3de tank 109 ex-def.

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
ToyRoverlander

Re: 3de tank 109 ex-def.

Bericht door ToyRoverlander »

Quote Gepost door: tank ()
Datum: 11 september 2010 09:25

Ik heb een 110 liter tank gemaakt omdat de standaard tank te klein is en niet past van wegen de stabilisatie stang. Heb je toevallig foto's van die tank? Ben heel benieuwd hoe je dat gedaan hebt?
Ik wil ook een grotere tank achter. Voor kan ik geen tanks plaatsen want ik ga een nieuwe (lagere)seatbase maken met accubakken erin voor mijn dubbele 24V systeem.

Heb je hem langer gemaakt? Die crossmember, zit die er nog of heb je die weggehaald? Is de tank dieper dan normaal?

Alvast bedankt!

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
- Toy-Rover, '65 Series IIa 112" 4deurs softtop
3B 3.4 diesel, H41 4bak, HDJ80 assen, dual E-locked, SOA, 48" voorveren, 5125series 14" Bilsteins rondom, 4:1 Orion tussenbak, 63" chevy achterveren, custom tank, Mitsu TD04L-13T turbo, Saab intercooler, Hellfire Fabworks High-steer, rolbeugel, Crow 4point harnesses. Alu radiator, 2x 24V Spal fans, OBA...En nog wat klein spul....
Rijdend en al! nu nog geluidsisolatie om het zaakje wat stiller te krijgen..
Joost Nouwen

3de tank 109 ex-def.

Bericht door Joost Nouwen »

Hallo , ik heb een derde tank gekocht(moet hem wel nog ophalen).
Standaard heb ik de 2 tanks onder de stoelen zitten met de schakelaar om te switchen.

Wil mijn accieradius vergroten , voor het gemak en voor de toekomst , reizen/leven.
Ook gezien mijn veerpakket van achter is het fijn om standaard meer gewicht op de achteras te hebben.
(Als je nog ideen hebt om dingen achter in de koets te bouwen die essentieel zijn en niet binnen zitten noch buiten uitsteken , feel free.)

Had het zelf zo in gedachte.
2de dieselswitch(klep+meterspanning) in te bouwen , gewoon dezelfde standaard leger switch.
Maar misschien is er wel iets dat op 24 volt werkt en voor 3 of meerdere tanks bedoeld is?

De tank die ik bij heb gekocht is van een civiel , tussen het chassis , voor de achterbalk.
Heb de standaard militaire achterbalk al vervangen door een gegalvaniseerde verbeterde civiel balk.
Zijn er nog ophangpunten aan de andere kant van de tank (voorkant) die niet standaard zijn conform het militaire chassis?
Oftewel past het nu of moet ik nog wat boren of een steuntje lassen?
De tankmeter bij deze tank is 12 volt en de rest van mijn wagen 24 volt , wil het geheel 24 volt laten.
Zijn er voor de civiele tanks 24 volt meters te krijgen?
Zo niet wat is een oplossing?

Misschien is er nog iemand die een derde tank heeft geplaatst?
Voor mij persoonlijk is het belangrijk , dat mijn gehele wagen bestaat uit zeer gangbare componenten , liefst zo veel mogelijk standaard laro maar mag ook afwijken.
Als ik maar overal ter wereld het gemaakt krijg , vervangen kan , of een off-road sollution kan maken.

Alvast hartelijk bedankt voor het meedenken.

Joost
Exfietser

Re: 3de tank 109 ex-def.

Bericht door Exfietser »

Ha Joost. ik ben hetzelfde aan het doen.

Accubak om de accu's onder de laadvloer te plaatsen:
GroteFoto-FAMQZI8V.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b3999d9daa5909a6d36e220d4b1826fa', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGroteFoto-FAMQZI8V.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-FAMQZI8V.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGroteFoto-FAMQZI8V.jpg', '', 12779701, 600, 600, 'Loading image ...', false);

GroteFoto-KKN8NNON.jpg --> mod_embed_images_loadimage('7d250286b7d762edcd05fa7d949412e8', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGroteFoto-KKN8NNON.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-KKN8NNON.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGroteFoto-KKN8NNON.jpg', '', 12779701, 600, 600, 'Loading image ...', false);

GroteFoto-VDJPVBVL.jpg --> mod_embed_images_loadimage('28d1e1e50d21810e468eceaf236ee347', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGroteFoto-VDJPVBVL.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-VDJPVBVL.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGroteFoto-VDJPVBVL.jpg', '', 12779701, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Uit-trekbare fietsendrager:
GroteFoto-ZHSIXWVU.jpg --> mod_embed_images_loadimage('5a77b544a6debb69977a6da62c7d8cc8', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGroteFoto-ZHSIXWVU.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-ZHSIXWVU.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGroteFoto-ZHSIXWVU.jpg', '', 12779701, 600, 600, 'Loading image ...', false);

De buizen van de fietsendrager passen exact langs de derde tank die ik daar ga inbouwen. Daar is ook ruimte om kunstof buizen te plaatsen met reserve steekassen.

Ik ben er nog niet uit hoe ik de derde tank aan ga sluiten. Ik heb het idee om twee stevige pompen bij conrad te kopen die de diesel uit de achterste tank naar de twee voorste tanks kunnen pompen. Snel genoeg om alle tanks in een keer bij een pompstation te vullen. De achterste tank krijgt dan ook een buitenvul mogelijkheid. Dan hoef ik niet meer onder de stoel te tanken. Het lastige is dat ik dan extra aansluitingen voor redelijk dikke leidingen op de tanks moet maken. Op zich heel goed te doen. Je soldeert er gewoon extra pijpje op maar je moet dan wel gaten maken in een goede tank. Bovendien moeten pompen afsluiten als ze niet draaien. Anders kan als de wagen scheef staat de brandstof van de ene naar de andere lopen zodat de laagste tank gaat overlopen.

Andere mogelijkheid is de mechanische brandstof opvoerpomp weghalen en die vervangen door drie electrische brandstofpompjes. Met een keuze schakelaar op je dashboard kun je dan door je juiste pomp aan te zetten de juiste brandstoftank kiezen. Voordeel hiervan is dat als je ergens staat met een kapotte brandstofpomp je nog twee andere pompen bij je hebt. Een paar leidinkjes omleggen en je rijdt weer.

Je kunt ook zoals je zelf al zij een 2e brandstofkraan te pakken zien te krijgen. Die zijn echter moeilijk verkrijgbaar en duur. En moet blijven tanken onder je stoelen.

En een combinatie van deze dingen kan natuurlijk ook. Een ding moet je niet vergeten en dat is de retourleiding. Die moet aangesloten worden op de tank die in gebruik is. Bij de drie pompjes oplossing moet je dus ook drie electrische kleppen in de retours plaatsen.

Arnold.
Joost Nouwen

Re: 3de tank 109 ex-def.

Bericht door Joost Nouwen »

Hee Arnold bedankt voor de feedback.

Ben goed klant bij Janssen en die hebben meestal wel liggen wat ik nodig heb..
Weet alleen niet zo uit mijn hoofd of de retour ook voorzien is op de militaire schakelaars

Ben er zelf van uit gegaan dat de originele pomp ook uit de "achterste tank" zou kunnen pompen..

Zelf wil ik geen systeem van communicerende vaten zoals jij omschrijft.
Wil nog steeds tank voor tank vullen en naar mijn wil opschakelen.(je mocht er maar 1 kapotrijden)
Snap wel wat en waarom jij dat wilt maar voorzie meer werk en toekomstig evt. meer problemen.
Ik vertrouwd geen electronica ,dus zeker geen extra pomp op al die diesel die ik meesleur.
De opvoerpomp is mechanisch en zou het normaal gezien moeten kunnen trekken.

Wil ook per se binnen blijven tanken.
Dus de derde tank wil ik in de rechterzijbak(binnen) uit laten komen.
Niet allemaal heel gemakkelijk misschien maar wel zo zeker.

Wel toevallig dat jij dezelfde gedachte hebt.
Hopelijk hoeven we het wiel niet opnieuw uit te vinden en zijn er prikker die al zoiets hebben.
Exfietser

Re: 3de tank 109 ex-def.

Bericht door Exfietser »

Ho, Ho, communicerende vaten wil ik dus per see niet omdat dat niet gaat werken. En bij de diesel bestaat het kraantje inderdaad uit twee kranen. Een voor de toevoer en een voor de retourleiding. Als die voor de retour onverhoopt niet werkt en blijft staan en toevoer staat dan op de andere tank kan je tank gaan overlopen.

GroteFoto-GHAJGF48.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ba104b2083c2bd6179afd8ff6c265ee3', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGroteFoto-GHAJGF48.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-GHAJGF48.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGroteFoto-GHAJGF48.jpg', '', 12781091, 600, 600, 'Loading image ...', false);

GroteFoto-6CKFHW3D.jpg --> mod_embed_images_loadimage('086db0c8ee8eeb8cd9dc35590ca56dac', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGroteFoto-6CKFHW3D.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-6CKFHW3D.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGroteFoto-6CKFHW3D.jpg', '', 12781091, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Arnold
tank

Re: 3de tank 109 ex-def.

Bericht door tank »

Ik heb een 110 liter tank gemaakt omdat de standaard tank te klein is en niet past van wegen de stabilisatie stang.
rij nu 2 jaar met 3 tanks(210L) en kom er achter dat je alleen de achterste tank gebruikt, eenvoudigweg omdat die makkelijk te vullen is. de voorste gebruik ik alleen als ik ergens heel goedkoop kan tanken!
alles is bij mij omschakelbaar. aanvoer met 2 enkele tweeweg, keuze voor of achter. en in de voor stand links of rechts.
retour is met een 3 gekoppelde gaskranen uit een caravan, die ik in de praktijk niet gebruik omdat het helemaal niet erg is als de retour alleen in de achterste tank komt aangezien ik die ook het eerste leeg rij. de meter met een 3 weg draaischakelaar, kan je makkelijk zien hoeveel er nog in de tank zit die je niet gebruikt.
nadeel is wel dat het systeem erg lucht gevoelig is en je niet het hoogste rendement uit je tank haalt. heb dus een keer een tank leeg gereden en dan moet je dus weer ontluchten.
ik ga het ook veranderen, koppel de 2 voorste tanken los en plaats daar een pompje zodat ik ze helemaal leeg kan pompen in de achterste tank. scheelt ruim 10 liter(85km) die je dan wel kan gebruiken en een hoop kranen, slangen, koppelingen en andere rotzooi, voor noodgevallen heb ik dan een goedkoop plastic hevelpompje bij me.
kortom ik heb het mooi gemaakt en het werkt goed maar ga terug naar eenvoud.
Exfietser

Re: 3de tank 109 ex-def.

Bericht door Exfietser »

Waar heb jij een dan die stabilisatie stang zitten? Dit heb ik niet op mijn 109. Mijn tank is gewoon de standaard tank van 68 liter. Met de twee tanks voor heb ik dan 45 + 45 + 68 is 158 liter. Dat lijkt mij wel voldoende. En ja eenvoudige oplossingen zijn meestal de beste oplossingen. Ik heb in de vorige posting alleen wat mogelijkheden op geschreven waar ik nog over loop te dubben van hoe ik dat nu ga doen. De twee grote pompen oplossing lijkt mij tot n u tot het handigst. Ik gebruik nu afwisselend de ene en bij de volgnede tankbeurt de andere tank zodat ik nooit oude diesel in een tank kan hebben. Met de pompen oplossing kun je dat gewoon zo blijven doen en kun je alle tanks van buiten vullen. Alle tanks hebben dan doorstroming en de diesel wordt nooit oud.

Joost waarom wil jij per see binnen tanken. Ben je bang voor diefstal ofzo? Ik vind dat vanwege de stank namelijk maar niets.

Arnold.
Apke

Re: 3de tank 109 ex-def.

Bericht door Apke »

Hoi Joost,

In plaats van de mechanische kranen zou je ook elektromachnetische ventielen kunnen gebruiken. Een knop op het dachboard met 1 2 en 3 en een schakeling er achter die automatisch zorgt dat de juiste ventielen open staan en je brandstofmeter mee schakelen.

Je hebt minimaal 2 stuks nodig per tank (1 aanvoer en een retour).
Zelf heb ik nog een paar van die dingen liggen in 12 volt uitvoering uit de tijd dat ik wat met zonnebloem olie deed (twee tank systeem). ssst, mag niet
Je kan even informeren op het PPO forum of ze daar misschien weten waar je 24 kleppen kan vinden.

Een civiele landrover (in ieder geval mijn 109 stawag) hebben de tank achterin liggen en ik heb nog nooit gemerkt dat er te weinig brandstof bij de motor kwam.

Apke
Beheerder PrikkersWinkel

larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('c9cea6c7afd4fa180fcebdaf340a6c3b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 12781733, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Duck - Disco 2 TD5 (voorlopige naam)
Joost Nouwen

Re: 3de tank 109 ex-def.

Bericht door Joost Nouwen »

Sorry , foute woordkeuze.
Waarom zou je willen overpompen?
Joost Nouwen

Re: 3de tank 109 ex-def.

Bericht door Joost Nouwen »

Binnen tanken idd tegen diefstal en dan hoef ik ook niet in de body te gaan knippen.
Wil de vuldop in het bakje rechtsachter laten uitkomen.
Hoop alleen dat dat hoog genoeg is ivm zijwaardse hellingen en lekken
t

Re: 3de tank 109 ex-def.

Bericht door t »

stabilisatorstang zit onder een ambulance. de tanks voorin een ambu zijn 42 liter (iets meer als je ze helemaal vult) maar ik heb ze er van een pickup onder gezet, die zijn 50 liter, gemeten bij tanken nadat ik hem dus helemaal leeg gereden had, hij zit dan wel helemaal vol. in de boeken staat inderdaad 45 liter maar daar is dan rekening gehouden met een vrije ruimte voor uitzetten van de diesel
o ja, voor diegene die denken ook de tanks van een pickup onder een ambu te plaatsen, HET PAST NIET!!!!! en niet zomaar met een kleine aanpassing, gewoon niet. de stoel consul moet ook van de pickup zijn en de aansluiting van de ambu bak naar de stoel consul moet helemaal veranderen worden.
diefstal kan je voorkomen door een stevig roostertje halverwege je vulbuis te plaatsen zodat je er geen slang in krijgt. werkt prima bij mij.
bij een binnen aansluiting moet je ook rekening houden met de ontluchtigsbuis van de tank, die wil je gewoon niet binnen hebben van wegen de stank!!
Exfietser

Re: 3de tank 109 ex-def.

Bericht door Exfietser »

Om met een buitenvul opening alle tanks te kunnen vullen. En om geen comuniserende vaten te hebben.

Arnold.
Joost Nouwen

Re: 3de tank 109 ex-def.

Bericht door Joost Nouwen »

Heren , alvast bedankt voor de info.
Ik ga toch de standaard 2weg schakelaar proberen bij te krijgen.
Deze wil ik dan voor de originele plaatsen die dan secundair wordt voor de voorste 2.
De schakelaar die ik bijzet is dan eigenlijk primair , om tussen voor of achter te kiezen.
Meest makkelijke oplossing , in mijn ogen.
Gezien ik wars ben van electronica ga ik ook niet voor electronische kleppen.
Wel goed idee Apke , dat zeker maar waarschijnlijk duurder en storingsgevoeliger?
De laroschakelaars zijn misschien ook niet de beste maar als er 1 stuk is is het nog makkelijk zo te maken dat ik er nog met 2 tanks mee kan tanken.
Gaan ze allebei stuk (in the bush) , heb ik waarschijnlijk genoeg onderdelen om er toch weer 1 van te maken.

Binnen tanken vind ik niet zo'n probleem.
Ik tank altijd thuis , heb een eigen pompstation(privee) , dus heb niet zo'n haast , staat nooit geen rij achter me ;-)
Die stank hoort bij de laro , net zoals de geur van skai en olie die ergens op hete plaatsen opdampd.
Zolang ik maar geen paddestoelenlucht in de wagen heb.
En trouwens , wel wat , had ik zelf nog niet aan gedacht maar de tankontluchting vd achterste tank.
Ga waarschijnlijk proberen de ontluchting via een slang in het chassis te laten lopen.

Een eigen tankinstallatie kan ik iedereen (die diesel rijdt) wel aanraden , ook misschien iets om met een paar mensen samen te doen, samen sleutelen samen tanken.
Scheelt best wel wat.
Apke

Re: 3de tank 109 ex-def.

Bericht door Apke »

De tankontluchter loopt origineel naar de vulpijp. De tank ontlucht (belucht) via de tankdop volgens mij.

Een eigen tankstation ??? Ik ben dol op expirimenten
Zou je mij een mailtje met een link met info willen sturen ? (vast geen Den Haag goedgekeurde oplossing )

Apke
Beheerder PrikkersWinkel

larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('efb506011d9a587ecb6beb4f15e460a1', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 12802436, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Duck - Disco 2 TD5 (voorlopige naam)
Joost Nouwen

Re: 3de tank 109 ex-def.

Bericht door Joost Nouwen »

Hee mannen , en vrouwen.
Heb vandaag mijn tank opgehaald en voor onderdelen wezen shoppen in oisterwijk.
Dus die dieselswitch heb ik ook al.
Alleen heb ik nog een beetje achterstallig onderhoud in te halen , polybushes, stuurhuis(revisie , voorraad) , remmen(maantjes nieuw) en nog wel wat.
Punt is , die tank die ik heb opgehaald is 97 liter (becalculeerd), en gegalvaniseerd.
Helemaal top , maar is dit een hi-cap tank of zo?
Dacht dat de civiel maar 70 liter was.
Past op het eerste oog allemaal , lijkt origineel maar herkomst?
Exfietser

Re: 3de tank 109 ex-def.

Bericht door Exfietser »

Er staan in de series partsmanual 8 verschillende tanks om achter onder te bouwen. Allemaal voor verschillende wagens. Benzine, diesel 4, 6 en 8 cilinders. Ze zijn allemaal anders. Jij hebt er daar waarschijnlijk 1 van. Ik heb een tank van 68 liter (berekend) staan.

Arnold.
Plaats reactie