Spanningsregelaar 110 V8 1985

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
de Rode Baron

Spanningsregelaar 110 V8 1985

Bericht door de Rode Baron »

De laadstroommeter van de 110 V8 uit 1985 staat bij stationair toerental mooi in het midden, maar kan net na een start stevig uitslaan.
Ik begrijp dat dat een probleem van de spanningsregelaar zou kunnen zijn.
Domme vraag: wat is hiervan de engelse omschrijving en het partnummer?
Is dit een Ballast resistor partno 134176????

Groet,
De Rode Baron
Exfietser

Re: Spanningsregelaar 110 V8 1985

Bericht door Exfietser »

Het is normaal dat de meter net na het starten uitslaat. Het starten heeft een energie gekost dat als de motor loopt weer moet worden aangevuld. Dus zie je een laadstroom die na verloop van tijd minder wordt en verdwijnt als de accu weer geladen is.

En een spanningsregelaar is over het algemeen iets anders als een ballast weerstand. Maar ik weet niet hoe het bij een 110 v8 zit dus kan ik je niet echt helpen.

Arnold.
de Rode Baron

Beste Arnold,
Klinkt logisch. maar is het dan zo dat de meter voor enige tijd compleet in het rode vlak mag komen?

Ik heb enige angst omdat ik net AL mijn lampen plus benzinepomp heb moeten vervangen omdat deze doorgeslagen blken.

Groet,

De Rode Baron.
Exfietser

Bericht door Exfietser »

Je zou de boordspanning eens moeten meten met iets sneller dan stationair draaiende motor. Als die hoger is als 14 volt dan is waarschijnlijk de spanningsregelaar defect. Bij mijn 24 volt systeem is die spanning normaal iets van 27,5 volt. Als de regelaar defect is loopt die spanning op naar 36 volt. Dan doen de koplampen echt heel erg goed alleen waarschijnlijk minder lang.
Ik merkte dat toen meteen en na even meten bleek mijn regelaar defect.

Bij jouw moet de spanning dus iets van 13,8 a 14 volt zijn. 15 volt is echt te hoog. Dan is er iets mis. Denk er om je radio en helemaal je accu vinden dit ook niet leuk. Als je zo een lange rit zou maken zou je accu door een veel te hoge boordspanning en daardoor veel te hoge laadstroom zelfs kunnen ploffen. Maar de accu laad welk lekker snel
Zie ook: vervolgvraag-2412-volt

Arnold.
de Rode Baron

Beste Arnold,

Bedankt voor de duidelijke uitleg.
Stationair is de laadspanning inderdaad gemeten op 13,8.
Dat de laadspanning hoger komt is inderdaad te zien aan a. de laadstroom meter b. b.v. de snelheid van de ruitenwissers.
Ik wil dus de spanningsregelaar vervangen.
Ken jij hier de engelse benaming voor?

Groet,

de Rode Baron.
Exfietser

Bericht door Exfietser »

13,8 volt is goed. Hoe hoog is de spanning als je een hoger toerental draait. Je amperemeter is hier geen goede indicatie voor. Sluit desnoods een voltmeter en meet tijdens het rijden. Als de spanning dan echt naar de 15 volt gaat is er iets mis. Blijft het ergens bij de 14 dan is er niets mis met je regelaar. Als er iets mis is gaat de spanning waarschijnlijk zelfs naar de 17-18 volt. Maar nu ik die 13,8 volt van jou zie denk ik niet dat je regelaar defect is.

In het engels heet dat ding waarschijnlijk voltage regulator. Maar bij jou zit dat ding waarschijnlijk in je dynamo geïntegreerd. Dus dan moet je die vervangen of (laten) reviseren. Alleen bij de oude series 2 en de 24 volt series drie is de spanningsregelaar een appart kastje.

Arnold.
Plaats reactie