk veel lucht door je vent openingen in je dashboard en de ventilator draait nu voluit.

Dit alles dan wel met de kleppen onder je raam dicht.

Zoals je hetzelf beschrijft lijkt het erop dat je kachel ventilator dus normaal werkt.

Groeten,

Marc Frencken

Landrover 110 3.5L V8 CSW "Toller"
[picasaweb.google.nl]...
[picasaweb.google.com]
Mark HJ

Bericht door Mark HJ »

hallo,

Bedankt allemaal,ik denk dat hij normaal werkt inderdaad.Twee standen en dan is wat ik als 1 zie rijwind.
Met die weerstand vraagt het dan meer of minder stroom dan voluit?Wil een standkachel inbouwen en dan moet de kachel meedoen.
Groet,

Mark
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Dat zal niet zoveel uitmaken, want de in de lage stand verstookt hij de rest in de weerstand.

Dennis B
Plaats reactie