Hahah. Die lui zijn gek. Midden op straat even die auto uit elkaar draaien en weer in elkaar zetten in ruim 2 minuten. Bouten zaten in iedergeval niet vast geroest.
Dagelijkste auto Land Rover Freelander 1 2001 1.8i
Hobby auto Land Rover Ninety 1984 200Tdi
(Totall los) Land Rover Ninety RHD 1984 2,5N/A
Verkocht Land Rover series III 109" RHD 2,25B
Is niet nieuw. Wordt door het canadese leger gebruikt. Wordt afgeworpen door een vliegtuig in een aircontainer., en op de grond geassambleerd. Werdt in de tweede wereldoorlog gedaan met willy's die in nog meer stukjes uiteen waren. Deze z.g. airportables, zaten ook in een containertje speciaal ontwikkeld voor de willy-jeep en echt wel four wheel drive. Werdt voornamelijk in Afrika gebruikt.
In Nederland is er ook een team die dit soort demonstraties geeft met een (zwaar!) geprepareerde Jeep.
Twee jaar terug waren ze uitgenodigd bij het historisch festival bij ons in de buurt.
Verschil is dat die Canadezen de Jeep niet zo ver uit elkaar haalt als het Nederlandse team.
Leo van der Poel Schreef:
-------------------------------------------------------
> Hallo allemaal
>
> Is niet nieuw. Wordt door het canadese leger
> gebruikt. Wordt afgeworpen door een vliegtuig in
> een aircontainer., en op de grond geassambleerd.
> Werdt in de tweede wereldoorlog gedaan met willy's
> die in nog meer stukjes uiteen waren. Deze z.g.
> airportables, zaten ook in een containertje
> speciaal ontwikkeld voor de willy-jeep en echt wel
> four wheel drive. Werdt voornamelijk in Afrika
> gebruikt.
>
> Mvrgr
> Leo van der Poel
> l
Dit bovenstaande is niet helemaal juist: De "gewone" WW2 airportable kwarttons 4x4 was wel een soort Lightweight maar werd niet als bouwpakket afgeworpen, maar met gliders (transportzweefvliegtuigen) gedropt, althans dat was de "normale" gang van zaken en zo dus ook in sept 1944 bij Arnhem. (Ze hebben wel de gekste dingen bedacht/uitgeprobeerd.)
De demontage filmpjes betreffen eigenlijk altijd speciaal geprepareerde auto's met allerlei short-cuts. (In het filmpje zie je bijvoorbeeld aan het begin al dat de uitlaat bij de start al los hangt.)
en er inderdaad wel heel handige specials voor gebruiken.
Er hangt een uitlaat een beetje los onder, geloof ik. Een paar clipjes los en wat hand draaien en de radiator kan los. HE, dat is bij een willekeurige andere auto toch anders. En geen boutje vastgerot natuurlijk, sterker, een heleboelbouten lijken helemaal niet vast te zitten. Maken ze de carosserie aan de voorkant wel ergens los dan?
Klopt helemaal is het team van Piet Kuijper uit Koog a.d. Zaan. Oud collega van me. En Marc jouw verhaal klopt ook. Maar in de bergen, en heuvelachtig terrein begonnen ze niet veel met gliders, zodoende die containers, en dan moet je niet denken aan een zeecontainer maar cilindervormige doosjes waar de willy in stukken inzat, of een soort van rek waar ze in zaten. Beide waren in gebruik
de enige punten waarop het nog enige zin lijkt te hebben is vooral de PR: iemand die dit niet snapt, zal met zijn ogen rollend uit zijn kassen staan te kijken en denken "zo die gasten zijn goed zeg!..... Dat zijn echte toppers!".
Precies wat ze willen bereiken, los van of het terecht is. Verder is het zinloos om een Willy's er in deze speciale staat op na te houden waar alle boutjes en moertjes zijn vervangen door klikaanslutingen of er zelfs niet eens inzitten. Niet mee terreinrijden
Een Hummert lijkt mij wat hoog gegrepen, zelfs al hadden ze er iets eenvoudigers van kunnen maken, een Eend bijv. (hoogstonwaarschijnlijk voor een stel amerikanen) dan had ik ze ook zeeer gewaardeerd. En er dan met zijn zessen weer in wegrijden!