Vering 110 V8 CSW 1985 vergeleken met jonge auto.
-
110_county
Vering 110 V8 CSW 1985 vergeleken met jonge auto.
Gisteren heb ik gereden in een 110 van 3 jaar oud. Wat mij direct opviel is dat deze auto veel hardere vering heeft dan mijn defender 110 uit 1985. De auto stuurde vele malen beter en helt niet zover over in de bochten.
Zitten hier andere veren onder, of zijn mijn huidige veren gewoon doorgezakt? Welke veren kan ik het beste monteren om een soortgelijk rijgedrag te verkrijgen? Mijn auto heeft self leveling suspension achter.
Alvast bedankt!
Bjorn
Zitten hier andere veren onder, of zijn mijn huidige veren gewoon doorgezakt? Welke veren kan ik het beste monteren om een soortgelijk rijgedrag te verkrijgen? Mijn auto heeft self leveling suspension achter.
Alvast bedankt!
Bjorn
-
Frank 110V8
Re: Vering 110 V8 CSW 1985 vergeleken met jonge auto.
Bjorn,
Hier spelen een aantal zaken, waarschijnlijk zijn je veren oud en ingezakt, die kan je dus vervangen, daarnaast alle bussen van de wielophanging (wel originele en geen polybussen monteren) je schokbrekers. En controleer de voorspanning van je fusees. Tevens de speling en sporing van je stuurinrichting. Daarnaast heeft een nieuwe def volgens mij (weet ik niet zeker) een stabilisatiestang deze kan je eventuel als aftermarket set kopen.
groet frank
Hier spelen een aantal zaken, waarschijnlijk zijn je veren oud en ingezakt, die kan je dus vervangen, daarnaast alle bussen van de wielophanging (wel originele en geen polybussen monteren) je schokbrekers. En controleer de voorspanning van je fusees. Tevens de speling en sporing van je stuurinrichting. Daarnaast heeft een nieuwe def volgens mij (weet ik niet zeker) een stabilisatiestang deze kan je eventuel als aftermarket set kopen.
groet frank
-
Marc-my-Words
Re: Vering 110 V8 CSW 1985 vergeleken met jonge auto.
De nieuwste Defender heeft kennelijk altijd een stabilisatorstang, in ieder geval de mijne, een 110HT die vlgs de specificatielijst er geen zou hebben.
Ik heb overigens 10 jaar lang een 110 HT zonder gereden en de stabilisatorstangen nooit gemist, nu met denk ik dat ze wel wat doen, maar in het dagelijks gebruik geven ze vooral een gevoel van te hard door de bochten gaan (maar dat kan ook komen doordat mijn nwe 110 wellicht iets teveel uitspoor heeft).
Om een gelijke vering te krijgen kan je natuurlijk gewoon nieuwe delen monteren, en wat was en zeker gaat helpen: de self-leveling zooi eronderuit halen in combi met de iets zwaardere veren die bij een dergelijke configuratie horen.
En natuurlijk loont het zoals Frank aangeeft alle bussen etc eens na te lopen. Een troost: goede bussen etc gaan een hele tijd mee: mijn 10 jaar oude had nog de originele en was maar weinig "slapper" als een hagelnieuwe (dwz de hagelnieuwe had wel enige kilometers nodig om een beetje "los" te komen).
Marc
Ik heb overigens 10 jaar lang een 110 HT zonder gereden en de stabilisatorstangen nooit gemist, nu met denk ik dat ze wel wat doen, maar in het dagelijks gebruik geven ze vooral een gevoel van te hard door de bochten gaan (maar dat kan ook komen doordat mijn nwe 110 wellicht iets teveel uitspoor heeft).
Om een gelijke vering te krijgen kan je natuurlijk gewoon nieuwe delen monteren, en wat was en zeker gaat helpen: de self-leveling zooi eronderuit halen in combi met de iets zwaardere veren die bij een dergelijke configuratie horen.
En natuurlijk loont het zoals Frank aangeeft alle bussen etc eens na te lopen. Een troost: goede bussen etc gaan een hele tijd mee: mijn 10 jaar oude had nog de originele en was maar weinig "slapper" als een hagelnieuwe (dwz de hagelnieuwe had wel enige kilometers nodig om een beetje "los" te komen).
Marc
-
Marc Frencken
Re: Vering 110 V8 CSW 1985 vergeleken met jonge auto.
Hallo Bjorn,
Bij mijn 110 V8 CSW uit 1985 heb ik tijdens de restauratie/reparatie het selfleveling unit eronderuit gehaald en zwaardere achterveren geplaats.
Deze zijn bruin/paars gecodeerd en bevallen prima wel moet ik erbij vertellen dat er onder mijn 110 een salisbury achteras zit met stabilisatie waardoor het overhellen minder is en de 110 staat achter iets hoger op de pootjes.
De kleurcodes voor de landrover veren kun je op volgende website vinden:
[members.shaw.ca]
Heb zelf nog een paar Heavy Duty veren liggen (NRC6904 en NRC6389) welke ik nog wil gaan proberen om te zien wat voor een veergedrag deze hebben.
Groeten,
Marc Frencken
Landrover 110 3.5L V8 CSW "Toller"
[picasaweb.google.nl]...
[picasaweb.google.com]
Bij mijn 110 V8 CSW uit 1985 heb ik tijdens de restauratie/reparatie het selfleveling unit eronderuit gehaald en zwaardere achterveren geplaats.
Deze zijn bruin/paars gecodeerd en bevallen prima wel moet ik erbij vertellen dat er onder mijn 110 een salisbury achteras zit met stabilisatie waardoor het overhellen minder is en de 110 staat achter iets hoger op de pootjes.
De kleurcodes voor de landrover veren kun je op volgende website vinden:
[members.shaw.ca]
Heb zelf nog een paar Heavy Duty veren liggen (NRC6904 en NRC6389) welke ik nog wil gaan proberen om te zien wat voor een veergedrag deze hebben.
Groeten,
Marc Frencken
Landrover 110 3.5L V8 CSW "Toller"
[picasaweb.google.nl]...
[picasaweb.google.com]
-
G-men (gargamel)
Re: Vering 110 V8 CSW 1985 vergeleken met jonge auto.
Been there... done that bij mij 110 uit '83.
Grootste effect had in mijn geval het vervangen van de veren. De wagen stuurt dan een stuk strakker en helt aanzienlijk minder over. je kunt het vrij eenvoudig meten, door even de hoogte van de auto te meten en te vergelijken met de waardes in de manuals. In mijn geval was ie zo'n 4 cm ingezakt.
Aangezien ik een setje bearmach (wat stuggere) veren eronder heb gezet die 40mm extra hoogte gaven t.o.v. origineel, scheelde dat dus ineens zo'n 8cm.... Staat er ook een stuk leuker bij !
Self leveling unit heb ik laten zitten, die deed het prima. Wel de ball-joints van de stabilisatorstang vervangen. die waren ook gaar.
Overigens is het als je het spul in de UK besteld niet veel duurder om naast de veren ook gelijk de schokbrekers te vervangen door gasgeveerde. (iets van 80 pond) Ook dat scheelt; en je moet alles toch losmaken voor de veren.
Je staat er verbaasd van hoe strak ie ineens door de bocht gaat.... sneller als de meeste automobilisten verwachten
Gerrit
Grootste effect had in mijn geval het vervangen van de veren. De wagen stuurt dan een stuk strakker en helt aanzienlijk minder over. je kunt het vrij eenvoudig meten, door even de hoogte van de auto te meten en te vergelijken met de waardes in de manuals. In mijn geval was ie zo'n 4 cm ingezakt.
Aangezien ik een setje bearmach (wat stuggere) veren eronder heb gezet die 40mm extra hoogte gaven t.o.v. origineel, scheelde dat dus ineens zo'n 8cm.... Staat er ook een stuk leuker bij !
Self leveling unit heb ik laten zitten, die deed het prima. Wel de ball-joints van de stabilisatorstang vervangen. die waren ook gaar.
Overigens is het als je het spul in de UK besteld niet veel duurder om naast de veren ook gelijk de schokbrekers te vervangen door gasgeveerde. (iets van 80 pond) Ook dat scheelt; en je moet alles toch losmaken voor de veren.
Je staat er verbaasd van hoe strak ie ineens door de bocht gaat.... sneller als de meeste automobilisten verwachten
Gerrit
-
Marc-my-Words
Re: Vering 110 V8 CSW 1985 vergeleken met jonge auto.
Ook al doet de self levelling unit wat ie doen moet, onder belading blijft het een mal ding:
Met toenemende werking van de unit verleg je het veer-zwaartepunt van buiten naar binnen, en uiteindelijk heb je (in de, een tikje overdreven, limiet) slechts een duikelaartje over. Als je nu veel zwaardere en/of langere veren monteert dan zal de unit minder werk doen en dus alleen daarom al het overhellen verminderen.
Daarom dus mijn suggestie van standaard 110 veren zonder self-levelling-ding.
Marc
Met toenemende werking van de unit verleg je het veer-zwaartepunt van buiten naar binnen, en uiteindelijk heb je (in de, een tikje overdreven, limiet) slechts een duikelaartje over. Als je nu veel zwaardere en/of langere veren monteert dan zal de unit minder werk doen en dus alleen daarom al het overhellen verminderen.
Daarom dus mijn suggestie van standaard 110 veren zonder self-levelling-ding.
Marc
-
G-men (gargamel)
Re: Vering 110 V8 CSW 1985 vergeleken met jonge auto.
Klopt, juist om die reden heb ik gekozen voor een beperkte verhoging (1,5" en voor de speciale set van bearmach voor de CSW.
Die zijn minder stug als de bekende Heavy Duty veren, en geven dus nog wat meer comfort. Daarnaast rijd ik zelden met een volledig beladen wagen.
Ik ben echter meer als tevreden met het weggedrag momenteel, zelfs in combinatie met het hogere vermogen van het nieuwe blok. En in het kader van " if it ain't broke" heb ik verwijderen eigenlijk niet in de planning staan. Mocht hij en/off de A-frame ball-joint kapot gaan dan gaat ie er idd simpelweg onderuit.
Marc-my-Words Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ook al doet de self levelling unit wat ie doen
> moet, onder belading blijft het een mal ding:
> Met toenemende werking van de unit verleg je het
> veer-zwaartepunt van buiten naar binnen, en
> uiteindelijk heb je (in de, een tikje overdreven,
> limiet) slechts een duikelaartje over. Als je nu
> veel zwaardere en/of langere veren monteert dan
> zal de unit minder werk doen en dus alleen daarom
> al het overhellen verminderen.
> Daarom dus mijn suggestie van standaard 110 veren
> zonder self-levelling-ding.
> Marc
Die zijn minder stug als de bekende Heavy Duty veren, en geven dus nog wat meer comfort. Daarnaast rijd ik zelden met een volledig beladen wagen.
Ik ben echter meer als tevreden met het weggedrag momenteel, zelfs in combinatie met het hogere vermogen van het nieuwe blok. En in het kader van " if it ain't broke" heb ik verwijderen eigenlijk niet in de planning staan. Mocht hij en/off de A-frame ball-joint kapot gaan dan gaat ie er idd simpelweg onderuit.
Marc-my-Words Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ook al doet de self levelling unit wat ie doen
> moet, onder belading blijft het een mal ding:
> Met toenemende werking van de unit verleg je het
> veer-zwaartepunt van buiten naar binnen, en
> uiteindelijk heb je (in de, een tikje overdreven,
> limiet) slechts een duikelaartje over. Als je nu
> veel zwaardere en/of langere veren monteert dan
> zal de unit minder werk doen en dus alleen daarom
> al het overhellen verminderen.
> Daarom dus mijn suggestie van standaard 110 veren
> zonder self-levelling-ding.
> Marc
-
Jan Willem
Re: Vering 110 V8 CSW 1985 vergeleken met jonge auto.
Als de SLU niet meer werkt (en dat is meestal het geval) dan hangt hij nu in zijn oude ingekakte veren.
Haal de SLU er maar onderuit, Vervang de veren door betere, en loop je A-frame even na en de antirollbar.
Ik weet niet in hoeverre het weghalen van de SLU problemen geeft bij de APK. Je mist nl een deel van de oorspronkelijke vering.
Door de neus van de A-fram Fullcrum af te slijpen of hier meteen een nieuwe (zonder neus) met een nieuwe balljoint op te zetten voorkomt dat probleem.
E.e.a. gevonden op engelse fora
JW
Haal de SLU er maar onderuit, Vervang de veren door betere, en loop je A-frame even na en de antirollbar.
Ik weet niet in hoeverre het weghalen van de SLU problemen geeft bij de APK. Je mist nl een deel van de oorspronkelijke vering.
Door de neus van de A-fram Fullcrum af te slijpen of hier meteen een nieuwe (zonder neus) met een nieuwe balljoint op te zetten voorkomt dat probleem.
E.e.a. gevonden op engelse fora
JW