Wat gaat hier mis (diesel injectie pomp)

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
roderiquez

Wat gaat hier mis (diesel injectie pomp)

Bericht door roderiquez »

Oke, ik heb de volgende situatie;
Een 2.5 NA met een Lucas C.A.V. DPS injectiepomp in een 88 series 3, met origineel filter.
De diesel opvoerpomp zuig uit de tank aan, perst dit naar het filter.
Van het filter, naar de ingang vd diesel injectie pomp (deze zuigt ook de diesel erin, dat heb ik gezien).
Vervolgens 4x naar de verstuivers, en eentje van de retour richting het filter.
Uiteraard ook de laatste verstuiver op zowel het filter als de tank aangesloten

Hier is niks mis mee. Proberen starten met gas half open, en stationair handel prima afgesteld. Maar......

Probleem;
Ik krijg geen diesel uit de verstuiver aansluitingen, met een bekrachtigd relais en een volledig ontlucht systeem. Alles gaat via de retour er uit (zo lijkt het dus). De opvoerpomp wordt ook gewoon keurig bediend door de nokkenas, dus die is het ook niet.
Wat heb ik al geprobeerd;
- relais eruit om deze als oorzaak volledig uit te sluiten.
- de retour knijpen, om evt inwendig druk op te bouwen voor eventueel vastzittende onderdelen.

Ik heb de feedback van een deffecte aanzuiging gehad (kan niet want hij doet dat wel) / vast zittende plunjers (na 1 jaar stil staan ???)

Wie o wie kan mij verder helpen wat het kan zijn?? Want ik kan het maar niet begrijpen wat er nu mis is.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/09/2010 20:11 door roderiquez.
Rickske

Re: Wat gaat hier mis (diesel injectie pomp)

Bericht door Rickske »

nou ben ik zelf meer van de 2,25d. maar je hebt een dieselafsluiter op je pomp, bij de meeste 2,25D's is dat een mechanische maar de laatste versies hadden ook een electrische afsluiter. Het kan zijn dat die van jou niet de +12 volt krijgt en dus geen brandstof toelaat.

Rickske
14444.jpg --> mod_embed_images_loadimage('7afb7cdb2f0ce1efae9fd4330cde8165', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/smoelenboek/fotos/landrover/14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', '', 12850364, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Uiteraard kan ik strax in 2014 niet voor beiden de belasting ophoesten..
1978 Series3 109 Stawag 2,25Diesel 5brg "Burro"
1979 Range Rover Classic 3,5L V8 LPG "Amarillo"
Eric&Betty Boop

Re: Wat gaat hier mis (diesel injectie pomp)

Bericht door Eric&Betty Boop »

Goed lezen Rickske.

"Ik krijg geen diesel uit de verstuiver aansluitingen, met een bekrachtigd relais"

"relais eruit om deze als oorzaak volledig uit te sluiten."

Uit de ontluchtingsnippel op de injectiepomp komt diesel bij bekrachtigde stop-solenoid.
We hebben ook de plunjer uit stop-solenoid gehaald zodat hij altijd open staat maar er komt geen diesel uit de verstuiverleidingen ook niet als we het blok tornen op de startmotor.
Overal komt diesel waar het moet zijn(en zonder lucht) tot in de injectiepomp maar het komt er alleen niet uit naar de verstuivers,geen druppel.

Groet.
Eric.

Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('9b7229b4ecb19dd49416fb83dfb17244', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 12850548, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('997449e4e5e9300bc87c7487ae236d3f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 12850548, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Rickske

Re: Wat gaat hier mis (diesel injectie pomp)

Bericht door Rickske »

Sorry, ik had idd niet aandachtig gelezen en voor mn beurt gesproken. Ik begrijp dat Alle diesel via de retour van de distributiepomp er weer uit komt en niets via de losse verstuiverleindingen.

Rickske
14444.jpg --> mod_embed_images_loadimage('9040db49dc6fc9244f350f2d82d60845', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/smoelenboek/fotos/landrover/14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', '', 12850730, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Uiteraard kan ik strax in 2014 niet voor beiden de belasting ophoesten..
1978 Series3 109 Stawag 2,25Diesel 5brg "Burro"
1979 Range Rover Classic 3,5L V8 LPG "Amarillo"
Peter T.

Re: Wat gaat hier mis (diesel injectie pomp)

Bericht door Peter T. »

Klinkt mij wel bekend in de oren alleen was dat met mijn splinternieuwe 2.25 diesel inspuitpomp. De boel (plunjers o.a.) was van binnen verkleeft na een 30 tal jaren opslag in orginele verpakking.... Pomp draaide mooi, alles via de retour en niets naar de verstuivers toe. Koste mij toen als nog een dure schoonmaak van het binnenwerk van de pomp. Dacht destijds bij de aanschaf een goede koop gedaan te hebben (zeer klein prijsje). Op het revisiebedrijf hoorde ik dat dit veel gebeurd bij pompen die lang opgeslagen liggen. Helemaal als ze niet "afgetankt"zijn door goede conserverings vloeistof. Opslag met diesel erin levert snal al drama op.

Peter T.
SIII 109 "Jeltsin"
24V 2.25 Diesel 1981
Foto-PUEEMFGS.jpg --> mod_embed_images_loadimage('823fd4f4c1c4c3465a34e2f8c97dfa69', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-PUEEMFGS.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-PUEEMFGS.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-PUEEMFGS.jpg', '', 12851172, 600, 600, 'Loading image ...', false);
paul be

Re: Wat gaat hier mis (diesel injectie pomp)

Bericht door paul be »

peter, nu jij dat schrijft, mijn blok heeft een jaar uit de auto gelegen en na de revisie nog klein probleempje met goed lopen en met hoge druk in de brandstoftank...... ik begin te denken dat dit een reden kan zijn, dit zo lang staan met diesel er in....

gaat wel om een 300tdi

defender 110 300TDi
sirmartin

Re: Wat gaat hier mis (diesel injectie pomp)

Bericht door sirmartin »

Weet je ook zeker dat al die lullige veertjes onder de gashendel wel goed zitten. Er zit er eentje als die er afgeschoten is dan start ie never nooit niet. Ik heb dat spul ook al een keer of 4 nu uitmekaar gehad tot en met de bovendeksel toe. Ik heb wel een frans pdfje waar duidelijke foto's in staan.

Groet,
Martin
sirmartin

Re: Wat gaat hier mis (diesel injectie pomp)

Bericht door sirmartin »

Trouwens het filter hoort toch voor de opvoerpomp te zitten ... ?

Groet,
Martin
[www.sirmartin.nl]
Eric&Betty Boop

Re: Wat gaat hier mis (diesel injectie pomp)

Bericht door Eric&Betty Boop »

Bij een DPS pomp zit er maar 1 veer onder de gashendel en die dient puur voor het terugtrekken van de hendel en die is niet van belang.
Ik heb bij een blok na het vervangen van een o-ring op het asje van de gashendel die veer kompleet weggelaten omdat ik ongeveer 5 handen te kort kwam om hem weer terug te monteren en dat blok loopt nog steeds prima.
Die veer gewoon vervangen door een trekveer aan de hendel om het gas terug te trekken.

En wat je tweede posting betrefd. Het filter komt na de opvoerpomp.

Groet.
Eric.

Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('7c13dac756ac4cf5c90f8da34398011c', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 12851805, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('8bd51efa286896becaa119900a0d3520', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 12851805, 600, 600, 'Loading image ...', false);
roderiquez

Re: Wat gaat hier mis (diesel injectie pomp)

Bericht door roderiquez »

Heren (en dames?). Super dat er nu al zoveel reacties zijn. Ik heb de indruk dat er wat onduidelijkheid heerst over welke motor in welke auto;
Een series 3 diesel met een 2.5 NA conversie erin. Het enige originele is het filter en de tank.
sirmartin

Re: Wat gaat hier mis (diesel injectie pomp)

Bericht door sirmartin »

5 minuten friemelen en die veer zit weer op zijn plek ;-)
Tja ik heb de laro niet voor de deur staan en eigenlijk al een week of 7 niet meer gezien. dan vergeet je wel eens wat ... zeker waar het filter hoort te zitten.
Van het weekend zal ik eens kijken of ie er nog staat, en of ie nog wil starten.

Oh dat was mij wel duidelijk dat het een SIII was met een 2,5 N/A, heb ook een SIII met een 2,5 N/A deze is pas nog gewisseld. Rijdt nu als een raket.

Groet,
Martin



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/09/2010 23:37 door sirmartin.
Eric&Betty Boop

Re: Wat gaat hier mis (diesel injectie pomp)

Bericht door Eric&Betty Boop »

Plunjers vast was ook ons idee na een telefoontje van Roderick naar Rob Ketelaar,maar dit blok heeft naar zeggen 1 jaar stilgestaan.
De pomp op mijn 2,5TD heeft bijna 2 jaar stilgestaan met diesel er in voordat ik er nieuwe zuigers in had en de kop had laten beetpakken en dat was ff ontluchten en lopen als een naaimachientje.
Maar ja dat het 1 keer goed gaat wil niet zeggen dat het altijd goed gaat.

Groet.
Eric.

Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('fb2550cb6cda81cbeaaf5d3743b4400a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 12851859, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('ddadda1c441e57dd3c445baf3a626082', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 12851859, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Joost88

Re: Wat gaat hier mis (diesel injectie pomp)

Bericht door Joost88 »

Ik heb ook geen eigen ervaring met dieselpompen waarvan de plunjers vast gaan zitten door stilstand.
Ik heb juist altijd gedacht dat er niks mis kon gaan als hij maar vol bleef zitten met diesel. (zonder lucht erbij dus)

Verschillende tractoren weer opnieuw gestart na lange stilstand (jaren) en ook losse blokken gemonteerd waarvan onbekend was hoe lang ze al in de hoek lagen.
Nooit problemen met dieselpomp gehad.
plaetje

Re: Wat gaat hier mis (diesel injectie pomp)

Bericht door plaetje »

leg eens nieuwe retour leidingen van af elk ding naar de tank. dus van de filter van de pomp en van de verstuivers elk appart. Dat heb ik moeten doen toen ik naar dat ik de auto in frankrijk een nacht alleen hen moeten achterlaten. Ja de dag er na even op en neer vanuit limburg (200km heen en terug)
Hij loopt nu als een zonnetje.
Volgens mij moet er te veel diesel door een te klein slangetje geen gaan

plaetje
s3 2,5NA / FL 1,8b / 90 td5
roderiquez

Re: Wat gaat hier mis (diesel injectie pomp)

Bericht door roderiquez »

Plaetje, ja ik heb ook al aan leiding weerstand zitten denken. Alleen, ik ben overgestapt op flexibele brandstof slang. Deze hebben een binnen diameter, welke zelfs over het stalen buisje van een nippelaansluiting past, en dan slangklem hier om heen. (En nee, hier lekt hij ook niet). Dus is groter dan de originele binnediam.
remco bouterse

Re: Wat gaat hier mis (diesel injectie pomp)

Bericht door remco bouterse »

HH,


Aangezien je op alle verstuivers geen brandstof krijgt, zoek ik het in een centraalprobleem aan of in de HD brandstofpomp.

-Solonoid valt af door te laag voltage bij startten, maar dit heb je uitgesloten.
-Als je geen brandstof krijgt bij een vol opengetrokken gashandle bij het meerdere malen rondgaan, verstuiverleidingen bij de verstuivers iets los, dan geeft de pomp inwendig geen reactie op je gashandle, aansluitend geven de plunjers geen opbrengst.


Remco
Jaap 109

Re: Wat gaat hier mis (diesel injectie pomp)

Bericht door Jaap 109 »

Beste Roderiquez,

Zijn je brandstoffilters schoon?? Je kunt wel goed ontluchten maar als de brandstof moeilijk door de filters komt kun je ook eindeloos proberen en lukt het niet.

Veel succes,
M.vr.gr. Jaap
rinie

Re: Wat gaat hier mis (diesel injectie pomp)

Bericht door rinie »

achter op de pomp waar de brandstof in de pomp komt vanaf het filter zit een klep met een veer eronder deze regelt de druk inwendig in de pomp als de klep vast zit of de veer is gebroken krijg je geen brandstof aan de verstuivers
tevens zit hier ook nog een filter in de pomp
groet rinie
roderiquez

Re: Wat gaat hier mis (diesel injectie pomp)

Bericht door roderiquez »

Rinie. Zoiets zegt mijn gevoel ook, aangezien ik hier ook wat over heel kleins over heb gelezen op een eng forum.
Klopt het dat hij het dan nog wel via de rretour eruit kan gooien? En kan ik dit zo opentrekken en vervangen?
En weet je zeker dan de cav dps van de 2.5 NA een inwendig filter heeft......?
Waar moet deze dan zitten (van de DPA op de 2.25 blokenn weet ik het wel)

Wijziging:
Pagina 5 van de DPA pomp gechekt(is immers toch bijna hetzelfde), en toen de inschroef koppeling vd pomp eens los gedraaid.
- Filtertje heb ik gevonden
- Grote "sleeve retaining spring" met bijbehorend componentje heb ik gevonden en schoongemaakt
- Met een saté prikkertje kan ik dat onderste zuigertje indrukken, en veert weer terug. Als ik hem kort start, gaat dat zuigertje omhoog, en zakt dan weer een beetje
terug. Naar mijn idee moet dit??



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27/09/2010 14:59 door roderiquez.
rinie

Re: Wat gaat hier mis (diesel injectie pomp)

Bericht door rinie »

zover als ik weet is de dps pomp hetzelfde als de dpa met als verschil de stopspoel.
dus achter bij het schotten pompje zit ook de drukregelklep deze kun je best uit elkaar halen alleen even opletten met de veertjes en op dezelfde manier terug monteren (pers slang van de pomp los en nippel eruit draaien ) kijken of de schuif niet vast zit en kijken of de veertjes niet gebroken zijn als hier niets aan te zien is kun je ook het schotten pompje nog controleren ( het kleine veertje onderin is voor het ontluchten met de handpomp en de middelste veer is de overdrukklepveer )
dan moet de achter deksel er even af belangrijk is dan dat de achterdeksel niet in gelopen is of de schotten niet kapot zijn
als dit allemaal goed is zitten mischien de plunjers vast of er zit een verstopping in de pomp
Plaats reactie