Stuurbollen lopen steeg na vernieuwing

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Woody

Stuurbollen lopen steeg na vernieuwing

Bericht door Woody »

Hallo ;

Ik ben een nieuwkomertje bij Landrovers.

Wie kan mij helpen bij het volgend probleem op mijn Series 2A:
Ik besloot om de stuurbollen te vervangen (roestvlekjes, railko bush en onderste lager teveel speling, kotom; tijd voor vernieuwing). Ik bestel alles nieuw ; stuurbollen, nieuwe lagers, nieuwe dichting,nieuwe railko bush etc, het hele zootje nieuw. Ik volg het originele handboek en kom daar bij de stap die de stuurwrijving instelt dmv shimplaatjes onder de bevestiginsbouten van de fuseepenbehuizing te monteren: Stuur loopt "te losjes" ; shims verwijderen, stuur loopt te zwaar : shims toevoegen. Ik heb alle shims gemonteerd, de oude inkluis, maar toch is de wrijving nog anderhalf keer zoveel als wat het boek voorschrijft. Wat doe ik verkeerd? Heeft iemand anders ook al dit probleem gehad ?
Graag alle tips en weetjes/advies naar ;
gyrowoody@yahoo.com
Dennis101

Re: Stuurbollen lopen steeg na vernieuwing

Bericht door Dennis101 »

De bussen met de frictieplaatjes moeten eerst gesmeerd worden en de afstelling moet zonder de keerring gebeuren.
Als dit nog niet helpt dan vrees ik dat je slechte kwaliteit onderdelen hebt gekocht en zal je wat beters moeten vinden.

Dennis B
harro

Bericht door harro »

Hoihoi,

Als de weerstand eerst te laag was (waarna je shims verwijderde) en daarna te hoog (zelfs met meer shims dan eerst) dan lijkt het alsof er iets niet goed in elkaar gezet zit?
De weerstand (in kg) is, meen ik, gegeven zonder stuurstangen en schijnt ook geen exacte wetenschap te zijn...

Harro
gyrowoody

Bericht door gyrowoody »

Ok. Dank voor je reaktie.
De onderste bus (railko bearing?) wordt gesmeerd dmv het "one shot" vet in de bol. Hoe smeer je de bovenste pen? Dit is een soort versterkte kunststof waarvan de naam mij momenteel ontsnapt (fiber??).
Ik kan nergens in het boek vinden dat de afstelling zonder keerring moet gebeuren, maar het lijkt me wel zinvol om het te doen zoals je schrijft.

Dank voor de hulp.
Negeer aub mijn bericht van vandaag met dezelfde inhoud.

Woody
gyrowoody

Bericht door gyrowoody »

Dank Harro. Ik ga ook eens de tip van Dennis proberen en meten zonder de keerring.

Woody
Plaats reactie