1/3 2/3 regeling
-
hookje
1/3 2/3 regeling
beste prikkers,
Ik ben voornemens om van een defender de motor te vervangen door een 300tdi uit een discovery.
Als ik hier de automatische versnellingsbak bij meeneem rijst bij mij de vraag of dit legaal is volgens de1/3 2/3 regeling.
Ik weet wel van mensen die dit gedaan hebben
groeten hookje
Ik ben voornemens om van een defender de motor te vervangen door een 300tdi uit een discovery.
Als ik hier de automatische versnellingsbak bij meeneem rijst bij mij de vraag of dit legaal is volgens de1/3 2/3 regeling.
Ik weet wel van mensen die dit gedaan hebben
groeten hookje
-
Robert
Re: 1/3 2/3 regeling
Zover ik heb begrepen heb kun je een auto in 3 delen zien. Slechts 1 deel mag aangepast zijn.
1 aandrijflijn incl motor
2 chassis
3 koets
Volgens mij hoef je tegenwoordig bij een vermogenstoename van meer dan 40% zelfs niet meer naar de RDW voor de nodige testen.
Gr Robert
1 aandrijflijn incl motor
2 chassis
3 koets
Volgens mij hoef je tegenwoordig bij een vermogenstoename van meer dan 40% zelfs niet meer naar de RDW voor de nodige testen.
Gr Robert
-
ToyRoverlander
Re: 1/3 2/3 regeling
Quote Volgens mij hoef je tegenwoordig bij een vermogenstoename van meer dan 40% zelfs niet meer naar de RDW voor de nodige testen. Fout, dat moet WEL. Zelfs met behoud van de originele motor moet je vanaf, ik meen 15%, vermogenstoename als je het volgens de regeltjes wilt doen het ding laten keuren. De keuring stelt alleen niks voor.
-
Dennis101
Re: 1/3 2/3 regeling
Het is 20%, maar inderdaad je zal altijd naar de RDW moeten bij verandering van motorcode en bij meer als 20% toename van het vermogen van de originele motor.
Ook een wijziging van RHD naar LHD zal via de RDW moeten gaan, omdat de bedieningsplaats van de stuurinrichting en remmen zijn gewijzigd.
De complete lijst is na te lezen in de regeling voertuigen hoofdstuk 6 (wijziging in de constructie).
Dennis B
Ook een wijziging van RHD naar LHD zal via de RDW moeten gaan, omdat de bedieningsplaats van de stuurinrichting en remmen zijn gewijzigd.
De complete lijst is na te lezen in de regeling voertuigen hoofdstuk 6 (wijziging in de constructie).
Dennis B
-
Geert Oude Luttighuis
Re: 1/3 2/3 regeling
Volgens mij doelt Robert op het feit dat je bij vermogenstoename boven de 40% niet meer voor testen naar Lelystad hoeft, maar wordt het bij een eenvoudige RDW-keuring al voor je aangepast. Ik heb wel begrepen dat de vervangende delen wel ook oorspronkelijk als configuratie gevoerd moeten zijn?
-
ToyRoverlander
Re: 1/3 2/3 regeling
Hoeft ook niet, je kunt een jag V12 inbouwen als je wilt en dat gewoon goedgekeurd krijgen. Als je het maar goed doet, dus netjes en fatsoenlijk inbouwt.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
- Toy-Rover, '65 Series IIa 112" 4deurs softtop
3B 3.4 diesel, H41 4bak, HDJ80 assen, dual E-locked, SOA, 48" voorveren, 5125series 14" Bilsteins rondom, 4:1 Orion tussenbak, 63" chevy achterveren, custom tank, Mitsu TD04L-13T turbo, Saab intercooler, Hellfire Fabworks High-steer, rolbeugel, Crow 4point harnesses. Alu radiator, 2x 24V Spal fans, OBA...En nog wat klein spul....
Rijdend en al! nu nog geluidsisolatie om het zaakje wat stiller te krijgen..
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
- Toy-Rover, '65 Series IIa 112" 4deurs softtop
3B 3.4 diesel, H41 4bak, HDJ80 assen, dual E-locked, SOA, 48" voorveren, 5125series 14" Bilsteins rondom, 4:1 Orion tussenbak, 63" chevy achterveren, custom tank, Mitsu TD04L-13T turbo, Saab intercooler, Hellfire Fabworks High-steer, rolbeugel, Crow 4point harnesses. Alu radiator, 2x 24V Spal fans, OBA...En nog wat klein spul....
Rijdend en al! nu nog geluidsisolatie om het zaakje wat stiller te krijgen..
-
sjorsboomschors/aka/PP
Re: 1/3 2/3 regeling
LHD/RHD staat NIET op kenteken vermeld, ook niet in het rdw-register!
en motorcode ook niet.
en motorcode ook niet.
-
Henk de Witte
Re: 1/3 2/3 regeling
Vallen de assen dan ook onder de aandrijflijn? Dus dat je de motor, bak en assen van een disco onder een defender mag klussen?
-
Dennis101
Re: 1/3 2/3 regeling
De motorcode is wel degelijk bekend bij de RDW, alleen in geval van een algemeen EEGK nummer (zoals EEGK-9999) bestaat de kans dat het niet bekend is.
De bedieningsplaats en gebruikte onderdelen van de stuurinrichting en remmen zijn onderdeel geweest van de Europese en Nationale typegoedkeuring, dus ook dat is bekend.
Ombouw van RHD naar LHD zal niet zo snel tot problemen, maar een andere motor zonder aanpassing in het kentekenregister kan dat wel degelijk.
Dennis B
De bedieningsplaats en gebruikte onderdelen van de stuurinrichting en remmen zijn onderdeel geweest van de Europese en Nationale typegoedkeuring, dus ook dat is bekend.
Ombouw van RHD naar LHD zal niet zo snel tot problemen, maar een andere motor zonder aanpassing in het kentekenregister kan dat wel degelijk.
Dennis B
-
sjorsboomschors/aka/PP
Re: 1/3 2/3 regeling
nou, mijn motornummer konden ze niet vinden, en is dus ook niet genoteerd( stond aan de andere kant) en de turbo zagen ze ook niet
en ik heb het hele formulier+ invullen op de comp. door een keurmeester waar ik naast stond meegemaakt, en daar stond ook niet LHD/RHD enz. op
en ik heb het hele formulier+ invullen op de comp. door een keurmeester waar ik naast stond meegemaakt, en daar stond ook niet LHD/RHD enz. op
-
Jack
Re: 1/3 2/3 regeling
Bij mij staat er op de papieren alleen maar:
Het chasisnummer - volledig ingevuld
Aantal cilinders - 4
Brandstof - diesel
Kleur - Bruin
Bij al het andere staat - Niet geregistreerd
Hoe kunnen ze dan weten wat ik heb veranderd?
Het chasisnummer - volledig ingevuld
Aantal cilinders - 4
Brandstof - diesel
Kleur - Bruin
Bij al het andere staat - Niet geregistreerd
Hoe kunnen ze dan weten wat ik heb veranderd?
-
sjorsboomschors/aka/PP
Re: 1/3 2/3 regeling
niet, net wat ik zeg...
en verder:
Quote:
Het is een belastingtechnisch verhaal. Alleen niet voor Nederland. Het schijnt zo te zijn dat er in bepaalde landen belastingtechnisch voordeel is om de auto de code M1 AC/personenauto te geven. De keuze om dat zo te doen ligt bij de fabriek en niet bij importeur of RDW. Het zou dus ook geen problemen op leveren, want er staat geen M1 AC/Variant. Het nadeel is dat de RDW blind de gegevens over neemt en alleen ziet dat er AC staat en invult stationwagen.[/url]
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25/09/2010 15:52 door sjorsboomschors.
en verder:
Quote:
Het is een belastingtechnisch verhaal. Alleen niet voor Nederland. Het schijnt zo te zijn dat er in bepaalde landen belastingtechnisch voordeel is om de auto de code M1 AC/personenauto te geven. De keuze om dat zo te doen ligt bij de fabriek en niet bij importeur of RDW. Het zou dus ook geen problemen op leveren, want er staat geen M1 AC/Variant. Het nadeel is dat de RDW blind de gegevens over neemt en alleen ziet dat er AC staat en invult stationwagen.[/url]
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25/09/2010 15:52 door sjorsboomschors.
-
Ruud
Re: 1/3 2/3 regeling
Aanvullende vragen over dit onderwerp:
Stel je wil de motor qua vermogen terugbrengen. Bijvoorbeeld een 5.0 liter switchen voor een 2.5? Wat dan? Moet je volgens de regels dan ook herkeuren? Er is dan geen toename qua Kw.
Een van mijn Landrovers heeft M1 AC/Personenauto op kenteken. Iemand enig idee wat dat inhoudt?
De koets veranderen hoeft geen verandering te zijn, toch? Nieuwe 4-deurs koets voor een verrot exemplaar, bijvoorbeeld, waarom zou je hiermee tussenkomst van RDW wensen?
Is dat niet min of meer hetzelfde als de auto in een andere kleur spuiten? Zoiets wordt puur administratief afgehandeld. Het heeft toch geen nut om de RDW hierin te consulteren|?
Groeten,
Ruud
Stel je wil de motor qua vermogen terugbrengen. Bijvoorbeeld een 5.0 liter switchen voor een 2.5? Wat dan? Moet je volgens de regels dan ook herkeuren? Er is dan geen toename qua Kw.
Een van mijn Landrovers heeft M1 AC/Personenauto op kenteken. Iemand enig idee wat dat inhoudt?
De koets veranderen hoeft geen verandering te zijn, toch? Nieuwe 4-deurs koets voor een verrot exemplaar, bijvoorbeeld, waarom zou je hiermee tussenkomst van RDW wensen?
Is dat niet min of meer hetzelfde als de auto in een andere kleur spuiten? Zoiets wordt puur administratief afgehandeld. Het heeft toch geen nut om de RDW hierin te consulteren|?
Groeten,
Ruud
-
Dennis101
Re: 1/3 2/3 regeling
Op jouw kenteken staat een TGK of een EEGK nummer en als daarin gezocht wordt zijn alle gegevens terug te vinden.
Het kentekenbewijs bevat maar een paar gegevens uit alle gegevens die bekend zijn en het komt vaak voor dat gegevens waar "niet geregistreerd" staat wel degelijk bekend zijn.
Zo is bij het invullen van de gegevens bij de RDW van mijn 101 ontdekt dat er een andere 101 ambulance rondrijdt, waarvan enkele maatgegevens niet kloppen.
Dit komt omdat bij de invoer gebruik is gemaakt van de gegevens van een GS (bron en vorige eigenaar bij mij bekend, vandaar).
De motorcode en het motortype zijn o.a. in het register wel bekend, maar wordt niet op het kentekenbewijs vermeld.
Voordat een EEGK (of voorheen TGK) kon worden aangevraagd door een fabrikant moeten ze een lange lijst van gegevens aanleveren.
Hierin stonden o.a. motorcode, motortype, plaats stuurwiel en nog vele andere gegevens. Ook is het gebruikte motorblok uitgebreid beschreven zoals wel of geen turbo, bouwwijze (lijn,V, boxer) brandstofvoorziening etc.
Dennis B
Het kentekenbewijs bevat maar een paar gegevens uit alle gegevens die bekend zijn en het komt vaak voor dat gegevens waar "niet geregistreerd" staat wel degelijk bekend zijn.
Zo is bij het invullen van de gegevens bij de RDW van mijn 101 ontdekt dat er een andere 101 ambulance rondrijdt, waarvan enkele maatgegevens niet kloppen.
Dit komt omdat bij de invoer gebruik is gemaakt van de gegevens van een GS (bron en vorige eigenaar bij mij bekend, vandaar).
De motorcode en het motortype zijn o.a. in het register wel bekend, maar wordt niet op het kentekenbewijs vermeld.
Voordat een EEGK (of voorheen TGK) kon worden aangevraagd door een fabrikant moeten ze een lange lijst van gegevens aanleveren.
Hierin stonden o.a. motorcode, motortype, plaats stuurwiel en nog vele andere gegevens. Ook is het gebruikte motorblok uitgebreid beschreven zoals wel of geen turbo, bouwwijze (lijn,V, boxer) brandstofvoorziening etc.
Dennis B
-
Dennis101
Re: 1/3 2/3 regeling
M1 AC wil zeggen dat het een motorvoertuig betreft in de categorie (M1) en dat betekent personenwagen.
De letters AC staan voor de uitvoering, in dit geval een stationwagen.
Andere mogelijkheden zijn o.a.:
AA-sedan
AB-voertuig met achterklep
AD-Coupe
AE-Cabriolet
SA-Kampeerwagen
SB-gepansert voertuig
SC-Ambulance
SD-Lijkwagen
Deze codes worden in de hele EU gebruikt.
Zodra de motorcode, motortype (meerdere motortypes kunnen dezelfde motorcode hebben) of de cilinderinhoud wijzigt zal je naar de RDW moeten.
Ook bij wijziging van het cilinderaantal, brandstofsoort of toename van meer als 20% van het vermogen van de oorspronkelijke motor zal je naar de RDW moeten gaan.
Dit geldt ook bij wijziging van het type carrosserie.
Dennis B
De letters AC staan voor de uitvoering, in dit geval een stationwagen.
Andere mogelijkheden zijn o.a.:
AA-sedan
AB-voertuig met achterklep
AD-Coupe
AE-Cabriolet
SA-Kampeerwagen
SB-gepansert voertuig
SC-Ambulance
SD-Lijkwagen
Deze codes worden in de hele EU gebruikt.
Zodra de motorcode, motortype (meerdere motortypes kunnen dezelfde motorcode hebben) of de cilinderinhoud wijzigt zal je naar de RDW moeten.
Ook bij wijziging van het cilinderaantal, brandstofsoort of toename van meer als 20% van het vermogen van de oorspronkelijke motor zal je naar de RDW moeten gaan.
Dit geldt ook bij wijziging van het type carrosserie.
Dennis B
-
Christiaan 90 300TDI
Re: 1/3 2/3 regeling
Kun je deze gegevens ook allemaal zelf opvragen bij de RDW?
Ben wel benieuwd wat er dan allemaal bij mijn auto's bijstaat, en niet alleen bij de Laro's
Christiaan
Ben wel benieuwd wat er dan allemaal bij mijn auto's bijstaat, en niet alleen bij de Laro's
Christiaan
-
Exfietser
Re: 1/3 2/3 regeling
Ik denk niet dat ze per auto een lijstje gegevens hebben klaarliggen. Bij elk kenteken staat gewoon een nummer dat aan een bestand gekoppeld is. Dat bestand bevat alle gegevens van de wagen die ooit door de fabriek ter keuring is aangeboden. Voor elk door de fabriek geleverde model en type is gewoon zo'n bestand met een eigen nummer.
Als een auto door de eigenaar is veranderd staan alleen die wijzigingen bij dat kenteken genoteerd. Als de eigenaar bij de rdw is geweest natuurlijk. Bij een uit het buitenland geïmporteerde maar niet in nederland geleverde en ter keuring aangeboden wagen bestaat er dus geen bestand met deze gegevens. De RDW zoekt dan een bestand dat er zo goed mogelijk bijpast en zet dat nummer op het kenteken. En dat klopt dus niet altijd helemaal.
Met oude wagens als onze landrovertjes is dat dus helemaal een probleem natuurlijk. Voor de leek ziet een series 1 er het zelfde uit als een td4 uit 2011 Alleen met het groene virus besmette sukkels als wij hier zien dat elke landrover uniek is. Er is er werkelijk geen een hetzelfde. Iedereen frut ook met andere motoren, gaat van geel naar grijs, veranderen trekgewichten, andere assen, diffs, van cabrio naar truckcab naar hardtop naar softop enz. Vinden jullie het raar dat de rdw gegevens wel eens niet kloppen. En mensen gaan dan ook nog eens niet naar rdw om het te laten registreren.
Mijn militaire wagen heeft een geel kenteken en daar hebben ze een tgk die er het beste bij paste bij moeten zoeken. En er stonden er heel wat om uit te kiezen in die computer hoor.
Ik denk dat die gegevens alleen kloppen bij een origineel in Nederland geleverde wagen die nog in originele staat is. Maar daar is dan ook alles van bekend. zoals type motor(dus ook boring, slagvolume, vermogen etc), soort assen, remmen, verlichting, soort koets, enz
Arnold.
Als een auto door de eigenaar is veranderd staan alleen die wijzigingen bij dat kenteken genoteerd. Als de eigenaar bij de rdw is geweest natuurlijk. Bij een uit het buitenland geïmporteerde maar niet in nederland geleverde en ter keuring aangeboden wagen bestaat er dus geen bestand met deze gegevens. De RDW zoekt dan een bestand dat er zo goed mogelijk bijpast en zet dat nummer op het kenteken. En dat klopt dus niet altijd helemaal.
Met oude wagens als onze landrovertjes is dat dus helemaal een probleem natuurlijk. Voor de leek ziet een series 1 er het zelfde uit als een td4 uit 2011 Alleen met het groene virus besmette sukkels als wij hier zien dat elke landrover uniek is. Er is er werkelijk geen een hetzelfde. Iedereen frut ook met andere motoren, gaat van geel naar grijs, veranderen trekgewichten, andere assen, diffs, van cabrio naar truckcab naar hardtop naar softop enz. Vinden jullie het raar dat de rdw gegevens wel eens niet kloppen. En mensen gaan dan ook nog eens niet naar rdw om het te laten registreren.
Mijn militaire wagen heeft een geel kenteken en daar hebben ze een tgk die er het beste bij paste bij moeten zoeken. En er stonden er heel wat om uit te kiezen in die computer hoor.
Ik denk dat die gegevens alleen kloppen bij een origineel in Nederland geleverde wagen die nog in originele staat is. Maar daar is dan ook alles van bekend. zoals type motor(dus ook boring, slagvolume, vermogen etc), soort assen, remmen, verlichting, soort koets, enz
Arnold.
-
Robert
Re: 1/3 2/3 regeling
Ja bedoelde iid het Lelystad verhaal.
Moet volgend jaar naar de RDW voor grijs naar geel keuring. Neem dan meteen mijn ombouw van 2,5 N/A naar 300tdi disco mee.
Moet volgend jaar naar de RDW voor grijs naar geel keuring. Neem dan meteen mijn ombouw van 2,5 N/A naar 300tdi disco mee.